Kleine mentale blokkades?

Squidward

Well-known member
Dit klinkt misschien raar, maar ik ervaar een paar kleine ‘mentale’ struikelblokjes die mijn werkdag ‘ambetant’ maken.
De grootste is dat ik zeker tien keer per uur, ook thuis, mijn uurrooster check en er maar niet in slaag ook maar één iets er van ook echt ‘op te slaan’. Zelfs tussen lift in en lift uit is het gewoon ‘weg’. Ik word er zelf miserabel van ten eerste dat ik het niet kan onthouden en dat ik constant moet kijken of ik word angstig dat ik iets mis of verkeerd zit etc etc.
Iemand die ook dit soort dingetjes voorheeft? Ik heb weliswaar ‘pure’ OCD maar dit lijkt bijna een nieuwe manier van naar buiten komen en dat lijkt mij geen goede ontwikkeling.

Heb je veel stress ? Dit kan een oorzaak zijn.

Als m’n vrouw gestressed is heeft ze ook last van een goudvisbrein.
Dit. Ik heb er tot op een bepaald niveau ook last van. Leunt voor mij het dichtst aan met wat ze vaak omschrijven als brain fog. Stress, slaapgebrek en een verkeerd voedingspatroon zijn veel voorkomende oorzaken.

Moet zeggen dat stress bij mij idd overal kruipt behalve mijn op dat moment stemming. Ik ben niet speciaal kortaf of paniekerig in de omgang maar met nu de fulltime en de blijvende pijnklachten merk ik wel dat mijn hoofd erg donker is. Ontspannen is voor mij heel moeilijk, voor velen zou ik zeggen, en nu zit ik dus in die constante looping van check check check.

Moet zeggen dat stress bij mij idd overal kruipt behalve mijn op dat moment stemming. Ik ben niet speciaal kortaf of paniekerig in de omgang maar met nu de fulltime en de blijvende pijnklachten merk ik wel dat mijn hoofd erg donker is. Ontspannen is voor mij heel moeilijk, voor velen zou ik zeggen, en nu zit ik dus in die constante looping van check check check.
Zou het geen bijwerking kunnen zijn van bepaalde medicatie? Ik ken uw medicijnenkast natuurlijk niet, maar sommige zware pijnstillers en antidepressiva kunnen je beschreven probleem ook veroorzaken.
Als je een van die dingen neemt, zou ik eens met de huisarts praten om eventueel een alternatief te bekomen.

Probleem is aan het uitbreiden, ik zit al twee dagen drie keer gewoon op de verkeerde verdieping. Is een doodsimpel systeem 1/2/3 verdiep en dan 0-14 lokaal. Het helpt ook niet dat ik met meer dan fulltime zo veel pijn heb overal.

Ervaar je het als brainfog? Ik heb dat ook als er iets 'groots' aan't komen is. Ne keer goe sporten of is los gaan doet dan altijd wel deugd.

Ik heb regelmatig "brain fog" , iets lezen en er niets van onthouden. Iets afleggen en enkele seconden later al niet meer weten dat ik dat daar gelegd heb, en zo van die dingen. Uitstelgedrag tot het dingen dringend worden en dan in een sneltreinvaart zaken afwerken. Als ik éénmaal in gang schiet moet ik profiteren van het momentum want anders valt de motor stil.

Sporten kan wel helpen om rustiger te worden als de brain fog komt door stress. Maar ook te weinig stress / stimulatie leidt tot brain fog.
Misschien is het ook niet slecht om lijstjes van taken te maken, zodat je kunt zaken afvinken die gedaan zijn, dat geeft altijd een goed gevoel en helpt om overzicht te houden.

Laatst bewerkt:
Ik had dit een tijdje geleden tijdens het snookeren. Ik stond ruim voor tegen een goeie vriend.
Plots viel ik volledig weg. Ik bleek gedurende een tiental seconden in het ijle te staren en ik wist niet eens meer waar ik was.

Dan ineens: Ah ja ik ben aan het snookeren. Just! Maar ik wist niet meer welke bal ik moest spelen en ik moest even naar de tafel kijken. Maar dan was het van: Was het nu een kleur of rood dat ik moet spelen en welke bal juist? Ik wist het niet meer en ik moest het aan die vriend even navragen.

Het brein is soms iets vreemd he. :tongue:

Ik weet niet dat dit erbij hoort:

Bij het vertrekken van mijn woonst, bedrijf, enz moet ik alles vijfdubbel checken.
Elke kamer checken dat licht uit is, de kranen niet lopen. Vreselijk ambetant, zelf mijn kleintje van 5j zit nu te roepen: "papa, uit uit uit uit".
Zelf als ik dubbelgechecked heb dat de kraan niet loopt (klinkt echt onnozel), dan betrap ik mijn eigen erop dat ik nog een keer kijk in de kamer om superzeker te zijn.

En neen, er is nooit een kraan ontploft of leiding ontploft.
EDIT: blijkbaar OCD genoemd..

Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog een periode gehad dat ik meermaals rond ging in huis om te kijken of alles uit stond en tastte aan alle deuren om zeker te zijn dat ik ze wel vast gedaan had.
En dan buiten staan en beginnen te twijfelen en nog eens rond gaan om zeker te zijn.

Ik heb ook nog een periode gehad dat ik meermaals rond ging in huis om te kijken of alles uit stond en tastte aan alle deuren om zeker te zijn dat ik ze wel vast gedaan had.
En dan buiten staan en beginnen te twijfelen en nog eens rond gaan om zeker te zijn.
Hoe ben je erover geraakt. Gewoon zo iets van fuck it?

Ik weet niet dat dit erbij hoort:

Bij het vertrekken van mijn woonst, bedrijf, enz moet ik alles vijfdubbel checken.
Elke kamer checken dat licht uit is, de kranen niet lopen. Vreselijk ambetant, zelf mijn kleintje van 5j zit nu te roepen: "papa, uit uit uit uit".
Zelf als ik dubbelgechecked heb dat de kraan niet loopt (klinkt echt onnozel), dan betrap ik mijn eigen erop dat ik nog een keer kijk in de kamer om superzeker te zijn.

En neen, er is nooit een kraan ontploft of leiding ontploft.
EDIT: blijkbaar OCD genoemd..
Het kan misschien wel een grote mentale gemoedsrust te zijn om te investeren in slimme lichten. Zodat je via je app kan zien dat ze allemaal uitstaan.
Voor de kranen weet ik niet of er daar oplossingen voor zijn.

Ik heb dit het vaakst met ons croque toestel. In de mate dat ik zelfs na 5 minuten rijden nog durf terug te keren.
Ook nog nooit voorgehad dat ik het vergeten ben, maar het moet maar 1x zijn. Ik weet niet of zoiets in brand kan schieten, of dat ik gewoon een grote elektriciteitsfactuur ga krijgen als ik dat een halve dag laat aanstaan. Maar ik ga het niet uittesten :D .
Ik zou daar beter ook eens een slim stopcontact op steken zodat ik die nog kan controleren achteraf.

Het kan misschien wel een grote mentale gemoedsrust te zijn om te investeren in slimme lichten. Zodat je via je app kan zien dat ze allemaal uitstaan.
Voor de kranen weet ik niet of er daar oplossingen voor zijn.

Ik heb dit het vaakst met ons croque toestel. In de mate dat ik zelfs na 5 minuten rijden nog durf terug te keren.
Ook nog nooit voorgehad dat ik het vergeten ben, maar het moet maar 1x zijn. Ik weet niet of zoiets in brand kan schieten, of dat ik gewoon een grote elektriciteitsfactuur ga krijgen als ik dat een halve dag laat aanstaan. Maar ik ga het niet uittesten :D .
Ik zou daar beter ook eens een slim stopcontact op steken zodat ik die nog kan controleren achteraf.
Maar dan daarmee ge uw OCD toch alleen maar meer in stand? Dan ga je misschien weer een andere obsessie krijgen. Of zit je voortdurend die app te checken. Het verplaatst gewoon het probleem maar lost het niet op.

Je kan misschien ook slimme sloten laten plaatsen om te kunnen checken dat alles vast is, en slimme rookmelders zodat je er ten alle tijde van zeker bent dat je huis niet afbrandt, en slimme verwarming zodat je kan checken dat die afstaat :)
Misschien ga je dan wel een OCD ontwikkelen en je afvragen of je slimme camera’s niet gehackt worden :-)

Maar dan daarmee ge uw OCD toch alleen maar meer in stand? Dan ga je misschien weer een andere obsessie krijgen. Of zit je voortdurend die app te checken. Het verplaatst gewoon het probleem maar lost het niet op.

Je kan misschien ook slimme sloten laten plaatsen om te kunnen checken dat alles vast is, en slimme rookmelders zodat je er ten alle tijde van zeker bent dat je huis niet afbrandt, en slimme verwarming zodat je kan checken dat die afstaat :)
Misschien ga je dan wel een OCD ontwikkelen en je afvragen of je slimme camera’s niet gehackt worden :)
Overdrijven is ook een kunst hè. En je smijt nu wel met de term OCD.

En ik heb liever dat ik 10 sec op de gsm moet kijken om iets te checken (hacken is nu ook wel beetje héél vergezocht), dan dat ik zit te stressen over iets dat niet binnen bereik is.

Overdrijven is ook een kunst hè. En je smijt nu wel met de term OCD.

En ik heb liever dat ik 10 sec op de gsm moet kijken om iets te checken (hacken is nu ook wel beetje héél vergezocht), dan dat ik zit te stressen over iets dat niet binnen bereik is.
Ik geloof dat er gradaties in zijn, het wordt pas echt klinische OCD als het echt problematisch is en je leven er onder gaat lijden. Stel dat je op het werk of op verlof elke 10 minuten die apps zit te checken dan is er toch een probleem.

Ik geloof dat er gradaties in zijn, het wordt pas echt klinische OCD als het echt problematisch is en je leven er onder gaat lijden. Stel dat je op het werk of op verlof elke 10 minuten die apps zit te checken dan is er toch een probleem.
Je zit denk ik over een totaal andere situatie te praten dan mij. Als je online checkt of je lichten uit zijn, dan zijn die uit. Die gaan niet opeens aanschieten.
Je hoeft niet elke 10 minuten te checken, of je moet zodanig vergeetachtig zijn dat je elke 10 minuten vergeet dat je al eens gecheckt hebt.

Je zit denk ik over een totaal andere situatie te praten dan mij. Als je online checkt of je lichten uit zijn, dan zijn die uit. Die gaan niet opeens aanschieten.
Je hoeft niet elke 10 minuten te checken, of je moet zodanig vergeetachtig zijn dat je elke 10 minuten vergeet dat je al eens gecheckt hebt.
Ja maar dat is niet de oplossing hé. Als je drie keer checkt of de lichten zeker wel uit zijn, ga je niet één keer checken in de app en daarmee tevreden zijn, dan ga je die ook drie keer checken om toch wel zeker te zijn.

Terug
Bovenaan