Kinderen zelf hun hobby’s laten kiezen

BidonTV

Active member
Vraagje voor de ouders hier. Vanaf wanneer laat je je kind kiezen omtrent hun vrijetijdsactiviteiten.
Dochter is 5 jaar momenteel. Ze volgt al zwemles sinds haar 4, dit moet ze van ons blijven doen want vinden we zeer belangrijk. Tijdens de les doet ze goed mee en het is niet dat het drama is om naar de zwemles te gaan maar ze geeft wel zelf aan dat ze de zwemles "stom" vindt.

Nu waren we aan het kijken naar een sport voor haar. Zelf waren we fan van atletiek (niet te competitief, ruime lichamelijke ontwikkeling, buiten sporten,...) Ze kon sinds begin deze maand starten met proeflessen. Nu is ze 1 keer geweest en was ze de avond zelf en de dag erna enthousiast. Wij al euforisch dat we goed gegokt hadden :clap: Zegt ze gisteren dat ze niet naar de atletiek training meer wilt gaan omdat het "stom" is.
Hoe hebben jullie je kind een sport aangeboden? Moeten we volhouden omdat wij als ouders dat wel eerder een sport vinden waar wij ons in kunnen vinden. Verder geeft ze niet echt aan geinteresseerd te zijn in andere sporten.

Bij ons geldt er één regel: "Ge moogt kiezen wat ge wilt, zolang ge maar iets kiest. Maar als ge aan iets begint, doet ge het jaar af"

Zoon (eigenlijk stiefzoon) deed al enkele jaren atletiek en begon vorig schooljaar aan het nieuw seizoen, maar nog geen maand verder wilde hij karate doen. Zijn vader wilt geen twee activiteiten steunen aangezien hij dan wsl te veel naar zijn goesting moet rondrijden. Dus hebben we hem gezegd "Ge weet. Dit jaar doet ge uit". We hebben hem dan wel gezegd dat hij geen wedstrijden moest doen, maar trainen bleef hij doen. En nu is hij sinds een maand met karate bezig.

Laatst bewerkt:
Je moet u kinderen toch een beetje sturen of je kan er elke week ergens anders met naar toe rijden.. Imo zeker niet te snel laten opgeven als ze ergens aan begonnen zijn.

Laatst bewerkt:
Je moet u kinderen toch een beetje sturen of je kan er welke week ergens anders met naar toe rijden.. Imo zeker niet te snel laten opgeven als ze ergens aan begonnen zijn.
Klopt. Al denk ik wel dat je afhankelijk van de leeftijd wat soepeler moet zijn met stoppen.

Als een kleuter na 2 maand nog altijd elke keer naar atletiek gesleurd moet worden, dan kan je daar gerust mee stoppen. Je kan er dan wel een consequentie aan vasthangen in de aard van: je kan ten vroegste in januari elders starten, eerder kan niet (zelfs al is dat niet waar), zodat de keuze ook een (klein) nadeel heeft.

Bij kinderen die al een redelijk "onderbouwde" keuze voor een sport kunnen maken, kan je dan wél zeggen dat ze het jaar moeten uitdoen. 't is nu ook niet dat dat bij kinderen zo'n grote impact heeft op hun tijdsbesteding, toch zeker niet als ze maar pas beginnen met die sport.

Pas op: bij buitensporten moet je nu natuurlijk ook rekening houden dat de regen voor een 'ik wil niet-'gevoel kan zorgen. Gisteren regende het bij ons redelijk veel tijdens de atletiek, ik kan best verstaan dat een kind dan plots 'niet meer wil', maar dat moet je negeren.

Bij ons geldt er één regel: "Ge moogt kiezen wat ge wilt, zolang ge maar iets kiest. Maar als ge aan iets begint, doet ge het jaar af"

Zoon deed al enkele jaren atletiek en begon vorig schooljaar aan het nieuw seizoen, maar nog geen maand verder wilde hij karate doen. Zijn vader wilt geen twee activiteiten steunen aangezien hij dan wsl te veel naar zijn goesting moet rondrijden. Dus hebben we hem gezegd "Ge weet. Dit jaar doet ge uit". We hebben hem dan wel gezegd dat hij geen wedstrijden moest doen, maar trainen bleef hij doen. En nu is hij sinds een maand met karate bezig.
Ik vermoed dat je niet altijd even hard daar in zal zijn, maar wat doe je dan als hij iets kiest en hij wordt daar gepest?

Mijne 6jarige heeft dat soms ook wel.
Turnen doet hij al 3j, vorig jaar was het stom, maar nu terug leuk, niveau is ook wel hoger dan vorig jaar.

Zwemmen is nu het 2de jaar en is plezant.
Scouts op zondag sinds dit jaar, hij wou dat doen omv klasgenoten. Soms zegt em dat het niet leuk is, maar hij gaat toch.

Bij ons zijn ze allemaal begonnen met een individuele sport (genre zwemmen, turnen) en een teamsport (genre voetbal , volleybal). Welke sporten dat ze gingen doen mochten ze kiezen maar ze zijn wel alledrie met twee sporten gestart. Twee van de drie doen nog beide sporten zolang het lukt (dat is dan iets in het genre van training op ma, di, wo, en vrij, wedstrijden op zat en/of zon) , nummer 3 heeft haar individuele sport al een eindje stopgezet wegens niet meer combineerbaar.

Jeugdbeweging is ook een "verplicht" verhaal geweest. Met al het sporten zouden ze het theoretisch mogen laten vallen (en het gebeurt wel regelmatig dat ze niet gaan) maar geen van de drie wil er mee stoppen.

Had ik mijn kinderen volledig vrij gelaten gingen ze waarschijnlijk nu hele dagen in de zetel hangen. "niet leuk, te lastig, moeilijk, blablabla". Nu in de fase dat een dag niet kunnen gaan trainen voor hen als een straf aanvoelt. De oudste zal volgend jaar moeten kiezen tussen individueel competitiezwemmen (wel redelijk "zot" wat trainingen betreft dan) of voetballen (chill beetje trainen en matchke doen). Moeilijke keuze.

Ik vermoed dat je niet altijd even hard daar in zal zijn, maar wat doe je dan als hij iets kiest en hij wordt daar gepest?

Uiteraard kan zoiets absoluut een uitzondering zijn. Maar ik ga hier inderdaad uit van een "normaal scenario" waarin uw kind gewoon merkt na een tijd dat hij/zij het gewoon stom vindt.

Hier werd hij gepest, toen de de leiding daar totaal niets mee wou doen, heb ik hem nooit meer laten gaan. Ik volg voor de rest wel het principe: wat je start, maak je af. Atletiek was zijn keuze, maar dat heeft imo als giga nadeel dat het buiten is. Hij is tegelijkertijd gestart met judo, omdat ik het geschikt voor hem vond. Dat doet hij twee jaar later nog steeds.
Multimove is een goede manier om te kijken wat je kind ligt, of anders in september enkele sporten op proef tegelijk proberen en dan eentje laten kiezen.

Begonnen met kleuterturnen en dat vond hij leuk maar was meer dansen en spelen. Dit jaar (laatste kleuterklas) gestart met judo. September mochten ze gratis proberen en hij wou graag blijven gaan. Nu dus voor een jaar betaald en nu moet hij het van mij ook uitdoen maar dat zie ik voorlopig ook wel volledig goed komen plus ik merk dat zijn motoriek er echt al op is vooruit gegaan.
Wanneer hij 5 wordt schrijf ik hem in voor zwemmen en dat wil hij ook graag doen. Als het lukt tenminste want die inschrijvingen zijn echt Tomorrowland toestanden.

Hier mogen ze 1 sport kiezen en eventueel ook jeugdbeweging doen. Eenmaal ingeschreven moeten ze wel hun jaar uitdoen. Ze hoeven niet élke keer te gaan, maar toch het merendeel van de keren.

Voor sommige sporten passen we wel een veto toe. Het moet betaalbaar zijn en we moeten ze er wel nog op tijd krijgen.

Zoonlief heeft toch meer moeite met aandacht erbij houden dan gedacht.. helaas gaat hij precies mijn kant wat op (ADD).

Alles vergeten, laten rond slingeren, kleren binnenste buiten, niet opletten,..

Doodbraaf en zeer beleefd, maar zijn punten lijden er nu ook onder. We maken alvast een afspraak bij de psycholoog en kijken dan verder.

In verband met die activiteiten. Wij doen nu enkel een soort watergewenning met onze tweejarige, ik denk dat we daaruit ook wel haar altijd tijdig zullen kunnen inschrijven voor effectieve zwemlessen. Al kan dat ook elke keer zo'n Tomorrowlandtoestand worden zoals iemand hier al zei: wachten om exact om 9u zo snel mogelijk te registeren, zo was het hier toch voor de zomer.

Ik zou ze graag dan als iets oudere kleuter wat laten testen, judo lijkt me wel leuk, maar voor hetzelfde geld vindt zij daar niets aan natuurlijk. Liefst wel zaken die wat in de buurt zijn, zeker op een leeftijd dat het minder uitmaakt. Als dat dan iets is dat ze blijft doen kan ze later te voet of met de fiets gaan.

De gemeente hier heeft ook 3-4 jeugdbewegingen, maar persoonlijk ben ik niet zo'n fan van die zaken. De dochter lijkt me momenteel wel socialer dan ik als kind, dus misschien vindt zij dat geweldig.

Ik ben fan van omnisport sportkampjes. Dan kan een kind zelf ontdekken wat hij of zij leuk vindt. Als kind heb ik zo badminton ontdekt en lang zelf gespeeld. De kindjes van mijn nicht zijn zo hockey beginnen spelen.

Ik zou mijn dochter, die deze maand 3 wordt, heel graag judo of Jiujitsu laten doen
Nu doet ze wobbelturnen elke zondag.

Onze 3-jarige doet nu little ball village op zaterdag, wat ook omnisport is. De oudste heeft dat ook gedaan en daaruit zijn de sporten gekomen die hij graag doet. Doet nu voetbal en basket.

Op zondag doet de 3-jarige nu ook voetjebal vermits hij al een grote fan is van voetbal.

Er is dus voor het ogenblik al maar 1 dag in de week meer waar we niet moeten rondrijden 😅.

IVM hobby's:

Begonnen met multimove lesjes als kleuter.

Dan begonnen met karate omdat die van de powerrangers dat ook deden. Zijn er nu mee gestopt, gaven alle 3 aan het niet meer toe te vinden.

Skatelessen nu 2 tal jaar: geen idee hoe zij erbij zijn gekomen. Enkel 2 oudste

Zwemmen: verplichting voor iedereen tot hun diploma, 2 oudste zijn gestopt. 3de staat op een wachtlijst 4de nog te jong.

Scouts: verplichting van de vrouw, 3 oudste gaan met plezier.

1 zit op atletiek. We wouden dat elk kind 1 hobby heeft waar hij/zij zonder broers of zus zijn.

1 musicalles, 1 drumles, 1 gitaarles

Ivm taxi spelen. Het zijn voor de mij de momenten dat ik ook kan sporten als ik moet wachten tot ze klaar zijn.

Ivm taxi spelen. Het zijn voor de mij de momenten dat ik ook kan sporten als ik moet wachten tot ze klaar zijn.
Hier ook nog zwemmen verplicht.

Dat zou ik eigenlijk ook eens moeten beginnen doen. Afzetten en dan zelf een toertje lopen ofzo.

Ik zou mijn dochter, die deze maand 3 wordt, heel graag judo of Jiujitsu laten doen
Nu doet ze wobbelturnen elke zondag.
Multisport gevechtssport kampje en twee aikidolessen gedaan, semi-enthousiast maar ze moeten echt wel zeven of acht zijn + evt. vriendje dat meegaat.

Terug
Bovenaan