Laat jij je reisbestemming afhangen van politiek of ethiek?

Spelen politieke of ethische overwegingen mee in jouw keuze waar je op reis gaat?

• Totaal aantal stemmers
    52

MrKend54l

Well-known member
Crowdfunder FE
Na het bekijken van de Canvas reportage kan je toch nooit naar Amerika reizen de komende 4 jaar? Heel die Trump affaire begint me serieus kwaad te maken. Wat is er mis met deze wereld?! 😡😡😡
En waarom zou je niet naar Amerika kunnen reizen?

Edit Crew: dit topic is afgesplitst uit het topic over de Telefactsreportage rond Trump, maar het idee is groter: laat jij je bij het kiezen van je reisbestemming leiden door de politieke situatie van je bestemming, of misschien door andere ethische bedenkingen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals McCain zei: "Russia is a gas station masquerading as a country." kun je eveneen zeggen: "The US is a 3rd world country masquerading as a superpower".

We kunnen vitten over de fouten in de Belgische overheidsapparaten, en zeker het bestuur van Brussel, maar da's klein bier met hoe de volledige Amerikaanse maatschappij "functioneert".

We kunnen vitten over de fouten in de Belgische overheidsapparaten, en zeker het bestuur van Brussel, maar da's klein bier met hoe de volledige Amerikaanse maatschappij "functioneert".

Tgoh komt ook gewoon niet doordat het in totaliteit zo een groot land is, wat in feite een vereniging is van verschillende staten wat je kan aanzien als aparte landen.
Het lukt ons vaak nog niet op dezelfde golflengte te zitten met mensen die 50km van ons vandaan wonen, wat moet dan dan wel niet zijn als je 1000mijl van elkaar vandaan woont.

Alle problemen die in Europa en Azië heersen heersen daar ook gewoon, maar gezien de rijkdom en de plaats in de geopolitiek gewoon een pak groter.

Omdat het een ziek land is? Vanuit dat standpunt bekeken schieten er wel niet veel landen meer over waar je naartoe kan reizen. Maar thuisblijven is sowieso beter voor de portemonnee en voor het milieu.
Daar heb je toch maar weinig last van als tourist. Bij het vorige Trump regime wel wat last gehad aan de Canadese grens, iets langer moeten wachten daar als tourist. Maar blijft ook wel een prachtig land om te bezoeken. Zou er wel niet willen wonen, vooral door die gezondheidszorg en hun College systeem.

En waarom zou je niet naar Amerika kunnen reizen?
Omdat de Verenigde Staten van mij de grootste boom in kunnen (nogmaals na het bekijken van die Canvas reportage)

Echt een ziek land als dat jouw ‘held’ is waar zoveel mensen naar opkijken. Giuliani ook serieus van verschoten.

Importtaksen verhogen mogen ze, maar dan moet ik als toerist niet meer sponsoren voor dat land.

Laatst bewerkt:
Moest ik een reis naar de VS gepland hebben zou ik mijn reis niet annuleren omdat Trump verkozen is.
Ik heb ook niet gelaten om naar Turkije te gaan omwille van Erdogan.

Zolang het in dat land veilig is voor toeristen en je niet voor een scheet in de gevangenis kan vliegen laat ik het niet om ergens op reis te gaan.

Naar Rusland zou ik niet reizen puur door de situatie in Oekraine en de gruweldaden die daar gebeuren.
Naar USA absoluut wel please take my money.

WW2
USA: 183.000 militairen gesneuveld in Europa
België: 12.000
Terwijl USA afgescheiden was door een Atlantische oceaan en ze hun eigen oorlog in de Pacific ook nog aan het voeren waren.
Ik denk niet dat daar veel Belgische soldaten zijn komen helpen?

Navo:
Amerika investeert 3,5% van GDP in defensie.
Belgïe: 1,1%.
De afspraak en belofte is al jaren minstens 2%.

Oekraïne:
Amerika investeerde 175 miljard in Ukraine.
Belgie: 2 miljard.
Dat terwijl USA niet eens in Europa ligt.

Maar de Belgische media en bevolking voelt zichzelf continue superieur tegenover de USA en kan maar niet genoeg benadrukken wat voor bende randdebielen daar rondloopt getuige Trump die 301/226 won tegen Harris. "We gaan daar niet meer naartoe reizen hoor!!! :eviltongue:".

Als ik Amerikaan was zou ik ook niet naar België willen reizen, nuja dat zullen ze ook wel niet doen want voor wat wafels, kerken, en een hoop onvriendelijk personeel dat bezig is met hun gsm ga je niet de oceaan overvliegen.

Laatst bewerkt:
Zoals McCain zei: "Russia is a gas station masquerading as a country." kun je eveneen zeggen: "The US is a 3rd world country masquerading as a superpower".

Het is daar veel meer ieder voor zich en de wet van de sterkste. Je betaalt dan misschien minder belastingen maar als je ziek wordt heb je dikke pech. Geen sociaal vangnet zoals hier. Ik ben daar alleszins niet jaloers op.

Je kan maar best een goede reisverzekering hebben als je naar de VS op reis gaat. Stel dat je daar in het ziekenhuis belandt gaat de mutualiteit niet voor 100% tussenkomen, aangezien ziekenhuiskosten daar veel hoger liggen dan bij ons, en de mutualiteit het bedrag terugbetaalt die je in België zou moeten betalen voor een gelijkaardige behandeling.

Blijkt dat de levensverwachting in de VS 5 jaar lager ligt dan bij ons, want niet iedereen kan een ziekenhuisbehandeling of ziekteverzekering betalen (de meeste die een ziekteverzekering hebben, hebben er één via hun werk).
Blijkt dat er ruim 1 miljoen Amerikanen gestorven is aan het coronavirus: https://www.worldometers.info/coronavirus/
Het is daar de wet van de sterkste of eerder de rijkste als je ziek wordt.

Dus op reis willen gaan daar, ja, ginder wonen nee

Ja natuurlijk, waarom niet? Ben een paar jaar terug ook naar China gegaan, hoewel ik niet achter de politiek daar sta.
Hetzelfde met Laos, tof land om door te reizen, los van hun (semi) communistisch beleid.
Je kan maar best een goede reisverzekering hebben als je naar de VS op reis gaat. Stel dat je daar in het ziekenhuis belandt gaat de mutualiteit niet voor 100% tussenkomen, aangezien ziekenhuiskosten daar veel hoger liggen dan bij ons, en de mutualiteit het bedrag terugbetaalt die je in België zou moeten betalen voor een gelijkaardige behandeling.
Dat is toch overal zo ter wereld? Zelfde voor een reis naar Thailand of Australië, voor zover ik het begrepen heb.

Reizen naar een land wil niet zeggen dat je het land "steunt". Ik ben twee keer in Iran geweest en ben daar bij de mensen thuis gaan overnachten (couchsurfing).

Enige land waar je die ethische twijfels over een toeristisch bezoek wel kan hebben is Noord-Korea omdat elke toerist daar maximaal wordt begeleid door een Noord-Koreaanse gids. Daar kan je niet bepaald op eigen houtje het land verkennen. Dat kan je wel proberen, maar de kans is dan wel groot dat je wordt opgepakt als spion. En dat wil je echt niet.

Reizen naar een land wil niet zeggen dat je het land "steunt". Ik ben twee keer in Iran geweest en ben daar bij de mensen thuis gaan overnachten (couchsurfing).

Enige land waar je die ethische twijfels over een toeristisch bezoek wel kan hebben is Noord-Korea omdat elke toerist daar maximaal wordt begeleid door een Noord-Koreaanse gids. Daar kan je niet bepaald op eigen houtje het land verkennen. Dat kan je wel proberen, maar de kans is dan wel groot dat je wordt opgepakt als spion. En dat wil je echt niet.
Naar Iran reizen wordt nu wel ter stelligste afgeraden door de FOD Buitenlandse zaken tegenwoordig. Ik neem aan dat dat al enkele jaren geleden zal geweest zijn?
Ik denk dat het wel een mooi land moet zijn (Iran was toch de bakermat van de beschaving dus er zal wel wat te bezichtigen zijn), maar spijtig van dat regime daar.

Naar Iran reizen wordt nu wel ter stelligste afgeraden door de FOD Buitenlandse zaken tegenwoordig. Ik neem aan dat dat al enkele jaren geleden zal geweest zijn?
Ik denk dat het wel een mooi land moet zijn (Iran was toch de bakermat van de beschaving), maar spijtig van dat regime daar.
Ik ben afgereisd in 2012 en 2014 en dat werd toen ook al afgeraden, nu wellicht meer door de geopolitieke spanningen en dat geval met Olivier Vandecasteele. Dat heeft me niet tegengehouden toen en die twee reizen blijven voor altijd in mijn geheugen gegift. Zeer gastvrije bevolking, maar de afkeer van het regime is daar wel behoorlijk aanwezig. Het is een mooi land met diverse landschappen en tal van culturele rijkdommen, en met een ander, toleranter, regime zou het een toeristische hotspot zijn. Enorm potentieel.

Reisadvies rond veiligheid zou ik volgen, maar dat laten afhangen van pakweg de verkiezing van Trump vind ik wat sterk.

Vergeet niet dat je als toerist waarschijnlijk al naar de meer democratische gebieden reist, of naar natuurparken en consoorten waar de mensen weinig ter zake doen. Als je zo begint, kan je evengoed redeneren dat heel wat toeristen hier uit België en Vlaanderen zouden wegblijven omdat een groot aantal mensen voor het VB stemmen uiteindelijk.

Ik woonde er toen Trump de eerste keer verkozen werd en al de mensen in mijn omgeving veranderden niet plots met de wissel van Obama naar Trump.

Als dat land nu effectief zou afglijden naar een meer autocratische staatsvorm, dat is wat anders. Ik ben in 2011 en 2015 in Rusland geweest, maar gezien de ontwikkelingen in Oekraïne zou ik dat nu ethisch verkeerd vinden.

Door zulke landen te boycotten op reisvlak, doe je meer slecht dan goed.
Mensen moeten politiek eens los kunnen zien van de bevolking zelf.
Is de man in het konijnenpak een (beetje) racist : ja. Zijn daarom zijn kiezers dit? Wellicht niet.

Massaal Turkije boycotten? Afkeer van het westen zal stijgen en invloed van politieke figuren die daarvan leven zal ook stijgen.
Toerisme is inkomen (xx % van het BNP), dat weten ze ook wel.

Hoe zouden we reageren moest Volvo zeggen: “in België stemt bijna 50% rechts”.
We sluiten de fabriek! Boycot! Logica?? De medewerkers van Volvo besturen het land toch niet ?

Ik ben zelf gay en zou nooit naar een land gaan waar homoseksualiteit verboden is. Niet alleen omwille van de veiligheid, maar ook uit principe. ik denk dat de politiek van een land wel relevant wordt als het over zoiets persoonlijks gaat.

@Yannix : tot hoever gaat dat principe?
tanken met olie uit Saoudi-Arabië en huis verwarmen met gas uit Qatar of Rusland is dus ook not done? Of helpt het dat je dat niet 100% zeker weet?
Neem het vliegtuig naar Kaapverdië en op de kerosine staat ook :Danku zandbak.

tanken met olie uit Saoudi-Arabië en huis verwarmen met gas uit Qatar of Rusland is dus ook not done? Of helpt het dat je dat niet 100% zeker weet?
Tja, dat is het op flessen trekken hé. Zo kan je klimaatactivisten zodanig belachelijk maken totdat ze zelf hun eigen kleren maken met grondstoffen die uitsluitend lokaal zijn gemaakt en dat principe ook toepassen op alles wat ze doen en laten in hun leven: van koken tot het aankopen van een huis.

Ik snap je punt dat ik het onmogelijk helemaal kan doortrekken. Maar er is nog een verschil tussen een product kopen (en zo economisch het land van oorsprong steunen), en effectief naar een land reizen en er tussen de mensen rondlopen. Mensen waarvan je weet dat die eigenlijk tegen je bestaan zijn, om het scherp te stellen. Het is trouwens zeer gemakkelijk om niet naar die landen op reis te gaan, daar hoef ik geen enkele moeite voor te doen ;)

Terug
Bovenaan