Kleine Beursfeiten

Ja, maar dat kost initieel geld en baten zijn later. Begroting en politiek says no.

Sigaretten zijn ook nog altijd niet afgeschaft terwijl we weten dat dat in Belgie alleen 300(!) rookdoden per jaar oplevert, typisch met een diarree aan gezondheidskosten voor ze doodvallen. Als ze echt willen investeren in gezondheidszorg, lijkt me dat de prio #1. Maar dat gebeurt ook al 20-30-40y niet.

Nee, liever geld verdienen met accijnzen de dag nadien dan investeren en de vruchten plukken 20y later.
Rokers brengen meer op dan de kosten voor de gezondheidszorg voor rokers: accijnzen en minder pensioen want ze leven minder lang.

AI aan zich is geen bubble, maar de AI bedrijven zelf wel. Je kan dus (te) makkelijk AI kopiëren door het zelf als training tool te gebruiken.

Ergens logisch; de eerste AI moest door mensen ge-input worden en dat gaat traag. Maar 1x geAId is het maar laten draaien

Rokers brengen meer op dan de kosten voor de gezondheidszorg voor rokers: accijnzen en minder pensioen want ze leven minder lang.

Ik durf te betwijfelen of die zoveel opbrengen. Meer long problemen, velen halen pensioen niet en dragen niet meer bij, en longkanker/andere long ziektes therapie is kostelijk en typisch redelijk lang (met transplantaties en heel de reutemeteut).

So what you saying ? De investments gaan niet renderen want de Chinezen doen het goedkoper even goed (en het is open source). What.did.you.expect... mompelt iets over metaverse
Ik vind het geweldig dat AI eigenlijk geen data nodig heeft, een andere met data opgeleide AI is genoeg als trainer.

Trump staat er eigenlijk als een idioot bij met zijn Stargate.

De moat is een springplank.

Nog steeds dikke 20% premie tov Lam Research en ik weet niet of ASML die premie verdient. Forw PE 30-ish? Maarja, waardering. Waar kom ik nog mee af vandaag de dag.

Hoe zit het met je Goog forward waardering als je de AI revenue afkoelt ? Of zat er geen AI stuk in je waardering ?

Overigens LOL dat nasdaq stuff die totaal niks met AI te maken heeft meegetrokken wordt met AI hype roetsjbaan. Twist, Illumina, andere genomics/healthcare stuff -2 -3%. Capex intensieve/grotere maar gelijkaardige bedrijven in S&P flat tot +0.5% pre-market 🫶

Ik durf te betwijfelen of die zoveel opbrengen. Meer long problemen, velen halen pensioen niet en dragen niet meer bij, en longkanker/andere long ziektes therapie is kostelijk en typisch redelijk lang (met transplantaties en heel de reutemeteut).

Is artikel van 2019 (Nederland): accijnzen zijn ondertussen serieus gestegen dus eerder een plus voor de overheid vermoed ik....

Levert roken de maatschappij nou geld op of kost het ons allemaal geld? Die vraag wordt beantwoord door onderzoeksjournaliste Anna Dijkman in de nieuwe aflevering van Stand van Nederland, die morgen om 21:10 uur wordt uitgezonden op NPO 2.

Dijkman zet alle financiële kosten en baten van roken op een rij. Aan accijns en btw haalt de overheid per jaar zo'n 3,4 miljard euro op. Daarnaast wordt er bespaard op zorgkosten, omdat rokers eerder overlijden. Dat is een besparing van 10 miljard. Door de lagere levensverwachting wordt er ook minder aan pensioen en AOW uitgekeerd. Dat gaat om een bedrag van 6 miljard euro.

Aan de kosten kant wordt er 3,8 miljard euro genoteerd voor zorgkosten. Als rokers eerder sterven gaat er een stuk productiviteit verloren en komt er minder premie binnen voor de pensioenfondsen. Dat is een kostenpost van 10,2 miljard. Als laatste is er onder rokers meer ziekteverzuim, goed voor 4,6 miljard.

"Dat betekent dat er een plus is van 2,8 miljard", aldus Dijkman. "Een rokende samenleving levert op dit moment meer op dan een niet rokende samenleving. Er is wel een maar. "Dit gaat nog uit van de huidige situatie. De ontwikkeling in de medische zorg gaan natuurlijk door, dus rokers kunnen we beter steeds beter behandelen aan hun ziektes."

De zorgkosten zullen dan stijgen, terwijl een deel van de baten wegvalt. "Het kan goed zijn dat de som gaat kantelen en in het nadeel uitvalt voor de rokende samenleving."

Is artikel van 2019 (Nederland): accijnzen zijn ondertussen serieus gestegen dus eerder een plus voor de overheid vermoed ik....

Levert roken de maatschappij nou geld op of kost het ons allemaal geld? Die vraag wordt beantwoord door onderzoeksjournaliste Anna Dijkman in de nieuwe aflevering van Stand van Nederland, die morgen om 21:10 uur wordt uitgezonden op NPO 2.

Dijkman zet alle financiële kosten en baten van roken op een rij. Aan accijns en btw haalt de overheid per jaar zo'n 3,4 miljard euro op. Daarnaast wordt er bespaard op zorgkosten, omdat rokers eerder overlijden. Dat is een besparing van 10 miljard. Door de lagere levensverwachting wordt er ook minder aan pensioen en AOW uitgekeerd. Dat gaat om een bedrag van 6 miljard euro.

Aan de kosten kant wordt er 3,8 miljard euro genoteerd voor zorgkosten. Als rokers eerder sterven gaat er een stuk productiviteit verloren en komt er minder premie binnen voor de pensioenfondsen. Dat is een kostenpost van 10,2 miljard. Als laatste is er onder rokers meer ziekteverzuim, goed voor 4,6 miljard.

"Dat betekent dat er een plus is van 2,8 miljard", aldus Dijkman. "Een rokende samenleving levert op dit moment meer op dan een niet rokende samenleving. Er is wel een maar. "Dit gaat nog uit van de huidige situatie. De ontwikkeling in de medische zorg gaan natuurlijk door, dus rokers kunnen we beter steeds beter behandelen aan hun ziektes."

De zorgkosten zullen dan stijgen, terwijl een deel van de baten wegvalt. "Het kan goed zijn dat de som gaat kantelen en in het nadeel uitvalt voor de rokende samenleving."

En in Belgie waar er een veel bredere publieke ziekteverzekering is ? En minder actieve arbeidsmarkt. Zou me niet verwonderen dat het balletje de andere kant oprolt hier.

Premkt
$NVDA: -8.06%$MSTR: -7.12%$COIN: -5.52%$AMD: -4.86%$META: -4.28%$MSFT: -3.46%$AMZN: -3.43%$TSLA: -3.30%$GOOGL: -3.22$AAPL: -1.81%
MSTR en COIN hebben niets met AI te maken. BTC prijs heeft vanochtend een duik genomen, mogelijks mede in de AI paniek, en daar volgen deze 2 aandelen op.

Zal zich wel snel herstellen, gewoon een paar dagen niet naar mijn opties kijken. 😁 of wat bijkopen... Maar dan wil ik MSTR terug <300$ zien staan. Saylor zal straks trouwens aankondigen hoeveel hij weer heeft bijgekocht.

Terug
Bovenaan