Zelf ben ik een fervent voorvechter van refs niet om de haverklap met kak te overladen, dus ik neig alvast meer naar wat @Sir.Killalot zegt.Laat ik eerst stellen dat ik het volledig eens ben met het vetgedrukte. Dat zijn zaken waar ik ook absoluut een hekel aan heb en zoiets kan je mijn inziens toch vrij makkelijk oplossen door iedereen behalve de kapitein direct een gele kaart te geven als ze komen protesteren. Sure, je zal in het begin wel dat rode kaarten zien, maar op lange termijn zou dat normaal gezien altijd effect hebben. Tenzij spelers graag onnodig geel/rood krijgen.
Maar om dan te stellen dat het probleem niet bij de refs ligt? Toch niet helemaal mee eens. De arbitrage is gemiddeld gezien toch echt wel ondermaats op dit WK. Hoeveel grove fouten zijn er wel niet geweest die onbestraft blijven met een gele kaart? Gvardiol bv. gisteren maakt daar een overtreding die in 9/10 competities altijd geel oplevert. Zo'n dingen heb ik bijna elke wedstrijd wel gezien.
Daarnaast zijn er ook gewoon te veel discutabele beslissingen geweest die tot frustraties leiden bij de spelers/coach. Simpel voorbeeld: 1-0 van Frankrijk tegen Engeland. Saka wordt daar duidelijk foutief afgestopt door Upamecano en vanuit die counter scoort Frankrijk de 1-0. Die goal moest altijd afgekeurd worden, want die fout is wedstrijdbepalend. Ik kan nog snappen dat de refs niet álles kan zien en vanuit zijn oogpunt oordeelt dat het te licht is, maar daarvoor heb je dan de VAR. En dat daar de VAR niet tussenkomt, dat niemand daar tegen de scheids zegt dat het fout is gaat er bij mij niet in. Logisch dat daar dan tijdens/achteraf een hoop geklaag en gezaag bij komt kijken.
Ik ben het dan ook niet eens met uw opmering van "het dubbeltje". In een competitieformat zal dat vast en zeker wel ongeveer zo zijn, al zijn daar ook wel statistieken van ploegen die wel eens meer bevoordeeld of benadeeld worden, maar in zo'n toernooiformat kan zo'n grote fout wel uw uitschakeling inleiden. En dat zou niet mogen.
Wat mij betreft hebben ze dus langs beide kanten nog veel werk voor de boeg.
Maar uiteraard is het niet zo zwart wit, en moeten we echt wel het niveau van de refs of de regels (of eerder niet regels bij vb. harder optreden bij bepaalde zaken) aankaarten, dan nog moet je toch gewoon aanvaarden dat:
- pakweg niet enkel de Belgische refs amateurs zijn
- er altijd en overal fouten gemaakt worden, gelijk welk niveau of tornooi
- beetje zoals het 90% van de spelers die er aan mee doen ook maar middelmatig zijn
- er slechts een heel beperkt aantal echt goeie refs zijn - talent, roeping enzo
- laat er nu ook nog eens een heel beperkt aantal echt goeie voetballers zijn ook
- en dan heb je nog eens veel grotere talentenbak om in te vissen itt bij refs
Dit gezegd zijnde, lijkt het nu wel alsof je wil zeggen dat er enkel op het WK hier zo'n fouten gemaakt worden, dat kan je nu toch echt niet zeggen? Er is toch altijd gezeik over de ref, op elke niveau, in elk land, op elk tornooi, iedere fucking keer.
Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat het opleiden van de refs, harder optreden tegen gezaag, onsportief gedrag, ... globaal gezien beter moet. En dit overal, want er zitten overal goeie en slechte refs, zo simpel is het.
Het is toch best triest dat de refs echt letterlijk nooit zelfs maar enig respect krijgen, laat staan het respect dat ze verdienen. Ze zijn het noodzakelijk kwaad van het voetbal zo lijkt het wel. Politie-mensen zullen wel weten hoe het voelt waarschijnlijk ...
.