Hi allen,
We zouden binnenkort aan onze bouw beginnen waarbij we volledig aan onderkelderen. In kader daarvan heeft onze aannemer heeft net bericht gekregen van ons bodemonderzoek:
Slik. Ik vind hier weinig informatie over terug, en ook een rondvraag leert mij dat feitelijk niemand in mijn omgeving dit al is tegen gekomen (noch de aannemer, noch de makelaar die de grond verkocht heeft, noch bevriende makelijk, noch de persoon die in de bank woningkredieten doet).
Dit is landbouwgrond en daar heeft 60 jaar geleden wel een boerderij gestaan die al even is afgebroken.
We zijn dus geschrokken en hebben totaal geen idee waar we nu aan toe zijn - dus informatie inwinnen (inclusief hier).
Ik vermoed dat het hierover gaat: https://ovam.vlaanderen.be/gebruik-van-bodemmaterialen-grondverzet
Iemand hier ervaring mee?
Vragen waar ik nu mee zit:
Al contact proberen opnemen met OVAM en onze notaris (maar op een vrijdagnamiddag moeilijk te pakken te krijgen), evenals onze rechtsbijstand mocht dit nodig blijken te zijn...
We zouden binnenkort aan onze bouw beginnen waarbij we volledig aan onderkelderen. In kader daarvan heeft onze aannemer heeft net bericht gekregen van ons bodemonderzoek:
Er werd een verontreiniging met zware metalen en PAK’s vastgesteld in de toplaag. Voorlopig is de code 420s van toepassing. Er moet nog een schudproef uitgevoerd worden. Als deze schudproef gunstig is, verandert de code naar 421s.
Deze verontreiniging moet ook nog afgeperkt worden in de diepte. Hiervoor zijn nog bijkomende analyses nodig. Als deze afperking lukt, krijgt de diepere laag de code 211s.
Slik. Ik vind hier weinig informatie over terug, en ook een rondvraag leert mij dat feitelijk niemand in mijn omgeving dit al is tegen gekomen (noch de aannemer, noch de makelaar die de grond verkocht heeft, noch bevriende makelijk, noch de persoon die in de bank woningkredieten doet).
Dit is landbouwgrond en daar heeft 60 jaar geleden wel een boerderij gestaan die al even is afgebroken.
We zijn dus geschrokken en hebben totaal geen idee waar we nu aan toe zijn - dus informatie inwinnen (inclusief hier).
Ik vermoed dat het hierover gaat: https://ovam.vlaanderen.be/gebruik-van-bodemmaterialen-grondverzet
Iemand hier ervaring mee?
Vragen waar ik nu mee zit:
- Wat betekenen die waardes zelf? Hebben dit nagevraagd, maar nog geen antwoord.
- Moeten de kubieke meters die we afvoeren gesaneerd worden of moet die grond "vernietigd" worden?
Indien saneren: lopen we daar ook extra vertraging op in onze bouw, of moet die grond 'elders' gesaneerd worden? - Welke kosten gaan daarmee gepaard? Kunnen we dit verhalen op de verkopers? Ik las ergens ook dat sinds 1/1/2026 (just our luck) OVAM niet meer tussen komt in sanering van historische vervuiling.
Al contact proberen opnemen met OVAM en onze notaris (maar op een vrijdagnamiddag moeilijk te pakken te krijgen), evenals onze rechtsbijstand mocht dit nodig blijken te zijn...