Kosten IT infrastructuur KMO onderneming

TooChé

Well-known member
Aangezien hier de kans relatief groot is dat er enkele kenners op het forum zitten, zou ik graag mijn vraag hier eens stellen.
Wegens interne veranderingen (lees: de vorige IT manager is weg), heb ik nu de opdracht gekregen gans de IT infrastructuur in kaart te brengen.
Licenties, netwerk, virtuele data servers, VPN, firewalls etc... Helaas ben ik eerder programmeur dan netwerkbeheerder, dus is het voor mij niet evident om alles te plaatsen. Heb al eens een IT service provider gecontacteerd, maar viel achterover van de kosten.

Iemand hier met wat kennis van zaken die een zéér ruwe schatting kan maken van maandelijkse kost?
80tal users, waarvan 10 belangrijkere IT zaken doen (en ook VPN connecteren). De overige 70 is vnl mailen en basic office dingen.
Enkele filialen over het land, die connecteren met een intranet pagina maar verder weinig bandbreedte nemen.
Voorts eigenlijk basic netwerk dingen, de database server lijkt zowat belangrijkste.
20% server capaciteit lokaal houden, wegens productie, 80% naar cloud gebeuren.

Bedragen gaan hier naar de 15k eur / maand.
Mijn eerste reactie is dat dit absurd veel is, maar mss ken ik er gewoon te weinig van.

Mocht er nog belangrijke info ontbreken om hierop te kunnen reageren, hoor ik het graag en probeer ik dat te verschaffen :)

Ik zal morgen eens naar de facturen kijken die onze klanten krijgen, ik ben uitsluitend bezig met de technische kant dus van wat het allemaal kost heb ik geen direct zicht!

Een IT manager kost wat zal het zijn 100 euro per uur? Vind je dat absurd veel? Ik denk van niet?
100 * 8 * 20 = 16000 euro per maand. Zie daar waar hun snelle berekening van komt.
Tenminste, als zij alleen uren geteld hebben en geen licenties dan.

Dit is iets anders dan "alles in kaart brengen".
Als de vorige IT manager deftige documentatie had dan moet er weinig "in kaart gebracht worden" toch?
Maar zonder zelf een IT (manager) achtergrond te hebben is dat allemaal nogal lastig uit te zoeken.

Maar ik denk wel dat er managed service providers moeten zijn die een IT voor 80 man kunnen doen voor minder dan 15k per maand aan uren. Al is er ook wel een opstartkost om alles onder de knie te krijgen, remote management softwares te installeren, alerting etc. Als je daarentegen ook licenties rekent en infrastructuur dan tjah, dan wordt het moeilijk te zeggen.
Hij vraagt niet hoeveel een IT-manager kost he. Hij vraagt hoeveel de IT-infrastructuur zoal kost voor het volgende te ondersteunen:

80tal users, waarvan 10 belangrijkere IT zaken doen (en ook VPN connecteren). De overige 70 is vnl mailen en basic office dingen.
Enkele filialen over het land, die connecteren met een intranet pagina maar verder weinig bandbreedte nemen.
Voorts eigenlijk basic netwerk dingen, de database server lijkt zowat belangrijkste.

Hoh, de IT manager is een groot woord. Bij ons is dat niet veel meer dan eens een account aanmaken of verwijderen, rechten toekennen en een map geven op dataserver. En de client omgeving beheren, maar die wijzigt nooit want is een productie firma. IT maakt geen deel uit van het product of service.
Dus eigenlijk komt het erop neer om een omgeving op te zetten voor alle users en de interventies daarop zijn zelfs minder dan 1x per week.
Het gaat puur om netwerk infrastructuur, client omgeving (virtual desktops mss?) en wat lichte ERP toepassingen voor interne administratie.
Telefonie en internet op zich, zitten bij internet provider. Printers valt daar ook buiten

En 80% daarvan extern (serverpark bij IT beheerder) 20% (1 interne server op de site).
Firewalls, vpn enz extern probably.

en we zijn nog niet in tijdperk Azure of sharepoint. Maar die overstap ligt wel op tafel.
Licentie kost is trouwens peanuts in ons verhaal. 1k per maand. Die kost weet ik wel direct

Maar de trigger om dit uit te zoeken is wel omdat "de IT manager die dit allemaal beheerde vertrokken is" toch. Als die IT manager nog vanalles anders deed buiten de IT managen, dan hebt ge geen full time equivalent nodig. Anders zie ik niet in waarom die prijs veel zou verschillen. Tenzij een MSP dat veel efficienter kan, maar dan had je beter vanaf het begin een MSP genomen.
Historiek...
het begin is reeds 100jaar geleden en de situatie is zo gegroeid.
Nu staan er verouderde servers en firewall, die beheerd werden door interne IT’er. En dat was enkele uurtjes per week. De rest van zijn uren had hij andere taken.

Dus neen, geen equivalent van full time IT manager nodig. Wel zou ik beter een in dienst nemen als ik de kostprijs van MSP zie.
Tenzij die gewoon schijteduur zijn :)

Oh en om een beeld te schetsen: het IT team bestond uit diene ‘netwerk beheerder’ die ook grotendeels intranet toepassingen programmeerde en statistieken trok en mezelf (erp/ machine programmatie).

Dus zoveel IT is er niet aanwezig. Geen labs/developper teams etc.

Ik vrees dat het neigt naar dat eerste. Daarom dat ik hier eens een publieke opinie interessant vind :)

Het gaat om een productie bedrijf in de bouwsector.
2 pers boekhouding, 8 pers management, 15 pers administratie , 2 pers IT en de rest zijn vertegenwoordigers.
Geen hightech dinges ofzo. Dus dan stel ik mij ook de vraag of die hun ‘high end’ policies die wss voor bepaalde tech bedrijven wel nodig zijn, ook bij ons willen pushen. En dit met een digitale achterstand, kost dat dan mss wel veel.

Beetje zoals een ferrari willen verkopen aan grootmoeder die auto nodig heeft voor haar boodschappen rond de kerk, niet?

@Five-seveN heeft hier toch al enkele belangrijke punten aangehaald en ik geef hem 100% gelijk. Verder is het natuurlijk moeilijk om super concreet te zijn zonder de situatie te kunnen bekijken.

Om even over een bedrag te spreken, de eerste beste factuur die ik tegenkwam, kwam op een €5000 per maand uit. Dit is een locatie met 40 gebruikers, dit omvat zaken als remote support (zowel IT, ERP als systemen van de invoerder), antivirus, office365, onderhoud servers, sql, firewall mrc's, VPN users. Kosten voor connectiviteit, backup, onsite support en aanpassingen die buiten SLA vallen komen daar nog eens bij.

Ik zal er wel nog even bij zeggen dat we echt geen Ferrari's verkopen aan degene die het niet nodig hebben, nu het zal wel eerder een BMW of Mercedes zijn want als ge voor de Lada gaat, ben je op lange termijn toch gekloot.

Onthoud zeker deze:

You pay peanuts you get monkeys in feite.

@Five-seveN heeft hier toch al enkele belangrijke punten aangehaald en ik geef hem 100% gelijk. Verder is het natuurlijk moeilijk om super concreet te zijn zonder de situatie te kunnen bekijken.

Om even over een bedrag te spreken, de eerste beste factuur die ik tegenkwam, kwam op een €5000 per maand uit. Dit is een locatie met 40 gebruikers, dit omvat zaken als remote support (zowel IT, ERP als systemen van de invoerder), antivirus, office365, onderhoud servers, sql, firewall mrc's, VPN users. Kosten voor connectiviteit, backup, onsite support en aanpassingen die buiten SLA vallen komen daar nog eens bij.

Ik zal er wel nog even bij zeggen dat we echt geen Ferrari's verkopen aan degene die het niet nodig hebben, nu het zal wel eerder een BMW of Mercedes zijn want als ge voor de Lada gaat, ben je op lange termijn toch gekloot.

Onthoud zeker deze:

Dat komt neer op een 80eur/gebruiker/maand.
Ik krijg een offerte van 300eur/gebruiker/maand. Dus het lijkt toch eens het onderzoeken waard :)

Wat bedoel je met connectiviteit? En waarom zit backup daarin niet vervat ?

Nope, da's puur 'onderhoud & service scontract' voor het aantal users die wij hebben met 80% serverpark door hen voorzien

Internet zit bij ons dus apart, is door Proximus beheerd. Backup zit wel inbegrepen

Ik denk bij ons zo'n 5k per maand in totaal voor 15 FTE.
Ik vind dat ook veel maar spijtig genoeg ken ik er, veel, te weinig van.

Nope, da's puur 'onderhoud & service scontract' voor het aantal users die wij hebben met 80% serverpark door hen voorzien

Internet zit bij ons dus apart, is door Proximus beheerd. Backup zit wel inbegrepen

Je betaalt nog eens extra voor hun servers te gebruiken ook? Want onderschat de kost niet voor iets te hosten, enerzijds "in de cloud" of anderzijds op de infrastructuur van iemand anders.

Een proximus explorer waarschijnlijk? Kan je ook op besparen als je wil, wij hebben al onze Telenet IPVPN en Proximus Explorers opgezegd en vervangen door IPSEC tunnels.

Bij een van mijn werkgevers was het IT budget 3% van de omzet. Omdat het bedrijf een grote digitalisatie en security inhaalbeweging moest maken werd dit gradueel opgetrokken naar 7-8%.

Dit omvatte infrastructuur, loonkosten van IT, licenties, etc.

Hopelijk ben je daar iets mee :)

Nogmaals bumpen.
Deze vraag staat volledig los van eerder gevraagde zaken. Dit betreft nu investering in nieuwe server

Het is niet makkelijk om zomaar zaken te gaan vergelijken als je er geen kaas van gegeten hebt, dus hierbij eens polsen.
In de grootorde,
server : 12k (ondersteuning +- 10 virtuele servers)
firewall : 5.5k
windows softw : 13k ( server cores + 80user cal)
hdd's & kabels: 3k
vmware: 1k
backup: 5.5k
migratie & installatiekost: 18k

Zijn dit exuberante bedragen, of ligt dit in het normale spectrum. Vooral hardware vs installatiekost balans is interessant.

(andere licenties of service contracten niet inbegrepen, dit betreft enkel installatie & initiële aankoop softwarelicenties)

Laatst bewerkt:
Afhankelijk van het profiel betalen wij externe IT consultants ongeveer 600 tot 900 euro per werkdag. Als je die lijn doortrekt, en gemiddeld dan 750 euro per dag neemt, zou je voor die 15k iemand 20 volle dagen per maand allerhande IT werk kunnen laten doen. Lijkt me precies best duur/veel te zijn voor een vrij kleine IT omgeving. Hangt er natuurlijk ook vanaf welke support SLA's daar bij inbegrepen zitten. Dat wordt hier niet besproken.

Het budget dat ik voor volgend jaar opgemaakt heb voor de kmo waar ik voor werk komt neer op 250 euro per maand per werknemer.
Dat houdt o.a. in: licenties, vervangingen hardware, nieuwe projecten, uren consultants, internetlijnen. Dat budget is al enkele jaren ongeveer hetzelfde.

Dit is zonder de lonen van 6 FTE IT-ers. Aangezien ik de lonen van mijn collega's niet allemaal ken kan ik daar enkel naar gissen. Laat ons zeggen gemiddeld 100k per FTE? Dat is 125 euro per werknemer en dan kom ik in totaal uit op 375 euro per maand per werknemer aan IT kost.

Wat daar tegenover staat:
pc's en laptops om de 4 jaar vervangen
servers / netwerkapparatuur om de 7 jaar vervangen
performante en high available servers
Snelle en kwalitatieve helpdesk
Continu projecten om zaken voor de business te verbeteren / efficiënter te maken

Misschien geeft dit een idee wat IT kost? Productiestilstand kost hier wel een pak geld, dus aan zaken als redundantie en high availability wordt misschien wel bovengemiddeld geld uitgegeven.

'k zou me precies niet op mijn gemak voelen als ik de IT moest regelen voor het bedrijf en ik ken er eigenlijk niet genoeg van :tongue:

Terug
Bovenaan