Kan geen geld storten

TRUMP

Active member
Zopas 2 batopin filialen geprobeerd.

Zowel met crelan als argenta kaart.
Ik kan enkel afhalen, niet storten...

Ik krijg gewoon die keuze niet.

Iemand die mee was met zijn kbc kaart kon in beide filialen wel dat aanklikken.

Waar zou dit aan liggen?

Zopas 2 batopin filialen geprobeerd.

Zowel met crelan als argenta kaart.
Ik kan enkel afhalen, niet storten...

Ik krijg gewoon die keuze niet.

Iemand die mee was met zijn kbc kaart kon in beide filialen wel dat aanklikken.

Waar zou dit aan liggen?

Batopin is een samenwerking tussen de 4 grootste banken in België: Belfius, BNP, KBC en ING.

En als je al de verhalen leest over verdwijnend geld in die Batopin machines, om dan weken te moeten wachten voor het rechtgezet wordt, kan je alleen maar blij zijn dat je het niet kan :)

Ik merk dat er weinig cashdroppunten zijn. Ik ga een kbc binnen en er was daar gewoon niks meer. Een verlaten kantoor dat maar 2 halve dagen bemand is. Aja een bak om een uittreksel te printen, dat stond er nog.

Hoe moeten de mensen hun cash geld dan op de rekening zetten?

Argentaklanten kunnen sowieso geen cash storten via automaat. Heeft niets met Batopin te maken. Geen idee hoe het voor crelan zit, maar volgens mij gelijkaardige policy.

En als je al de verhalen leest over verdwijnend geld in die Batopin machines, om dan weken te moeten wachten voor het rechtgezet wordt, kan je alleen maar blij zijn dat je het niet kan :)
Met een bankkaart is het altijd miserie als daar iets mee misloopt. Toen ik bij de huisarts betaalde en er per ongeluk 2x4€ van mijn rekening ging (ipv 1x) heeft dat maanden geduurd voor dat rechtgezet werd. En ik had dan nog medewerking van de huisarts (maar hij wilde wel de procedure afwachten en de correctie niet zelf uitvoeren)

4 f**king € en zelfs dan enorm moeilijk doen. Toen ik het opgegeven had (want ik wilde niet eeuwig moeite doen voor peanuts) is het toch nog in orde geraakt.

Ik merk dat er weinig cashdroppunten zijn. Ik ga een kbc binnen en er was daar gewoon niks meer. Een verlaten kantoor dat maar 2 halve dagen bemand is. Aja een bak om een uittreksel te printen, dat stond er nog.

Gaan naar iets met meer openingsuren?
Bankrekening openen bij bpost. Ergens in mijn geheugen over vroeger was dat precies de makkelijkste als je vaak met cash zit.

Wie heeft er nu nog in die mate cash geld dat ze perse moeten op hun rekening zetten?
Geef dat idd gewoon uit in de winkel of op restaurant.
Een zelfstandige die legit inkomsten heeft zal er wel bij de bank met terecht kunnen.
Ik had onlangs een roemeense klant en vroeg ook cash omdat ik geen bancotant heb en latere overschrijving uiteraard niet vertrouwde, dat storten via een automaat is gelukkig wel vlot gegaan. Maar moest het een kleiner bedrag zijn zou ik die cash houden en dan schrijf ik van mijn prive rekening met een goede referentie over naar mijn zakelijke rekening. Maar het was bijna 5 cijfers dus wat veel om in huis te houden.

KBC zit dan ook in Batopin, die hebben zo goed als alle automaten in de kantoren geschrapt en je moet (volgens hun) maar naar de Batopin CASH-punten gaan.
Loketten die verdwijnen of amper open zijn, is al zo sinds covid. Wat ik ook een jammerlijke evolutie vind voor sommige mensen, maar het is zo.

Als we kijken naar wie er allemaal in Batopin zit:
ms9agNR.png

De banken ervan hier in de buurt sinds er een CASH-punt gekomen is:
Belfius: Dinsdag loketten open + donderdag & vrijdag enkel in de voormiddag. Andere dagen op afspraak.
Fortis: Enkel op afspraak.
ING: Kantoor gesloten.
KBC: Dinsdag & vrijdag loketten open. Andere dagen op afspraak.
En bij alle bovenstaande zijn de automaten (zowel binnen als buiten) verdwenen.

Met een bankkaart is het altijd miserie als daar iets mee misloopt.
Met Bancontact tenminste, dat doet idd notoir moeilijk. Officieel heeft het zelfs geen chargebackmogelijkheid, dus dat moet dan manueel via overschrijving opgelost worden etc. Eigenlijk anno vandaag een uiterst onveilig betaalmiddel want als gebruiker heb je bijna niets van bescherming. Bancontact is enkel goed voor hetgeen het ooit ontworpen werd: voor "boter bij de vis"-betalingen als vervangmiddel van cash, waarbij je het goed (of dienst) dus direct meekrijgt.

Er staat wel nog een schema op je kaart. Nadat de handelaar het bedrag ingegeven heeft, maar voor je je kaart aanbiedt, kan je op de gele knop drukken. Als je dan je kaart aanbiedt zal er nog geen betaling gestart worden, maar kan je kiezen voor Bancontact of Mastercard Debit (of Visa Debit, naargelang je kaart). Nadat je een keuze gemaakt hebt, begint dan de klassieke betaalflow en ga je dus nog eens je kaart moeten aanbieden, maar dan wordt wel het schema van je keuze gebruikt (wat je recht is per een EU-verordening), en niet het schema dat de handelaar oplegt aan jou. Via de schema's van Mastercard en Visa is het veel makkelijker om materiele vergissingen recht te zetten en kan je zelfs een chargeback doen. En voor de handelaar (huisarts hier) kost het evenveel (ook door een EU-verordening), itt wat vaak gedacht wordt. Maar ja, wie drukt er ooit op die gele knop.

Laatst bewerkt:
Wie heeft er nu nog in die mate cash geld dat ze perse moeten op hun rekening zetten?
Geef dat idd gewoon uit in de winkel of op restaurant.
Een zelfstandige die legit inkomsten heeft zal er wel bij de bank met terecht kunnen.
Ik had onlangs een roemeense klant en vroeg ook cash omdat ik geen bancotant heb en latere overschrijving uiteraard niet vertrouwde, dat storten via een automaat is gelukkig wel vlot gegaan. Maar moest het een kleiner bedrag zijn zou ik die cash houden en dan schrijf ik van mijn prive rekening met een goede referentie over naar mijn zakelijke rekening. Maar het was bijna 5 cijfers dus wat veel om in huis te houden.
Dan moet die zelfstandige al verlof nemen en een afspraak maken in een bankkantoor om zijn geld te gaan storten.

Je zou bijna denken dat het gewoon part of the job is...
De meeste met (veel) cash houden hier (vooraf) al rekening mee me de keuze van bankkantoor en/of hun weekplanning. Cash weg doen word "ingepland" zoals naar de groothandel gaan of de deur los doen voor de poetsfirma.

Covid is trouwens een "zegen" geweest voor de banken. Vele grootbanken wensten al lang hun dure/ inefficiënte loketten te sluiten/af te bouwen maar het "bieden van service naar klanten" hield dat nog wat tegen. Door Covid hadden ze het "perfecte excuus". Ex zelfstandig bankdirecteur gaf aan dat hen dit 20-25% personeel bespaart (slechts klein percentage komt op afspraak) zonder noemenswaardig verlies aan klanten.

De meeste met (veel) cash houden hier (vooraf) al rekening mee me de keuze van bankkantoor en/of hun weekplanning. Cash weg doen word "ingepland" zoals naar de groothandel gaan of de deur los doen voor de poetsfirma.

Ja uiteraard. Pakt de zelfstandige ook 'verlof' om naar een klant te rijden of om zijn boekhouding te doen ?

Covid is trouwens een "zegen" geweest voor de banken. Vele grootbanken wensten al lang hun dure/ inefficiënte loketten te sluiten/af te bouwen maar het "bieden van service naar klanten" hield dat nog wat tegen. Door Covid hadden ze het "perfecte excuus". Ex zelfstandig bankdirecteur gaf aan dat hen dit 20-25% personeel bespaart (slechts klein percentage komt op afspraak) zonder noemenswaardig verlies aan klanten.

Ik denk dat er veel heilige huisjes gesloopt zijn en een permantente besparing geworden zijn.

Bij ons is na covid de travel nooit teruggekomen. Voor covid was travel precies een verplichte bezigheid (ik ging vb 2-3x/y voor een week naar San Francisco om gewoon wat te lullen met collega's). Tijdens covid mocht het niet. Na covid zijn de budgetten op 1/3-1/2 van vroegere travel budget gezet. Ik ben na covid nog maar 1x naar San Fran mogen vliegen.

Terug
Bovenaan