Kelder als volwaardige ruimte gebruiken.

Hoe vullen jullie deze beschikbare ruimte in?
Gelijkaardige oppervlakte (145m²) en 2,5m hoog.

60% van de oppervlakte is voorzien met vloerverwarming en bestaat uit 2 ruimtes.
-1 ruimte is zowat een polyvalente ruimte:
Liggen fitness matten, waarop ik mijn krachtoefeningen doen en een loopband.
Daar komt dan ook nog een bureau te staan en ben van plan om een sim race setup te plaatsen. Wij hebben al wel een bureau, waar beide onze pc staan, maar ze werkt vaak van thuis en is het wel tof dat ik elders lawaai maak. :D
Vriendin wil graag een infraroodcabine, die zal daar ook een plaats krijgen.

-2de ruimte is momenteel nog leeg:
Daar ben ik aan het denken om een home-cinema te plaatsen met de tijd. Maar dan moet ik er mij nog eens in verdiepen voor de akoestiek te verbeteren. Wie weet kom ik een over een paar jaar op een ander idee.

De overige 40% bestaat uit 3 ruimtes. Deze zijn niet verwarmd.
-1 ruimte is techniek
-de andere 2 ruimte zijn berging en werkplaats (staat een werktafel waar ik wat frul).

Gelijkaardige oppervlakte (145m²) en 2,5m hoog.

60% van de oppervlakte is voorzien met vloerverwarming en bestaat uit 2 ruimtes.
-1 ruimte is zowat een polyvalente ruimte:
Liggen fitness matten, waarop ik mijn krachtoefeningen doen en een loopband.
Daar komt dan ook nog een bureau te staan en ben van plan om een sim race setup te plaatsen. Wij hebben al wel een bureau, waar beide onze pc staan, maar ze werkt vaak van thuis en is het wel tof dat ik elders lawaai maak. :D
Vriendin wil graag een infraroodcabine, die zal daar ook een plaats krijgen.

-2de ruimte is momenteel nog leeg:
Daar ben ik aan het denken om een home-cinema te plaatsen met de tijd. Maar dan moet ik er mij nog eens in verdiepen voor de akoestiek te verbeteren. Wie weet kom ik een over een paar jaar op een ander idee.

De overige 40% bestaat uit 3 ruimtes. Deze zijn niet verwarmd.
-1 ruimte is techniek
-de andere 2 ruimte zijn berging en werkplaats (staat een werktafel waar ik wat frul).
Hahaha, goeie mop!

Ik wil u altijd wel helpen met akoestiek etc voor home cinema ze

Deze even schoppen, we gaan ook een kelder zetten (+- 30m2), maar ik ben even aan het denken over wat we er allemaal in gaan zetten en wou even polsen naar mensen die er ervaring mee hebben. De kelder komt onder de inkomen technische ruimte/wasplaats (we hebben geen garage). Zal niet geïsoleerd zijn, bedoeling is extra bergruimte en wat technieken naar beneden plaatsen. De vraag is welke:
1) warmtepomp ben ik zelf niet zo een voorstander van, lijkt me niet zo handig met een trap waar je van opzij instapt. Of vergis ik mij?
2) wasmachine/droogkast. Dit is eventueel een optie, dan kan je een heel grote kast zetten, een tafel om rustig alles op te plooien etc etc. Alleen moet je dan het water omhoog wegpompen, geen idee hoe moeilijk/duur dit is? En bijkomend zijn het wel extra meters elke keer voor iets dat je veelvuldig doet.
3) waterontharder etc zouden we daar dan ook voorzien,
4) elektriciteitskast/omvormer/.. of niet aan te raden?
5) daarnaast algemene opslagruimte voor droge voeding, wijn, drank,...

Zaken die ik uit het oog verlies of die jullie aan/afraden?

Deze even schoppen, we gaan ook een kelder zetten (+- 30m2), maar ik ben even aan het denken over wat we er allemaal in gaan zetten en wou even polsen naar mensen die er ervaring mee hebben. De kelder komt onder de inkomen technische ruimte/wasplaats (we hebben geen garage). Zal niet geïsoleerd zijn, bedoeling is extra bergruimte en wat technieken naar beneden plaatsen. De vraag is welke:
1) warmtepomp ben ik zelf niet zo een voorstander van, lijkt me niet zo handig met een trap waar je van opzij instapt. Of vergis ik mij?
2) wasmachine/droogkast. Dit is eventueel een optie, dan kan je een heel grote kast zetten, een tafel om rustig alles op te plooien etc etc. Alleen moet je dan het water omhoog wegpompen, geen idee hoe moeilijk/duur dit is? En bijkomend zijn het wel extra meters elke keer voor iets dat je veelvuldig doet.
3) waterontharder etc zouden we daar dan ook voorzien,
4) elektriciteitskast/omvormer/.. of niet aan te raden?
5) daarnaast algemene opslagruimte voor droge voeding, wijn, drank,...

Zaken die ik uit het oog verlies of die jullie aan/afraden?
Warmteproductie buiten het beschermde volume zetten wordt afgestraft door EPB.
Ik zit zelf ook met niet geïsoleerde kelder en moest ik het opnieuw doen isoleer ik die en steek de kelder mee op de balansventilatie. Dan kan je later nog altijd beslissen wat je er mee doet. Functiewijzigingen kunnen altijd (hobbykamer, wasplaats, werkplaats)

Een pompput zou ik altijd voorzien. Deze zit er nu gelukkig ook in (was zogezegd niet nodig volgens de kelderbouwer) maar water kruipt overal tussen na verloop van tijd. Hier zit het lek aan de energiesteen en tussen plafond en keldermuur. Gelukkig nu waterdicht gekregen.

Hier primer aan 't zetten in onze kelder. Tegelijkertijd ook een ventilatie (D) geïnstalleerd in de kelder vandaag (4 units). :)

Dit zijn de producten van Aspira / FantiniCosmi / Vantubo.

De lente/zomer wordt natuurlijk de echte test om de relatieve vochtigheid "goed" te houden. Het systeem draait nu bijna een halve dag en puur gevoelsmatig lijkt de lucht toch al wel gebeterd in onze kelder. Maar wil dit wel eens verder meten met een CO2-meter, etc.

Ik ben alleszins benieuwd of dit systeem een oplossing gaat / zal zijn voor ons, maar ik heb er goede hoop op. Ik update mijn bevindingen hier nog wel in de komende maanden voor de geïnteresseerden.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan