Kledingvoorschriften op het werk? En in de zomer?

cru gezegd: uw persoonlijke mening doet er niet toe en gaat niet de mensen hun visie doen veranderen.
Je bent in dienst van een bedrijf en dat bedrijf heeft een brand/reputatie die ze moeten aanhouden naar zijn klanten toe.

Je zegt hier nu ook wel polo/hemd, waardoor er toch nog een vooroordeel is. Mogen t-shirts of marcellekes dan niet? :unsure: :unsure:
Nee, niet als je een professionele uitstraling hoort te hebben..net zoals de vrouwelijke collega dan niet in een jurkje met tijgerprint en spaghettibandjes zal mogen rondlopen.
En er zijn genoeg stoffen die deftig + luchtig zijn. Nu in een zwaar wollen kostuum rondlopen is ook maar raar.

Alsook: in veel bedrijven draait de airco nu vollebak dus kan het goed zijn dat het zelfs te koud is voor een korte broek.
Dat is idd heel vaak het geval, die airco.

Ik ben blij dat ik in een beroepscategorie werk waar mijn vrijetijdskleding doorgaans "deftiger" is dan wat sommigen aantrekken naar t werk.

Nobody gives a flying f*ck hier. Bermuda, kleedje, pinnemuts, witte sokken in sandalen.

Om eerlijk te zijn, caren de overlords uit de VS ook niet echt qua kleding. Jeansbroek en informeel hemdje is vrijwel de standaard indien ze op bezoek zijn.
Nu broeken met meer gescheurde gaten dan stof of minirokjes tot onder je oksels is natuurlijk een ander verhaal. Maar al de rest gaat hier denk ik nooit echt een issue geven.

En nu serieus: heb altijd gewoon gedragen waar ik zin in had, nog nooit klacht gehad hoewel dat korte broek idd vaak niet mocht volgens de voorschriften.

Slechts 1 keer kostuum aangedaan omdat we naar Europees parlement moesten voor project.
Komen die interne mensen daar doodleuk toe in gescheurde jeans enzo :lol:

cru gezegd: uw persoonlijke mening doet er niet toe en gaat niet de mensen hun visie doen veranderen.
Right back at you, want dat is uiteindelijk ook jouw persoonlijke mening :P

Je bent in dienst van een bedrijf en dat bedrijf heeft een brand/reputatie die ze moeten aanhouden naar zijn klanten toe.
Dus geen probleem indien je niet met klanten in contact komt? Wat in mijn ogen wel veel werknemers zullen zijn.
En dan natuulijk ook de vraag: volgt een consultant de internen of niet? De meeste consultants die ik ken, gaan de eerste dag in kostuum en passen zich aan aan de dresscode van het bedrijf waar ze komen. Dat is pas een reputatie aanhouden, want halstarrig vasthouden aan dresscode kan ook afschrikkend werken.

Goh, ik volg @:unsure: nu wel dat er nu eenmaal brede normen zijn in de maatschappij over hoe een vrouw en man zich dienen te kleden in een bepaalde context, en je op individueel vlak daar weinig tegen kan inbrengen (buiten dan een job kiezen die aansluit bij je eigen voorkeur op dat vlak). Ik denk dat algemeen we hier in ons land al weinig formeel zijn, en we ook verder in die richting evolueren, maar zeker in formele contexten is men daarin nog wel traditioneel.

We moeten daarin ook niet naïef zijn, dat vrouwenbenen als wenselijker worden gezien zal wel gewoon zijn omdat traditioneel vrouwen een rok droegen en geen broek, en dat zal wel veel te maken hebben met wat mannen aantrekkelijk vonden/vinden. Traditioneel waren shorts dacht ik ook voor kinderen. Maar nu zitten we ermee natuurlijk. Net zoals een vrouw op een formelere gelegenheid ook vaak wordt verwacht om hakken te dragen.
Gelukkig zijn sneakers hip en moet je als vrouw niet meer persé hakken te dragen. Heb het 2 weken geleden nog gecheckt op congres met 2000 personen. Had als vrouw sneakers aangedaan na lang twijfelen. Dus alle andere vrouwen goed bekeken daar en 90% droeg ook sneakers. Oef!

Gelukkig zijn sneakers hip en moet je als vrouw niet meer persé hakken te dragen. Heb het 2 weken geleden nog gecheckt op congres met 2000 personen. Had als vrouw sneakers aangedaan na lang twijfelen. Dus alle andere vrouwen goed bekeken daar en 90% droeg ook sneakers. Oef!
Welja die zaken veranderen ook vermoed ik, ik dacht eerder aan banksector en andere meer conservatieve zaken. Ik gebruikte het maar als voorbeeld van iets minder comfortabel dat ook wordt "verondersteld", maar dan van vrouwen.

Zelf werk ik op een universiteit, als ik geen patattenzak aandoe is het al goed.

En mijn puur persoonlijke mening: ik vind dat je gewoon een beetje deftig naar kantoor dient te gaan. En voor mannen mag dat van mijn part gerust een short zijn. Zolang het een beetje een deftige short is, niet de frigobox toerist/beachvolleyballer outfit. Genoeg mannen trouwens die in lange broek ook geen deftige stijl hebben hoor 😀

Right back at you, want dat is uiteindelijk ook jouw persoonlijke mening :p

Dus geen probleem indien je niet met klanten in contact komt? Wat in mijn ogen wel veel werknemers zullen zijn.
En dan natuulijk ook de vraag: volgt een consultant de internen of niet? De meeste consultants die ik ken, gaan de eerste dag in kostuum en passen zich aan aan de dresscode van het bedrijf waar ze komen. Dat is pas een reputatie aanhouden, want halstarrig vasthouden aan dresscode kan ook afschrikkend werken.

mijn initiële comment was dan ook specifiek gericht naar klantencontact hebben in korte broek.

Voor mijn part zou het geen enkel probleem moeten zijn om intern in korte broek te komen - al ga je hier en daar wat vreemde blikken krijgen.
Hangt ook gewoon af van uw werkomgeving en functie.
Die Silicon Valley CEOtjes die in hoodie of jeans een presentatie komen geven zijn ook maar wat turboclowns 🤡🤡🤡

Kan me voorstellen dat het soms wat vreemd is maar ik heb er nooit een punt van gemaakt om short/T-shirt te dragen - bijkomend zijn bvb. hemden nogal onpraktisch in combinatie met wat fysieke inspanning. In principe maakt een mens zichzelf het leven graag moeilijk: dames en hoge hakken, heren en lange mouwen/broeken, onmogelijke dress -codes op feestjes, stress over de outfit in het algemeen, ... akkoord dat het oog of heel soms de gelegenheid wat meer aandacht vereist maar het moet ook wat praktisch blijven. Paar jaar terug had een andere bedrijf de dress -code: lange mouwen + lange broek - in combinatie met +35°C en hoge vochtigheid had die mens okselvijvers tot aan zijn knieën - op dat ogenblik is de grens van rationeel denken ver overschreden.

Gelukkig nog geen last gehad van vrouwen die me naroepen, nafluiten, op hun knieën vallen om mijn benen te strelen of spontaan hun liefde en lust komen verklaren. Bijkomend voordeel is dat je tijdens vakantie niet met benen als melkflessen rondloopt - iedereen denk dat je al op vakantie geweest bent.

Banksector hier: mannen mogen geen korte broek dragen. Voor de rest is de dresscode vrij losjes, hoewel verwacht wordt dat sales en management een kostuum of deftig hemd dragen als ze meetings met externen hebben. Vrouwen mogen dragen wat ze willen, als het niet te kort/te bloot is.

wij hier ooit een presentatie gehad over werketiquette, maar eigenlijk werd die presentator quasi weggepest met vragen zo simpel als 'waarom?'.
Lange broek, hakken, ongemakkelijke schoenen, hemden met kol, dassen en strikken krijgen van mij vaak de vraag of ze dat comfortabel vinden.
Met dit weer doe ik zelfs mijn schoenen uit op kantoor. Man is hot.
Mijn perceptie van mensen die wel ongemakkelijke kleding lijken te dragen, is dat ze niet voor hunzelf kunnen/willen beslissen wat te dragen en dus inderdaad rigide lijken te zijn.

wij hier ooit een presentatie gehad over werketiquette, maar eigenlijk werd die presentator quasi weggepest met vragen zo simpel als 'waarom?'.
Lange broek, hakken, ongemakkelijke schoenen, hemden met kol, dassen en strikken krijgen van mij vaak de vraag of ze dat comfortabel vinden.
Met dit weer doe ik zelfs mijn schoenen uit op kantoor. Man is hot.
Mijn perceptie van mensen die wel ongemakkelijke kleding lijken te dragen, is dat ze niet voor hunzelf kunnen/willen beslissen wat te dragen en dus inderdaad rigide lijken te zijn.
Ongemakkelijk is ook relatief natuurlijk. Ik heb het snel te warm dus ik vind lange mouwen eigenlijk nooit nodig binnen, mensen die het snel koud hebben dragen dan wel lange mouwen en soms nog een pull over een hemd, wat vaak wat formeler is.

Het lijkt me ook training natuurlijk.

Als je contact hebt met externen mogen er wel kledingvoorschriften zijn imo.
Lange broek bij mannen komt dan toch degelijker en professioneler over dan een bermuda met flip flops....
Voor een puur interne functie zoals IT support: couldn't care less wat die van kleding dragen.

In principe kom je bij ons gekleed hoe je wilt maar iedereen had toch vaak een lange broek aan, nu de afgelopen jaren zijn er heel veel jonge gasten bij gekomen en sindsdien is het hek van de dam en komt iedereen zoals hij wilt :lol:

Met een kantoor dat uitkijkt op de noordzijde en een airco op standje Spitsbergen moet je al een masochist zijn om een korte broek aan te doen. Er is geen formele dresscode, "gewoon deftig en waar ge u comfortabel in voelt". Dat resulteert toch automatisch in een normale lange broek met een hemd voor de meesten onder ons. Sommigen (vreemd genoeg voornamelijk bij IT) zweren bij een stropdas.

Voor home-office maakt het echt geen fluit uit, zelfs voor video-calling is het gewoon T-shirt dan.

We zitten wel in een "open office" waarbij de afscheiding tussen de hoofdgang en het eigenlijke bureau een kast is van 120cm hoog, dus ik denk nu niet dat je daar in je afgedragen T-shirt van zattevrienden.be met Birkenstocks moet gaan zitten, want iedereen die passeert (ook externen) ziet je gewoon zitten.

Ik ga al sinds april ofzo gewoon terug in een short en t-shirt werken. Alles en iedereen van de poetsvrouw tot managers loopt daar rond in short en t-shirt, hoop en al eens een lange jeansbroek en polo voor echt higher up volk.

Ik zou mij niet kunnen inbeelden dat ik met dit weer een lange broek zou moeten aandoen. Ik zou meer bezig zijn met mezelf ongemakkelijk voelen, zowel door de warmte als door het feit dat heel mijn rug en voorhoofd dan waarschijnlijk nat staat van het zweet, dan dat ik met mijn werk bezig zou zijn. Slaat toch op niets dat je als werknemer u een godganse dag ongemakkelijk moet voelen? Kledingvoorschriften zijn toch iets zoiets uit de jaren 50 in mijn ogen. Als ik met iemand samen moet werken heb ik liever iemand die zich goed voelt en kan concentreren ipv iemand die in zijn hoofd continu bezig is met "Shit ik heb het warm, ik zweet me te pletter.".

Er zijn natuurlijk enkele uitzonderingen zoals veiligheidskledij of letterlijk zwemkledij aandoen. Maar voor de rest? Als je al aanstoot neemt omdat de persoon tegenover u een short aan heeft zijn er wel meer dingen mis met u. Hell, moest ik een deftige zwembroek en deftig marcelleke aandoen maandag zou er geen haan naar kraaien.

Ongemakkelijk is ook relatief natuurlijk. Ik heb het snel te warm dus ik vind lange mouwen eigenlijk nooit nodig binnen, mensen die het snel koud hebben dragen dan wel lange mouwen en soms nog een pull over een hemd, wat vaak wat formeler is.

Het lijkt me ook training natuurlijk.
zeer zeker, daarom ben ik voor vrijheid in dragen van kledij. Ik ga niemand het verwijten van volledig in kostuum te werken, zijn/haar keuze.
zolang ik maar kan/mag doen wat ik wil doen (binnen wettelijke limieten weliswaar :unsure )

Terug
Bovenaan