Kan ik mijn ouders onterven?

TRUMP

Active member
Ik heb gisteren naar de notaris geweest.

Gevraagd wat er met mijn huis en financiële middelen gebeurt, als ik kom te overlijden. We zijn wettelijk samenwonend, en geen erfenis opgemaakt.

Concreet: vriendin krijgt vruchtgebruik tot zij sterft, het huis gaat nadien voor 50 % naar mijn zus, en 25 % naar vader en 25 % naar moeder (als zij nog leven).
Mijn vraag hierbij is, die ik heb vergeten te stellen:

KAN ik mijn vader en moeder schrappen (onterven) ? en het voor de volle 100 % naar mijn zus laten gaan?

Mijn financiële middelen , idem dus. Helft naar zus, en 25 % naar moeder en 25 % naar vader.

Ook hier weer: KAN ik dit laten beschrijven dat mijn vader en moeder niets krijgen (en 50 % naar zus behouden, maar ook 50 % naar wettelijk samenwonende partner) ?

Deze 2 vraagjes heb ik vergeten te stellen :(
Ik hoopte hier antwoord op te krijgen.

Reden hiervoor is simpel: vader en moeder hebben niets te kort.
En op die manier zou zowel mijn zus als mijn vriendin safe komen te zitten:
(vriendin kan levenslang "gratis" wonen, of terug naar thuisland gaan, en de huur inkomsten maandelijks opstrijken) .
En bovendien krijgt zowel zij als mijn zus de helft van mijn spaargeld.

Hier was het gunstiger om huis naar ouders dan naar broer te laten gaan bij overlijden qua succesierechten en nadien anders te regelen, best ook rekening mee houden

Zie @ns_man en @Doxie , maar overweeg ook een restlegaat als je op zich niks hebt tegen het feit dat je ouders erven.

Zoals hierboven beschreven: dat kan.

Maar ik zou eigenlijk altijd als raad geven: stel gewoon uw vragen aan de notaris. Voor de akte van ons huis heb ik al een paar keer vragen gesteld aan de notarieel medewerkers daar. Dat kost 1. geen geld 2. je bent zeker dat het een correct antwoord is.

Die mensen verdienen genoeg om zich met vragen bezig te houden. En normaal moedigen ze dat zelfs aan.

Je kan je ouders volledig onterven, dit mag je vrij kiezen in je testament.
Enkel kinderen en echtgenoten hebben een beschermd erfdeel in België dat je niet zomaar kan ontnemen (regels zijn vrij complex daarover want er is wel het een en het ander mogelijk).

Je ouders vallen wel in gunstigere schijven van de erfbelasting (3%-27%), terwijl dit voor broers en zussen hoog ligt (25%-55%).

Voor betrouwbare info te lezen, zou ik trouwens deze site nemen

Je ouders vallen wel in gunstigere schijven van de erfbelasting (3%-27%), terwijl dit voor broers en zussen hoog ligt (25%-55%).
Tja, maar ik vind dit erg onlogisch, de meesten hun ouders zullen er op het moment van overlijden al niet meer zijn, en degene die ze wel nog hebben, zullen toch zelfvermogend zijn (mag ik hopen) op dat moment.

Dus mijn ouders hebben totaal geen baat bij mijn huis imo. Mijn samenwonende partner, en/of zus veel meer.

Dus smerig dat België daar dan zo'n hoge erfbelasting aan toekent.

Zoals anderen hier stellen: ik zou het kunnen via mijn ouders aan mijn zus laten geven, neem ik aan, maar dan betaalt zowel mijn ouders, als mijn zus weer erfbelastingen. En zo kan je blijkbaar nooit de staat te slim af zijn....

Tja, maar ik vind dit erg onlogisch, de meesten hun ouders zullen er op het moment van overlijden al niet meer zijn, en degene die ze wel nog hebben, zullen toch zelfvermogend zijn (mag ik hopen) op dat moment.

Dus mijn ouders hebben totaal geen baat bij mijn huis imo. Mijn samenwonende partner, en/of zus veel meer.

Zoals anderen hier stellen: ik zou het kunnen via mijn ouders aan mijn zus laten geven, neem ik aan, maar dan betaalt zowel mijn ouders, als mijn zus weer erfbelastingen. En zo kan je blijkbaar nooit de staat te slim af zijn....
Of schenking van je ouders aan je zus ....

Als het via je ouders gaat worden er inderdaad 2x belastingen betaald (ofwel erfenis, ofwel schenking), maar dan wel 2 keer aan de laagste schijven wat beter zal uitkomen dan het tarief tussen broers/zussen

Hou er ook rekening mee dat in het Vlaamse regeerakkoord een hervorming van de erfbelasting zit waar de details nog niet van bekend zijn. Zo vooral en impact zijn op de schijven + aanpassing voor mensen zonder erfgenamen. De hervorming is nog niet uitgewerkt, maar het kan toch nuttig zijn om te weten dat er een wijziging zit aan te komen die impact heeft op jouw specifieke situatie.

Je kan je ouders volledig onterven, dit mag je vrij kiezen in je testament.
Enkel kinderen en echtgenoten hebben een beschermd erfdeel in België dat je niet zomaar kan ontnemen (regels zijn vrij complex daarover want er is wel het een en het ander mogelijk).

Maar dan gaat het uiteindelijk 2x langs de tax man passeren. Geen enkel zin om naar boven en naar beneden te gaan en 2x belast te worden.

Rechte lijn is toch hetzelfde qua tarief als zijdelingse lijn ?

Wat is verwantschap in rechte lijn?
Verwantschap is de band tussen personen waarbij de één van de ander afstamt of waarbij men een gemeenschappelijke voorouder heeft.
  • verwantschap in rechte lijn: de ene persoon stamt af van de andere, bijvoorbeeld ouder en dochter, grootouder en kleinkind.
  • verwantschap in de zijlijn: beide personen stammen af van dezelfde voorouder, bijvoorbeeld broer en zus.

EDIT: Conflicteert met 'Tarief tussen broers en zussen'

Verwarrende pagina.

Rechte lijn is toch hetzelfde qua tarief als zijdelingse lijn ?

Wat is verwantschap in rechte lijn?
Verwantschap is de band tussen personen waarbij de één van de ander afstamt of waarbij men een gemeenschappelijke voorouder heeft.
  • verwantschap in rechte lijn: de ene persoon stamt af van de andere, bijvoorbeeld ouder en dochter, grootouder en kleinkind.
  • verwantschap in de zijlijn: beide personen stammen af van dezelfde voorouder, bijvoorbeeld broer en zus.

EDIT: Conflicteert met 'Tarief tussen broers en zussen'

Verwarrende pagina.
Nee, zijlijn is niet rechte lijn. De tarieven zijn enkel voor rechte lijn op die pagina.
Zijlijn wordt vermeldt in die vraag om aan te tonen hoe dit anders is. Nergens wordt gezegd dat rechte lijn en zijlijn hetzelfde zijn.

Dus 2 bewegingen in eerste graad rechte lijn gaan goedkoper uitvallen dan in zijlijn. Momenteel. Kan zijn met de hervorming (en afhankelijk van het bedrag) dat dit nog gaat veranderen.

Nee, zijlijn is niet rechte lijn. De tarieven zijn enkel voor rechte lijn op die pagina.
Zijlijn wordt vermeldt in die vraag om aan te tonen hoe dit anders is. Nergens wordt gezegd dat rechte lijn en zijlijn hetzelfde zijn.

Dus 2 bewegingen in eerste graad rechte lijn gaan goedkoper uitvallen dan in zijlijn. Momenteel. Kan zijn met de hervorming (en afhankelijk van het bedrag) dat dit nog gaat veranderen.
Ok ik wacht dan nog af, tot de hervorming, alvorens mijn testament op te maken.

OK - I see. Makes sense. Interpreteer ik die pagina al jaren fout. Ook een vreemd antwoord voor de vraag 'wat is rechte lijn'.

Maar dan gaat het uiteindelijk 2x langs de tax man passeren. Geen enkel zin om naar boven en naar beneden te gaan en 2x belast te worden.
Jawel want langs de zijlijn is de tax man veel duurder dan 2x langs de rechte lijn

Edit: zoals hierboven dus al uitgeklaard was

Terug
Bovenaan