Kosten Brandverzekering

Proeterke

Member
Goedeavond,

heb vraagje over brandverzekering. Wil deze laten herzien, en hierbij gaat het om
- heropbouwwaarde woonst 320K
- verzekerd kapitaal inhoud 80K
- verzekerd kapitaal diefstal 32K

Krijg iet of wat raar mailtje van verzekeraar , waar ik meen uit af te leiden, dat verzekerd kapitaal inhoud altijd 1/4 van de waarde van de woonst moet zijn.(nagekeken, is ABEX).
Klopt het dat ik die VK inhoud niet kan aanpassen zonder de heropbouwwaarde van de woonst tbv 320K "aan te tasten "?

Bij VK Diefstal 32K, kan ik toch, gezien ouderdom van de roerende items (tv, tafels, stoelen, tapijten was installaties etc), dit verlagen zonder meer ?

Of misschien zie ik dat ook gewoon verkeerd ?
Wie kan hier licht in de duisternis werpen ?

dank u !

Ik vermoed dat wat je verzekeraar bedoelt is dat je minimum 1/4e van de waarde van het gebouw als inboedel dient te nemen om in eerste risico gedekt te zijn of om doorbreking van de verzekerde kapitalen te hebben (dat je onder dit bedrag dus geen eerste risicodekking hebt en er dus een evenredigheidsregel kan toegepast worden in geval van schade).

Voor je inboedel dien je zelf geen rekening te houden met ouderdom en slijtage toe te passen, je inboedel is altijd in nieuwwaarde verzekerd. Dit net om een jaarlijkse aanpassing/afschrijving tegen te moeten gaan. Maw koop je dit jaar een tafel voor 1.000 EUR dan zal je over 10 jaar (in geval er bvb. een brand is) de dan geldende nieuwprijs krijgen voor een gelijkaardige tafel, lees, (minimum) 1.000 EUR.

Je kan trouwens wel je verzekerde kapitaal inboedel laten verlagen, hier heb je natuurlijk vrije keuze in. Tip, als je verzekeraar het aanbiedt, laat je woning verzekeren op basis van het aantal ruimtes van de woning. Dan heb je sowieso afschaffing van de evenredigheidsregel alsook doorbreking van de verzekerde kapitalen. Als je momenteel voor je gebouw bvb. in eerste risico gedekt bent, dan zal je ook maximaal 320K gedekt zijn + 10%. Blijkt dat je 400K nodig zou hebben om je woning in dezelfde kwaliteit te heropbouwen, dan heb je pech, je krijgt maximaal 320K + 10%. Bij doorbreking van de kapitalen dan krijg je dus gewoon die 400K.

Ik wou eerst een nieuwe THREAD aanmaken hoeveel jullie brandverzekering bedraagt.
Maar misschien kunnen we hier in verder praten.

HOEVEEL BEDRAAGT UW BRANDVERZEKERING, en zet erbij welk type woning je hebt: (alleenstaand, koppelbouw, rijwoning, appartement)

hier: 503 € voor koppelbouw (10 jaar oud).

En ja het valt me op dat ik van 300 euro kom, amper 10 jaar geleden. Zit door de hypotheek nog wel 7 jaar vast, maar daarna eventueel toch es uitkijken naar alternatieven, indien ik te veel betaal? (geen speciale dekkingen, enkel gestald voertuig en inbraak)

802,08€.

Voor een (heel ruime) officieel halfopen, in praktijk open bebouwing van 1960. Inclusief aanpalende hangar/magazijn en garage.

€658,30 voor een grote open bebouwing maar weliswaar met personeelskorting aangezien ik bij een verzekeringsmaatschappij werk.

€638, open bebouwing van ~25 jaar oud, ook geen speciale dekkingen.

Kost is hier ook met 62% gestegen op 7 jaar tijd... Wel gemakkelijk natuurlijk want ze weten dat je zo goed als vast zit door je hypotheek, zeker nu de rentevoet weer hoger ligt dan enkele jaren terug.
Wel tevreden van de reactiesnelheid die 2 keer dat ik er beroep op moest doen (stormschade en glasbreuk, ging ook wel om kleine bedragen), dat is ook wel wat waard.

350 euro half open bebouwing
Via werk korting gehad. Ik moet wel zeggen datk ook van een 240 kom van een 6 tal jaar geleden.

Hier 600 euro voor een open bebouwing van '91, is incl. diefstal, indirect verlies, rechtsbijstand en familiale.

902,48 alleenstaande woonst + bijgebouw van 2017.
“verzekerde waarde: wederopbouwwaarde”, lijkt me wel voer voor discussie..? Zit bv commissieloon architect etc hierin?

601 voor open bebouwing van 220 vierkante meter bewoonbaar. Tuinhuis expliciet mee verzekerd. Inboedel incl. Diefstal is meeverzekerd.

735€

De polis nu eens herbekeken.
Bij gebouw staat er +-288.000€, maar dat lijkt me toch nogal laag? Hebben zelf gebouwd, open bebouwing van 2019

750 euro zonder commissie voor een 75j oude woning dewelke we 5 jaar geleden volledig verbouwd hebben. In realiteit is dat gewoon een moderne nieuwbouw met nog een paar oude muren voor 6% btw

250m2 alleenstaande woning met duurdere materialen+upgrade tuin en dekkingen. Diefstal 25% ook voorzien.

Verzekerde waarde op basis van expertiseverslag.

902,48 alleenstaande woonst + bijgebouw van 2017.
“verzekerde waarde: wederopbouwwaarde”, lijkt me wel voer voor discussie..? Zit bv commissieloon architect etc hierin?

Is idd voor de prijs van wederopbouw in nieuwe staat inclusief ereloon architect en eventuele veiligheidscoördinator.

735€

De polis nu eens herbekeken.
Bij gebouw staat er +-288.000€, maar dat lijkt me toch nogal laag? Hebben zelf gebouwd, open bebouwing van 2019

Ge kunt beter aantal ruimtes laten verzekeren ipv kapitaal.

Stel dat uw huis afbrandt dan zal de expert bepalen hoeveel het huis waard was.

Stel je bent verzekerd voor €250.000, huis brandt af, expert zegt huis was €350.000 waard dan ben je onderverzekerd en ga je ook maar vergoeding krijgen pro rata tss verzekerd kapitaal en te verzekeren kapitaal.

Bij aantal ruimtes (oftewel mini systeem) wordt de evenredigheidsregel afgeschaft.

Bij aantal ruimtes (oftewel mini systeem) wordt de evenredigheidsregel afgeschaft.
Klopt, hier ook op aantal ruimtes verzekerd en niet op waarde.

Alleen vraag ik mij af hoe zoiets verloopt als er effectief iets ernstig gebeurt?
Hoe breng je aan dat je bijvoorbeeld een dure half massieve parket liggen had en geen laminaatvloerke van een paar euro / m2., om maar iets te zeggen.
De ene ruimte bij de ene klant is niet evenveel waard en vice versa dan bij een andere klant.
Op basis van facturen vermoedelijk?

Reden voor constante verhoging van de premie doorheen de tijd is de ABEX. Deze index heeft weerslag op de vezekerde kapitalen brand en inhoud. Wordt 6-maandelijks geëvalueerd en voor zover ik weet heeft een verlaging nog nooit plaatsgevonden.

Hiermee vermijdt de verzekeraar een perequatie, een volledige herziening van het te verzekeren kapitaal.
Vergelijk het met het kadaster, waar wettelijk een perequatie elke 10 jaar was voorzien, is vanwege de beperkte haalbaarheid gekozen voor de gemakkelijkheidsoplossing "indexering".

Juister en beter zou een werkelijke evaluatie zijn van het risico om de zoveel tijd. Bij de ABEX (ik ben geen actuaris) hebben de verzekeraars volgens mij het meeste baat. Hun premievolume stijgt jaar na jaar terwijl de sinisters volgens mij niet evenredig mee stijgen.

Alleen vraag ik mij af hoe zoiets verloopt als er effectief iets ernstig gebeurt?
Hoe breng je aan dat je bijvoorbeeld een dure half massieve parket liggen had en geen laminaatvloerke van een paar euro / m2., om maar iets te zeggen.
De ene ruimte bij de ene klant is niet evenveel waard en vice versa dan bij een andere klant.

Moet je naar de polisvoorwaarden gaan kijken. Dure materialen worden in plaatsenstelsels soms uitgesloten, men veronderstelt een bepaalde standandaardprijs per vierkante meter. Het plaatsenstelsel is een moderne variant van de oudere "roosters" waar men rekening hield met plafondhoogte, afwerkingsgraad, salubriteit, etc.

Werk je met materialen die vaak duurder zijn dan de doorsnee raad ik naargelang de verzekeraar een plaatsenstelsel af.

Je kan ook laten verzekeren op basis van een expertiseverslag. Voor de duurdere panden altijd een valabele oplossing.
Verslag zelf kost je meestal niets, tenzij je het aanbod niet licht (en dan nog meestal een mouw aan te passen).

De vraag die gesteld wordt of de info die gegeven wordt in dit topic is weinig relevant voor je brandverzekering. Hoe oud een huis is doet er slechts bij 1 of 2 verzekeraars in België toe (en dan is dat zelfs bij die verzekeraar een beperkte factor), veel belangrijker is het aantal ruimtes, open/halfopen, woon je in overstromingsgevoelig gebied, het adres waar je woont, etc... Alsook natuurlijk wat voor dekking je kiest (met of zonder diefstal, bepaalde "packs" of opties zoals indirect verlies, etc...).

We betalen 904 EUR voor een alleenstaande woning met 3 slaapkamers, 2 bergingen, bureau, speelkamer, badkamer en garage met plaats voor 1 auto. Is bij de bank waar onze woonlening actief is met een diefstaldekking en 10% indirecte verliezen, zonder rechtsbijstand (doe ik zelf via onafhankelijke rechtsbijstandsverzekeraar).

De ABEX-index, waar de brandverzekering aan gekoppeld is, is sinds 2018 alleen al met meer dan een derde gestegen... Daar bovenop zijn er aanzienlijk wat stormen/overstromingen geweest waar er miljarden betaald zijn, de marges van brandverzekeraars zijn zéér laag. De verhalen dat je brandverzekeraar je polis duurder maakt "doordat je toch vast zit" is dikke quatsch. Alsof ze een selectie gaan maken "alle klanten die vast zitten met hun krediet doen we 5% omhoog, de rest maar 1%". Neen dus. Wel zien we bij de bankverzekeraars dat ze geen kortingen geven aan de klanten met brandverzekeringen. Als we een brandverzekering van BNP overnemen (is bij ons via AG dezelfde voorwaarden, hetzelfde opmaaksysteem etc), merken we dat de bank er nooit korting in steekt, zelfs niet de basiskorting van 10% of 15%. Is dit omdat ze die korting vanuit het bankkanaal niet kunnen geven, omdat ze het sowieso nooit doen of omdat ze die klant hebben stekken met hun woonkrediet... Geen flauw idee.

Ter info, wie een woonkrediet heeft afgesloten ná 01/06/2024, dat zijn iets andere spelregels als je verplicht je brandverzekering mee moest afsluiten. Van zodra je brandverzekering een verhoging doorvoert bovenop de index, zal je alsnog het recht hebben om je brandverzekering op te zeggen zonder dat je bank de intrest van je woonkrediet mag verhogen. Na het doorlopen van 1/3e van je woonkrediet heb je sowieso het recht om deze op te zeggen zonder dat je interstvoet van de lening omhoog gaat (nogmaals, enkel voor woonkredieten afgesloten sinds 01/06/2024).

Als het al zo erg is dat je huis niet meer herkenbaar gemaakt werd door een brand (heb ik nog nooit meegemaakt maar soit), dan zullen er hopelijk nog wel enkele planken aan het smeulen zijn. Nee even serieus, zelfs bij een totaalbrand zal een huis zelden meer dan 60% afgebrand zijn, in België hebben we een zeer sterke responstijd van brandweer en zijn onze huizen niet in die mate gebouwd dat ze binnen 5 minuten zijn afgebrand. Je zal dus meer dan voldoende bewijsmateriaal hebben van de materialen in je woning. Weet dat meerprijs vanwege bouwnormen ook verzekerd is, heb je dus een dure massieve parket liggen maar nog wel enkele beglazing en een niet geïsoleerd dak, zal je verzekeraar naast een nieuwe dure parketvloer, ook beglazing en een dak moeten betalen die conform de huidige bouwvereisten is.

Voor je (dure) inboedel kan het wel handig zijn om aankoopfacturen/foto's digitaal bij te houden. Als je zegt dat je een 8.000 EUR TV had, dat deze helemaal is opgesmeuld en dat je er geen foto's of aankoopfacturen van hebt... Dan zal je pech hebben.

Reden voor constante verhoging van de premie doorheen de tijd is de ABEX. Deze index heeft weerslag op de vezekerde kapitalen brand en inhoud. Wordt 6-maandelijks geëvalueerd en voor zover ik weet heeft een verlaging nog nooit plaatsgevonden.

Hiermee vermijdt de verzekeraar een perequatie, een volledige herziening van het te verzekeren kapitaal.
Vergelijk het met het kadaster, waar wettelijk een perequatie elke 10 jaar was voorzien, is vanwege de beperkte haalbaarheid gekozen voor de gemakkelijkheidsoplossing "indexering".

Juister en beter zou een werkelijke evaluatie zijn van het risico om de zoveel tijd. Bij de ABEX (ik ben geen actuaris) hebben de verzekeraars volgens mij het meeste baat. Hun premievolume stijgt jaar na jaar terwijl de sinisters volgens mij niet evenredig mee stijgen.
Het gebeurt niet vaak maar het gebeurt heus wel dat de ABEX daalt, de laatste keer was in 2015. Momenteel zitten we trouwens met dezelfde ABEX als die van voor 01/01, gelijk blijven kan dus ook gewoon. Zoals gezegd is deze op 7 jaar tijd met iets meer dan een derde gestegen, niet de ganse stijging van de brandverzekeringen zijn daar dus aan te wijten.

Dat de schadevergoedingen niet evenredig met de ABEX stijgen ben ik niet akkoord meer. Je lijkt de theorie goed te kennen maar mist denk ik praktijkervaring? De prijzen van herstellers voor "simpele" werken zoals schilderwerken, gyprocwerken, metselwerken, dakwerken, etc... zijn op 10j tijd toch serieus de pan uitgeswingd. Ik zou zelfs durven zeggen een stuk meer dan de ABEX-index. Ook voor nieuwbouwwerken... Volgens de ABEX zou een huis dat je laat zetten voor 500.000 EUR in 2018 nu een kostprijs moeten hebben van 680.000 EUR... Ik kan het nergens bewijzen maar naar mijn "gevoel" kost een nieuwbouwhuis (aan kost aannemer) van 500.000 EUR in 2018 nu nog een pakje meer dan 680.000 EUR.

Moet je naar de polisvoorwaarden gaan kijken. Dure materialen worden in plaatsenstelsels soms uitgesloten, men veronderstelt een bepaalde standandaardprijs per vierkante meter. Het plaatsenstelsel is een moderne variant van de oudere "roosters" waar men rekening hield met plafondhoogte, afwerkingsgraad, salubriteit, etc.

Werk je met materialen die vaak duurder zijn dan de doorsnee raad ik naargelang de verzekeraar een plaatsenstelsel af.

Je kan ook laten verzekeren op basis van een expertiseverslag. Voor de duurdere panden altijd een valabele oplossing.
Verslag zelf kost je meestal niets, tenzij je het aanbod niet licht (en dan nog meestal een mouw aan te passen).
Dure materialen worden in plaatsstelsels niet uitgesloten, hoe bedoel je?! En een expertise voor je woning zal enkel door een verzekeraar worden gedaan vanaf een te verzekeren kapitaal (gebouw) van minstens 1 à 1,5 miljoen... Heropbouwwaarde dus.

Kan je laten weten welke verzekeraar precies de duurdere materialen uitsluit op basis van een plaatsenstelsel?

Laatst bewerkt:

Ik heb wel de vraag gesteld aan de makelaar destijds en die (die de polis wou verkopen uiteraard) zei doodleuk dat alles gedekt was en dat het interessant zou zijn om foto's te nemen van de afgewerkte woning.
Nou, een foto zegt lang niet alles natuurlijk.

(het is een polis 'top woning' bij AG met optie diefstal)

Terug
Bovenaan