Kennis delen : doen of niet doen?

CloudStrife

New member
Voor ik aan onderstaande relaas/vraag begin, ik ben me 100% bewust dat iedereen vervangbaar is.

Ik sta in voor de technische leiding van een L2 support team van +- 30 mensen. Kort gezegd sta ik in voor opleiding van nieuwe mensen, opnemen bij meer geavanceerde issues, maken van knowledge bases, kleiner projectwerk coördineren, etc. Momenteel werken we als onderaannemer via een ander bedrijf bij onze huidige klant.

Een volgend project waar ik me mee wil bezighouden is het aanmaken van een uitgebreidere knowledge base met uitgebreide basiskennis van alle interne zaken die we ondersteunen. Nu worstel ik vooral met het gedacht van "hoe ver ga ik hier in". Ik heb in de loop der jaren vrij veel interne kennis opgedaan. Waar ik zelf uren / dagen moeite in hebben moeten steken om alles uit te zoeken.

En het voelt wat "wrang" omdat langs de ene kant ik die info best wel wil delen om issues op te lossen, maar langs de andere kant wil ik mijn eigen positie niet ondermijnen door mezelf deels "overbodig" te maken door kennis die enkel ik heb weg te geven. Zoals ik zei, ik weet dat uiteindelijk iedereen vervangbaar is en als ze écht veel moeite doen zullen ze die info zelf ook wel vinden (maar dat laatste zie ik eerlijk gezegd niet snel gebeuren). Maar ik vraag me af waarom ik voor dat soort zaken info waarvoor ze enkel bij mij terecht kunnen zou weggeven aangezien het mijn eigen positie zou verzwakken.

Iemand hier nog al eens in dergelijke positie gestaan? Of iemand tips hoe zoiets het best aan te pakken?

Als ze die info via jou nodig hebben, gaan ze u niet op een andere plaats zetten waar ze niet bij u kunnen aankloppen voor die info. Imo is de beste strategie uw collega's opleren zodat je net wél vervangen kan worden.

Als ze die info via jou nodig hebben, gaan ze u niet op een andere plaats zetten waar ze niet bij u kunnen aankloppen voor die info. Imo is de beste strategie uw collega's opleren zodat je net wél vervangen kan worden.

Mijn nonkel en vader zijn het daarmee volledig oneens nadat ze hun vervanger op 47 - 50 jarige leeftijd hebben opgeleerd...

Principes (grote lijnen) op papier zetten, de fijne details niet.

Voor ik aan onderstaande relaas/vraag begin, ik ben me 100% bewust dat iedereen vervangbaar is.

Ik sta in voor de technische leiding van een L2 support team van +- 30 mensen. Kort gezegd sta ik in voor opleiding van nieuwe mensen, opnemen bij meer geavanceerde issues, maken van knowledge bases, kleiner projectwerk coördineren, etc. Momenteel werken we als onderaannemer via een ander bedrijf bij onze huidige klant.

Een volgend project waar ik me mee wil bezighouden is het aanmaken van een uitgebreidere knowledge base met uitgebreide basiskennis van alle interne zaken die we ondersteunen. Nu worstel ik vooral met het gedacht van "hoe ver ga ik hier in". Ik heb in de loop der jaren vrij veel interne kennis opgedaan. Waar ik zelf uren / dagen moeite in hebben moeten steken om alles uit te zoeken.

En het voelt wat "wrang" omdat langs de ene kant ik die info best wel wil delen om issues op te lossen, maar langs de andere kant wil ik mijn eigen positie niet ondermijnen door mezelf deels "overbodig" te maken door kennis die enkel ik heb weg te geven. Zoals ik zei, ik weet dat uiteindelijk iedereen vervangbaar is en als ze écht veel moeite doen zullen ze die info zelf ook wel vinden (maar dat laatste zie ik eerlijk gezegd niet snel gebeuren). Maar ik vraag me af waarom ik voor dat soort zaken info waarvoor ze enkel bij mij terecht kunnen zou weggeven aangezien het mijn eigen positie zou verzwakken.

Iemand hier nog al eens in dergelijke positie gestaan? Of iemand tips hoe zoiets het best aan te pakken?
Ik zou zoiets tweeledig opnemen: enerzijds ja, die knowledge base bouwen. Delen van uw kennis is, me dunkt, altijd "a good cause", en geen/weinig/slechte documentatie hebben over complexe zaken is verschrikkelijk voor iedereen.

Anderzijds de tijd die jij niet meer nodig hebt om die dingen op te nemen of toe te lichten kan je in iets anders steken. Iets waarmee ge uw takenpakket/rol kunt doen evolueren. Al eens besproken met uw manager?

Ik zou inderdaad open kaart spelen naar de toekomst toe met je leidinggevende en daar eens om raad vragen. Ik zou de kennis altijd delen en zorgen dat je de collega's altijd ondersteunt waar mogelijk. Ik heb niet de ervaring dat deze profielen dan op termijn worden "gedumpt" omdat de kennis dan toch algemeen geweten is, dat zijn net de profielen die het verste vooruit gaan en gekoesterd worden door de werkgever.

Documenteren lijkt me deel van de job. Als je morgen dood valt of het gewoon afbolt hebben ze een probleem. Lijkt me logisch dat men dat probeert te vermijden.

Mijn ervaring leert me dat iedereen onvervangbaar wil zijn maar het uiteindelijk niet wil zijn (ze willen niet continu lastig gevallen worden met dingen die ZIJ enkel weten). Ik heb altijd mensen opgeleid op zo'n manier dat ik 2 weken kan verdwijnen en de boel blijft draaien zonder mij te missen.

Het is ook een 'lead by exampe' dingetje. Als jij open en transparant bent, zal een ander dat ook doen. Ik vermoed dat je ook liefst details krijgt ipv alles zelf te moeten uitzoeken. In een omgeving waar iedereen (meer dan) genoeg werk heeft, is er toch geen enkel voordeel aan de boel intentioneel vertragen door info achter te houden ?

Ik heb altijd het idee gehad 'ik heb werk genoeg' en 'als ik geen werk genoeg heb, snuffel ik wel rond tot ik me zinvol kan maken'. Lees: ik ga geen werk bijhouden als ik er op een bepaalde manier vanaf kan raken.

Pak het pragmatisch aan en maak een lijst van issue (types). X komt 10x per week voor, Y komt 8 per week voor, ... En stop met dingen op papier te zetten die minder dan Z voorkomen. Kwestie van niet meer tijd in de documentatie te steken dan de kost/winst van het op papier te zetten

Mijn nonkel en vader zijn het daarmee volledig oneens nadat ze hun vervanger op 47 - 50 jarige leeftijd hebben opgeleerd...

De eerste waar ik ooit van hoor dat hij weigert om dat in detail neer te schrijven, moet de dag nadien niet meer komen.

Hangt wat af van een aantal zaken denk ik. Hoeveel procent van jouw job is effectief info delen/beheren? (Kleinere) projecten beheren is al meer dan gwn de kennis bezitten. Daarnaast kan je alle info opschrijven en lijkt alles duidelijk naar jou maar dat betekent niet dat dat voor anderen het geval is. Heb al vaak collega's met vragen naar documentatie gestuurd waarop ze nog terugkomen met meer/andere vragen of verduidelijking nodig hebben. Zelf als alles in detail in de docs staat.
Hangt ook wat af van de "sfeer" in het bedrijf. Als ik bij ons dingen makkelijker/sneller maak voor andere door info te delen dan wordt dat toegejuicht, maar die kennis zelf is natuurlijk geen belangrijk onderdeel van mijn job.

Pak het pragmatisch aan en maak een lijst van issue (types). X komt 10x per week voor, Y komt 8 per week voor, ... En stop met dingen op papier te zetten die minder dan Z voorkomen. Kwestie van niet meer tijd in de documentatie te steken dan de kost/winst van het op papier te zetten
Dit lijkt me ook wel een goede manier om het te doen en is een beetje hoe wij tewerk gaan met bugs. Als iets in de afgelopen maand 1x is voorgekomen dan wordt dat onderaan de lijst toegevoegd en wrs nooit meer bekeken (tenzij het terug voorkomt of er echt geen ander werk meer zou zijn, wat nooit het geval is)

Je kan ook altijd een hele uitgebreide knowledge base aanmaken waar enkel jij toegang tot hebt en dan kijken welke info je voor iedereen toegankelijk wil maken.

Ik zou eens oplijsten wat er in jouw takenpakket zit en hoe belangrijk elk onderdeel is, ook eens bespreken met jouw N+1. Is die kennis 90% van jouw job dan zou ik het niet doen.

Dit! Ik zie in mijn omgeving mensen met heel veel (niche-)kennis die gefrustreerd zijn omdat iedere promotie langs hun neus passeert. Probleem is dat ze hun kennis niet voldoende delen met anderen en het daarom veel moeilijker is om hen te vervangen op korte termijn, dan om die hogere functie met een meer leidinggevende rol in te vullen.

Ik ben altijd vrijgevig geweest met het delen van documentatie. In alle eerlijkheid: de hopeloze gevallen lezen die nog steeds niet. Dus je moet ook niet meteen schrik hebben dat iedereen een glow-up gaat krijgen met dank aan je harde werk zonder dat ze er zelf nog moeite in moeten steken.

Dit gaat er vanuit dat mensen op 20j binnen een paar maanden dezelfde toegevoegde waarden hebben dan een 50jarige… in zo’n geval zou ik altijd een beetje ongerust zijn over mijn job.

Ik denk dat dit vraagstuk heel anders is voor goede ambitieuze mensen waarbij kennisdelen een vereiste is om verder te evolueren en mensen die graag de kantjes eraf lopen en inhoudelijke kennis gebruiken om zich vast te klampen aan hun job.

Op mijn vorig werk vaak gehoord dat er SAP ondersteuning nodig was en als ik vroeg maak eens een lijstje wat ik moet uitleggen, kreeg je niets terug omdat ze gewoon het proces niet gekend is. Terwijl alle SAP flows en documentatie beschikbaar zijn, maar als je niet weet wat je doet, ben je er niets mee en je kan mensen logisch nadenken nu eenmaal niet uitleggen

De wereld is ook veel te complex om alles perfect neer te schrijven.

Uiteraard moet er gedocumenteerd worden en uiteraard moet dat voldoende gedetailleerd zijn. Maar processen, systemen etc. veranderen constant, waardoor kennis, kunde en ervaring nog steeds cruciaal zijn.

Op zijn minst kan je dan ook, als je al 5 keer dezelfde vraag gehad hebt, zeggen dat ze de fucking documentatie moeten lezen :).

Als al die kennis opgedaan is tijdens betaalde werkuren, dan moet je die uiteraard documenteren indien gevraagd. Als je de kennis opgedaan hebt in je eigen tijd en op je eigen kosten, dan kan je misschien best eens onderhandelen.

Je lijkt te impliceren dat je in de eerste situatie zit. Gewoon eerlijk delen dan. Denk dat het erg slecht en erg ironisch zou uitdraaien als iemand ontdekt dat je info achterhoudt.

TikTok en YouTube staan vol met mensen die de oplossing geven voor een probleem. Ik heb nooit gesnapt waarom die dat allemaal doen. Views en likes en volgers? Ik heb liever geld voor mijn kennis.

TikTok en YouTube staan vol met mensen die de oplossing geven voor een probleem. Ik heb nooit gesnapt waarom die dat allemaal doen. Views en likes en volgers? Ik heb liever geld voor mijn kennis.
Omdat "ik weet het antwoord maar ik ga het niet vertellen" niet bepaald een goed antwoord is op een sollicitatie.
Een youtubekanaal waarop je uw kennis toont daarentegen...

Hoe meer de rest weet, hoe minder ik mij met die zaken moet bezig houden en tijd heb om bij te leren, te vernieuwen en ´belangrijkere´ zaken kan doen.

Ik heb graag dat iedereen alles kan, maar mij er al bij neergelegd, dat hoeveel je ook documenteert, ze komen nog steeds af met stomme vragen.

Omdat kennis 10% van de vergelijking is en relaties 90%

(random percentages)

Kennis delen is de beste strategie.

Als je enige "meerwaarde" is dat je veel weet omdat je zaken achterhoudt, ben je zoiezo slecht bezig en maak je ook geen vrienden.

En in mijn ervaring: ik probeer zoveel mogelijk van mijn kennis en expertise te delen met de rest van het team. Het klink beetje hautaine maar het netwerk (computernetwerk) waar ik werk is zo groot, zo complex en heeft zoveel bewegende delen dat ondanks mijn beste pogingen ik zaken vaak toch opnieuw moet uitleggen. Ik merk vaak soms "dat... is er niet helemaal ingegaan, wordt vervolgt later".

En eerlijk: de toegevoegde waarde ligt tussen de regels, in de nuance. Geldt ongetwijfeld ook voor andere sectoren.

Het is nu niet dat je klaar bent voor de werkvloer als je een 10u lang python cursus hebt gevolgd van freecodecamp.

Kennis verwerven is 1. Die kennis omzetten in een waardevol product, dat is geheel iets anders.

Je hebt filmpjes hoe je de olie moet verversen van een Lamborghini Murcielago. Er gaat niemand plots naar mij afkomen voor de olie te verversen omdat ik een youtubefilmpke heb gezien. :p

Terug
Bovenaan