Klein verlet overlijden oom pc200

fjskmdl2

New member
Hallo,

Ik werk als bediende via paritair commitee 200

Mijn oom is net overleden, maar via internet vind ik nergens een duidelijk antwoord op de volgende vragen
1) of ik hiervoor klein verlet kan opnemen op de dag van de begrafenis
2) of dit automatisch om een ganse dag gaat, of enkel de duur van de begrafenis
3) of dit klein verlet impact heeft op totale aantal verlofuren voor het volgende werkjaar.
(Een aantal jaar geleden had ik namelijk een aantal op te nemen verlofuren minder het jaar nadien)

Indien iemand met "kenis van zaken" ;) hier meer over weet zou ik dit appreciëren

Volgens mij kun je geen klein verlet opnemen :

Overlijden van de echtgen(o)t(e), van een kind van de bediende of van zijn echtgeno(o)t(e), van de vader, moeder, schoonvader, stiefvader, schoonmoeder of stiefmoeder van de bediende.
-> Drie dagen door de bediende te kiezen binnen een periode van 12 dagen welke begint met de dag van het overlijden.

Overlijden van een broer, zuster, schoonbroer, schoonzuster, van de grootvader, de grootmoeder, van een kleinkind, schoonzoon of schoondochter die bij de bediende inwoont.
-> Twee dagen door de bediende te kiezen binnen een periode van 12 dagen welke begint met de dag van het overlijden.

Overlijden van een broer, zuster, schoonbroer, schoonzuster, van de grootvader, de grootmoeder, van een kleinkind, schoonzoon of schoondochter die niet bij de bediende inwoont.
-> de dag van de begrafenis

Zelf verlofdag insteken lijkt mij wel mogelijk.

@JPV

Hallo,

Ik werk als bediende via paritair commitee 200

Mijn oom is net overleden, maar via internet vind ik nergens een duidelijk antwoord op de volgende vragen
1) of ik hiervoor klein verlet kan opnemen op de dag van de begrafenis
2) of dit automatisch om een ganse dag gaat, of enkel de duur van de begrafenis
3) of dit klein verlet impact heeft op totale aantal verlofuren voor het volgende werkjaar.
(Een aantal jaar geleden had ik namelijk een aantal op te nemen verlofuren minder het jaar nadien)

Indien iemand met "kenis van zaken" ;) hier meer over weet zou ik dit appreciëren
1. Nee
2. Net, maar als het wel van toepassing zou zijn, zou het over de volle dag gaan.
3. Indien je 1 dag klein verlet zou hebben: geen enkele invloed.

In wat voor een ongelofelijk systeem van slavernij verkeren we om bij het overlijden van een dierbare te moeten zitten tellen of we 1 dagje klein verlet mogen nemen en te horen krijgen dat het zelfs niet is toegelaten. En dan nog voorstellen om je verlofdagen op te nemen daarvoor! Een systeem waarbij de betekenis van het leven wordt uitgehold en de mens louter dient als brandstof om deze machine te laten doordraaien ten behoeve van de meesters. Ik denk dat elk mens met realiteitsbesef en gevoel, zich op dergelijk moment niet goed zal voelen om te werken en aanspraak zal maken op een bezoek bij de dokter voor een ziekteattest voor zolang het nodig zal blijken. En daar zou niets mis mee mogen zijn. Wij werkende mensen zijn niet vrij, wees daar maar zeker van.

In wat voor een ongelofelijk systeem van slavernij verkeren we om bij het overlijden van een dierbare te moeten zitten tellen of we 1 dagje klein verlet mogen nemen en te horen krijgen dat het zelfs niet is toegelaten. En dan nog voorstellen om je verlofdagen op te nemen daarvoor! Een systeem waarbij de betekenis van het leven wordt uitgehold en de mens louter dient als brandstof om deze machine te laten doordraaien ten behoeve van de meesters. Ik denk dat elk mens met realiteitsbesef en gevoel, zich op dergelijk moment niet goed zal voelen om te werken en aanspraak zal maken op een bezoek bij de dokter voor een ziekteattest voor zolang het nodig zal blijken. En daar zou niets mis mee mogen zijn. Wij werkende mensen zijn niet vrij, wees daar maar zeker van.
communisme is beter!
alle gekheid op een stokje. verlof nemen of onbetaald verlof nemen?

Er is een reden waarom de meeste mensen nog steeds de uitvaart op een zaterdag wensen.

Merendeel van de naaste familie vraagt/krijgt inderdaad een doktersbriefje voor enkele weken na een overlijden.

Er is een reden waarom de meeste mensen nog steeds de uitvaart op een zaterdag wensen.

Merendeel van de naaste familie vraagt/krijgt inderdaad een doktersbriefje voor enkele weken na een overlijden.
Enkele weken voor een nonkel?

Enkele weken voor een nonkel?
merendeel natuurlijk voor familie dichterbij, maar naargelang de band (of hoe de persoon in kwestie het speelt) schrijft een huisarts zeer gemakkelijk een briefje voor langere tijd. Vaak komt dit dan neer op eerste briefje voor 3 weken.

Na het overlijden van mijn vader idd ook een ziektebriefje gevraagd/gekregen voor exact 4 weken. Na 4 weken kom je anders op ziekenkas terecht en volgt er nog een hoop administratie die je anders wel kan missen in dergelijke situatie
Klinkt goed, je afwezigheid vanwege ziekte puur laten afhangen door de termijn dat het interessant blijft om dat te pakken en niet vanwege... ziekte.

(y)

Ik snap niet echt waarom je bij overlijden zo lang afwezig zou moeten kunnen blijven.
De wettelijke 3 dagen voor een partner/kind/ouder vind ik nu toch wel heel weinig om hiervan te 'bekomen'.
Klinkt goed, je afwezigheid vanwege ziekte puur laten afhangen door de termijn dat het interessant blijft om dat te pakken en niet vanwege... ziekte.

(y)
Zoals bijna iedereen die een burn-out heeft.
Was standaard het geval met enkele ex-collega's, 4 weken ziek = gewoon loon en bedrijfswagen nog hebben. weekje terug, weer 4 weken.
De werkgever was te tam om een controlearts te sturen + voor een burn-out kan een controle arts ook niet veel doen.
Beste van al, 2 hun hobby was wielrennen, raad eens wat ze elke dag in de zomer verplicht moesten doen van hun dokter, juist ja fietsen.

Je krijgt hier geen klein verlet voor.

Normaal kan een werkgever ook verlof weigeren.

Maar voor een begrafenis van een familielid is verlof opnemen volgens mij wel een basisrecht en kan de werkgever dat niet weigeren? Jpv?

De wettelijke 3 dagen voor een partner/kind/ouder vind ik nu toch wel heel weinig om hiervan te 'bekomen'.

Zoals bijna iedereen die een burn-out heeft.
Was standaard het geval met enkele ex-collega's, 4 weken ziek = gewoon loon en bedrijfswagen nog hebben. weekje terug, weer 4 weken.
De werkgever was te tam om een controlearts te sturen + voor een burn-out kan een controle arts ook niet veel doen.
Beste van al, 2 hun hobby was wielrennen, raad eens wat ze elke dag in de zomer verplicht moesten doen van hun dokter, juist ja fietsen.
Dan neem je toch gewoon (onbetaald) verlof ipv misbruik te maken.

Dan neem je toch gewoon (onbetaald) verlof ipv misbruik te maken.
Dat zou je soms denken.
99% van de keren dat ik een lichaam ten huize ga halen en de dokter is er nog zegt deze zelf ik zal u al een briefje schrijven en als het nadien nog nodig is bel je maar. Meestal voor de partner en kinderen.

partner/kind is 10 dagen, ouders zijn 3 dagen.
In de link hierboven voor pc200 staat nog doodleuk 3 dagen. Vandaar de verwarring. Maar dat is outdated. Dat is verhoogd naar 10 dagen sinds 2021 als ik het goed gezien heb.

Uw zin is volgens mij dus correct.

Laatst bewerkt:
Dat zou je soms denken.
99% van de keren dat ik een lichaam ten huize ga halen en de dokter is er nog zegt deze zelf ik zal u al een briefje schrijven en als het nadien nog nodig is bel je maar. Meestal voor de partner en kinderen.
Staat die dokter daar met een revolver tegen uw hoofd dan om dat doktersbriefje te aanvaarden? Toen mijn vader en later mijn dochter overleed heeft ook maar enige arts gevraagd of we een briefje nodig hadden. En zelfs moest die het voorgesteld hebben ging ik er zeker niet op in gegaan zijn. Doktersbriefjes zijn er wanneer je ziek bent. Niet om praktische zaken te regelen of een begrafenis bij te wonen. Het zegt al in mijn ogen veel over de liefde voor de overledene als je er nog geen dag verlof kan aan opofferen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan