Kledingvoorschriften op het werk? En in de zomer?

Ik ga meestal voor de Bart De Wever look bij thuiswerk.
Deftige t-shirt of hemdje bovenaan en onderaan een boxershort.
Geen spiegels ofzo die mij kunnen verraden; alleen moet ik zien dat ik tijdens een vergadering voor niks ga rechtstaan ofzo…
Net omwille van het risico op dat laatste doe ik altijd een broek aan. Ik wil echt niet die sukkel zijn die per abuis rechtop staat in zijn onderbroek vol voor de camera :p .

Het verbaast me eigenlijk wel hoeveel mensen er hier een t-shirt als niet deftig beschouwen.

Net omwille van het risico op dat laatste doe ik altijd een broek aan. Ik wil echt niet die sukkel zijn die per abuis rechtop staat in zijn onderbroek vol voor de camera :p

Goh, ik ben wel iemand die mij ten alle tijden bewust is dat de camera aanstaat. Niet alleen voor een abuis voor de onderkant, maar ook voor het zichtbare gedeelte.
Zie soms collega's die aan hun gezicht zitten friemelen, zitten geeuwen, ... dat bewustzijn van die camera is er altijd, dus gaat mij niet gauw overkomen...

Nu dat ik dat hier geschreven heb, zal ik waarschijnlijk volgende week met mijn boxershort voor de camera verschijnen... Je zal nooit anders zien...🙈

Het verbaast me eigenlijk wel hoeveel mensen er hier een t-shirt als niet deftig beschouwen.
Er is een verschil tussen deftige en niet zo deftige T-shirts.
Collega die onlangs met een afgewassen Metallica T-shirt op camera verscheen, vind ik not done.
(een nieuw Metallica T-shirt daarentegen... 😇😂)

Nu om het eventjes over een andere "werkvloer" te hebben:

Zelf ben ik nu 9 jaar scheidsrechter waarvan 6 jaar in 1e ploegen. Daar merk je toch ook al dat de kledingvoorschriften wat losser gekomen zijn.
In het begin was er de ongeschreven regel dat je verplicht naar uw wedstrijden ging in kostuum. Deed je dat niet, werd je toch maar raar bekeken. Zeker door de oudere garde en observers. Door de jaren heen zag je wel de stropdassen verdwijnen en nu draagt bijna iedereen een (witte) sneaker ipv de klassieke herenschoen onder zen deftige jeans.
Maar pakweg 15 jaar geleden zou dit te denken zijn.

In ons nazicht rapport is het allereerste criteriapunt zelfs uw kledij.
Meestal staat er daar bij "verzorgde burgerkledij zoals omschreven."

In de voorbereiding mag je gerust een short en T-shirt dragen maar vanaf de 1e competitie wedstrijd wordt er wel op zen minst een lange deftige broek (geen scheuren ofzo) verwacht.

Er is een verschil tussen deftige en niet zo deftige T-shirts.
Collega die onlangs met een afgewassen Metallica T-shirt op camera verscheen, vind ik not done.
(een nieuw Metallica T-shirt daarentegen... 😇😂)
Idd er zijn gradaties. Maar een gewoon simpele t-shirt waar niet te veel op staat, vind ik nu eigenlijk even oké als een polo of hemd in de huidige maatschappij.

Ah tiens, ik dacht dat omgekeerd iedereen gewoon zijn eigen beroep zwaar vond.
Dat is het idd meestal, al vind ik persoonlijk dat loon en werkuren/vakantie ook al een vorm van compensatie zijn: iemand in een continu systeem kan wellicht 10 jaar vroeger stoppen met werken en evenveel verdient hebben als de tegenhanger met dezelfde job in normaal regime. Maar dat is een andere discussie.

Vandaag gaan meten in een stoomruimte, lange broek, shirt met jasje - letterlijk doorweekt van het zweet noodgedwongen naar huis gereden. Idd geen cadeau voor diegenen die dat dagelijks doen. Dress code uit noodzaak

Dat is het idd meestal, al vind ik persoonlijk dat loon en werkuren/vakantie ook al een vorm van compensatie zijn: iemand in een continu systeem kan wellicht 10 jaar vroeger stoppen met werken en evenveel verdient hebben als de tegenhanger met dezelfde job in normaal regime.
Maar die wordt gewoon gecompenseerd voor de zwaardere impact op de gezondheid.

Een T-Shirt op kantoor is nooit deftig (en zeker geen van Metalica) . Op de hele warme dagen kan een polo of hemd met korte mouwen wel nog. Een T-Shirt draag je thuis. Als je natuurlijk fysiek werk gaat uitoefenen moet je gewoon praktische (en veilige) kleding dragen. Maar dan nog steeds net en zonder allerhande logo's van Anderlecht, Metalica, Justin Bieber,... .

Een T-Shirt op kantoor is nooit deftig (en zeker geen van Metalica) . Op de hele warme dagen kan een polo of hemd met korte mouwen wel nog. Een T-Shirt draag je thuis. Als je natuurlijk fysiek werk gaat uitoefenen moet je gewoon praktische (en veilige) kleding dragen. Maar dan nog steeds net en zonder allerhande logo's van Anderlecht, Metalica, Justin Bieber,... .
Dus een deftig passende t-shirt mag niet, maar een deftig passende t-shirt met kraag mag wel? Slaat ook op niks.

Dus een deftig passende t-shirt mag niet, maar een deftig passende t-shirt met kraag mag wel? Slaat ook op niks.
In sommige omgevingen gaat dat al te ver (polo of korte mouw hemd). Slaat toch wel ergens op? Je gaat niet naar jouw werk zoals je naar de sportclub gaat of in jouw tuin gaat werken?

Ik heb het natuurlijk niet over die extreme voorbeelden die jij hier nu stelt, maar over gewoon een éénkleurige t-shirt met hooguit een logootje van een merk er op.
Ik ben nog nooit een bedrijf tegengekomen waar je scheef bekeken wordt als je dat zou dragen. En ik kom wel bij redelijk wat bedrijven terecht.
Dus ik vind het echt bijzonder dat er hier mensen zijn die een t-shirt niet oké vinden op de werkvloer.
Idem voor mensen die polo's of hemden met korte mouwen uitsluitend iets vinden voor hele warme dagen :p

In sommige omgevingen gaat dat al te ver (polo of korte mouw hemd). Slaat toch wel ergens op? Je gaat niet naar jouw werk zoals je naar de sportclub gaat of in jouw tuin gaat werken?

Waarom zou een directeur van een IT bedrijf niet in short of T-shirt van pakweg Nike kunnen gaan werken, objectief gezien zou dat geen impact hebben op zijn job, eventueel wel een invloed over de eerste beeldvorming van de personen in de omgeving, maar verder dan dat ….

Hemden met korte mouwen zijn overigens ook 90% van de tijd lelijk en zien er minder ""professioneel"" uit dan een effen t shirt.

Terug
Bovenaan