Kamado or Kamadon't

- enerzijds of de Medium groot genoeg is voor ‚normaal‘ gebruik als gezins-toestel
- anderzijds hoe lang zo’n toestel goed blijft bij goed onderhoud
Wat versta jij onder normaal gebruik? Voor de een is dat worst, brochette en kippenbil. Een ander verstaat onder normaal gebruik een complete maaltijd met vlees sides erbij. Voor dat eerste is hij ruim genoeg. Dat laatste zal niet lukken zonder kunst en vliegwerk maar dat is zelf op een xl zo.
Als je dat deftig onderhoud heb je dat voor het leven. Ooit zal je wel wat onderhoud moeten doen en eens een (kolen)rooster of vuurring vervangen maar in wezen verslijt uw base en dome niet.

Bedankt voor jullie reacties.
Onder normaal gebruik bedoel ik, koken voor het gezin. (Geen grote groepen of feestjes )
Dus +- 5 personen.

Enig idee waar op te letten bij een 2de handse big geen egg?
Beetje het zelfde gevoel als Wilcao. Jaren geleden ook eens gekeken voor een kamado tweedehands te kopen en je had grofweg twee categorieën, die in redelijke staat maar waar de eigenaars denken dat ze Margot Robbie er bijgeven voor de avond (aka korting die in lijn ligt met wat je in de winkel kan krijgen). De andere categorie is dan weer zo afgebeuld dat het je meer geld en tijd gaaat kosten om het terug in orde te zetten/kuisen dan gewoon een nieuwe te kopen. Tldr: ik vond het de sop de bonen niet waard om voor tweedehands te gaan.

Laatst bewerkt:
Dan zou ik minimum een large nemen.
Inderdaad. De meerprijs voor een large is normaal niet extreem, en large is gewoon het standaard formaat ook voor alles van accessoires.

Ik heb begin november vorig jaar een Yakiniku Large gekocht.
Had ervoor een barbecook ding dus wel een serieuze upgrade.

Ook de typische vergelijking gedaan met BGE - Joe - Basterd maar voor mij kwam Yakiniku er toch beter uit.
Was zeer compleet geleverd vergeleken met sommige andere (vooral BGE dan) en aangezien alles RVS is leek me dit beter voor het buitenstaan (onder hoes). En de combinatie glanzend zwart + rvs staat ook wel zeer mooi op terras natuurlijk (als hij niet onder de hoes zit :p)

Ik heb toen met een actie op bol en vouchers via het werk ongeveer 1100 betaald.
Officiële prijs is 1500 (https://www.yakinikugrill.com/nl/yakiniku-large-kamado-compleet)

Intussen nog wat leuke accessoires gekocht die het nog wat veelzijdiger maken:
* pizzasteen (kitchenaid actie van Delhaize)
* grote pizzaspatel
* Ronde plancha plaat (Barbecook)
* Skillet (nacho's :drool:)
* Fake le creuset potten via de schoonmoeder
* cold smoke spiral (Zalm in de winter :drool:)

Als ik wat terugscroll in mijn Google Photos dan zijn er weinig weekends waar ik die nog niet gebruikt heb, sinds aankoop...

Een vraagje over de Kamado. Heb hem met grote regelmaat gebruikt in onze vakantie (3/4 weken geleden) en sindsdien niet meer. Het laatste was een pizza aan 280/300 graden. Afgelopen zaterdag wou ik hem aansteken voor vlees. Assen verwijderd, een laagje nieuwe kolen op de oude (zoals altijd) en 3 wokkels erin. Na een tijdje zag ik geen beweging in de temperatuur, dus open gedaan en gemerkt dat hij niet is gegaan. Opnieuw 2 wokkels en hetzelfde resultaat. Uiteindelijk nog een extra laag nieuwe kolen en wederom 3 wokkels en uiteindelijk ging hij dan wel aan. Nu is mijn vraag, kan te veel oude of te weinig nieuws kolen hier de oorzaak van zijn? Of iemand dit ook al eens meegemaakt?

Een vraagje over de Kamado. Heb hem met grote regelmaat gebruikt in onze vakantie (3/4 weken geleden) en sindsdien niet meer. Het laatste was een pizza aan 280/300 graden. Afgelopen zaterdag wou ik hem aansteken voor vlees. Assen verwijderd, een laagje nieuwe kolen op de oude (zoals altijd) en 3 wokkels erin. Na een tijdje zag ik geen beweging in de temperatuur, dus open gedaan en gemerkt dat hij niet is gegaan. Opnieuw 2 wokkels en hetzelfde resultaat. Uiteindelijk nog een extra laag nieuwe kolen en wederom 3 wokkels en uiteindelijk ging hij dan wel aan. Nu is mijn vraag, kan te veel oude of te weinig nieuws kolen hier de oorzaak van zijn? Of iemand dit ook al eens meegemaakt?
Ik start sowieso met 10 minuten met het deksel volledig open, anders heb je idd de kans dat hij niet voldoende zuurstof pakt.

Ik steek hem tegenwoordig wel aan met een elektrische verfbrander van de action, veel & véél sneller

Ik start sowieso met 10 minuten met het deksel volledig open, anders heb je idd de kans dat hij niet voldoende zuurstof pakt.

Ik steek hem tegenwoordig wel aan met een elektrische verfbrander van de action, veel & véél sneller
De deksel laat ik ook altijd open tot de wokkels zijn opgebrand, maar dit doe ik altijd, dus heb niet echt iets anders gedaan dan normaal.

Met die brander gebruik je geen wokkels of hoe moet ik dit zien?

De deksel laat ik ook altijd open tot de wokkels zijn opgebrand, maar dit doe ik altijd, dus heb niet echt iets anders gedaan dan normaal.

Met die brander gebruik je geen wokkels of hoe moet ik dit zien?
Ik hang hem er gewoon boven.

Na 30-40 seconden heb je een vuurzee, zonder wokkels.

Als ik de kamado even niet heb gebruikt gaat die ook veel trager/moeilijker aan met wokkels. Ik vermoed door de vochtigheid in het keramiek en/of vocht in de oude kolen. Dus idd genoeg nieuwe kolen gebruiken en extra wokkels of een elektrische brander werkt ook altijd.

ja hoor... Eens de vlammen vetrokken zijn gewoon zoals normaal de temp regelen met de schuiven.

Tegen dat het keramiek 120 graden heeft kost dat wel nog wat tijd - en al zeker met de platesetters erin.
Oké, merci. Misschien eens aanschaffen.

Gaat het over deze?

Gebruiken jullie eigenlijk ook steeds dezelfde kolen voor hot and fast en low and slow? Ik heb nu Marabu kolen, die goed zijn voor low and slow, maar vraag me af als je iets snels wilt maken of een andere houtskool de moeite is of eerder verwaarloosbaar? Want ga ervanuit dat je dan wel steeds de volledige kolenmand moet vervangen?

Ik gebruik meestal dezelfde ja, gewoon mengeling eik/beuk. Werkt goed voor alle stijlen.

Af en toe dwaal ik eens af en probeer ik eens iets nieuws maar dat eindigt meestal in teleurstelling en frustratie :laugh:

Terug
Bovenaan