Knockouts: Finale (en troostfinale)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hebben wij als Belgie ooit meegevierd met een overwinning van Engeland, Duitsland, Polen of Zweden? Nee toch? Dat valt hoegenaamd niet te vergelijken. Er zullen enkelingen hier en daar zijn die fan zijn van Engeland bv, maar niet omdat het Engelse volk "onze broeders" zijn.
Had je maar eens moeten zien als NL had gewonnen van Argentinië!

goed dat marokko verloren is. een overwinning zou niet verdiend zijn voor een volk dat zich onsportief gedraagt, typerend voor hen op en af het veld.

Had je maar eens moeten zien als NL had gewonnen van Argentinië!

Niks van gemerkt in de reguliere media, niks van gemerkt op sociale media, bij vorige overwinningen van Nederland. Of bv de finaleplaats in 2010, daar werd helemaal niet gek over gedaan.

Vergelijk dat eens met https://www.nytimes.com/2022/12/14/opinion/morocco-world-cup-arab-world.html

I am in Beirut, nearly in tears, in the arms of a waiter in a hotel bar. Morocco just defeated Spain in penalties after a long, tense game and made it to the quarterfinals for the first time in the history of the tournament. The bar has erupted in shouts and applause.
Over the next few days, as Morocco progresses to the semifinals after beating Portugal, there are scenes of celebration from war-devastated places like Gaza and statements of countless officials from governments and international organizations offering their congratulations. In Amman, the Jordanian capital, where I live, companies change their advertisement to cash in on Morocco-mania. When I go to a store to buy a mattress, I am offered “the Morocco discount.” Once a football grinch, I have thought about little else for the past week; apparently so have most people in the region.

Ik snap niet waarom dat in het belachelijke getrokken dient te worden. Als je effectief niet inziet dat er een groter samenhorigheidsgevoel is tussen Arabische landen dan eender ander welk continent, ja dan houdt het gewoon op.
Ik zeg nog letterlijk dat het heel duidelijk was dit WK. Je hebt Qatari, Saudi's, Marokkanen, Tunesiers die allemaal samen vieren als eender welk van hun land wint. Spelers die zeggen dat deze overwinning voor hun broeders uit de Arabische wereld is. Op Twitter heb je een plethora aan Arabieren uit Algerije, Egypte, Lebanon meevieren en trots zijn op de prestatie van Marokko.

Hebben wij als Belgie ooit meegevierd met een overwinning van Engeland, Duitsland, Polen of Zweden? Nee toch? Dat valt hoegenaamd niet te vergelijken. Er zullen enkelingen hier en daar zijn die fan zijn van Engeland bv, maar niet omdat het Engelse volk "onze broeders" zijn.
Ik trek echt niets in het belachelijke hoor. Was echt een oprechte vraag :-).
En ja er is een grotere samenhorigheidsgevoel maar daarvoor hoef je van mij geen ref te weigeren. Je hebt nog altijd de VAR (in deze match een Nederlander) indien nodig.

Ik vind het eerder schandalig dat ze een slechte ref zonder ervaring aanstellen voor zo'n belangrijke match.

Wat is jullie prono, of gevoel?

Aangezien niet iedereen hier in de poule zit? (of een slotje heeft staan :ROFLMAO:)

Ergens gun ik het messi wel voor zijn carrière, maar langs de andere kant, zo ne grote mond openzetten tegen de Nederlanders... Als ge die foto zag van zijn ploegmaats die de NL'ers aan het uitlachen waren met de duimen in de oren en maar zwaaien gelijk de grootste kleine kindjes (en eigenlijk debielen, sry voor het woord)

Ergens hoop ik dat er morgen karma in kickt...

Enja, buiten dat virus gerekend, zijn de Fransen, imo althans, intrinsiek beter, dus ja, raar dat ik het nu zeg itt vorig wk, maar ze mogen van mij hun titel verlengen.

Volgens Bob speelt Gvardiol nog bij Dinamo Zagreb en is hij de revelatie van het wk.

Ik snap dat hij hem een revelatie kan noemen maar hij had al een stevige naam van voor het wk. Echt een revelatie noemen vind ik dus moeilijk maar is muggenziften van mezelf natuurlijk.

Dat niemand hem corrigeert (of kan corrigeren) aan tafel over het feit dat hij bij Leipzig en niet bij Zagreb speelt vind ik dan wel weer jammer. Ahja, misschien verwacht ik te veel :unsure:, zulke dingen komen wel vaker voor bij analisten, commentatoren enzo.

Dan heb je een verkeerde denkwijze geinterpreteerd. De taal was niet zo van belang, ik ga er van uit dat scheidsrechters in internationale wedstrijden altijd verscheidene talen spreken en per toeval dezelfde taal spreken, is dan niet zo van belang.
Mij gaat het om de cultuur. Marokko en Qatar zijn cultureel gezien gewoon puur Arabische landen en hebben een duidelijk samenhorigheidsgevoel. Dat was deze Wereldbeker heel duidelijk zichtbaar, dat ze allemaal achter elkander staan en aan hetzelfde zeel trekken.
Dat de FIFA Marokko enkel als Afrikaans land beschouwt en Qatar als Aziatisch land, is tevens niet helemaal correct want ze deden beiden mee aan de FIFA Arab Cup, een cup voor Arabische landen. Er is dus duidelijk een connectie tussen beide landen over de continenten heen.
Ik weet echt niet waar te beginnen. Eerst en vooral interpreteert iedereen 'cultuur' op een andere manier. In welke zin zijn Qatar en Marokko cultureel verbonden? Religie is het voornaamste en dan de taal nog misschien maar wat nog? Ik kan u zo een lijst van landen geven die op vlak van religie en taal ook met elkaar verbonden zijn, als de fifa daar rekening mee moet gaan houden wordt het moeilijk hoor.

Dan dat stuk over samenhorigheidsgevoel:
1) Eerst de vraag stellen waarom dit zo was. Omdat het de eerste keer ooit was dat een Arabisch/Afrikaans land zo ver geraakt was en het ook het enige overgebleven Afrikaans/Arabisch land was (vandaar de steun uit de Afrikaanse en Arabische landen). Is dat echt zo raar? Genoeg voorbeelden ook vanuit sub-sahara Afrika op sociale media van mensen die voor Marokko supporterden.

2) Dit samenhorigheidsgevoel was onder de fans. Wat kan de scheidsrechter hier aan doen en wie zegt dat hij zichzelf ook zo verbonden voelt met Marokko? Moet de FIFA alle sociale media gaan checken om te zien welke inwoners van welke landen supporteren voor een bepaald land en dan arbiters uit die landen zeker niet laten fluiten? De FIFA doet al zijn best vind ik om scheidsrechters van landen die ver geraken vroeg naar huis te sturen. Op een bepaald moment stopt dat he. Er gaat altijd wel ergens een bepaalde connectie zijn over continenten heen.

Ik snap dan ook niet uw verwijzing naar die Arab Cup. Ja er is inderdaad een bepaalde connectie over Afrika en Azië heen, maar dat is toch met veel landen zo? (Australië met UK, Latijns-Amerika met Spanje enz.). Als de FIFA daar naar moet kijken is dat onbegonnen werk. En kom dan aub niet af met 'ja maar er is niet zo'n samenhorigheidsgevoel tussen Latijns-Amerikaanse landen en Spanje zoals dat het geval is tussen die Arabische landen'. Je komt af met een artikel over Libanezen en Palestijnen die blij zijn met de prestaties van Marokko. Er zijn zoveel mensen die hebben afgezien in Arabische landen en er is nooit een Arabisch land geweest dat zo ver is geraakt, dan is het toch echt niet meer dan normaal dat die mensen blij zijn? Nogmaals, wat kan/moet de FIFA hier aan doen?

Dan nog uw vergelijking met Europese landen... Waarom waren onze buurlanden/Europese landen niet massaal aan het suppoteren voor ons in 2018? Euhm... misschien omdat alle 4 de halve finalisten uit Europa kwamen en daar heb je ook meteen het antwoord. Wij zijn in Europa veel meer gewoon qua overwinningen op een WK en voetbal in het algemeen. Waarom zouden bijvoorbeeld Nederlanders (toch het 'volk' dat het meeste op ons lijkt) voor ons moeten supporteren als wij ver geraken op een WK en zij niet? Je weet het anwtoord zelf wel en je zult zelf ook wel inzien dat de vergelijking met de Arabische landen en Marokko niet opgaat.

Bon, over de match zelf. Eerste helft heel leuk, 2e minder. Kroatië gewoon beter over heel de match gezien.

Tof om te zien ook dat die Kroaten oprecht blij waren met die 3e plek ondanks dat ze op het vorige wk al 2e werden. Echt straf dat zo'n klein land (qua inwonersaantal) zoveel getalenteerde spelers heeft en voor de 2e keer op rij de halve finale heeft bereikt. Benieuwd welke spelers er nog zullen zijn op het volgende EK.

Ik snap niet waarom dat in het belachelijke getrokken dient te worden. Als je effectief niet inziet dat er een groter samenhorigheidsgevoel is tussen Arabische landen dan eender ander welk continent, ja dan houdt het gewoon op.
Ik zeg nog letterlijk dat het heel duidelijk was dit WK. Je hebt Qatari, Saudi's, Marokkanen, Tunesiers die allemaal samen vieren als eender welk van hun land wint. Spelers die zeggen dat deze overwinning voor hun broeders uit de Arabische wereld is. Op Twitter heb je een plethora aan Arabieren uit Algerije, Egypte, Lebanon meevieren en trots zijn op de prestatie van Marokko.

Wel met ons toch Zantas? ;) In Nederland was het feest in 2018 hoor, Belgen in de studio's enzo.

Allez gasten, doen jullie dat express of wat? Is dit echt de eerste keer dat jullie Marokko als Arabisch land horen?
Horen nochtans officieel tot de Arabische wereld: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Arab_world

Zijn lid van de Arabische Liga:

Deden vorig jaar ook mee aan de FIFA Arab Cup: https://en.m.wikipedia.org/wiki/2021_FIFA_Arab_Cup

Jaja, vreemde kronkel zeg... :crazy:
En @AM_777_RM welke denkwijze dicht je me overigens toe?

Tiens, ik heb iets bijgeleerd... Geografisch gezien is het wat vreemd natuurlijk.

Maar bon, ik zie ook nog altijd geen graten in een Qatarese ref voor een match van Marokko. Behalve dat het niveau van Qatarese refs niet goed genoeg is voor dit niveau :unsure:

Trouwens, die Nederlandse ref Makkelie heeft ook al bij België moeten fluiten (bv. nations league tegen Engeland, of ook al Club Brugge - Atletico). Dat is dan ook oneerlijk... In de praktijk lijkt me dat toch weinig impact te hebben eerlijk gezegd.

Tiens, ik heb iets bijgeleerd... Geografisch gezien is het wat vreemd natuurlijk.

Maar bon, ik zie ook nog altijd geen graten in een Qatarese ref voor een match van Marokko. Behalve dat het niveau van Qatarese refs niet goed genoeg is voor dit niveau :unsure:

Trouwens, die Nederlandse ref Makkelie heeft ook al bij België moeten fluiten (bv. nations league tegen Engeland, of ook al Club Brugge - Atletico). Dat is dan ook oneerlijk... In de praktijk lijkt me dat toch weinig impact te hebben eerlijk gezegd.
Eerlijk gezegd vind ik het toch niet erg wenselijk dat een Belg fluit bij Nederland of andersom. Of een Oostenrijker bij Duitsland, een Spanjaard bij Argentinië etcetera. Het is echt een heel groot voordeel als je een scheidsrechter in je eigen taal voortdurend kunt bespelen. Ook bij een Arabisch land is het dus gewoon niet wenselijk dat spelers de scheidsrechter in het Arabisch kunnen aanspreken.

Op het grootste mondiale podium moet het toch mogelijk zijn om gewoon een andere ref te vinden die alleen Engels spreekt als lingua franca.

Het is een ziekte van deze sport dat er zoveel geluld wordt over de scheidsrechters. Nu mag een Spanjaard al geen match van de Argentijnen meer fluiten omwille van een gedeelde moedertaal? Schei toch uit.

een Nederlander of een Engelsman zou bij een wedstrijd van Argentinië veel meer invloed kunnen hebben dan een Spanjaard, denk ik persoonlijk.

maar een pro, die op niveau gefloten heeft? zou geen probleem mogen zijn.

Neen, helemaal niet. Scheidsrechters maken fouten, dat hoort er nu eenmaal bij. Soms valt het dubbeltje dan eens aan jouw kant, soms aan de andere kant. Suck it up.

Of het nu de Belgische competitie is, de Champions League of het WK, altijd wordt er steen en been geklaagd over de scheidsrechters. De VAR heeft de ergernissen alleen maar doen toenemen, in de studio's geraken ze het met veel meer tijd en veel meer beelden zelden eens over hoe een situatie geïnterpreteerd moet worden en ook op fora lees je duizend-en-een interpretaties.

Dan heeft het niets meer te maken met het niveau van de refs, maar alles met een compleet verkeerd verwachtingspatroon van supporters en commentatoren. Ik blijf er bij, voetbal is een geweldig spelletje, maar een doodzieke sport. Als je ziet hoe de spelers op het veld tekeer gaan tegen scheidsrechters, hoe ze hen proberen te manipuleren, hoe coaches achteraf (en soms vooraf) alleen maar praten over de spelleiding, hoe supporters tekeer gaan, ... neen. Het probleem ligt echt niet bij de refs.

Neen, helemaal niet. Scheidsrechters maken fouten, dat hoort er nu eenmaal bij. Soms valt het dubbeltje dan eens aan jouw kant, soms aan de andere kant. Suck it up.

Of het nu de Belgische competitie is, de Champions League of het WK, altijd wordt er steen en been geklaagd over de scheidsrechters. De VAR heeft de ergernissen alleen maar doen toenemen, in de studio's geraken ze het met veel meer tijd en veel meer beelden zelden eens over hoe een situatie geïnterpreteerd moet worden en ook op fora lees je duizend-en-een interpretaties.

Dan heeft het niets meer te maken met het niveau van de refs, maar alles met een compleet verkeerd verwachtingspatroon van supporters en commentatoren. Ik blijf er bij, voetbal is een geweldig spelletje, maar een doodzieke sport. Als je ziet hoe de spelers op het veld tekeer gaan tegen scheidsrechters, hoe ze hen proberen te manipuleren, hoe coaches achteraf (en soms vooraf) alleen maar praten over de spelleiding, hoe supporters tekeer gaan, ... neen. Het probleem ligt echt niet bij de refs.

Hoewel ik je punt begrijp, was het niveau van de scheidsrechters op dit WK toch gewoon schrijnend?
Iedereen kan fouten maken, akkoord, maar op dit WK waren er meerdere scheidsrechters die op 1 match meerdere foute beslissingen namen (vooral kaarten niet geven, duidelijke overtredingen niet fluiten, penalties geven waar niks mis was, geen penalties geven wanneer het wel moest...) Dat is de schuld van de FIFA, die incompetente scheidsrechters op een WK inzetten.

De scheids is ook zelf verantwoordelijk om controle te houden over de match. Gisteren zag je die spelers van Marokko constant de ref belagen, maar echt met meerdere tegelijk gaan duwen enzo. Dat kán gewoon niet, dan moet je als ref direct geel geven aan de 1e die speler die dat durft te doen. En als diezelfde speler dat later nog eens doet zeggen 'de derde keer stuur ik je er af met een 2e gele kaart'.

Trouwens, een mens zou na de voorbije wedstrijden beginnen denken dat er in de Marokkaanse cultuur een probleem is met het respecteren van autoriteit (tenzij met de harde hand)... Ook na de wedstrijden gaan klagen over de ref, terwijl ze eigenlijk zelfs vaak bevoordeeld werden :unsure:
Nee, blij dat ze naar huis zijn.

Laat ik eerst stellen dat ik het volledig eens ben met het vetgedrukte. Dat zijn zaken waar ik ook absoluut een hekel aan heb en zoiets kan je mijn inziens toch vrij makkelijk oplossen door iedereen behalve de kapitein direct een gele kaart te geven als ze komen protesteren. Sure, je zal in het begin wel dat rode kaarten zien, maar op lange termijn zou dat normaal gezien altijd effect hebben. Tenzij spelers graag onnodig geel/rood krijgen.

Maar om dan te stellen dat het probleem niet bij de refs ligt? Toch niet helemaal mee eens. De arbitrage is gemiddeld gezien toch echt wel ondermaats op dit WK. Hoeveel grove fouten zijn er wel niet geweest die onbestraft blijven met een gele kaart? Gvardiol bv. gisteren maakt daar een overtreding die in 9/10 competities altijd geel oplevert. Zo'n dingen heb ik bijna elke wedstrijd wel gezien.

Daarnaast zijn er ook gewoon te veel discutabele beslissingen geweest die tot frustraties leiden bij de spelers/coach. Simpel voorbeeld: 1-0 van Frankrijk tegen Engeland. Saka wordt daar duidelijk foutief afgestopt door Upamecano en vanuit die counter scoort Frankrijk de 1-0. Die goal moest altijd afgekeurd worden, want die fout is wedstrijdbepalend. Ik kan nog snappen dat de refs niet álles kan zien en vanuit zijn oogpunt oordeelt dat het te licht is, maar daarvoor heb je dan de VAR. En dat daar de VAR niet tussenkomt, dat niemand daar tegen de scheids zegt dat het fout is gaat er bij mij niet in. Logisch dat daar dan tijdens/achteraf een hoop geklaag en gezaag bij komt kijken.

Ik ben het dan ook niet eens met uw opmering van "het dubbeltje". In een competitieformat zal dat vast en zeker wel ongeveer zo zijn, al zijn daar ook wel statistieken van ploegen die wel eens meer bevoordeeld of benadeeld worden, maar in zo'n toernooiformat kan zo'n grote fout wel uw uitschakeling inleiden. En dat zou niet mogen.

Wat mij betreft hebben ze dus langs beide kanten nog veel werk voor de boeg.

Peter Vandembempt agrees

Stel u voor dat Marokko gisteren in de laatste minuut nog de gelijkmaker scoort (kopbal ging maar net over). Dan zit je daar met die overduidelijke maar niet-gefloten strafschop op Gvardiol...

Voetbal is een doodzieke sport en de FIFA is voor een groot stuk verantwoordelijk. Maar nee, Gianni vindt dit 'het beste WK ooit'!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan