Keuken renoveren

June

Active member
Het liefst zouden wij een nieuwe keuken willen maar de verhuurder doet zo moeilijk. Dan zouden we een keuken kopen met de verhuurder’s eisen ipv onze wensen. Er is helaas geen compromis mogelijk.

Dus, daarom overwegen wij een renovatie van de huidige keuken met behoud van het keukenblok. Dit keukenblok is bijna 20 jaar oud. Het geraamte is nog prima maar de buitenkant is van dat witte laminaat dat nu hier en daar loslaat en van ouderdom verkleurd is naar licht geel. Ik zou het er liefst aftrekken maar ja .. wat dan? Wat kan je daar nog mee? Er onder zit geperste houtvezels. Het laminaat laat ook op de deurtjes los en de deurtjes zouden kunnen worden vervangen, eventueel, maar dan blijf je nog het laminaat in de naden, tussen de deurtjes, zien. Dat is zo lelijk.

Iemand een idee of ervaring mee?

Je wil een nieuwe keuken in een huurwoning/appartement?

Dat zou ik als verhuurder ook nooit toelaten. Je weet immers, het is de eigendom van de verhuurder...

Ik zou daar, tenzij je expliciete toestemming van de verhuurder krijgt voor kleur en model, volledig van afblijven. Elke objectieve vermindering van verhuurvastheid zal je extra kosten opleveren achteraf. Ik vermoed dat je geen felroze kastdeuren met doodshoofden erop zal kiezen, maar als er nu functioneel niks mis is met de kastdeuren, zal de verhuurder dat liefst zo houden. En gezien zijn weerstand kan elke verandering achteraf niet gesmaakt zijn en, tenzij je de oude kastdeuren bewaart en ze er achteraf eventueel terug op plaatst.

Ja, bijvoorbeeld maar om te besparen zou ikzelf een deel kunnen doen. Zoals bijvoorbeeld zelf uitzoeken waar het keukenblad het beste kan maar wel de kastjes laten vervangen of bekleden of … Zo zou ik het blok tegen een andere muur zetten en er een kastje bijkopen. Ik ben een beetje bang dat als je door 1 bedrijf alles laat doen, de kosten de pan uitrijzen of kwaliteit te wensen overlaat.

Ik zou daar, tenzij je expliciete toestemming van de verhuurder krijgt voor kleur en model, volledig van afblijven. Elke objectieve vermindering van verhuurvastheid zal je extra kosten opleveren achteraf. Ik vermoed dat je geen felroze kastdeuren met doodshoofden erop zal kiezen, maar als er nu functioneel niks mis is met de kastdeuren, zal de verhuurder dat liefst zo houden. En gezien zijn weerstand kan elke verandering achteraf niet gesmaakt zijn en, tenzij je de oude kastdeuren bewaart en ze er achteraf eventueel terug op plaatst.
Nou, dat is ook nog een idee. Zoveel kastdeurtjes zijn het niet. Alleen, als puur de kastdeurtjes worden vervangen, dan blijf je het witte laminaat nog altijd zien. Dat wordt niet mooi als je dat schildert .. dus hoe dan?

Is het een private verhuurder of huren jullie langs kantoor/sociale huur?

Als huurder heb je steeds de vrijheid om een beter pand te zoeken met een betere keuken…

Als verhuurder heb ik helaas de ervaring dat als je begint mee te gaan is het elke 2 maand wel iets nieuw.. Keuken,carport,grotere tuinberging,extra buitenstopcontacten,… daar kruipt allemaal energie/geld in, en een verhuurder heeft daar geen zin in.

Dat snap ik. Het is sociale huur. Ik wil best investeren maar dan heb ik ook zeggenschap. Nu voelt het alsof ik de keuze heb
om zelf een enorme investering toen maar hun flinke eisen moet volgen, waardoor ik eerder duurder uit ben óf voor een keukenblok
kies dat zò snel krast, verslijt etc.. Eigenlijk vind ik dat als je het als huurder zelf betaalt, je ook zelf bepaalt.
Waarom eist de verhuurder dan nog dat het een bepaald merk moet zijn, als je zelf, en niet zij, koopt?
Omdat zij later ook de vervanging moeten doen en dus zeker moeten zijn van bvb beschikbaarheid bij onderdelen, omdat zij niet de vragende partij zijn voor een vervanging en zeker niet voor een verandering van de plaats van een keukenblok. Ik kan verstaan dat maar weinig verhuurders dat laatste graag zouden horen. Je zou niet de eerste huurder zijn die begint met werken maar die nooit afwerkt wegens geen geld, tijd of relatiebreuk en einde huur als gevolg. Als ik dat al'zou toestaan als verhuurder, zou ik een waarborg van enkele duizenden euro's eisen

Ik heb zowat de indruk dat je het concept van huur niet snapt: als huurder huur je net een woning omdat je de serieuze investeringen niet kan/wil doen. Door nu plots grote investeringen te doen (want dat zal het gevolg zijn van je plannen) verander je duidelijk functioneel of visueel de woning. Zorg er dan voor dat, als je er ernstig iets aan wil veranderen, het:
- én deftig gedaan is
- én ook voor 95% van de mensen een verbetering is, idem voor later de verhuurder.

Wij hebben overigens een half jaar geleden de frontpanelen vervangen van onze keuken (met die van de kasten onder werkeiland). Koste ons 1400 euro als ik me goed herinner. Natuurlijk zelf opgehaald en vervangen, anders ging daar nog een lap bijkomen. Met 500 euro sta je dus nergens en dat hoeven ze ook niet bij te leggen (tenzij er een andersluidende akkoord is).

1) blijf er met uw pollen vanaf, en zet geen nieuwe keuken. Laat het sociaal verhuurkantoor dit doen. Wil je iets naar uw goesting, dan huur je op de private markt iets dat aan uw wensen voldoet of koop je.

2) Er worden eisen gesteld om ervoor te zorgen dat de maatschappij achteraf niet opdraait voor zaken die toch niet bruikbaar zijn voor de volgende maar die wel uw goesting is. Daarnaast worden er eisen gesteld naar materiaal in functie van onderhoudscontracten, wisselstukken, etc...

Wij hebben overigens een half jaar geleden de frontpanelen vervangen van onze keuken (met die van de kasten onder werkeiland). Koste ons 1400 euro als ik me goed herinner. Natuurlijk zelf opgehaald en vervangen, anders ging daar nog een lap bijkomen. Met 500 euro sta je dus nergens en dat hoeven ze ook niet bij te leggen (tenzij er een andersluidende akkoord is).
ik vind €1400 nog best schappelijk. Heb je dan alleen de kastdeurtjes laten doen of ook de body deels?

Nu dwalen we volledig af van het onderwerp. Mijn verhuurder snapt dan volgens jouw theorie het verhuren niet..
Maar die discussie voert te ver. De verhuurder laat de optie open dat de huurder zelf een keuken koopt en plaatst
mits er aan bepaalde eisen wordt voldaan. Sommige van die eisen zijn logisch (maatvoering, veiligheid, materiaal)
en anderen vind ik vreemd. Ik wil geen rare keuken plaatsen, ik wilde huidige behouden en opknappen: een nieuw
blad (want deze laat los) van composiet en de deurtjes. Door vakmensen, niet zelf gedaan.
Dat is ook nog eens milieubewust. Ik huur niet vanwege de keuken: niet om er een gratis te krijgen maar ook niet
om er een te plaatsen.

Ik behoud de huidige, knap ‘m op, het blijft er dus 1 van een merk dat zij willen, zorg dat alles door een vakman gedaan wodt..
Geen toeters of bellen, geen rare kleuren (maar de muren in de keuk mag ik wel verven of mag dat van jullie ook niet)?

Onderdeel van het concept huren en verhuren wil zeggen dat je NA de verhuurtermijn het in de originele staat moet terugzetten (minus slijtage tgv levensduur). Dus als jij iets wil zetten naar uw goesting maar wat niet de goedkeuring wegdraagt van de verhuurder dan moet je achteraf hetgeen er staat kunnen terugzetten. En dat is niet evident.
Kan je dat niet, dan mag je dan ook enkel zetten hetgeen waarmee de eigenaar content is. Al kan je natuurlijk altijd een verzoeningsprocedure opstellen indien je er samen niet uitkomt. Maar dat was wel niet gratis dacht ik.

Een gelijkaardig principe geldt voor verven, indien die rare kleuren moeilijk te overschilderen zijn vb.

ik vind €1400 nog best schappelijk. Heb je dan alleen de kastdeurtjes laten doen of ook de body deels?
Enkel de deuren. Was ook kvik, dus relatief lage kwaliteit én gewoon wit. Ook scharnieren niet inbegrepen natuurlijk.

Stel de keuken is 20/25/30 jaar oud en pas over 5 jaar kan je bij de corporatie een verzoek indienen voor een vervanging.
Ik ken geen wetgeving van sociale woningverhuur noch wat betreft je specifieke woning. Gaat het overigens over Nederlandse verhuur? Dan kan ik al helemaal niks zeggen (maar heeft het ook weinig nut hier op dit Belgisch forum te 'sparren'
De vervanging die zij willen doen is een kwalitatief slechte keuken, aanrechtblad gevoelig voor krassen en verkleuringen etc..
Belgische wetgeving: als de verhuurder een nieuw aanbied, moet het dezelfde kwaliteit zijn. Was die kwaliteit slecht, dan mag dat zo blijven. Kapotte keuken moet natuurlijk vervangen worden.
Ik snap wel als de verhuurder het beunen wil tegengaan maar dan moet jezelf iets meer kwaliteit leveren dan je nu doet.
Dat 'moet' men niet.
Ze zijn alleen niet zo heel slim want als iemand ooit een showroomkeuken tegenkomt of een tweede handsje die precies past,
van het merk x of y dat ze wel toestaan… dan hebben ze niets tegen in te brengen.
Dat hebben ze idd niet, maar waarom zou dat erg zijn? Jij moet de keuken teug afleveren zoals ontvangen bij bewoning, met de normale gebruikssporen.
Ze doen er beter aan om je advies door een vakman aan te bieden en kijken waar ze maatwerk kunnen leveren.
Ze moeten dat niet aanbieden, jij moet elke herstelling,/verbetering gewoon in orde doen als je het zelf doet.
Hierdoor blijf je als verhuurder geïnformeerd én je weet dat gas, water en licht goed geinstalleerd wordt.. maar het is niet
mijn taak om de verhuurder op de vingers te tikken.
Het is ook niet de taak van jou om te bepalen hoe de verhuurder zijn woningen moet beheren. Je klaagt indien ze een bepaalde fabrikant aanleveren, maar je vraagt dan wel een vakman te krijgen voor maatwerk?

Ja, na de huurtermijn, moet eea in acceptabele staat terug. Dat heb ik ook altijd gedaan.. hetnwas altijd zonder problemen. Ik heb nooit iets hoeven aanpassen (sterker nog, toen het blok van mijn vorige woning gerenoveerd werd, is ons huis gekozen als wisselwoning omdat de woning er goed uitzag). Ik kan me voortstellen dat als je de muren zwart verft, dat wel een puntje zou kunnen zijn.. wat dus niet het geval is bij ons. Toen wij in deze woning kwamen waren er heel veel dingen niet geregld, bijv een vloer in het washok,, en meer dingen.. omdat de woning nieuw was. Als de verhuurder zo kien is op zijn woning, dan gaat dat natuurlijk twee kanten op.. maar dat gaat het niet. Stenen vloer in het washok, was niet heel goedkoop en als er eisen waten geweest hadden ze zelf moeten plaatsen. Daar zijn ze iets te goedkoop voor.. ach ja, is goed hoor. En in de tussentijd is de verhuurder langs geweest en heeft over al die zaken niets gezegd. En stel dat we zaken hadden gedaan die niet goed worden gekeurd, verander je die, in overleg, als je weggaat. Bij ons niet nodig geweest, tot nu, … maar stel he? Mijn buren hebben een muur uitgebroken, plavuizen gelegd .. ik zou dat niet doen omdat dat allemaal terug in de oude staat moet.

Ik vraag me trouwens af of een gerenoveerd keukenblok daartoe behoort. Over een paar jaar is het keukenblok te oud en mag vervangen worden… dus renoveer ik dan iets dat zij dan afschrijven en geef het een tweede leven? Voor dat laatste heb ik best een bedrag over (meer dan de 500 die zij te beschikking stellen maar waar ik dus geen aanspraak op kan maken, logischerwijs) en dan is het kwalitatief beter dan wat zij beschikbaar stellen.
Opnieuw,

Wat jij ervan vindt doet niet ter zake. Ongeacht of het kortzichtig is of niet. Het enige dat telt zijn de regels van de verhuurder, zolang deze de wettelijke regels respecteren. Aangezien dat is hetgeen je te volgen hebt.

Dat is het begin en einde van het "sparren".

PS: misschien titel aanpassen naar keuken renoveren in een huurwoning. Aangezien deze thread hier specifiek over gaat.

Deze topic is relatief hilarisch. Je kunt gelijk hebben (wat je niet hebt) en gelijk krijgen (wat je zeker niet zult krijgen).

De verhuurder moet just niks. De huurder moet zorgen dat het op het einde is zoals het was in het begin (minus normale afschrijving/verslijt/gebruik). Als jij een purperen keuken wil, too bad. Ja, als je dat aan de huurder vraagt, zal die waarschijnlijk zeggen "ja jong, ge moogt gij daar altijd een nieuwe keuken insteken op eigen kosten, maar ik geef finale ja of nee op je voorstel.

Ik heb ook al huurder gehad die nieuwe kranen wou (zo'n duur uittrekbaar spel in de pompbak) en dat self gestoken heeft. Die heeft voorstel gemaakt en alles zelf betaald. Als je een een 500 euro kraan wil en hem later wil achterlaten, be my guest.

Mijn huidige huurder wou andere behang. Expliciet clausule toegevoegd in contract dat ze zal herstellen in originele staat. Het is nu mottige purperen hypno patroon op een strook van 3m achter de tv. Prachtig... ipv een schone witte geverfde muur. Sommige mensen willen geld wegpissen met speciaal doen. Be my guest. Zolang je alles maar in originele staat herstelt of mijn toestemming hebt om het te laten zoals je het veranderd hebt.

Ik ben ook 1x boos moeten worden op huurder. Toen die gaten begon te boren om extra buitenverlichting te steken... als je wil knutselen, koop dan een huis pretty please.

Opnieuw,

Wat jij ervan vindt doet niet ter zake. Ongeacht of het kortzichtig is of niet. Het enige dat telt zijn de regels van de verhuurder, zolang deze de wettelijke regels respecteren. Aangezien dat is hetgeen je te volgen hebt.

Dat is het begin en einde van het "sparren".

PS: misschien titel aanpassen naar keuken renoveren in een huurwoning. Aangezien deze thread hier specifiek over gaat.
Hmm, nee, ik denk dat de verhuurder hier nog niet aan gedacht heeft en dat als ik sit voorstel stuur, het geen onduidelijkheden of wat dan ook kan bevatten..
Mijn vraag blijft staan, ongeacht of ik huur of niet. En wat ik daarna doe, na alle informatie, weet ik nog niet maar wel dat het stap twee is.

Deze topic is relatief hilarisch. Je kunt gelijk hebben (wat je niet hebt) en gelijk krijgen (wat je zeker niet zult krijgen).

De verhuurder moet just niks. De huurder moet zorgen dat het op het einde is zoals het was in het begin (minus normale afschrijving/verslijt/gebruik). Als jij een purperen keuken wil, too bad. Ja, als je dat aan de huurder vraagt, zal die waarschijnlijk zeggen "ja jong, ge moogt gij daar altijd een nieuwe keuken insteken op eigen kosten, maar ik geef finale ja of nee op je voorstel.

Ik heb ook al huurder gehad die nieuwe kranen wou (zo'n duur uittrekbaar spel in de pompbak) en dat self gestoken heeft. Die heeft voorstel gemaakt en alles zelf betaald. Als je een een 500 euro kraan wil en hem later wil achterlaten, be my guest.

Mijn huidige huurder wou andere behang. Expliciet clausule toegevoegd in contract dat ze zal herstellen in originele staat. Het is nu mottige purperen hypno patroon op een strook van 3m achter de tv. Prachtig... ipv een schone witte geverfde muur. Sommige mensen willen geld wegpissen met speciaal doen. Be my guest. Zolang je alles maar in originele staat herstelt of mijn toestemming hebt om het te laten zoals je het veranderd hebt.

Ik ben ook 1x boos moeten worden op huurder. Toen die gaten begon te boren om extra buitenverlichting te steken... als je wil knutselen, koop dan een huis pretty please.

Laatst bewerkt:
Ik kan mij moeilijk inbeelden dat een Belgische verhuurder in een contract staan heeft "je mag de keuken vervangen als je wil maar je moet aan voorwaarde a b c voldoen en zelf betalen". Just my 2 cents...

Wij hebben geen dingen in het huurcontract over behang.. dat zat er al niet in, er zat nl niets in. Geen douche garnituur, geen wc garnituur.. geen washokvloer.. überhaupt geen vloeren.. geen verf, geen gordijnen, geen plinten, geen lampen..
Belgisch of Nederland huurcontract?

Nou, er zijn behoorlijk wat eisen aan een verhuurder. Dus waar je dat vandaan haalt? Aan een huurder zijn ook eisen. Ik heb geen gelijk maar ook geen ongelijk: ik heb het over een grijs gebied waar door mijn verhuurder nog niets gezegd is.

Ik wil geen purperen keuken, hoe kom je daarbij? Ik wil iets heel basaals. Je hebt kennelijk de behoefte om mijn vraag in het belachelijke te trekken, en er dan iets stelligs over te zeggen en dat zeggen dat ik iets raars wil.

Je vereenzelvigt je met mijn verhuurder, een coperatie, daar gaat het mis. Ik maak jouw ervaringen niet belachelijk, ik draai de rollen niet bij jou om.. ik denk alleen, ok, dat is zijn ervaring.. dat zegt niets over mij als huurder of over mijn verhuurder. Dus, als ik een vraag heb, waarom reduceer jij jouwzelf tot zo’n reactie op mijn vraag. Sorry, ik heb echt het idee dat ik hier even een halt tegen moet roepen want jij denkt dat jouw reactie op mij kennelijk normaal is. Ik ben nu van een andere mening. Je kan van mening verschillen maar dat hoeft niet smalend, of wel?

Jouw rol komt op mij over als een huisjesmelker eerder dan een coperatie. Daar gelden andere regels voor die niet op mijn situatie toepasbaar zijn.. zullen we het daarop houden? En misschien een tip die jij ter harte kan nemen: denk wat vriendelijker en respectvoller over mensen. Dat kan geen kwaad. En als dat niet kan, zit je misschien niet in de juiste niche.

Hier mag je klussen, niet met alles, maar een gat in een muur mag, alles wat je weer in originele staat terug kan, mag. De vraag is, zou je dat willen? Eenmaal een andere woningm wil je niet nog heel veel hoeven terugzetten. Ik niet in elk geval.

Terug
Bovenaan