Kinderen financieel steunen: doen of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter JPV
  • Startdatum Startdatum

Kinderen financieel helpen?

• Zonder twijfel!

Stemmen: 90 42,9%
  • Als het weet met geld om te gaan

Stemmen: 103 49,0%
  • Enkel in geval van nood

Stemmen: 9 4,3%
  • Nee

Stemmen: 5 2,4%
  • Andere optie (zie topic)

Stemmen: 3 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    210
Easy money bestaat niet. Als je de research die mensen steken in leuren voor leningen, zoeken naar een huis etc etc steekt in de beurs te begrijpen, dan heb je daar behoorlijk voor gewerkt. Als je er daarna een halftijdse job van maakt nog een stuk meer.

Er is niets gemakkelijker dan de huisbaas te bellen als er iets kapot is and gemakkelijk van locatie te kunnen veranderen.

Je moet maar eens een huis in Zwijndrecht of Verviers gekocht hebben he. Er zit echt een soort bizarre logica dat er met een huis niets kan misgaan. Verhuren is leuk tot het misloopt, ik hoorde toen ik werkte wekelijks van iemand wel een verhuur horror verhaal.

Iemand hierboven haalde geleend geld aan als hefboom, je kan met geleend geld ook investeren In aandelen.
Een bank of 3 afgaan voor de beste rentevoet is iets dat je eenmalig voor de komende 30 jaar in je leven doet. Veel tijd neemt dat niet in beslag en iedereen kan het. Maar op de beurs aandelen kopen en er winst uit halen? Dat is toch niet voor de doorsnee persoon weggelegd. Je moet om te beginnen eerst geld hebben dat je kan missen, wat bij een huis niet uitmaakt.
Verhalen over horrorhuurders ... ik ken er ook zo over beurscrashes, L&H en Dexia aandelen, wat is het verschil?

1 ding klopt en dat is dat easy money niet bestaat. Maar een huis is gewoon een prima investering. De stijging in waarde, potentiele verhuurinkomsten en de mogelijkheid om met renovaties meerwaarde te creeren is niet iets dat je voorbij wil laten gaan.
Momenteel ben ik bv. 80 m2 zolderruimte aan het ombouwen tot leefruimte. Dat kost mij pakweg 10k aan bouwmateriaal en een goeie 300 uren aan vrijetijd maar ons huis wordt er wel 80k meer mee waard. En intussen hebben onze verhuurpanden na 10 jaar 200k waardestijging en 200k verhuurinkomsten gegenereerd. Op 20 jaar zal dat iets van een 600k zijn. In mijn ogen is dat slapend rijk worden.

Waarom zou een verbouwing van 10k het huis 80k meer waard maken?

Dan koop ik toxh gewoon een cheap huis en laat het verbouwen?

Of zijn je verbouwing uren 250 euro per uur waard?

Easy money bestaat niet. Als je de research die mensen steken in leuren voor leningen, zoeken naar een huis etc etc steekt in de beurs te begrijpen, dan heb je daar behoorlijk voor gewerkt. Als je er daarna een halftijdse job van maakt nog een stuk meer.

Er is niets gemakkelijker dan de huisbaas te bellen als er iets kapot is and gemakkelijk van locatie te kunnen veranderen.

Je moet maar eens een huis in Zwijndrecht of Verviers gekocht hebben he. Er zit echt een soort bizarre logica dat er met een huis niets kan misgaan. Verhuren is leuk tot het misloopt, ik hoorde toen ik werkte wekelijks van iemand wel een verhuur horror verhaal.

Iemand hierboven haalde geleend geld aan als hefboom, je kan met geleend geld ook investeren In aandelen.
Tja, jij kwam af met welke aandelen easy money waren, achteraf gezien. Ik zou denken dat zelfs mensen die als voltijdse job de beurs volgen niet verzekerd zijn van winst. Op enkele (natuur)rampen na (en zelfs dan) blijkt een huis toch wel een defensievere belegging te zijn, en daarbij komt dan nog gewoon het gemak van een eigendom waarin je woont.

Gewoon de huisbaas bellen en vertrekken wanneer je wil is leuk als je jong bent. En huren kan een goede beslissing zijn. Maar na een tijd volgens mij minder. De hopen lage-kwaliteitswoningen met bv. nog enkel glas doen me toch vermoeden dat veel huisbazen niet zo hard bezig zijn met wat de huurder wil. De vrijheid om te verhuizen van miserie vind ik niet zo'n pluspunt.

Het gaat over 10k materiaal, niet over een verbouwing van 10k ;). Als je handig bent en een verbouwing doet die veel manuren kost, maar die manuren zelf doet, dan kan je effectief een mooie winst behalen (80k lijkt me wel héél uitzonderlijk). Je steekt er dan natuurlijk ook veel tijd in.

Onze verbouwing in onze woning van de 2e verdieping, waar we een zolder met inplooibare trap omvormden tot een zolder die een vaste trap had, 1 mooie kamer, een speelruimte en een berging, koste 29k ongeveer (incl beperktere werken op eerste verdieping). Maar dat zal ook wel méér meerwaarde opleveren. Omdat een groot deel van het werk door mezelf gedaan is of met recupmateriaal van de eerste verdieping.

Een ruime kamer opsplitsen in 2 kamers kan ook een grote meerwaarde opleveren tegenover de kost (gyproc/OSB muur, extra deur) die het mss maar kost.

Zoals hierboven al gezegd; is 10k materiaal, geen verbouwing van 10k.

En ja, veel mensen kunnen dit niet (in)zien en/of willen iets instapklaar waar geen verbouwingen nodig zijn. Daarom dat er zoveel firma's zijn die een cheap huis kopen, enkel cosmetische renovaties doen en winst scheppen. Want het verkoopt vlot, om eerder genoemde redenen.

Een kind dat iets meekrijgt is daar meestal eeuwig dankbaar voor, een kind dat niets meekrijgt omdat zijn ouders niet financieel instaat zijn om te schenken heeft er begrip voor. Maar een kind die niets krijgt en later wanneer ze hun financieel moeilijkste jaren achter de rug hebben dan uiteindelijk het geld erft, dankbaar is? Denken jullie niet dat daar verzuurde relaties door ontstaan?
Een gekend ondernemer in de muziekindustrie zat in die laatste situatie, de vader zei kordaat 'no mercy' hoewel hij zijn zoon had kunnen steunen maar hij mocht thuis vertrekken zonder geld om het zelf te gaan maken, achteraf bleek dat het beste wat hem ooit was overkomen, niks verzuurde relatie omdat het in theorie anders had kunnen lopen. Dit gebeurde weliswaar in andere tijden, vanaf nu zitten we in een tijdperk waarin disproportioneel veel mensen afhankelijk zijn van hun ouders die per definitie in een machtspositie zitten en macht corrumpeert veel te vaak. Velen zijn niet bestand tegen betweterige praatjes of afkeurende reacties als je de enige bent op de werkvloer/woonwijk/vriendennetwerk die (nog) geen (vul zelf maar in). Een prestatiemaatschappij met gigantische sociale druk zorgt niet echt voor ideale leefomstandigheden ondanks het perfect geïsoleerde huis en de Tesla voor de deur. Ik heb gewerkt met/voor mensen geboren 1945-55, ook met millennials, ook met boomers/generatie X; eindconclusie: kapitalisme op afstand houden (wat '45-'55 massaal kon doen) geeft een grote meerwaarde aan uw leven. Ik vind die 3% die hier hun kinderen ECHT zelfredzaam willen maken wel heel weinig.

Ik reken 1000 euro meerwaarde per m2 uit de vuist wanneer ik extra woonruimte creeer. Is ook een deels gebaseerd op vraagprijzen van huizen in de buurt.

De uitbreiding van woonruimte van een bestaand huis is meestal duur wanneer het gaat om het plaatsen van een bijbouw maar in ons geval kunnen wij binnen de bestaande bouwschil zonder structurele veranderingen de woonruimte uitbreiden door een trap naar de zolder te steken en die vervolgens af te werken met alu draagprofielen, gyproc, elektrische voorziening, akoestische isolatie, osb en parketvloer. Om een zolderrenovatie van die omvang te laten uitvoeren zit je ook snel aan 60-80k hoor ik via een collega die daar offerte voor gevraagd heeft.
Die uren dat je dat zelf doet zijn dus idd veel waard.

We hebben daarnaast ook een nieuw pannendak met onderdak laten leggen, maar dat was sowieso nodig voor het kunnen plaatsen van dakisolatie. Het beitsen van al het houtwerk, het steken van glaswol en dampscherm voor 140 m2 was ook nog eens 200 uren werk. Ook dat was 100+ euro per uur waard afgaande op de offertes.

Ik heb ergens nog een Post in thread 'Het grote DIY topic' https://www.beyondgaming.be/threads/het-grote-diy-topic.721/post-334663

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat veel mensen de fout maken dat elke euro die in een woning wordt gestopt automatisch in winst vertaald zal worden. Maar da's off topic :)

On topic: als ik dit forum doorlees lijkt de definitie van 'financiële steun' eentje om scherp te stellen. Je kinderen een Porsche kopen of hun wereldreis financieren is een zeer mooi cadeau maar ik zou dat niet als 'financiële steun' catalogeren.

Steunen is imo iets anders als een cadeau geven. Als één van je kinderen een geweldig business idee heeft maar onvoldoende kapitaal om het te realiseren dan beschouw ik een investering in zijn zaak als een vorm van financiële steun. Als één van je kinderen door een tegenslag zoals een echtscheiding, ongeval, ... een financiële kater oploopt en je schenkt dan middelen om hem/haar erbovenop te helpen dan is dat financiële steun. Je kind is bijvoorbeeld gepassioneerd bezig met een activiteit die zeer zinvol is maar niet het grote geld oplevert... Als je dan bijspringt om een woning te kopen dan vind ik dat gewoon financiële steun. Zou het zelf ook doen als ik de mogelijkheden heb.

Qua steunen vind ik volgende situatie wel leuker: laat uw kind eens afgestudeerd 3 jaar werken en laat hem €1000 per maand opzij zetten. Terwijl hij thuis woont. Na 36 maanden heeft deze 36.000eur gespaard (zelf voor gewerkt) en kan zijn notaris kosten zelf betalen.
Klopt, als dat ook als steunen aanzien wordt zouden ze hier ook steun krijgen. Wat langer thuis mogen blijven wonen is voor mij een evidentie, maar ze zullen wel kost- en inwoon moeten betalen vanaf het moment dat ze afgestudeerd zijn en werk hebben. Maar dan zullen ze alsnog meer dan 1000 euro aan de kant kunnen zetten elke maand. En daar hebben ze dan zelf voor gewerkt, terwijl ze ook hun kost en inwoon vergoed hebben. Dan hebben ze dus imo niet geprofiteerd van het geld van de ouders en staan ze van die moment al deels op hun eigen benen.

Idealiter hebben ze van zodra het kan ook elk jaar studentenjobs gedaan en hebben ze al een grote som bijeen gespaard tegen de tijd dat ze werken. Dan spreken we over een nog groter bedrag dan die 36.000 euro. En die 3 jaar kan best ook langer zijn, ik was op mijn 21 afgestudeerd en heb tot m'n 27 thuisgewoond, dus als je die 1000 euro per maand als regel neemt (kan best ook veel meer zijn gezien een loon sterk stijgt de eerste werkjaren) komt het uit op 72.000 euro zonder de studentenjobs. En dat is dan wanneer het geld maar op een spaarboekjes gezet wordt.

Ik begrijp niet dat er dan nog geld toegestopt moet worden door de ouders.

Indien mogelijk zou ik mijn kinderen ook zeker en vast steunen. Ik heb zelf enkele jaren geleden mijn appartement gekocht en 25k gekregen van mijn ouders. Als ik dat geld niet gekregen had, zou ik mijn geld van de beurs hebben moeten halen. Nu is dat geld x2/3 gegaan. Enfin, ik sta er daardoor een pak beter voor.

Ik ben wel blij dat ze dat geld niet op mijn 18 op mijn rekening gestort hebben, dat zou gegarandeerd op geweest zijn aan alcohol, festivals & reizen.

Klopt, als dat ook als steunen aanzien wordt zouden ze hier ook steun krijgen. Wat langer thuis mogen blijven wonen is voor mij een evidentie, maar ze zullen wel kost- en inwoon moeten betalen vanaf het moment dat ze afgestudeerd zijn en werk hebben. Maar dan zullen ze alsnog meer dan 1000 euro aan de kant kunnen zetten elke maand. En daar hebben ze dan zelf voor gewerkt, terwijl ze ook hun kost en inwoon vergoed hebben. Dan hebben ze dus imo niet geprofiteerd van het geld van de ouders en staan ze van die moment al deels op hun eigen benen.

Idealiter hebben ze van zodra het kan ook elk jaar studentenjobs gedaan en hebben ze al een grote som bijeen gespaard tegen de tijd dat ze werken. Dan spreken we over een nog groter bedrag dan die 36.000 euro. En die 3 jaar kan best ook langer zijn, ik was op mijn 21 afgestudeerd en heb tot m'n 27 thuisgewoond, dus als je die 1000 euro per maand als regel neemt (kan best ook veel meer zijn gezien een loon sterk stijgt de eerste werkjaren) komt het uit op 72.000 euro zonder de studentenjobs. En dat is dan wanneer het geld maar op een spaarboekjes gezet wordt.

Ik begrijp niet dat er dan nog geld toegestopt moet worden door de ouders.

Ik zie dat eerder als: kan je het als ouder missen en kunnen je kinderen er meer nuttige zaken mee doen.

Je kan trouwens ook niet echt zo'n zaken als de standaard zien: een hoop studentenjobs, 6 jaar thuis blijven wonen, elke maand €1000 sparen. Niet iedereen studeert op schema af, niet iedereen zal ok verdienen, enz.

Ik zie niet waarom een kind bijvoorbeeld zou moeten afgestraft worden als het vroeger gaat alleen wonen. Daarbij, als je als ouders een mooi bedrag hebt liggen voor die reden, kan je kind het gewoon makkelijker hebben.

Opnieuw, ik geloof niet dat als student een hoop kutjobs doen, of extra jaren thuis minder vrijheid hebben, je "life skills" leert die je niet krijgt van je opvoeding of andere ervaringen. Omgekeerd trouwens ook niet, want je hebt ook mensen die alleen wonen lijken te linken daaraan. Het lijkt me vaak vooral over van die abstracte metrics te gaan zoals "het zelf kunnen", waar je volgens mij weinig aan hebt.

Qua steunen vind ik volgende situatie wel leuker: laat uw kind eens afgestudeerd 3 jaar werken en laat hem €1000 per maand opzij zetten. Terwijl hij thuis woont. Na 36 maanden heeft deze 36.000eur gespaard (zelf voor gewerkt) en kan zijn notaris kosten zelf betalen.
Was hier zo. Ik heb 4 jaar in een appartement van mijn ouders gewoond. Huur betaald (wel een lager bedrag dan normaal) om mij zo een idee te geven hoeveel "alleen wonen" ongeveer kost. Eens we dan zijn gaan bouwen heb ik alle betaalde huur terug gekregen.

Nu, dat betalen van die huur heeft mij ook niet meer "waarde van geld" leren kennen ofzo hoor.

Ik zie dat eerder als: kan je het als ouder missen en kunnen je kinderen er meer nuttige zaken mee doen.

Je kan trouwens ook niet echt zo'n zaken als de standaard zien: een hoop studentenjobs, 6 jaar thuis blijven wonen, elke maand €1000 sparen. Niet iedereen studeert op schema af, niet iedereen zal ok verdienen, enz.

Ik zie niet waarom een kind bijvoorbeeld zou moeten afgestraft worden als het vroeger gaat alleen wonen. Daarbij, als je als ouders een mooi bedrag hebt liggen voor die reden, kan je kind het gewoon makkelijker hebben.

Opnieuw, ik geloof niet dat als student een hoop kutjobs doen, of extra jaren thuis minder vrijheid hebben, je "life skills" leert die je niet krijgt van je opvoeding of andere ervaringen. Omgekeerd trouwens ook niet, want je hebt ook mensen die alleen wonen lijken te linken daaraan. Het lijkt me vaak vooral over van die abstracte metrics te gaan zoals "het zelf kunnen", waar je volgens mij weinig aan hebt.
Als je als ouder geld kan missen wil niet zeggen dat je het niet kan gebruiken. Er is altijd wel een reis of verbouwing waar je ouders dat geld aan kunnen geven. Het is hun geld, ik wil dat niet tenzij wanneer ze er niet meer zijn. Waarom zou ik profiteren van het geld dat ze verdiend hebben door jarenlang keihard te werken? Zij zijn mijn slaven toch niet? Ik vind dat we in een pampermaatschappij leven en vind dat een heel spijtige zaak. Ik geloof in een "harde" opvoeding (hard t.o.v. de huidige norm die mega soft is, dus echt hard kan je dat niet noemen) waarbij ze bijgestaan worden met raad en niet met hopen geld.

Klopt zeker dat niet iedereen dat parcours zal afleggen, maar de meesten (behalve mensen in een slechte thuissituatie, maar die krijgen ook geen tienduizenden euro's) hebben die keuze wel. Als je liever een job doet die minder betaalt waar je gelukkiger van wordt, mag dat maar dan moet je je ook bewust zijn van de nadelen ervan en hoeven je ouders die nadelen niet op te vangen.

Je moet kinderen niet afstraffen omdat ze vroeger alleen gaan wonen, maar ook niet belonen natuurlijk. Ze weten op voorhand hoe de vork aan de steel zit en a.d.h. daarvan maken ze hun beslissing. Ook langer studeren doordat ze er niet elk jaar van alle vakken doorzijn of een verkeerde studiekeuze maken hoeft niet beloond te worden door wat geld toe te stoppen. De extra jaren studies zou ik nog wel willen betalen (tenzij ze meerdere keren van studierichting veranderen) als ik weet dat ze hun best doen, maar wat geld toestoppen omdat ze later beginnen werken doe ik niet.

Net hetzelfde als dat ze een goedbetaalde job beginnen of een slechtbetaalde job. Dat blijft hun keuze, maar als ze een slechtbetaalde job doen moeten ze uiteraard ook niet gaan verwachten dat wij gaan bijspringen omdat ze het huis dat ze willen niet kunnen kopen. Dat is nu eenmaal het gevolg van de jobkeuze.

Ik heb als student nooit "kutjobs" gedaan, er is keuze genoeg. Als je die wel gaat doen is dat ook je keuze. Ga je niet werken als student? Geen probleem, maar de ouders hoeven daarvoor ook geen cent toe te stoppen.

Ik vind het idd heel belangrijk dat m'n kinderen het zelf kunnen redden in het leven. Het leven is wat het is. In West-Europa hebben we veel kansen en luxe, dus als ze willen, geraken ze ver genoeg. Als ik ze die ingesteldheid kan bijbrengen zal ik heel blij zijn.

Als je als ouder geld kan missen wil niet zeggen dat je het niet kan gebruiken. Er is altijd wel een reis of verbouwing waar je ouders dat geld aan kunnen geven. Het is hun geld, ik wil dat niet tenzij wanneer ze er niet meer zijn. Waarom zou ik profiteren van het geld dat ze verdiend hebben door jarenlang keihard te werken? Zij zijn mijn slaven toch niet? Ik vind dat we in een pampermaatschappij leven en vind dat een heel spijtige zaak. Ik geloof in een "harde" opvoeding (hard t.o.v. de huidige norm die mega soft is, dus echt hard kan je dat niet noemen) waarbij ze bijgestaan worden met raad en niet met hopen geld.

Klopt zeker dat niet iedereen dat parcours zal afleggen, maar de meesten (behalve mensen in een slechte thuissituatie, maar die krijgen ook geen tienduizenden euro's) hebben die keuze wel. Als je liever een job doet die minder betaalt waar je gelukkiger van wordt, mag dat maar dan moet je je ook bewust zijn van de nadelen ervan en hoeven je ouders die nadelen niet op te vangen.

Je moet kinderen niet afstraffen omdat ze vroeger alleen gaan wonen, maar ook niet belonen natuurlijk. Ze weten op voorhand hoe de vork aan de steel zit en a.d.h. daarvan maken ze hun beslissing. Ook langer studeren doordat ze er niet elk jaar van alle vakken doorzijn of een verkeerde studiekeuze maken hoeft niet beloond te worden door wat geld toe te stoppen. De extra jaren studies zou ik nog wel willen betalen (tenzij ze meerdere keren van studierichting veranderen) als ik weet dat ze hun best doen, maar wat geld toestoppen omdat ze later beginnen werken doe ik niet.

Net hetzelfde als dat ze een goedbetaalde job beginnen of een slechtbetaalde job. Dat blijft hun keuze, maar als ze een slechtbetaalde job doen moeten ze uiteraard ook niet gaan verwachten dat wij gaan bijspringen omdat ze het huis dat ze willen niet kunnen kopen. Dat is nu eenmaal het gevolg van de jobkeuze.

Ik heb als student nooit "kutjobs" gedaan, er is keuze genoeg. Als je die wel gaat doen is dat ook je keuze. Ga je niet werken als student? Geen probleem, maar de ouders hoeven daarvoor ook geen cent toe te stoppen.

Ik vind het idd heel belangrijk dat m'n kinderen het zelf kunnen redden in het leven. Het leven is wat het is. In West-Europa hebben we veel kansen en luxe, dus als ze willen, geraken ze ver genoeg. Als ik ze die ingesteldheid kan bijbrengen zal ik heel blij zijn.
Mijn punt was dat je het als ouder kan en wil missen hé. Als je liever een wereldreis maakt of een nieuwe keuken zet, moet je dat als ouder zelf beslissen. Ik zie gewoon bij veel gezinnen, onder andere het mijne vroeger, dat er veel opgepot werd. Dus mijn plan in de toekomst is dan ook, indien mogelijk, op tijd iets te schenken en niet te wachten tot de successierechten.

Ik zie ook niet echt hoe een "harde" opvoeding bij voorbaat zoiets uitsluit. Bij de vorige generaties genoeg "harde" opvoeding hoor, op je 14 gaan werken want je was te dom om op school te blijven en er moest geld verdiend worden, maar dan wel als je trouwde een bouwgrond cadeau krijgen. Wat houdt een harde opvoeding ook in uiteindelijk, opgroeien in België in een normaal gezin is relatief gemakkelijk, dat artificieel bemoeilijken met het idee dat men daar iets uit leert vind ik zoals al gezegd nogal vreemd.

Verder vind ik het allemaal nogal "alles is een keuze". Ze moeten maar "kiezen" om veel geld te verdienen, en ze moeten als puber en twintiger maar perfect juist kiezen om het financieel zelf te kunnen rooien. Ik geloof daar niet echt in, zelfredzaamheid bijbrengen is inderdaad belangrijk, maar daarvoor artificieel een bestaand vangnet verwijderen vind ik contraproductief. Ik hoop ook dat mijn dochter al de juiste vakjes aantikt later, en ofwel goed met haar handen kan werken of ergens ingenieur/wetenschapper wordt, en weloverwogen de juiste beslissingen maakt. Maar ja, dat hoopt iedereen voor zijn kinderen, en de realiteit wijst iets anders uit. Dit al sinds mensenheugenis uiteindelijk, of de opvoeding nu "soft" of "hard" was.

Jij lijkt te denken dat er ergens iets verandert in een of andere score door je kinderen wat te schenken, of dat er dan iets misloopt in de opvoeding. Ik denk dat niet. Ook sluit zo'n keurslijf ook meteen heel wat zaken uit die een risico inhouden maar ook kansen en ervaringen meebrengen.

Was hier zo. Ik heb 4 jaar in een appartement van mijn ouders gewoond. Huur betaald (wel een lager bedrag dan normaal) om mij zo een idee te geven hoeveel "alleen wonen" ongeveer kost. Eens we dan zijn gaan bouwen heb ik alle betaalde huur terug gekregen.

Nu, dat betalen van die huur heeft mij ook niet meer "waarde van geld" leren kennen ofzo hoor.
Ik ken er die hun eerste loon gewoon opgedaan hebben de eerste jaren. Uitgaan, kledij, de grote Jan uithangen, … ik snap niet dat er zulke ouders zijn

Die zeiden dan altijd: ze zijn +18 dus ze doen met hun geld wat ze willen. Ok, true. Maar niemand is echt volwassen op zijn 18 dus de ouders mogen hun toch nog wat opvoeden vind ik. Ook op gebied van geld.

Het grappige blijf ik vinden dat er mensen zijn die er van uitgaan dat je óf een goede opvoeding en goede raad meekrijgt óf een zak geld.
De wereld zit zo niet in elkaar, het ene hangt niet af van het andere.

Er zijn mensen die een goede opvoeding krijgen, de waarde van geld kennen, vakantiejobs gedaan hebben en hier hard voor gewerkt hebben, goede raad gekregen hebben en daar naar geluisterd hebben, goed gestudeerd hebben en/of een eigen zaak gestart zijn EN daarnaast een som geld van hun ouders hebben gekregen.
De ouders hebben het graag gegeven omdat ze hun kind hebben kunnen helpen en het kind heeft het met veel dank en respect aanvaard omdat hij/zij de waarde van geld kent en weet dat hun ouders er ook een lange wereldreis mee hadden kunnen doen.

En ik geloof zelf niet dat het altijd beter is om niets te geven als je dat kan en wil. Soms wel maar dan vang je dat al veel eerder op tijdens de opvoeding.

Het grappige blijf ik vinden dat er mensen zijn die er van uitgaan dat je óf een goede opvoeding en goede raad meekrijgt óf een zak geld.
De wereld zit zo niet in elkaar, het ene hangt niet af van het andere.
Dit lijkt zowat de rode draad te zijn van de tegenstanders. Als je geld geeft, hebben ze automatisch gefaald.

Het is wel een leuke gedachte als je weet dat je ouders ook financieel voor je klaarstaan.

Wij zijn thuis met twee en ik ben de jongste. Toen ik een huis kocht met mijn vrouw kreeg ik een som geld waarmee in m’n bijna lege reserves kon aanvullen (had het dus ook gered zonder die som geld). Enkele jaren later hebben zowel m’n broer als ik een voorschot op de erfenis gekregen. Geen zotte bedragen maar een mooie cent.
Zonder in detail te willen treden, bij mijn broer is een zeer ernstige ziekte vastgesteld. Iets nadien is zijn relatie spaakgelopen. Terwijl hij eigenlijk aan het vechten was tegen zijn ziekte moest dan het huis verkocht worden omdat geen van de twee de andere kon uitkopen.
Op dat moment hebben mijn ouders hun beurs opengetrokken en met een bedrag van 6 cijfers er voor gezorgd dat mijn broer het huis kon overhouden. Mijn broer heeft ook twee tienerdochters uit zijn eerste huwelijk en mijn ouders vonden het ook belangrijk dat zij stabiliteit hadden en niet, naast de ziekte van hun papa, ook nog eens geconfronteerd werden met een verhuis.
Naast de financiële steun runnen mijn ouders daar zo’n beetje mee het huishouden. Mijn broer mag niet meer rijden dus doen zij de boodschappen, voeren ze de dochters weg indien nodig, onderhouden de tuin etc.

Ik heb altijd tegen m’n ouders gezegd dat ik geen cent moest erven. En mijn broer zei hetzelfde. Maar mijn ouders zijn sobere mensen die geen plezier vinden in dure etentjes of luxe-artikelen. En nu ben ik heel blij dat ze het geld op kant hadden staan om m’n broer te helpen. Want mijn broer had ook de carriere en ditto loon, maar dat blijkt allemaal heel vluchtig te zijn.

Ik denk dat velen de cash generatie van gepensioneerden onderschatten.

2 leraars middelbaar harken samen 5000 netto binnen. En dat zijn nu geen Uber stresserende topjobs. Met een afbetaald huis en kinderen uit huis, hoeveel cash verdoe je?

Pakt dat 1 van de twee in de privé werkt en altijd full-time gewerkt heeft. Links en rechts een Groepsverzekering en nog een pensioensparen. Zelfs zonder privé geld gespaard, klutst het geld binnen. Dus waarom zou je naar je pensioen moeten met 100 of 200k op de rekening? Kunt beter alles uitdelen, of de overheid is er mee weg.

En ja, er gaan gezinnen zijn waar het met wat minder moet, maar er zijn er heel veel waar het tijdens het pensioen vetpotten zijn.

@cege
In 2000 had 1/3de van de dertigers een hoger diploma. Ik vind niet direct terug hoeveel zestig plussers er zijn die hooggeschoold zijn, maar zou me verwonderen als dat meer dan 20% zal zijn.
Mijn ouders hebben als 2 gepensioneerden samen 2500 netto pensioen, mij lijkt dat eerder de standaard te zijn dan "ambtenaren pensioen, hoge groepsverzekeringen,..."
Maar dat soort cijfers zijn meer @JPV zijn dada. 😉
Je gaat nu namelijk uit van én met 2 voltijds werken (terwijl de klassieke huismoeders ècht nog niet zo lang weg is) én nog eens extraatjes terwijl Jan met de pet al blij was als er eens iets extra af kon naast de indexatie.

Nu, mijn ouders hebben wél een HOB op ne schone lap grond die van hen is en volledig afbetaald is, maar ze harken geen spaargeld meer bijeen.
Reken daarbij nog de risico-averse ingesteldheid van die generatie en je hebt de doorsnee "vers gepensioneerde" die wél vermogen heeft, maar het allemaal op een rekening laat staan "voor onze ouwen dag, wanneer het ECHT nodig is".
🤷🏼

Terug
Bovenaan