Kledingdracht in andere culturen

kinxton

Active member
Vrouwen die zich goed verzorgen, mooi opmaken in het dagdagelijkse leven, en mooie kleedjes dragen als ze uitgaan.

In Wit-Rusland vanzelfsprekend, in België...
Wat een verschil.

Precies een gala op straat. Geen wonder dat sommigen moeilijk aan een lief geraken in België.

Vrouwen die zich goed verzorgen, mooi opmaken in het dagdagelijkse leven, en mooie kleedjes dragen als ze uitgaan.

Wat een verschil.

Precies een gala op straat. Geen wonder dat sommigen moeilijk aan een lief geraken in België.
Gast kunt gij geen enkele post maken zonder over Wit-Rusland te praten? Blijf gerust daar als het zo goed is eh. Uw post heeft 0,0 te maken met het topic, ge wilt gewoon nog wat meer over Wit-Rusland mekkeren.

Gast kunt gij geen enkele post maken zonder over Wit-Rusland te praten? Blijf gerust daar als het zo goed is eh. Uw post heeft 0,0 te maken met het topic, ge wilt gewoon nog wat meer over Wit-Rusland mekkeren.
Nah niet speciaal, 't is hier echt vanzelfsprekend.

Wat een verschil.

Ik zou zeggen, hier is de stijl eerder casual. Ik weet niet of dat slechter is dan je "mooi" opmaken precies alsof je de straat gaat doen, wat - no offense - vaak genoeg de kleding- en makeup-stijl van menig (Wit-)Russin is.
Cultuurverschil.

Wat een verschil.

En dan in een zo mottige oostblok-flat wonen. Over prioriteiten gesproken.

En dan in een zo mottige oostblok-flat wonen. Over prioriteiten gesproken.
Hoezo mottig? De resterende mottige gebouwen worden 1 voor 1 door projectontwikkelaars opgekocht en vervangen door moderne gebouwen... In de hoofdstad toch redelijk vlotjes.

Ik zou zeggen, hier is de stijl eerder casual. Ik weet niet of dat slechter is dan je "mooi" opmaken precies alsof je de straat gaat doen, wat - no offense - vaak genoeg de kleding- en makeup-stijl van menig (Wit-)Russin is.
Cultuurverschil.
Hier inderdaad meer (vaak te) casual, zeker ook in Nederland en vaak al helemaal in bijvb. US.
Kwestie van smaak en stijl. Mooi opmaken of gekleed zijn kan trouwens ook perfect zonder er uit te zien "alsof je de straat gaat doen".

In andere landen zie je het ook opkomen, maar gelukkig zijn er nog landen waar dames (en heren) toch nog net iets meer aandacht aan hun uiterlijk besteden (o.a. Scandinavische landen, voormalige Oostblok en sommige Zuiderse landen). Noem me ouderwets, maar zoiets straalt toch net wat frisheid, klasse en elegantie uit.

En begrijp me niet verkeerd, ook casual kan er goed uitzien, maar je hebt casual en "casual". Gaan winkelen in een fluffy onesy of totaal oversized vormeloze baggy kleding mag misschien helemaal "in" zijn (zeker bij mij in de buurt, want ik kom dit wel vaker tegen), maar het is toch verre van mijn smaak.

gelukkig zijn er nog landen waar dames (en heren) toch nog net iets meer aandacht aan hun uiterlijk besteden (o.a. Scandinavische landen, voormalige Oostblok en sommige Zuiderse landen). Noem me ouderwets, maar zoiets straalt toch net wat frisheid, klasse en elegantie uit.
Helemaal akkoord.

Italië is nog een klasse apart, ik zat ooit op de trein van Bologna naar Rimini, je kijkt je ogen uit, niemand (man/vrouw) was daar casual gekleed, maar het kwam ook niet over als opgedost.

Hier inderdaad meer (vaak te) casual, zeker ook in Nederland en vaak al helemaal in bijvb. US.
Kwestie van smaak en stijl. Mooi opmaken of gekleed zijn kan trouwens ook perfect zonder er uit te zien "alsof je de straat gaat doen".

Klopt, je kan je mooi opmaken, maar je kan je ook "mooi" opmaken alsof je de straat gaat doen vanuit onze West-Europese bril. En dat laatste is toch vaak iets stereotype voor (Wit-)Russische vrouwen. "Hooker heels", de strakste skinny jeans, een halve winkel makeup met al dan niet strakgetrokken geblondeerd haar, met een fur coat ofzo om af te sluiten.

Hoe vrouwen daar naar de wereld kijken is gewoon totaal anders dan hier. Hier wilt een aanzienlijk deel van de vrouwen (/meerderheid(?)) het zelf maken in het leven en zo veel mogelijk (financieel) 'zelfstandig' zijn. In het Oostblok, en zeker (Wit-)Rusland, is de attitude toch eerder dress to catch een dikke rijke man/Rus van 20 jaar ouder. Doe er dan nog wat (inherente Russische) voorliefde voor decadentie bij, en dan krijg je bijna automatisch die "matroesjka-look". Heel stereotype, maar er is op dat vlak toch wel een heel groot cultuurverschil met "het Westen".
Er zijn mannen die dat mooi vinden, maar van dat soort "mooi opmaken" ben ik toch echt geen fan.

Nuja, in Sint-Petersburg kan ik me herinneren dat er toch heel wat vrouwen casual gekleed waren - hetzelfde als hier, maar dat er ook nog een groot deel die typische look hadden.

In andere landen zie je het ook opkomen, maar gelukkig zijn er nog landen waar dames (en heren) toch nog net iets meer aandacht aan hun uiterlijk besteden (o.a. Scandinavische landen, voormalige Oostblok en sommige Zuiderse landen). Noem me ouderwets, maar zoiets straalt toch net wat frisheid, klasse en elegantie uit.

En begrijp me niet verkeerd, ook casual kan er goed uitzien, maar je hebt casual en "casual". Gaan winkelen in een fluffy onesy of totaal oversized vormeloze baggy kleding mag misschien helemaal "in" zijn (zeker bij mij in de buurt, want ik kom dit wel vaker tegen), maar het is toch verre van mijn smaak.

Tgoh, hier is het hoe langer hoe meer kledij die comfortabel moet zitten. Ik ben ook geen fan van dat overdreven baggy gedoe, maar een sportieve casual look à la sneakers, jeans met blote enkels en een gewone redelijk aanpassende tshirt of sweater is toch niets mis mee?

Italië is nog een klasse apart, ik zat ooit op de trein van Bologna naar Rimini, je kijkt je ogen uit, niemand (man/vrouw) was daar casual gekleed, maar het kwam ook niet over als opgedost.

Noord-Italianen zien er vestimentair meestal idd heel goed uit, en toch eerder wat ik chique mooi opgemaakt zou noemen i.t.t. die (Wit-)Russinnen (@kinxton @wiemelen).
Hoe meer je richting Napels en Sicilië gaat, hoe minder 'uitgedost' en 'ruiger' dat de vrouwen er wel uitzien.

Mijn vrouw heeft ook al dezelfde bemerking gemaakt (zij komt uit een regio waar men daar wel aandacht aan besteedt).

In Wallonie & Brussel is dat al direct een groot verschil met Vlaanderen.

Amai, vandaag heel de voormiddag gaan shoppen, eindelijk een deftige passende blazer en zomerblazer gevonden!
Tussen de babushkas toch heel wat catwalk vrouwen. Als man die graag eens wat moois ziet (dankzij een ingebouwde radar) is dit de hemel op aarde (maar m'n vriendin blijft natuurlijk de knapste ;)).

Ook weer confirmation bias. Vergelijk uw lokaal dorp van waar je komt met waarschijnlijk de meest toeristische/hippe plekken in Wit-Rusland.

De kledijstijl van de gemiddelde persoon in de Aldi in Oostende ziet er ook anders uit dan de kledijstijl van de gemiddelde persoon op de vrijdagmarkt in Gent.

Het is gemakkelijk om hierover in algemeenheden te spreken. Amerikanen vinden al snel dat we ons opkleden om naar de winkel te gaan, ook al is dat gewoon in t-shirt en jeans. Voor hen is het eerder gebruikelijk om een jogging aan te doen om naar de winkel te gaan, iets wat je hier minder ziet (tenzij bij bepaalde minderheden).

Als je verder terug in de tijd kijkt was er toch meer aandacht naar "deftige" klederdracht. Mijn vader ging regelmatig werken met hemd en das, maar tenzij je in een héél specifieke sector werkt, is dat toch eerder een uitzondering.

Als je dan kijkt naar straatfoto's van de jaren '20 van vorige eeuw ziet iedereen er veel deftiger en netter uit dan vandaag. Of moet ik zeggen: een uniformer straatbeeld.

Kinxton doet mij wat denken aan die ene verdwaalde Hollander tijdens de Olympische Spelen van vorig jaar die in zowat elke post moest vermelden hoe geweldig het wel niet allemaal is in het mooie Nederland en hoe het komt dat het daar allemaal zo geweldig loopt.

Mijn zeer veralgemeende mening: in toeristische hotspots loopt iedereen erbij alsof ze een luie avond in de zetel doorbrengen. Liep onlangs over de Grote Markt in Brussel en dat was vestimentair een ramp in mijn ogen.

Prijs voor de bestgeklede regio is Lombardije.

De grootste fashion horror: openbaar vervoer, inclusief luchthavens.

Dit gezegd zijnde is het natuurlijk ook maar mijn persoonlijke mening en draagt iedereen gelukkig nog steeds waar hij/zij/het zich het beste in voelt. Jammer genoeg geldt dit niet over de hele wereld. In veel andere culturen ben je niet vrij om te dragen wat je wilt. Als toerist pas je je dan aan, tenzij je wilt choqueren natuurlijk.

Ik denk dat België/Nederland/Duitsland zowat het "casual" centrum van de wereld is. Ja, vergeleken met de VS is het hier niet zo ok om pakweg in sportkledij te gaan winkelen, maar ik had wel de indruk dat men daar nog veel meer inzette op formele kledij op het werk dan hier. Hier is het allemaal vrij gelijkaardig, met een jeans en T-shirt of polo kan je als man zowat overal komen. Doe nog een hemd aan en wat gekledere broek en je kan veelal zelfs als gast naar een trouwfeest. Als vrouw is een klassieke jurk en minimale make-up ook voor het merendeel van de gelegenheden ok lijkt me.

Mijn vrouw vond dat initieel maar niets: vrouwen deden hier in haar ogen geen moeite er goed uit te zien. Van een Colombiaanse collega ook gehoord dat hoe zij hier ging werken in haar thuisland niet goed genoeg was om de deur uit te gaan. In Latijns-Amerika ga je met een simpele jurk niet naar een trouwfeest, dat moet een lange galajurk zijn, gecombineerd met uren aan make-up en haarstyling. Ook als man is het nog veel gangbaarder om formeel gekleed te gaan. De stereotypes van het Oostblok zijn hier ook al gepasseerd, al heb ik daar vaak de indruk dat je als man een pak minder moeite moet doen. De rode draad lijkt me ook wel gewoon meer macho-cultuur.

Het is best aangenaam om mooi opgemaakte vrouwen te zien, maar -misschien als Belg- apprecieer ik een wat minder opgemaakte schoonheid doorgaans meer. En uiteindelijk is dat ook hoe je je partner in het merendeel van de situaties zal zien. Ik vind het zelf ook zeer aangenaam om 's morgens op geen tijd, en vooral zonder zo'n restrictieve kledij, klaar te zijn voor mijn werk. Ik heb ook nog wel wat met Russen omgegaan, en ik zal nooit vergeten hoe zo'n vrouw, nochtans bezig aan een doctoraat, me zonder enige aarzeling vertelde dat het haar elke morgen 3u kostte tussen opstaan en naar het werk vertrekken.

Het is gemakkelijk om hierover in algemeenheden te spreken. Amerikanen vinden al snel dat we ons opkleden om naar de winkel te gaan, ook al is dat gewoon in t-shirt en jeans. Voor hen is het eerder gebruikelijk om een jogging aan te doen om naar de winkel te gaan, iets wat je hier minder ziet (tenzij bij bepaalde minderheden).

Als je verder terug in de tijd kijkt was er toch meer aandacht naar "deftige" klederdracht. Mijn vader ging regelmatig werken met hemd en das, maar tenzij je in een héél specifieke sector werkt, is dat toch eerder een uitzondering.

Als je dan kijkt naar straatfoto's van de jaren '20 van vorige eeuw ziet iedereen er veel deftiger en netter uit dan vandaag. Of moet ik zeggen: een uniformer straatbeeld.
Ergens wel jammer dat die kledingstijl van de 1920's weg zijn.

@kinxton is je hemd voor nonkel Viktor al gestreken? :S
Jah, sorry, had ik geweten dat de mods met deze OP een apart topic zouden maken zou ik het wat anders verwoord hebben voor de OP, maar ja, ze doen maar éh.

Heb in ieder geval vandaag enkele hemdjes en 2 blazers gekocht in GUM. En ook wat souvenirs.
Ziet er 'goedkoop' uit qua merknamen en marketing, maar de kwaliteit was best goed.

08.5ea42270.jpg

07.66e0da2c.jpg

Ergens wel jammer dat die kledingstijl van de 1920's weg zijn.
Peaky Blinders stijl :cool: :love2:

Terug
Bovenaan