Kan ik als particulier op mijn eigen eenmanszaak in bijberoep een kwitantie afnemen?

BrusselmanHermans

Well-known member
Situatie schets zich als volgt zou graag mijn eenmanszaak in bij beroep omzetten naar een BV. Omdat de inkomsten vanaf volgende maand hoger gaan zijn als 50.000 EUR en dit gedurende drie jaar.

Ik weet dat er een mogelijkheid is om een kwitantie eenmalig per jaar te verkrijgen als particulier voor een uitgevoerde opdracht en eigenlijk maakt de groot orde niet uit. Beter 1 x 10.000 EUR dan 5 x 2000 EUR.

Met die kwitantie wou ik dan een deel oprichtingskapitaal gebruiken in mijn en soort bonusje.

Nu is mijn vraag kan ikzelf als particulier van mijn eigen eenmanszaak een kwitantie krijgen, of word ik daar automatisch 2x ( zowel op de eenmanszaak alsook mij in persoon) op belast en geeft dat op het einde van de rit geen voordeel?

Ja kan 2 dingen doen:
- personenwagen verkopen aan je BV
Dan word je in de personenbelasting belast op de meerwaarde van de wagen

- personenwagen verhuren aan je BV
Dan word je belast in de personenbelasting als roerend inkomen

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met 'een kwintantie krijgen'.
Bedoel je dat je BV geld moet betalen aan u prive?

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met 'een kwintantie krijgen'.

Een kwitantie is gewoon een uitbetaling van eenmanszaak/vennootschap aan een particulier voor zijn geleverde diensten.
Dus mijn vraag is eigenlijk kan ikzelf als particulier een kwitantie uitbetalen voor geleverde diensten aan mijn eigen eenmanszaak?

Of word ik eerst op de inkomsten van de eenmanszaak belast én omdat ik die kwitantie opneem, er nog eens op belast zal worden (dus eigenlijk dubbel). Dat is de concrete vraag.
Of kan ik nooit als particulier op mijn eigen eenmanszaak een kwitantie overschrijven, want zal nooit aanzien worden als particulier?

Een kwitantie is gewoon een uitbetaling van eenmanszaak/vennootschap aan een particulier voor zijn geleverde diensten.
Dus mijn vraag is eigenlijk kan ikzelf als particulier een kwitantie uitbetalen voor geleverde diensten aan mijn eigen eenmanszaak?

Je hebt geen aparte persoonlijkheid. Je éénmanszaak en jezelf als "particulier" is ééndezelfde. Dus dat gaat niet.

"om een kwitantie eenmalig per jaar te verkrijgen als particulier voor een uitgevoerde opdracht"
We noemen dat gewoon een prestatie waarvoor je een vergoeding krijgt :p.

Zelfs tussen een bedrijfsleider en zijn vennootschap kan dat niet zomaar. Principe van attractiebeginsel.
(Denk dat er uitzonderingen zijn in de aard van: een architect die een prestatie als architect levert voor een ICT bedrijf waarvan hij bedrijfsleider is en die ICT bedrijf doet niets van architectuur.)

Lijkt me nogal wiedes dat je niet zomaar een kwitantie kan sturen naar je eigen vennootschap, anders zou toch elke zaakvoerder elk jaar het nodige bedrag doorsluizen als kwitantie om maar (al te hoge) belastingen te moeten betalen?

Je hebt geen aparte persoonlijkheid. Je éénmanszaak en jezelf als "particulier" is ééndezelfde. Dus dat gaat niet.

Maar als ik dit op naam van mijn zoon of dochter schrijf en hen die kwitantie geef. Dan kan dit eventueel wel want die hebben een aparte persoonlijkheid?

Het is niet de bedoeling om de staat hier op te lichten maar ik had/heb het kapitaal niet om zo maar een BV op te richten en realistisch financieel plan.

Vermits we met 3 de vennootschap wouden oprichten en de eerste betaling op de eemanszaak (de mijne) komt - dus grootste risico ook neem. En daarna wouden we omvormen naar een BV. Zonder het dan veel te moeilijk te maken wou ik van daaruit eenmanszaak - oprichtingskapitaal halen voor mee evenwaardig in de BV te steken en evenveel aandelen te hebben. Onder loon of commissie kost me dat aardig wat uiteraard, daarom deze vraag en eventuele creatieve oplossing.

Maar bon het is duidelijk beantwoord. Bedankt allen.

Maar als ik dit op naam van mijn zoon of dochter schrijf en hen die kwitantie geef. Dan kan dit eventueel wel want die hebben een aparte persoonlijkheid?

Het is niet de bedoeling om de staat hier op te lichten maar ik had/heb het kapitaal niet om zo maar een BV op te richten en realistisch financieel plan.

Vermits we met 3 de vennootschap wouden oprichten en de eerste betaling op de eemanszaak (de mijne) komt - dus grootste risico ook neem. En daarna wouden we omvormen naar een BV. Zonder het dan veel te moeilijk te maken wou ik van daaruit eenmanszaak - oprichtingskapitaal halen voor mee evenwaardig in de BV te steken en evenveel aandelen te hebben. Onder loon of commissie kost me dat aardig wat uiteraard, daarom deze vraag en eventuele creatieve oplossing.

Je kan een vennootschap oprichtingen met 1000 EUR startkapitaal (=aanvangsvermogen), ieder 33% van de aandelen geven, dus 333,33 EUR.
Als je geld te kort hebt op de BV, dan kan je er zelf geld insteken en daarna weer belastingsvrij uithalen als er voldoende geld terug aanwezig is.

1.
'Kwitantie" lijkt mij echt niet de juiste term hier.

Kwitantie is een "kwijtschrift", een document die aantoont dat het bedrag betaald is of dat het bedrag niet voldoen moet worden. Bijvoorbeeld: De NMBS geeft mij een kwitantie als bewijsdocument dat ik de boete niet moet betalen wanneer ik mijn abonnement toon aan het loket. Ik ben die vergeten op de trein en in dat geval geeft de bestuurder mij een boete van 80 euro die ik niet hoef te betalen als ik mijn abonnement toon aan het lokel binnen X aantal dagen.

2. Je moet nog altijd artikel 49 WIB respecteren. (+ artikel 57 voor ficheplicht)
Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed.
Als in het belastbare tijdperk gedaan of gedragen worden beschouwd, de kosten die in dat tijdperk werkelijk zijn betaald of gedragen of het karakter van zekere en vaststaande schulden of verliezen hebben verkregen en als zodanig zijn geboekt.

Gewoon zeggen: ik heb 10k gegeven aan persoon B en een fiche indienen. Dat is geen beroepskost. Dat is pure fiscale fraude.

3. Als je een vergoeding betaalt voor een prestatie die je zoon/dochter levert in het kader van jouw zelfstandige activiteit, moet je zoon/dochter daar inkomstenbelastingen op betalen. (Daarom dat je ook een fiche moet opstellen voor zo'n prestaties :p.)

k weet dat er een mogelijkheid is om een kwitantie eenmalig per jaar te verkrijgen als particulier voor een uitgevoerde opdracht en eigenlijk maakt de groot orde niet uit. Beter 1 x 10.000 EUR dan 5 x 2000 EUR.
Geen idee waar dit weer vandaan komt.

Je kan een vennootschap oprichtingen met 1000 EUR startkapitaal (=aanvangsvermogen), ieder 33% van de aandelen geven, dus 333,33 EUR.
Als je geld te kort hebt op de BV, dan kan je er zelf geld insteken en daarna weer belastingsvrij uithalen als er voldoende geld terug aanwezig is.
Er is toch geen minimum startkapitaal meer nodig om een bv op te richten ? Of is het gewoon een voorbeeld ?

Er is toch geen minimum startkapitaal meer nodig om een bv op te richten ? Of is het gewoon een voorbeeld ?
Dit was inderdaad een voorbeeld.
Er is geen minimum aanvangsvermogen nodig maar wij richten toch geen enkele op met minder dan 3000 EUR.
Eigenlijk is het niet logisch om op te richten zonder vermogen want je oprichting bij notaris en boekhouder kost al bijna 3000 EUR.

Zolang alles goed gaat is er geen probleem, maar het moet maar eens bij 1/100 fout aflopen met zijn BV en blijkt dat het minimum startkapitaal uit het financieel plan niet voldoende was...

Of word ik eerst op de inkomsten van de eenmanszaak belast én omdat ik die kwitantie opneem, er nog eens op belast zal worden (dus eigenlijk dubbel). Dat is de concrete vraag.
Of kan ik nooit als particulier op mijn eigen eenmanszaak een kwitantie overschrijven, want zal nooit aanzien worden als particulier?
Neen, je eenmanszaak heeft immers geen rechtspersoonlijkheid. Je kan geen kwitantie schrijven aan jezelf. Dat betekent immers dat je jezelf een betalingsbewijs zou geven voor een betaling aan jezelf. Betaal je fictief iemand anders die daarvoor een ontvangstbewijs ondertekent dan verduister je geld.

Ik begrijp overigens niets van de problematiek van de TS...

Geen geld om een BV op te richten maar een eenmanszaak in bijberoep zal vanaf volgende maand 50.000 euro opbrengen (omzet?)..? TS wilt een vennootschap oprichten met 2 vennoten (en gelijkwaardige verdeling van de aandelen (?) wat overigens een bijzonder slechte verdeling is want op die manier is er een 2/3e meerderheid nodig, andere discussie).

TS heeft echter wel de mogelijkheid om 10000 euro bij elkaar te schrapen maar maakt zich zorgen of dat wel mag vermits het inkomsten zijn uit zijn zelfstandige activiteit...

Geen idee hoeveel startkapitaal ze bij elkaar willen krijgen maar voor een verwachte omzet van 50.000 (per maand? kwartaal? jaar?) met drie vennoten ga je toch geen substantieel startkapitaal nodig hebben.

En zolang TS zijn fiscale verplichtingen nakomt kan hij toch gewoon eender wat doen met de opbrengsten van zijn eenmanszaak? Dus ook investeren in een vennootschap.

Beetje vreemde vraag.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan