Kunnen we overeenkomen?

TheLoveBelow

Active member
Realityreeks waarin Britt Van Marsenille en plaatsvervangend vrederechter Dieter Vanoutrive mensen aanmoedigen om met elkaar te praten voordat ze naar de rechtbank stappen.

Laten we eerlijk zijn: waar mensen samenleven, ontstaan ergernissen. Of het nu gaat over het snoeien van hagen, geluidsoverlast door kraaiende hanen of discussies over perceelgrenzen. Die ergernissen willen Britt Van Marsenille en plaatsvervangend vrederechter Dieter Vanoutrive aanpakken in het nieuwe Kunnen we overeenkomen?

Dieter en Britt moedigen mensen aan om met elkaar te praten voordat ze naar de rechtbank stappen. Want de vredegerechten zitten overvol, de wachtlijsten zijn lang en een procedure kan duur worden. Met meer dan twintig jaar ervaring als plaatsvervangend vrederechter, merkte Dieter Vanoutrive bovendien op dat veel mensen nog nooit met elkaar gepraat hebben voor ze zich tot een vredegerecht wenden.

Daarom slaan Britt en Dieter de handen in elkaar om zelfs de meest verzuurde partijen aan het praten te krijgen. Van burenruzies over een bewakingscamera, overlast door een padelterrein of een gemeentelijk conflict over een glasbol: het vredesduo pakt elke situatie aan met een open blik en heel wat empathie. Britt luistert naar de verhalen achter de geschillen, terwijl Dieter, met zijn jarenlange ervaring, beide partijen ontvangt in zijn kabinet en helpt bij het smeden van compromissen. Britt en Dieter laten zien dat praten vaak beter is dan procederen. Zelfs in de meest vastgelopen geschillen is een oplossing soms dichterbij dan je denkt.

Kunnen we overeenkomen?: vanaf 7 januari elke dinsdag om 20.40 uur op VRT 1 en VRT MAX.

Kunnen we overeenkomen? is een programma van 100.000Volts.

Dit gaat, denk ik, pure uitlach TV zijn met de marginaliteit van de mensen.

Ik moet het alleszins nog bekijken dus ik kan volledig verkeerd zijn.

Dit gaat, denk ik, pure uitlach TV zijn met de marginaliteit van de mensen.

Ik moet het alleszins nog bekijken dus ik kan volledig verkeerd zijn.
Ik vond het eigenlijk nog goe meevallen op dat vlak. Eigenlijk heel weinig marginaliteit gezien. We gaan sws wel mensen zien die echt alleen maar aan hun eigen denken en totale egoïsten zijn die soms ook gewoon niet van hun principes gaan willen afwijken.

Ik vond het eigenlijk nog goe meevallen op dat vlak. Eigenlijk heel weinig marginaliteit gezien. We gaan sws wel mensen zien die echt alleen maar aan hun eigen denken en totale egoïsten zijn die soms ook gewoon niet van hun principes gaan willen afwijken.
Tgoh meevallen. Die Tania met hare muziek volle kot hanse dagen. Je ziet dat dat een drugged up vrouwmens is. Dat was dan zogezegd opgelost, maar volgende zaterdag gaat die gewoon door hoor.

Dat minimaliserende toontje van die "plaatsvervangend vrederechter":
-En dat in een dossier waar de onderbuurvrouw niet opendoet terwijl de politie aanbelt/aanklopt, zo hard staat die muziek... en die flikken gaan dan blijkbaar gewoon weg, zo van "tja, ze doet niet open, meer kunnen wij niet doen, he"... Gelukkig gaf Britt wat tegengas...
-Klagers verwijten dat ze olie op het vuur gieten en zelf "Typisch Vlaams, he"... Ondertussen al van enkele personen mogen horen dat ze de buur wel hadden aangesproken, maar dat het niks uithaalde, soms integendeel;

Dat van die zonnepanelenkabel snapte ik niet goed. Het is toch niet de muur van die klagende vrouw? Wat ga je dan klimop, volgelnestkastjes of weet ik veel wat aan die muur hangen?
(Hier zat volgens mij meer achter dan enkel dat kabeltje)

Dat van die oprit... WTF...
Er ligt een straat
Je laat een oprit leggen, oprit ok
De straat wordt vernieuwd
De oprit blijkt opeens centimeters hoger te liggen dan de straat
Maar volgens die schepen van openbare werken is de weg niet verlaagd...
(Wel vreemd dat het probleem precies enkel bij dat koppel aanwezig is)

'k Zou dit eigenlijk beter in de "Je ergenissen van vandaag" posten ;)

Tgoh meevallen. Die Tania met hare muziek volle kot hanse dagen. Je ziet dat dat een drugged up vrouwmens is. Dat was dan zogezegd opgelost, maar volgende zaterdag gaat die gewoon door hoor.
gohja een vrouw die nooit volwassen zal worden, maar die twee schoolmeesters met hun tiktok videos waren ook een tenenkrommend.. ik stel me daar direct een aantal figuren bij voor die hier ook gerust op het forum in de ergernissen-thread zouden kunnen vertoeven ;)

Blijft toch maar een bevestiging dat appartementen geen geschikte vorm van huisvesting zijn. Eén marginaal kan alles doen verpesten.
En dat koppel met die duivenkak op die hogspanningslijn; hoe spuuglelijk kan je je tuin maken, volledig verhard, van dat mottig kunstgras en dan ook een ronduit afschuwelijke omheining. Dat is geen voortuin meer, maar een hondenkennel.

Je zal maar zo'n marginaal wijf als onderbuur hebben die constant loeiharde muziek afspeelt. En dan nog het lef hebben om die mensen te beschuldigen dat ze niet willen praten terwijl zelfs de politie op de deur stond te bonken. Sommige mensen, niks mee aan te vangen...ik had echt compassie met dat koppel en hoop dat het voor hen definitief is opgelost.

Dat verhaal van die oprit is toch iets raar hé... niemand in de straat heeft dat probleem, alleen zijn. Occam's razor zegt dat het probleem dan waarschijnlijk bij hen (aannemer oprit) ligt en niet bij de gemeente...

Dat van die oprit... WTF...
Er ligt een straat
Je laat een oprit leggen, oprit ok
De straat wordt vernieuwd
De oprit blijkt opeens centimeters hoger te liggen dan de straat
Maar volgens die schepen van openbare werken is de weg niet verlaagd...
(Wel vreemd dat het probleem precies enkel bij dat koppel aanwezig is)
Dat verhaal van die oprit is toch iets raar hé... niemand in de straat heeft dat probleem, alleen zijn. Occam's razor zegt dat het probleem dan waarschijnlijk bij hen (aannemer oprit) ligt en niet bij de gemeente...
Straat verbreed (want stuk onteigend). Probleem is niet enkel bij hun, je zag duidelijk dat de mensen rechts van hun betonplaatje gezet hadden omdat hun tuin ook hoger lag (gelijk met de klagers):
pWHVG9o.png

Merendeel van de andere buren leek mij een onverharde oprit/tuin, dus makkelijker op te lossen.

Maar, afgaand op dit artikel (gecombineerd met wat ze ook zelf zeiden in het programma dat er "nog extra onteigend was"), lijkt mij dit toch het grootste probleem sinds ze een verharde oprit hebben:
Nu blijkt dat de bouwfirma die het huis van Joachim en dat van zijn buren heeft gezet, de gevels bovendien te dicht bij de straat heeft ingeplant, waardoor de hellingsgraad van de opritten anders is dan op plan.
Eerste foto in het artikel toont ook nog een stuk afhellende beton voor hun tegels met de oude straat...

Ze zijn dus beiden in fout... wat een irritant ventje toch ook, wat een pretentie.
Vrederechter: "ge kunt het in proces trekken maar ge zijt voor 5 jaar vertrokken met wrs een zelfde oplossing + gerechtskosten..."
Diej gast: "Ooh, maar ik ben gemotiveerd hoor"

Bro... het is €3k, €1.5k als ge het in twee kapt en de onafhankelijke expert heeft net gezegd dat het niet zwart/wit is en niet één partij gelijk heeft/fout is. Ga je uzelf daarvoor een procedure van járen storten terwijl ge ondertussen uwen oprit nog alt niet kunt gebruiken??? Boodschappen van het begin van 't straat naar u huis sleuren... paljas :laugh:.

Het lijkt bij die oprit te gaan om enkele misverstanden. Ik denk dan vooral aan deze foto:
de-situatie-voor-de-onteigening

De oprit is wss op dezelfde hoogte gelegd als het tijdelijk wegdek dat dan afhelt naar het echte straatniveau. Voor de bewoners zou het altijd een periode zijn waar de oprit niet op de juiste hoogte lag, ervoor of erna. Ze mogen blij zijn dat ze toch een heraanleg hebben.

Ze zijn dus beiden in fout... wat een irritant ventje toch ook, wat een pretentie.
Vrederechter: "ge kunt het in proces trekken maar ge zijt voor 5 jaar vertrokken met wrs een zelfde oplossing + gerechtskosten..."
Diej gast: "Ooh, maar ik ben gemotiveerd hoor"

Bro... het is €3k, €1.5k als ge het in twee kapt en de onafhankelijke expert heeft net gezegd dat het niet zwart/wit is en niet één partij gelijk heeft/fout is. Ga je uzelf daarvoor een procedure van járen storten terwijl ge ondertussen uwen oprit nog alt niet kunt gebruiken??? Boodschappen van het begin van 't straat naar u huis sleuren... paljas :laugh:.
Volgens mij heeft zijn vrouw zijn motivatie met de grond gelijk gemaakt (pun intended).

Straat verbreed (want stuk onteigend). Probleem is niet enkel bij hun, je zag duidelijk dat de mensen rechts van hun betonplaatje gezet hadden omdat hun tuin ook hoger lag (gelijk met de klagers):
pWHVG9o.png
Langs de andere kant zie je het huis daarachter op een iets lager niveau liggen en (puur visueel) wél gewoon hun oprit kunnen hebben zoals voorzien.

Langs de andere kant zie je het huis daarachter op een iets lager niveau liggen en (puur visueel) wél gewoon hun oprit kunnen hebben zoals voorzien.
Ik begrijp hun insteek ook tótaal niet. Ze gaan openbare werken uitvoeren in de straat dus laat ons nog snel eerst onze oprit aanleggen??? :unsure:

Nee... ge laat ze eerst de straat herleggen en dán uwen oprit, dan kan uwen aannemer niet anders dan huis en straat mooi te laten aansluiten... iedereen weet toch ook dat ze bij openbare werken er nogal eens met de botte bijl door gaan?

Afgaande op hunne smile bij de werken denk ik dat de gemeente serieus water bij de wijn gedaan heeft...

Die vrouw die de politie belt omdat de buren een kabel van hun zonnepanelen langs hun eigen muur hebben laten gaan. :lol:

Die vrouw die de politie belt omdat de buren een kabel van hun zonnepanelen langs hun eigen muur hebben laten gaan. :lol:
De kans dat het volledig hun eigen muur is, is klein.

Ofwel is het hun eigen muur op eigen grond, maar dan moet het op enige afstand staan van de perceelsgrens (weinig waarschijnlijk). In dat geval kan de klager niks doen behalve hinderlijk uitzicht claimen.

Ofwel staat het 'te paard' en is haar klacht terecht, want hangt die kabel verkeerd (van belang mocht zij daar ooit tegen bouwen). Dan kan het nog zijn dat er een overname van de muur is geweest of niet, indien wel mag de buur nog betalen aan haar :)

Tussen juridisch recht hebben en het ook moeten afdwingen is er natuurlijk nog een groot verschil.

Er zitten misschien wat te veel 'flauwe' zaken tussen waarin eigenlijk niet echt iets gebeurt dat die mensen zelf niet hadden gekund. Britt belt eens met Fluvius en er komt een extra paal na betaling. Britt gaat (buiten beeld dan nog) eens met de buren praten en de boom wordt gesnoeid. De invloed van "het is voor tv dus we zullen maar meewerken" speelt misschien wel, maar veel meerwaarde hebben zo'n segmenten niet voor het programma.

Volgende week wordt er precies wel nog eens ouderwets geroepen op elkaar onder het toeziend oog van de vrederechter!

Terug
Bovenaan