Kelder als volwaardige ruimte gebruiken.

Rob!n

Active member
Ik heb enkele jaren geleden een huis gekocht dat volledig onderkelderd is en ik zou graag deze ruimtes als volwaardige kamers gaan gebruiken. De kelder staat volledig droog er is enkel een soort witte afscheiding op de buitenmuren en de vochtigheidsgraad is altijd redelijk hoog (70-90%).

Welke stappen onderneem ik best om vochtigheidsgraad naar beneden te krijgen?

Heb al gekeken naar ontvochtigers maar die zouden veel verbruiken.

Heb provisoir een ventilatiesysteem c geïnstalleerd maar dat doet niet zoveel.

Ook is er een warmtepompboiler waar ik kanalen op zou kunnen aansluiten maar betwijfel dat die genoeg vocht uit de ruimte kan halen.

Heb al aquaplan kelderbezetting voorzien maar nog niet aangebracht en ik ben ook niet zeker hoeveel dit de vochtigheidsgraad zou beïnvloeden.

Ik heb enkele jaren geleden een huis gekocht dat volledig onderkelderd is en ik zou graag deze ruimtes als volwaardige kamers gaan gebruiken. De kelder staat volledig droog er is enkel een soort witte afscheiding op de buitenmuren en de vochtigheidsgraad is altijd redelijk hoog (70-90%).

Ook is er een warmtepompboiler waar ik kanalen op zou kunnen aansluiten maar betwijfel dat die genoeg vocht uit de ruimte kan halen.

Heb al aquaplan kelderbezetting voorzien maar nog niet aangebracht en ik ben ook niet zeker hoeveel dit de vochtigheidsgraad zou beïnvloeden.

Ben je van plan om die ruimtes te verwarmen?

RV hangt samen met de temperatuur. Dus je moet dat samen bekijken.

Stel dat het nu in de kelder 18°C is met een RV van 80%?
Als je van plan bent om daar leefruimtes van te maken, zal je waarschijnlijk de temperatuur ook willen verhogen. Als je dan diezelfde ruimte opwarmt naar 21°C, dan daalt de RV naar 66%.

Hier is de lucht buiten momenteel 22,4°C en RV 67%. Als je dan lucht binnen trekt in de kelder, waar het 18°C is, de lucht koelt dus ook af naar 18°C. Dan stijgt de luchtvochtigheid naar 88%. Het is nu eenmaal vochtig buiten.

Laatst bewerkt:
Ben je van plan om die ruimtes te verwarmen?

RV hangt samen met de temperatuur. Dus je moet dat samen bekijken.

Stel dat het nu in de kelder 18°C is met een RV van 80%?
Als je van plan bent om daar leefruimtes van te maken, zal je waarschijnlijk de temperatuur ook willen verhogen. Als je dan diezelfde ruimte opwarmt naar 21°C, dan daalt de RV naar 66%.

Hier is de lucht buiten momenteel 22,4°C en RV 67%. Als je dan lucht binnen trekt in de kelder, waar het 18°C is, de lucht koelt dus ook af naar 18°C. Dan stijgt de luchtvochtigheid naar 88%. Het is nu eenmaal vochtig buiten.
Ja, ben op termijn ook van plan een lucht lucht warmtepomp te installeren in de kelder.

Hier is de kelder ook al een hele tijd 80-90%RV :(
Probleem is dat het dit jaar enorm vochtig is. De warme vochtige lucht die je binnenbrengt in de koude kelder zorgt voor een hogere relatieve vochtigheid daar de lucht afkoelt. Ik heb dit jaar een ontvochtiger geplaatst. Dat spel haalt 0.4l per uur vocht uit de lucht maar het is letterlijk dweilen met de kraan open vanwege de ventilatie.

Het is hierboven al beschreven maar idd.
Tis nu 22°C bij ±66% RV.
Die lucht die in de kelder komt stijgt vlot boven de 85%RV bij 18°C
Nu heb ik een ontvochtiger die 0.4l/h uit de lucht haalt maar ook een ventilatie die 370m³/h binnenbrengt.
Onderaan zie je dat de vochtinhoud 11g/kg is. (1m³/h lucht is ongeveer 1.2 kg).
Wil ik ze laten zakken tot een acceptabele 60% bij 18gr moet ik 3gr/kg uit de lucht kunnen trekken. @370m³/h geeft dat een ontvochtigingscapaciteit van 1.3l/h.

Ik heb nu de ventilatie afgezet en enkel de ontvochtiger laten werken. Hopelijk betert het, deze staat nu twee dagen te draaien en ik vermoed dat de muren en materiaal in de kelder nog vol vocht zitten waardoor de RV maar moeizaam daalt.
Volgende ingreep is de kelderventilatie (de gaten) gewoon dichtdoen. Zodat er geen zuchtje verluchting meer in de kelder komt.
Schermafbeelding-2024-08-17-121623.png

Laatst bewerkt:
Ja, ben op termijn ook van plan een lucht lucht warmtepomp te installeren in de kelder.
Dan zou ik nu kijken wat de temperatuur is in de kelder en de luchtvochtigheid. Desnoods vergelijk je het met de leefruimte.
Zit je daar niet met vreemde waardes, dan zal een hogere temperatuur al voldoende zijn.

Het is dus een zeer moeilijke om zonder totaalaanpak in orde te krijgen. Dan bedoel ik isoleren, ventileren, verwarmen..

Ik heb een mooie betonkelder onder mijn nieuwbouw, lekvrij maar sukkel ook meestal in de zomer met de vochtigheid. Eerst dacht ik, ventileren is de oplossing, en ik plaatste een ventilator in één van de kokers. Resultaat: nog vochtiger, zoals aangehaald trek je dan warme vochtige lucht binnen in de zomer.

Een ontvochtiger plaatsen lijkt me de kosten niet waard voor het resultaat. Maar je kan het proberen uiteraard.

Ik heb ook al gedacht aan de ventilatie in de zomer compleet afdichten, maar dan heb je dus niks meer van luchtverversing. Daar ben ik precies ook niet zo fan van.

Ik ben nu aant peinzen of ik een vochtgestuurde ventilatie zou kunnen maken. Iets met arduino of dergelijke?
Als de buitenlucht een bepaalde luchtvochtigheid heeft bij temp x pas dan de ventilatie aansturen?

Ik ben nu aant peinzen of ik een vochtgestuurde ventilatie zou kunnen maken. Iets met arduino of dergelijke?
Als de buitenlucht een bepaalde luchtvochtigheid heeft bij temp x pas dan de ventilatie aansturen?
Ik ben hier ook aan het onderzoeken hoe we de vochtigheid van onze kelder aanpakken. Is jouw kelder ook geïsoleerd?

Onze situatie: gegoten kelder met wanden van 40cm en natuurlijke ventilatie. We hebben 2 maanden geleden de wanden al laten isoleren (4cm) en bezetten. Sindsdien hebben er bouwdrogers gestaan die volgende week weg gaan. Ik ben benieuwd hoe het gaat evolueren als de bouwdrogers weg zijn en of de natuurlijke ventilatie genoeg zal zijn, maar ik betwijfel het. Als we enkele dagen op vakantie waren (en de bouwdrogers dus af stonden), is de vochtigheid in de kelder toch al gestegen tot 65% en such... We gaan het zien vanaf volgende week.

We plannen hier nog wel om de vloer ook te isoleren om de koudebrug te beperken.

Ik ben hier ook aan het onderzoeken hoe we de vochtigheid van onze kelder aanpakken. Is jouw kelder ook geïsoleerd?

Onze situatie: gegoten kelder met wanden van 40cm en natuurlijke ventilatie. We hebben 2 maanden geleden de wanden al laten isoleren (4cm) en bezetten. Sindsdien hebben er bouwdrogers gestaan die volgende week weg gaan. Ik ben benieuwd hoe het gaat evolueren als de bouwdrogers weg zijn en of de natuurlijke ventilatie genoeg zal zijn, maar ik betwijfel het. Als we enkele dagen op vakantie waren (en de bouwdrogers dus af stonden), is de vochtigheid in de kelder toch al gestegen tot 65% en such... We gaan het zien vanaf volgende week.

We plannen hier nog wel om de vloer ook te isoleren om de koudebrug te beperken.
Hier niet geïsoleerd. 30cm beton. De oplossing is echt wel de ventilatieopeningen sluiten in de zomer. Rv is van 80+ naar 55-60% gegaan met de ontvochtiger.

Hier niet geïsoleerd. 30cm beton. De oplossing is echt wel de ventilatieopeningen sluiten in de zomer. Rv is van 80+ naar 55-60% gegaan met de ontvochtiger.
Gebruik je de kelder puur als opslag dan? Of leef je daar ook echt?

Want dan is het wel minder ideaal om die gaten te sluiten. Ik was bij ons aan het denken om ventilatie D aanvoer af te tappen (die unit staat bij ons in de kelder) en zo lucht aanvoeren in de kelders die we willen gebruiken als leefruimtes. En de natuurlijke ventilatiegaten laten voor wat ze zijn, maar als ik het goed begrijp, dan gaat die rechtstreeks verbinding naar buiten altijd een probleem blijven...

Want dan is het wel minder ideaal om die gaten te sluiten. Ik was bij ons aan het denken om ventilatie D aanvoer af te tappen (die unit staat bij ons in de kelder) en zo lucht aanvoeren in de kelders die we willen gebruiken als leefruimtes. En de natuurlijke ventilatiegaten laten voor wat ze zijn, maar als ik het goed begrijp, dan gaat die rechtstreeks verbinding naar buiten altijd een probleem blijven...
Pure opslag dus ventilatiegewijs maak ik er me geen zorgen om. En eens de relatieve vochtigheid buiten naar een acceptabel niveau gaats dan gaat de ventilatie ook weer open. Maar spijtig genoeg is dat enkel in de winter. Ik moet nu wel zeggen dat het dit jaar enorm vochtig geweest is.

Pure opslag dus ventilatiegewijs maak ik er me geen zorgen om. En eens de relatieve vochtigheid buiten naar een acceptabel niveau gaats dan gaat de ventilatie ook weer open. Maar spijtig genoeg is dat enkel in de winter. Ik moet nu wel zeggen dat het dit jaar enorm vochtig geweest is.
Jup, dat heb ik hier ook gemerkt. Dit jaar is het eerste jaar dat onze kelder boven de 60% vochtigheid is gegaan. De eerste 2 jaren daar onder gebleven. Ik heb dus even in de waan gezeten dat het hier allemaal wel okee was. :)

Hier is dat zo (zonder ventilatiegaten), en de vochtigheid is nu ook een pak hoger dan in de winter...

Als je de kelder gaat gebruiken als leefruimte, dan zal er ook iets van verwarming zijn?

Nu is het vooral hoog, omdat de temperatuur in de kelder laag is. Als het buiten 30°C is met 44% RV en die lucht komt in de kelder, waar het 18°C is en dus vervolgens afkoelt naar 18°C. Dan stijgt de RV naar 90%.

Wij hebben ook een "leefkelder" ben die nu aan het afwerken.
Omdat we die deze winter niet hebben opgewarmd, was het 17,5°C begin zomer. Ondertussen is die gestegen naar 20°C. Wat positief is voor de RV.
Maar als ik die volgende winter zal verwarmen, dan zal de temperatuur ook hoger starten. Dan kan het goed zijn dat het in de zomer 21-22°C is misschien. Dan zal de RV eerder in lijn liggen met de rest van de woning.

Laatst bewerkt:
Hier is dat zo (zonder ventilatiegaten), en de vochtigheid is nu ook een pak hoger dan in de winter...
Maar stijgt de vochtigheid bij jullie in de kelder dan nog tot een mogelijks problematisch niveau (>60%)? Hoe worden aan- en afvoer dan bepaald in een kelder bij ventilatie D (aangezien je afvoer enkel zou doen in vochtige ruimtes)?

Als je de kelder gaat gebruiken als leefruimte, dan zal er ook iets van verwarming zijn?

Nu is het vooral hoog, omdat de temperatuur in de kelder laag is. Als het buiten 30°C is met 44% RV en die lucht komt in de kelder, waar het 18°C is en dus vervolgens afkoelt naar 18°C. Dan stijgt de RV naar 90%.

Wij hebben ook een "leefkelder" ben die nu aan het afwerken.
Omdat we die deze winter niet hebben opgewarmd, was het 17,5°C begin zomer. Ondertussen is die gestegen naar 20°C. Wat positief is voor de RV.
Maar als ik die volgende winter zal verwarmen, dan zal de temperatuur ook hoger starten. Dan kan het goed zijn dat het in de zomer 21-22°C is misschien. Dan zal de RV eerder in lijn liggen met de rest van de woning.
Wat hebben jullie dan nog gepland als afwerking van de kelder? Wij hebben de buitenwanden laten isoleren (4cm XPS) en bezetten. Als volgende stap gaan we de keldervloer isoleren met combinatie XPS/spano. De ventilatie is nog een vraagteken momenteel. Ik merk wel al veel verschil in temperatuur sinds die wanden geïsoleerd zijn (kelder koelt veel minder snel af).

Wat hebben jullie dan nog gepland als afwerking van de kelder? Wij hebben de buitenwanden laten isoleren (4cm XPS) en bezetten. Als volgende stap gaan we de keldervloer isoleren met combinatie XPS/spano. De ventilatie is nog een vraagteken momenteel. Ik merk wel al veel verschil in temperatuur sinds die wanden geïsoleerd zijn (kelder koelt veel minder snel af).
Kelder is reeds voorzien met 12cm isolatie rondom (langs buiten). De ruimtes zitten mee op ventilatie D systeem en verwarming gebeurt via betonkerenactivering (is gewoon vloerverwarming mee in de betonnen vloerplaat).

Ben dan nu bezig met de wanden die in betonnen stenen is gemetst te bekleden. De binnendeuren ben ik er mee in aan het verwerken. Het stuk dat nog "bloot" is, daar komt mos.
De gegoten wanden, betonnen vloer en welfsels laten we zo.

20240907-160223665-i-OS.jpg

20240907-160246489-i-OS.jpg
20240907-160448409-i-OS.jpg

Laatst bewerkt:
Dat is eigenlijk redelijk eenvoudig te maken. Er wordt nu al in commerciële gebouwen CO2 gestuurde ventilatie gedaan.
Ik zou in uw geval een vochtigheidssensor kopen en die dan uitlezen via een arduino/raspberry pi. Die op hun beurt een relais schakelen die jouw ventilator aanstuurt.
Wel hysterese voorzien in je code om continu aan en uit schakelen van je relais te voorkomen.

Dat is eigenlijk redelijk eenvoudig te maken. Er wordt nu al in commerciële gebouwen CO2 gestuurde ventilatie gedaan.
Ik zou in uw geval een vochtigheidssensor kopen en die dan uitlezen via een arduino/raspberry pi. Die op hun beurt een relais schakelen die jouw ventilator aanstuurt.
Wel hysterese voorzien in je code om continu aan en uit schakelen van je relais te voorkomen.
Het is denk ik niet zo simpel. Je moet namelijk de verhouding tussen de buitentemperatuur en relatieve luchtvochtigheid vergelijken met de temperatuur en luchtvochtigheid binnen.

Voor de kelder met een gemiddelde waarde van 18°C en 50-60% luchtvochtigheid binnen gedurende het jaar, betekent het in de winter bij -8°C en 90% luchtvochtigheid dat je kan ventileren. In het tussenseizoen of de zomer, bijvoorbeeld bij 22°C en 60% luchtvochtigheid, mag je dan weer niet ventileren. Daarnaast moet er nog een systeem komen om de ventilatieopeningen in de kelder automatisch af te sluiten (bijvoorbeeld met een servomotor), en die moet eerst openen voordat de ventilator aangaat. Die hysterese is nog het minste van mijn zorgen :p

Ik denk dat (en ik ben geen programmeur) je met een If statement er wel zou geraken? IF temp = <x AND RV =<y dan pas ventileren? Of ergens de totale vochtinhoud van de lucht gaan definiëren. Indien die onder de 8gr/kg zit ventileren.

Laatst bewerkt:
Kelder is reeds voorzien met 12cm isolatie rondom (langs buiten). De ruimtes zitten mee op ventilatie D systeem en verwarming gebeurt via betonkerenactivering (is gewoon vloerverwarming mee in de betonnen vloerplaat).

Ben dan nu bezig met de wanden die in betonnen stenen is gemetst te bekleden. De binnendeuren ben ik er mee in aan het verwerken. Het stuk dat nog "bloot" is, daar komt mos.
De gegoten wanden, betonnen vloer en welfsels laten we zo.

20240907-160223665-i-OS.jpg

20240907-160246489-i-OS.jpg
20240907-160448409-i-OS.jpg
Ferm! Maar die mos gaat ge toch eens moeten uitleggen.
Het gaat hier over kelders droog houden en de relatieve vochtigheid onder controle te houden :p
In uw geval met langs buiten te isoleren, te verwarmen en dan nog eens op een systeem D aangesloten denk ik dat je alles wel onder controle hebt van vocht.

Terug
Bovenaan