Kledingvoorschriften op het werk? En in de zomer?

Waelvis

Well-known member
Crowdfunder FE
Bij mij was de beste helemaal in het begin van carrière als IT consultant -> gesolliciteerd bij Cegeka, gesprek was in minder dan 5 minuten gedaan want de poppemie van HR was niet blij omdat ik niet in kostuum was.

Achteraf héél content dat dat niet doorgegaan is want bij ander consultancy boite begonnen en superjob gehad daar met heel veel interessante projecten in verschillende bedrijven.

Kan me niet voorstellen (behalve big 4) dat kostuum tegenwoordig nog verwacht wordt?
Mijn pa heeft een managementfunctie en daar is een kostuum verboden.

Een hemd (zonder plastron) wordt wel verwacht.

Nu het hier over kledij gaat; wat zijn de regels bij jullie ivm warm weer? Op mijn vorig werk kwam ik steevast in een (deftige) bermuda als het warm was en daar werd niets over gezegd. Hoogstens eens gefronst door de oudere garde, maar dat waren ook personen die constant de baan op waren naar klanten. Dan ligt dat anders. Moet kunnen als je niet in contact komt met klanten.

Afgelopen winter begonnen op mijn nieuw werk, dus hier nog niet de gelegenheid gehad. :unsure:

Nu het hier over kledij gaat; wat zijn de regels bij jullie ivm warm weer?
Nu ik zelf manager ben is het lead by example.

Toekomen in short en t-shirt als het warm weer is 😅.

Zo ziet iedereen direct dat dat geen probleem is. Als de techniekers werken verwacht ik wel dat ze al hun pbm aan hebben. Controleer hier ook actief op en draag ze ook zelf als ik op werkbezoek ga.

Banksector?
Mijn vriend zit in IT consulting en daar is het meestal wel losser. Het voorbije jaar is er hier maar 1 keer een kostuum uit de kast gekomen en dat was voor zijn presentatie van zijn case tot promotie.
Ja, maar het is niet mijn eerste bank en het zijn precies altijd de consultants die kostuums dragen. Personeel doet gewoon normaal.

Nu het hier over kledij gaat; wat zijn de regels bij jullie ivm warm weer? Op mijn vorig werk kwam ik steevast in een (deftige) bermuda als het warm was en daar werd niets over gezegd. Hoogstens eens gefronst door de oudere garde, maar dat waren ook personen die constant de baan op waren naar klanten. Dan ligt dat anders. Moet kunnen als je niet in contact komt met klanten.

Afgelopen winter begonnen op mijn nieuw werk, dus hier nog niet de gelegenheid gehad. :unsure:
Hier lange broek. Maar een vrouw die een rok tot net onder haar kont aan heeft is dan geen probleem. 🙄

Hier lange broek. Maar een vrouw die een rok tot net onder haar kont aan heeft is dan geen probleem. 🙄
Ene keer voorgesteld op mn eerste job da ik in kilt ging komen werken, na de mededeling dat voor de mannen lange broek verplicht was, terwijl de vrouwen in zomerkleedjes kwamen. We zaten begot onder het plat dak, zonder airco, en 's morgens om half 8 gaf de thermometer binnen al 31 graden aan... :| Gwn in short blijven komen want fuckt da zne, vooral als ge opt 2de verdiep maar wa zit te programmeren zonder enig contact me externen whatsoever.

Op mijn vorig bedrijf was er een meeting met iedereen over de dresscode georganiseerd door HR. HR verkondigde dat mannen tijdens de zomer met lange broek moesten blijven komen, en als ik toen vroeg waarom vrouwen wel met rok mochten komen maar ik niet met short, kreeg ik van die HR-lapzwans het antwoord dat niemand mijn benen wou zien.
NIet lang gebleven bij dat bedrijf.

Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom je als man naar klanten toe niet in korte broek gezien mag worden? Wat is er in godsnaam anders aan mannenbenen dan vrouwenbenen?

Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom je als man naar klanten toe niet in korte broek gezien mag worden? Wat is er in godsnaam anders aan mannenbenen dan vrouwenbenen?
Veel van die (historische) kledingsnormen zijn gewoon absurd en vaag hé. Een das is daar op zich het summum van, wat historische verklaringen maar wel al 100den jaren geen nut.

not sure if serious, maar zie je zelf niet in dat mannenbenen minder professioneel en gracieus overkomen dan vrouwenbenen? Uw kleding reflecteert ook hoe mensen u en uw capaciteiten waarderen. Een piloot/flik in uniform, een bankier/advocaat in kostuum, een dokter in groen gewaad en een tovenaar met pinnemuts gaan veel meer vertrouwen uitstralen naar klanten toe. Beeld u eens in hoe die er allemaal uit zouden zien in korte broek... ik zou dat maar belachelijk vinden eerlijk gezegd

Is het eerlijk/correct? nee, maar dat maakt niet uit - het is nu eenmaal wat het is.

Het gaat trouwens niet enkel over korte broeken maar over een verzorgde look tout court.

not sure if serious, maar zie je zelf niet in dat mannenbenen minder professioneel en gracieus overkomen dan vrouwenbenen? Uw kleding reflecteert ook hoe mensen u en uw capaciteiten waarderen. Een piloot/flik in uniform, een bankier/advocaat in kostuum, een dokter in groen gewaad en een tovenaar met pinnemuts gaan veel meer vertrouwen uitstralen naar klanten toe. Beeld u eens in hoe die er allemaal uit zouden zien in korte broek... ik zou dat maar belachelijk vinden eerlijk gezegd

Is het eerlijk/correct? nee, maar dat maakt niet uit - het is nu eenmaal wat het is.

Het gaat trouwens niet enkel over korte broeken maar over een verzorgde look tout court.
Ik zie liever iemand in een hittegolf rondlopen met ne bermuda en polo of hemd met korte mouwen dan lange broek en lange mouwen.
Ik zou die laatste als meer rigide en moeilijker te benaderen zien.

Dit gezegd zijnde liepen de vrouwelijke dokters op mijn vorig werk zo goed als nooit rond met een rok, soms wel met een knielange short omdat je als dokter soms ook minder...elegante posities in moet nemen, zoals voorovergebogen staan om symmetrie te beoordelen van ledematen, hurken op huisbezoeken om voeten of wondes te inspecteren/verzorgen,...

Maar 't is 2022, dat minder gracieus zijn is voor mij persoonlijk geen argument.

Ik kan er met een korte broek trouwens gerust verzorgder uit zien dan heel wat mensen met lange broek en hemd. Ik heb trouwens ook al politiemensen in korte broek gezien en een dokter met korte broek zou mij echt 0,0 storen.

In bepaalde functies snap ik het he, puur uit veiligheidsperspectief.

Intern doe ik wel een korte broek aan als het echt warm wordt. Baas heeft er geen probleem mee, mijn oudste collega durft er wel eens wat van zeggen :p
Bij klanten altijd lange broek en hemd, als het 30+ graden is en ik ken de klant goed durf ik wel een polo aandoen.
Bij nieuwe klanten altijd lange broek, hemd, blazer, ook als het 35 graden is. Die kan ik altijd minder inschatten dus dan is het volledige "officiële" outfit.

Maar 't is 2022, dat minder gracieus zijn is voor mij persoonlijk geen argument.

Ik kan er met een korte broek trouwens gerust verzorgder uit zien dan heel wat mensen met lange broek en hemd.

cru gezegd: uw persoonlijke mening doet er niet toe en gaat niet de mensen hun visie doen veranderen.
Je bent in dienst van een bedrijf en dat bedrijf heeft een brand/reputatie die ze moeten aanhouden naar zijn klanten toe.

Ik zie liever iemand in een hittegolf rondlopen met ne bermuda en polo of hemd met korte mouwen dan lange broek en lange mouwen.
Ik zou die laatste als meer rigide en moeilijker te benaderen zien.

Je zegt hier nu ook wel polo/hemd, waardoor er toch nog een vooroordeel is. Mogen t-shirts of marcellekes dan niet? :unsure: :unsure:
En er zijn genoeg stoffen die deftig + luchtig zijn. Nu in een zwaar wollen kostuum rondlopen is ook maar raar.

Alsook: in veel bedrijven draait de airco nu vollebak dus kan het goed zijn dat het zelfs te koud is voor een korte broek.

Mag je als man dan wel in korte broek gaan als je mooie en verzorgde benen hebt? Of mag dat niet omdat er andere mannen zijn die onverzorgde benen hebben?

cru gezegd: uw persoonlijke mening doet er niet toe en gaat niet de mensen hun visie doen veranderen.
Je bent in dienst van een bedrijf en dat bedrijf heeft een brand/reputatie die ze moeten aanhouden naar zijn klanten toe.
Ik werk sinds anderhalf jaar intern, dus don't care :unsure:.
Mag je als man dan wel in korte broek gaan als je mooie en verzorgde benen hebt? Of mag dat niet omdat er andere mannen zijn die onverzorgde benen hebben?
Dit he, wie beslist dat zelfs wat verzorgde benen zijn?

Goh, ik volg @:unsure: nu wel dat er nu eenmaal brede normen zijn in de maatschappij over hoe een vrouw en man zich dienen te kleden in een bepaalde context, en je op individueel vlak daar weinig tegen kan inbrengen (buiten dan een job kiezen die aansluit bij je eigen voorkeur op dat vlak). Ik denk dat algemeen we hier in ons land al weinig formeel zijn, en we ook verder in die richting evolueren, maar zeker in formele contexten is men daarin nog wel traditioneel.

We moeten daarin ook niet naïef zijn, dat vrouwenbenen als wenselijker worden gezien zal wel gewoon zijn omdat traditioneel vrouwen een rok droegen en geen broek, en dat zal wel veel te maken hebben met wat mannen aantrekkelijk vonden/vinden. Traditioneel waren shorts dacht ik ook voor kinderen. Maar nu zitten we ermee natuurlijk. Net zoals een vrouw op een formelere gelegenheid ook vaak wordt verwacht om hakken te dragen.

Aangezien we tegenwoordig quasi fulltime thuiswerken is het sowieso niet echt relevant, maar ook toen we op kantoor kwamen waren er niet echt kledingvoorschriften bij ons. Korte broek en shirt is alleszins geen enkel probleem. Er is nu ook wel geen klantencontact, maar zelfs voor mensen die met klanten in contact komen vind ik een bermuda absoluut geen probleem. Integendeel, iemand die zelfs bij hete zomerse temperaturen volledig strak in het pak (inclusief das enz) bij een klant aankomt, zou ik minder geloofwaardig en veel te stijf (en dus afstandhelijk) vinden dan iemand die een (geklede en verzorgde) bermuda en polo draagt.

Onze neurochirurg komt in de zomer met doktersvest en sandalen werken. Op 't einde van de dag mag die er vreemd uitzien, maar als hij een tumor uit uw hersenen moet halen mag hij dat van mij gerust op sandalen doen.

Of op crocs, nog erger!

Terug
Bovenaan