Kosten Brandverzekering

Hier zitten we op 740 EUR voor een alleenstaande woning, 8 ruimtes, inboedel 75.000 EUR. Incl. diefstal en rechtsbijstand.

In januari heb ik de polis wel laten bijsturen. Daarvoor zaten we op 7 ruimtes en inboedel 226.000 EUR, met een premie van grofweg 800 EUR. Inboedel wordt dus snel over het hoofd gezien maar heeft wel wat invloed.

364 euro voor een brandverzekering inclusief rechtsbijstand. Polis vermeldt dat het is verzekerd voor de “heropbouwwaarde” en volgens de berekening van de verzekeraar komen ze maar 50% uit van de aankoopprijs, dus het is maar voor 50% gedekt als ik het goed snap… dat is echt oplichterij.

Ik heb het minimum gekozen qua opties, dus diefstal, inboedel en familiale zit daar niet in. Betreft een appartement van 83 vierkante meter, gebouwd in 2015.

Ik dacht dat ik een lagere premie zou moeten betalen gezien ik enkel een brandverzekering en rechtsbijstand neem, en het betreft een niet al te oude appartement met kleine oppervlakte. 364 euro is toch overdreven? Ik ben er serieus van geschrokken.

Ondertussen is onze verzekering naar €1200 gegaan. Als ik de bedragen hier lees, zitten wij verkeerd. Zeker omdat ik de laatste keer 6 maanden heb moeten wachten op €90 😀😀

Iemand een aanrader voor een brandverzekering? Of zit ik daar aan vast in combinatie met onze hypothecaire lening?

Of zit ik daar aan vast in combinatie met onze hypothecaire lening?
Meestal wel hé.

Je KAN een brandverzekering elders nemen, MAAR dan kan je bank de hypothecaire lening duurder maken. (percentage afgesproken indertijd was enkel geldig ALS je er je loon liet storten, brandverzekering nam, etc...)

Sinds juni 2024 zijn er wel nieuwe regels omtrent die "koppelverkoop". Je kan nog steeds korting krijgen door te koppelen maar na 1/3e looptijd van je lening heb je het recht over te stappen van brandverzekering zonder consequenties.

Dit geldt niet voor leningen afgesloten vóór juni 2024.

Anderzijds is het was hit en miss. Sommige banken zijn er zeer consequent in om dit na te kijken, anderen helemaal niet.

Gewoon altijd goed de waarborgen (vooral extra's) vergelijken. Basis gebouw is doorgaans wel overal gelijk, zeker als je het rooster gebruikt.

Meestal wel hé.

Je KAN een brandverzekering elders nemen, MAAR dan kan je bank de hypothecaire lening duurder maken. (percentage afgesproken indertijd was enkel geldig ALS je er je loon liet storten, brandverzekering nam, etc...)
Dat wist ik niet. Ok dan zitten we redelijk vast. Goed gezien van de bank :(

Niet noodzakelijk hoor, je kijkt best even jouw kredietcontract na.
Ik heb het voor mijn leningen telkens zo bekomen dat er géén verplichting is om bij dezelfde bank te blijven voor de verzekering, dus het kan zeker. Het kredietcontract vermeldt bijgevolg gewoon de verplichting tot het hebben van 'een' verzekering, maar bij een instelling naar keuze.

Al hoeft dat voor nieuwe leningen inderdaad niet echt nog een punt te zijn gezien de nieuwe beperkingen zoals @Sanity penguin al toegelicht heeft.

Ondertussen is onze verzekering naar €1200 gegaan. Als ik de bedragen hier lees, zitten wij verkeerd. Zeker omdat ik de laatste keer 6 maanden heb moeten wachten op €90 😀😀

Iemand een aanrader voor een brandverzekering? Of zit ik daar aan vast in combinatie met onze hypothecaire lening?
Wat je wel kunt doen, is bv. waarborgen eruit halen, zoals diefstalverzekering (dikwijls 30-50% van de premie) en bv. rechtsbijstandverzekering.
Rechtsbijstandverzekering kun je dan bv. in een aparte polis nemen bij een andere maatschappij zoals DAS/Euromex. Diefstalverzekering moet je zelf even kijken of die premie de geruststelling waard is.

Wat je wel kunt doen, is bv. waarborgen eruit halen, zoals diefstalverzekering (dikwijls 30-50% van de premie) en bv. rechtsbijstandverzekering.
Rechtsbijstandverzekering kun je dan bv. in een aparte polis nemen bij een andere maatschappij zoals DAS/Euromex. Diefstalverzekering moet je zelf even kijken of die premie de geruststelling waard is.

Rechtsbijstand onafhankelijk steken is zeker een aanrader, maar goedkoper ga je er niet mee uitkomen.
Beter gedekt dan weer wel (hogere maxima) + bepaalde uitbreidingen mogelijk die de moeite waard zijn, zoals contractuele geschillen. Ik heb daar alleszins al meermaals - met succes - gebruik van gemaakt.

Een maatschappij maakt niet zozeer het grote verschil, een goede makelaar wel. Ik zit zelf in de business en veel hangt af van de relatie met de maatschappij en je portefeuille in welke mate je er iets 'extra' gedaan krijgt. Dan heb ik het over zowel korting op de premie als op uitbetalingen bij schades (bv. vermindering vrijstelling, verhoogde tegemoetkoming, snellere verwerking ...)

Waar kan ik brandverzekeringen vergelijken?

Net even gekeken en we komen op 1000 € per jaar uit ongeveer. Ik vind dat best overdreven.

@MaTi Brandverzekeringen zijn een weinig doorzichtige markt waar je je moet beroepen op lokale verzekeringsmakelaars of een aantal vergelijksites:

Anders is het elke verzekeraar aanschrijven en dan vergelijken op de dekkingen en prijs.

In tegenstelling tot familiale en reisverzekeringen krijg je niet instant een lijst te zien maar krijg je een prijs "op maat".

In tegenstelling tot familiale en reisverzekeringen krijg je niet instant een lijst te zien maar krijg je een prijs "op maat".
Nu ja, dat is ook wel ergens logisch. De impact van overstromingsrisico's (overstromingsscore GA of GD), diefstal (enkel al de gemeente) verandert de prijs wel natuurlijk

En dan nog, soms is het alsnog goedkoper als je van verzekeraar overstapt vs. de meerprijs aan intresten...
+ sommige banken zien het zelfs niet als je opzegt door de andere maatschappij de opzegging te laten sturen.
Zo ben ik jarenlang goedkoper verzekerd geweest, zonder aanpassing van de hypotecaire lening.

Pas voor de laatste 2 jaar hypotecaire lening hebben ze het wel gezien omdat ik info opvroeg om eventueel alles in één keer terug te betalen.
Maar het kwam neer op amper enkele eur meer per maand, terwijl hun verzekering honderden euro duurder was.
Gelukkig ook niet retroactief!

Soms loont het... Soms niet. Te bekijken!

Even terzijde, sinds 01/06/2024 was het al geweten dat koppelverkoop van kredietbanken aan banden gelegd werd en je na 1/3e looptijd van het krediet je brandverzekering (gekoppeld aan je hypothecair krediet) mocht opgezeggen zonder straf.

Nu blijkt zelfs dat je het recht hebt om, na schadegeval, je polis óók op te zeggen en straffeloos van brandverzekeraar kan switchen. Met andere woorden als je op 01/01/2026 een brandverzekering aangaat, gekoppeld met je hypothecair krediet waardoor je een korting krijgt, de bank je korting niet mag afnemen indien je enkele weken/maanden later een schadegeval hebt en je zelf je polis opzegt na schade.

Toch een interessante :)

Even terzijde, sinds 01/06/2024 was het al geweten dat koppelverkoop van kredietbanken aan banden gelegd werd en je na 1/3e looptijd van het krediet je brandverzekering (gekoppeld aan je hypothecair krediet) mocht opzeggen zonder straf.
Geldt dat ook voor andere "koppelverkopen" zoals pensioensparen en in extremis loonstortingen?

Geldt dat ook voor andere "koppelverkopen" zoals pensioensparen en in extremis loonstortingen?
In principe mag dat niet meer geëist worden... Pensioensparen al helemaal niet, heeft niets te maken met je hypothecair krediet (de verzekeringsmakelaar die ook hypotheekkredieten verkoopt die je dit wijsmaakt liegt).

In principe mag dat niet meer geëist worden... Pensioensparen al helemaal niet, heeft niets te maken met je hypothecair krediet (de verzekeringsmakelaar die ook hypotheekkredieten verkoopt die je dit wijsmaakt liegt).
Naja het was de bank die toen het hypotheekaanbod koppelde aan
- effecten overdragen
- 'volwaardige klant' zijn, als in actieve zichtrekening en loon storten
- pensioen sparen min 50€/m/p
- een brandverzekering (maar niet per se bij hen, dus ja, beetje algemene voorwaarden lijkt me)

Staat denk ik enkel in een kleurenboekmail, nergens in het effectieve contract.
Wat vooral m'n ogen uitsteekt is de maandelijkse kost van ons banking pakket (4,5 euro per maand intussen, waarvan we 13,5 terugkrijgen als "bonus"). T zijn kleine dingen, maar t stoort me toch 🙃

- effecten overdragen
- een brandverzekering (maar niet per se bij hen, dus ja, beetje algemene voorwaarden lijkt me)

Wat vooral m'n ogen uitsteekt is de maandelijkse kost van ons banking pakket (4,5 euro per maand intussen, waarvan we 13,5 terugkrijgen als "bonus"). T zijn kleine dingen, maar t stoort me toch 🙃
Als het niet in je kredietovereenkomst staat kan je al die zaken gewoon stopzetten hé?

- effecten overdragen

Amai, welke bank is dat wel?

Ik vind verzekeringen vergelijken zeer moeilijk. Zeker voor een brandverzekering. Je zou bijna zeggen dat er met de natte vinger gewerkt wordt als je hier de prijzen bekijkt.

De rol van de makelaar is mij ook niet geheel duidelijk in heel het verhaal. Onze verzekeringen zitten bij een nieuwe makelaar sinds de verhuis in 2024, maar dat is geen garantie op een vlekkeloos verloop. Zo hadden ze bijvoorbeeld de familiale polis niet mee overgenomen en waren er rappels toegekomen op ons oud adres. Dit is bijna onbegrijpelijk, gezien alles bij dezelfde maatschappij zit.

Ik vraag mij ook altijd af wat de werkelijke waarde is van een goede verzekering. Ik heb dit nog nooit kunnen benutten hierdoor lijkt het al snel dat ik op al die jaren een Porsche aan verzekeringen betaald heb.

Ik heb zelf nog nooit een ongeval veroorzaakt, eigenlijk zelf nog geen gehad met de wagen, wat ik liefst zo wil houden.

Wel al 2 keer gevallen met de fiets tijdens woon-werkverkeer, eerste keer naar spoed, wat foto's, niks gebroken. Achteraf factuur gehad van het ziekenhuis, ik heb het gewoon niet aangegeven omdat het meer gedoe ging zijn dan het zelf te betalen. Schade aan de fiets en kledij is dan wel niet vergoed, wat onbegrijpelijk is. Men zou werkgevers moeten verplichten om dit ook te laten verzekeren.

Vorige woning: extreme droogte, plots terras verzakt, expert komt, ja maar dat ligt aan de fundering van je terras, je moet de aannemer aanschrijven. Anderzijds ken ik dan van die sjarels die 5000 euro trekken voor een lekje aan een plat dak of bij de eerste herfststorm een nieuwe omheining trekken omdat hun reeds 20 jaar oude en rotte palen afknakken.

Terug
Bovenaan