Klassieke voorjaar

Welk team domineert het klassieke voorjaar ?

• UAE Team Emirates - XRG

Stemmen: 31 49,2%
  • Alpecin - Deceuninck

Stemmen: 14 22,2%
  • Team Visma | Lease a Bike

Stemmen: 7 11,1%
  • The wolfpack

Stemmen: 2 3,2%
  • Lotto, omdat het kan !

Stemmen: 2 3,2%
  • Lidl - Trek

Stemmen: 6 9,5%
  • Intermarché - Wanty

Stemmen: 0 0,0%
  • Bahrain - Victorious

• Red Bull - BORA - hansgrohe

• Een andere ploeg,...

Stemmen: 1 1,6%

• Totaal aantal stemmers
    63
Buiten een Jasper Philippsen (MSR) en Remco (LBL) zijn alle monumenten de laatste jaren verdeeld onder MVDP & Pogacar. En ik zie die dit jaar opnieuw alle monumenten onder elkaar verdelen.
Die kans zit er uiteraard dik in, al liggen er in Roubaix toch wel meer kansen voor de grote motoren. Ganna, Tarling, Van Aert, Pedersen of Küng zijn in mijn ogen niet kansloos. VDP moet toch ooit eens lek rijden in Roubaix :hurrr:.

De beste Van Aert zou wrs bij Ganna kunnen gebleven zijn, teruggekomen zijn en op zen sprint mikken maar wrs ook van MVDP zen explosiviteit verloren hebben in de sprint.

Deze man deed hier mee voor de zege hoor. En degene die een berg-, sprint- en tijdrit won in dezelfde Tour ook, en degene die Strade en San Remo won ook. :p

Yup. Al ben je echt wel uit speciaal hout gesneden als je er in slaagt om met Vittoria banden niet lek te rijden.
Ik rij daar zelden mee lek, laatste was gewoon met gans gat door scherpe steen tot aan de velg er in (bleef zitten)
Philipsen gisteren lek in San Remo 🙃

WVA zijn uiteindelijke doelen liggen verder op het seizoen.
Deze koers is voor hem te veel een loterij en fysiek kan hij gewoon geen antwoorden beiden aan wat we gisteren gezien hebben. Hij gaat ook niet beter worden van 240km in het wiel te hangen freewheelen om op het einde van de koers 38ste te worden.
Onderschat ook niet de impact van afreizen, in een hotel slapen en de hectiek naar de koers toe.

Ja het is jammer dat renners zo moeten denken. Maar het is WVA zijn enige kans om ooit nog eens een monument te winnen.
Rare uitspraak tbh?

Als MSR geen koers is voor Van Aert om te winnen of om beter te worden (bijna 300 met intensiteit in de laatste 50), een Monument dat ie notabene al gewonnen heeft, dan is al de rest wat nog moet komen, uitgezonderd Roubaix, waar het nog explosiever is al helemaal niks voor Wout toch ?

En zijn Roubaix kansen had hij echt niet gehypothekeerd met MSR er bij te nemen lijkt me..

Edit: ik schrijf Gana op voor zijn 1st kassei in Roubaix

Laat ons nu ook niet te hard voorbijgaan aan wat voor een coureur WVA is.
Tegen Pogacar en MVDP zal het altijd lastig zijn, maar als die niet meedoen dan is hij wel altijd de topfavoriet met recht en rede.
Zeker met recht en rede, zo vaak podium rijden is geen evidentie. Maar winnen gaat die niet meer doen hoor. Geen schande trouwens.

Ze reden bergop dus dat kan je niet vergelijken met in het wiel aan 45km/h zitten.
Ja de man in het wiel heeft een bepaald voordeel, maar dat verliest MVDP ook al door bijna 10kg meer dan Pogacar te wegen.

Als je als Pogacar zijnde nooit erin slaagt een groter gat begon te slaan dan 4m dan kan je echt niet zeggen dat hij de betere was.
Hij gaf letterlijk alles wat hij had en sloeg er niet in om het zelfs nog maar uit het wiel te krijgen.
Over de hele koers gezien kan je dan alleen maar concluderen dat MVDP de betere was als compleet plaatje, en fysiek minstens de evenknie.
Eerste gat liet hij zelfs dichtrijden door Ganna , hehe.
Cipressa is trouwens gewoon opgereden met een gemiddelde van 38km/h hoor.

Bon, mij niet gelaten, het gaat over MVDP dus enige rationaliteit hoef ik hier niet te verwachten ;)

Ze reden bergop dus dat kan je niet vergelijken met in het wiel aan 45km/h zitten.
Ja de man in het wiel heeft een bepaald voordeel, maar dat verliest MVDP ook al door bijna 10kg meer dan Pogacar te wegen.

Als je als Pogacar zijnde nooit erin slaagt een groter gat begon te slaan dan 4m dan kan je echt niet zeggen dat hij de betere was.
Hij gaf letterlijk alles wat hij had en sloeg er niet in om het zelfs nog maar uit het wiel te krijgen.
Over de hele koers gezien kan je dan alleen maar concluderen dat MVDP de betere was als compleet plaatje, en fysiek minstens de evenknie.
Hoezo kan je dat niet vergelijken? Precies of de luchtweerstand denkt "oh, die mannen rijden bergop dus ik moet nu anders werken" :unsure: 45km/h is 45km/h. Het draft effect blijft exact hetzelfde, dat veranderd niet op basis van de hellingshoek. En de Poggio is 3.8%, geen 8. We moeten dat w/kg verschil dus ook niet groter maken dan het echt is.

Maar zelfs als je het volledig verschil in gewicht wil doorrekenen: ik zie Pogacar @ 66kg en van der Poel @ 75kg. Reken daar bij beiden pakweg 8kg bij voor gewicht van fiets (6.8kg)/schoenen/kledij etc en je komt met 74/83 uit aan: 0,89. Das 11% verschil.
5m achter je voorligger rijden geeft volgens testen van Swiss Side 20% draft benefit, 0m (enkel theoretisch mogelijk) zelfs 40%. De curve tussen de 2 punten is quasi linear. Kies zelf welk getal je daar wil op kleven maar zelfs als je héél conservatief bent en met 20% rekent dan nóg is het voordeel van de draft véél hoger dan het gewichtsvoordeel.

Wat trappen die gasten gemiddeld op de Poggio? 400W? 450W? 400Wx9%=36W en dan zijn we dus voorzichtig.
Op de 4m die je zelf aangeeft spreken we over ~24%, het hij heeft nooit verder gezeten zeg je zelf. Als we het draft voordeel op de realistischere 30% zetten komen we aan 19% verschil of 76W (of voor vdP ~1 volle Watt/kg). Iedereen die zelf met een fiets rijdt weet hoe belachelijk dat is.

Als je dit soort zaken beweert, zorg dan dat de achterliggende wiskunde op zen minst zou kunnen kloppen en niet zuiver op gevoel "verschil in gewicht cancelt verschil in draft". It doesn't.

EDIT: Draft testing gedaan aan 45kph. Dat reden ze (net) niet, dus het draft voordeel zal íetsjes lager uitvallen maar heel veel zal het niet schelen.

Laatst bewerkt:
Rare uitspraak tbh?

Als MSR geen koers is voor Van Aert om te winnen of om beter te worden (bijna 300 met intensiteit in de laatste 50), een Monument dat ie notabene al gewonnen heeft, dan is al de rest wat nog moet komen, uitgezonderd Roubaix, waar het nog explosiever is al helemaal niks voor Wout toch ?

En zijn Roubaix kansen had hij echt niet gehypothekeerd met MSR er bij te nemen lijkt me..

Edit: ik schrijf Gana op voor zijn 1st kassei in Roubaix
Je zit natuurlijk met trainingsleer en rendement na hoogtestage

En hij heeft hem gewonnen in de zomer van Corona, imo wezenlijk verschil

Hoezo kan je dat niet vergelijken? Precies of de luchtweerstand denkt "oh, die mannen rijden bergop dus ik moet nu anders werken" :unsure: 45km/h is 45km/h. Het draft effect blijft exact hetzelfde, dat veranderd niet op basis van de hellingshoek. En de Poggio is 3.8%, geen 8. We moeten dat w/kg verschil dus ook niet groter maken dan het echt is.

Maar zelfs als je het volledig verschil in gewicht wil doorrekenen: ik zie Pogacar @ 66kg en van der Poel @ 75kg. Reken daar bij beiden pakweg 8kg bij voor gewicht van fiets (6.8kg)/schoenen/kledij etc en je komt met 74/83 uit aan: 0,89. Das 11% verschil.
5m achter je voorligger rijden geeft volgens testen van Swiss Side 20% draft benefit, 0m (enkel theoretisch mogelijk) zelfs 40%. De curve tussen de 2 punten is quasi linear. Kies zelf welk getal je daar wil op kleven maar zelfs als je héél conservatief bent en met 20% rekent dan nóg is het voordeel van de draft véél hoger dan het gewichtsvoordeel.

Wat trappen die gasten gemiddeld op de Poggio? 400W? 450W? 400Wx9%=36W en dan zijn we dus voorzichtig.
Op de 4m die je zelf aangeeft spreken we over ~24%, het hij heeft nooit verder gezeten zeg je zelf. Als we het draft voordeel op de realistischere 30% zetten komen we aan 19% verschil of 76W (of voor vdP ~1 volle Watt/kg). Iedereen die zelf met een fiets rijdt weet hoe belachelijk dat is.

Als je dit soort zaken beweert, zorg dan dat de achterliggende wiskunde op zen minst zou kunnen kloppen en niet zuiver op gevoel "verschil in gewicht cancelt verschil in draft". It doesn't.

EDIT: Draft testing gedaan aan 45kph. Dat reden ze (net) niet, dus het draft voordeel zal íetsjes lager uitvallen maar heel veel zal het niet schelen.

Voor je hier met pseudo-berekeningen afkomt moet je wel al beginnen met het feit dat er geen 45km/h gemiddeld gereden werd.
Dus ja hoe minder snel je rijdt hoe minder effect je hebt van het draft effect. En vooral de Poggio is 3,6% gemiddeld, maar er zitten ook bijvoorbeeld 400m in aan 600m en de eerste kilometer is 4,7% gemiddeld.
Plus dat je geen benul hebt van hoe de wind nu exact zat, wat ook een belangrijke factor is.
En moet ik u herinneren aan de demarrage op de laatste 500m waar Pogacar geen antwoord op had maar moeite moest doen om terug te komen en in het wiel bleef tot bijna aan de top?

Doen alsof MVDP daar in het wiel bijna constant 80w minder diende te trappen. Doe toch even normaal…
Mij aanspreken omdat ik met “ongeveer en bij benadering” werk. Maar zelf dan wel afsluiten met “ja maar het is aan 45km/h, maar aan de snelheid die ze reden zal het wel niet veel gescheeld hebben hooor!”
De enige manier om het zeker te weten is door beide hun data te vergelijken, al de rest is speculeren. En als je kijkt naar de snelheden die ze reden dan waar de demarrages boven de 40km/h, maar reden ze hele stukken ver onder de 40.

Voor je hier met pseudo-berekeningen afkomt moet je wel al beginnen met het feit dat er geen 45km/h gemiddeld gereden werd.
Dus ja hoe minder snel je rijdt hoe minder effect je hebt van het draft effect. En vooral de Poggio is 3,6% gemiddeld, maar er zitten ook bijvoorbeeld 400m in aan 600m en de eerste kilometer is 4,7% gemiddeld.
Plus dat je geen benul hebt van hoe de wind nu exact zat, wat ook een belangrijke factor is.
En moet ik u herinneren aan de demarrage op de laatste 500m waar Pogacar geen antwoord op had maar moeite moest doen om terug te komen en in het wiel bleef tot bijna aan de top?

Doen alsof MVDP daar in het wiel bijna constant 80w minder diende te trappen. Doe toch even normaal…
Mij aanspreken omdat ik met “ongeveer en bij benadering” werk. Maar zelf dan wel afsluiten met “ja maar het is aan 45km/h, maar aan de snelheid die ze reden zal het wel niet veel gescheeld hebben hooor!”
De enige manier om het zeker te weten is door beide hun data te vergelijken, al de rest is speculeren. En als je kijkt naar de snelheden die ze reden dan waar de demarrages boven de 40km/h, maar reden ze hele stukken ver onder de 40.
Pogacar had gewoon een antwoord hè, het was wat minder explosief dan VDP (logisch), maar hij reed er gewoon naar toe. Dus hoezo 'geen antwoord'? Als Mathieu minstens even sterk was dan Pogacar, rijdt hij daar gewoon weg na al die geleverde inspanningen van Tadej op dat moment. Zeker op een klimmetje dat Mathieu beter ligt.

Ik had zelfs verwacht dat Mathieu effectief ging wegrijden toen ik de aanzet zag, maar ondanks dat hij tot dan toe in een zetel heeft gereden kreeg hij hem er ook niet af.

Buiten een Jasper Philippsen (MSR) en Remco (LBL) zijn alle monumenten de laatste jaren verdeeld onder MVDP & Pogacar. En ik zie die dit jaar opnieuw alle monumenten onder elkaar verdelen.

Moet idd frustrerend zijn voor de rest. Hopen op pech of een slechte dag maar echt veel pech of slechte dagen hebben die twee ni ^^
Remco kan ook ooit een MSR winnen.. moet ook wel van die sprintende klassieke mannen afgeraken.

Remco kan ook ooit een MSR winnen.. moet ook wel van die sprintende klassieke mannen afgeraken.
Enkel als het meezit. Remco heeft niet de splijtende demarage van een MVDP of pogacar en kan die mannen nooit kloppen in de sprint. Als hij in orde is zit hij er wel altijd bij denk ik. Maar dan moet het meezitten om ze te kunnen kloppen.

En dan heb je nog die nerveuze afdaling van de Poggio, toch ook niet echt de liefhebberij van Remco.
Voor Wout wordt het wel hoog tijd dat hij nog eens een dikke prijs pakt, alles op Roubaix en hopen op een pechloze wedstrijd.

Enkel als het meezit. Remco heeft niet de splijtende demarage van een MVDP of pogacar en kan die mannen nooit kloppen in de sprint. Als hij in orde is zit hij er wel altijd bij denk ik. Maar dan moet het meezitten om ze te kunnen kloppen.

Iedereen weet toch dat Remco al solo zou vertrekken op de Capo Mele en niemand zou hem nog terug zien. ;)

Voor Wout wordt het wel hoog tijd dat hij nog eens een dikke prijs pakt, alles op Roubaix en hopen op een pechloze wedstrijd.

Maak daar maar een pechloos seizoen van, het mag eens gaan stoppen voor WvA.

Het ziet er wel niet goed uit voor z'n RvV of PR ambitie, Tadej en MVDP zullen die twee prijzen vermoedelijk wel verdelen. Al die zilveren medailles beginnen toch wat door te wegen. Hopelijk kan hij toch nog die vette vis aan z'n mooie palmares toevoegen maar ik zie niet hoe.

Wout & Matje moeten niet meer in dezelfde adem genoemd worden. De kloof is te groot, de strijd is voorbij

Is er al ooit eens een lijst gemaakt van Wout zijn zilveren medailles? Dat moet een crazy verzameling zijn

YGLALuA.jpeg

Wout & Matje moeten niet meer in dezelfde adem genoemd worden. De kloof is te groot, de strijd is voorbij.
Daar vrees ik ook voor. Toen Wout in 2020 de Strade en Milaan-San Remo won dacht ik dat hij vertrokken was. Maar Mathieu won toen de Ronde Van Vlaanderen en het tij is eigenlijk nooit meer echt gekeerd. Wout heeft gewoon ook veel pech gehad (valpartijen, materiaalpech, covid). Als het dit jaar weer njet wordt vraag ik me echt af hoe hij zich nog zal kunnen opladen om volgend seizoen weer eens alles in teken van die wedstrijden te zetten. Doet me met momenten denken aan Cadel Evans.

Terug
Bovenaan