Laat jij jouw kind(eren) dopen?

Laat jij jouw kinderen dopen?

• ja

Stemmen: 30 27,0%
  • nee

Stemmen: 81 73,0%

• Totaal aantal stemmers
    111
Nee, maar mij is als kind aangeleerd dat Sinterklaas inderdaad niet meer leeft, maar bestaan heeft en dat we hem nu nog vieren op deze manier.
Anders voel je u als kind zo belogen door uw ouders als je ontdekt dat Sinterklaas “niet bestaat”.
Heeft Jezus ook niet echt bestaan? Dacht dat ik dat toch ook nog gelezen had..

Neen aangezien wij zelf geen enkele voeling hadden met de kerk en alles wat daar bij hoorde. Moesten ze hier later toch zelf voor kiezen dan kunnen ze alsnog gedoopt worden.

Nee, ik ben een atheïst. Ik zie niet waarom ik mijn kinderen zou dopen voor iets waar ik zelf geen waarde aan hecht. Niets houdt mijn kinderen tegen om later anders te beslissen. Als ik zie hoeveel kennissen hun kinderen laten dopen omdat "moemoe dat graag wilt" of "omdat ze dan hun communie kunnen doen" terwijl al die mensen geen enkele voeling hebben met het Christendom of geloof in algemeen.. :wtf:

Hmmm...

De populatie op BG is niet dezelfde als de kindjes in hun klas of school.
Die van ons gaan bijv naar een katholiek wijkschooltje, de verhouding zal daar compleet anders zijn.
Overtuigde niet-katholieken of migranten met een andere godsdienst gaan volgens mij hun kinderen bij voorkeur sturen naar een niet-katholieke school.
Hier in in het dorp is maar 1 kleuter- & basisschool, dus ja mijn kinderen gaan daar naar toe. Zoals quasi iedereen in het dorp. Heel tevreden van het schooltje ook. Ik ga daarvoor echt niet een dorp verder crossen terwijl we te voet naar de school kunnen. Op zich heb ik ook niets tegen een goede opvoeding waar kinderen leren over de verschillende strekkingen van het geloof. Het pure katholieke onderwijs mogen ze van mij in een ongelovig Vlaanderen dan ook uitroeien, veel van de leerkrachten zijn zelfs niet gelovig 🤡.

Uw poll bewijst het tegendeel. Aangezien er hier meer hun kinderen niet laten dopen, zijn diegenen die hun communie doen diegenen die worden uitgesloten.
Op katholiek lager onderwijs scholen liggen die percentages wel helemaal anders. Hier hebben de meeste kinderen communie. Maar net ook omdat hier maar 1 schooltje is die katholiek is blijf je zoiets voeden imo. Ook zal het landelijke karakter waar de tsjeven nog atlijd baas zijn ook wel meespelen.

Kinderen laten dopen zodat ze niet worden uitgesloten vind ik al helemaal bizar. Ik zat vroeger op een gemeentelijke basisschool en ik was de enigste die Zedenleer volgde en dus geen communie had. Nooit last van gehad van uitsluiten omdat ik geen communie deed. Beetje ruggengraat kweken en leren opkomen voor uw eigen ideologie is trouwens niet slecht in de opvoeding ;-), het moeten geen schaapjes worden. Die lessen zedenleer waren nog eens zoveel plezanter dan die communie en verplichtingen die daar rond hangen.

Laatst bewerkt:
Beide niet gedoopt. In onze school, een vrije, maar niet-katholieke school, hebben we een groeifeest (in het eerste en het zesde) in de plaats van communie en vormsel. Gezien dat met de ganse klas beleefd wordt, ongeacht of die kinderen ook nog hun communie/vormsel doen, is dat een héél stuk intenser voor de kinderen én ouders. Zowel ouders als kinderen werken samen naar die dag toe, een dag waarin we kinderen écht iets bijbrengen itt een katholieke viering waar kinderen én ouders in de praktijk nauwelijks iets aan bij te dragen hebben.

Los van dat groeifeest doen een aantal kinderen dus nog hun communie/vormsel, maar dat zijn er elk jaar minder. Vorig jaar nog 4, dacht ik (op klas van 20). Uiteindelijk zal dat uitsterven, want we vinden nauwelijks nog iemand die (op vrijwillige basis) catechese wil geven.

Dopen was voor ons nooit iets dat op het plan stond, ook al zijn mijn schoonouders nogal kerkelijk. Dat we niet getrouwd zijn en dat ik voor de sossen werk, was voor hen waarschijnlijk al een voldoende teken om er ook niet achter te vragen :). Dochter heeft wel wat angst dat ze (bijna) niks kent over Jezus als ze naar een katholiek middelbaar zou gaan (wat voor ons ook geen probleem is, we kiezen gewoon de beste school, ze liggen hier allemaal vlakbij).

Weinig over jezus kennen levert wel deze leuke op:

(op weg naar een begrafenis)
Dochter: "Papa, tijdens de begrafenis, moet ik dan zo'n tostie (hostie dus) eten? "

(ergens in de auto)
Dochter: "In welk land lopen de koeien op straat?"
Wij: "In India, omdat ze heilig zijn"
Dochter: "Wat is dat, heilig zijn?"
Wij: "Da's een beetje zoals Jezus."
Dochter: "Is Jezus dan een koe?"

Niet gedoopt. Ik vind het heel bizar dat hier bij de eerste communie een hele rits kinderen dan nog rap gedoopt moet worden om die communie te kunnen doen, dat is lik puur meeloperij of sociale druk, 't is niet dat de kerken hier elke zondag vol zitten. De onze zijn één van de weinige die geen communie doen, naast de Moslimkindjes en het handvol rebelse ouders gelijk wij. (katholieke school, plattelandsgemeente) Ze hebben er zelf geen last van en krijgen een lentefeest. Voor die kinders gaat dat toch vooral over dat feest en die cadeautjes hoor.

Jep, Jezus van Nazareth wordt vermeld in bronnen extern aan de Bijbel. De Bijbel is eigenlijk ook maar een subset van de mogelijke evangelieën die er zijn. Mens moet nogal een indruk hebben gemaakt om zoveel fanfiction na te laten.

Vermoed dat de poster eerder de vergelijking wou leggen met een god die niet bestaat VS sinterklaas.

Die van ons zijn niet gedoopt. Ik dacht dat eerst wel te laten doen, dan "horen ze erbij".
En achteraf kies je toch zelf hoeveel belang je daar hecht. Zowel mijn vriendin als ik zijn gedoopt, communie gedaan etc, maar zijn helemaal niet gelovig.
Mijn vriendin had liever dat ze niet gedoopt waren, en dan kunnen ze later nog zien.
Mij maakte het niet genoeg uit, om over te liggen discussiëren...
Bijgevolg hebben we dit weekend het uitgestelde lentefeest van onze dochter 😅

Kinderen laten dopen zodat ze niet worden uitgesloten vind ik al helemaal bizar.
Uitgesloten is een te sterke verwoording, maar kunnen meedoen met hun vriendjes vind ik wel belangrijk.

Bij mij was catechese op woensdagnamiddag. Dat was 's middags snel eten en ervoor/erna uren sjotten op de schoolkoer (zonder supervisie, dat vonden we toen heel wat :laugh:) met quasi alle jongens uit mijn klas. Er waren er een paar die hun communie niet deden en die misten zo de leukste namiddag van de week. Catechese was complete bijzaak. :tongue:
Laat die van ons maar meedoen met de rest en plezier maken.

Als ze een beetje op hun ouders trekken, zijn ze slim genoeg om de indoctrinatie te boven te komen... :laugh:

Nog niet bij stilgestaan, wegens nog geen kinderen. Voor mij hoeft het niet, maar ik ben de laatste jaren nu wel van sterk antireligieus overgegaan in eerder tolerant ervoor. Ik ben nog altijd atheïst, maar allez de kerken moeten niet allemaal meer afgebrand worden. Ik vind ook vanuit cultureel-historisch perspectief wel dat de kerk een zeer belangrijke rol heeft gespeeld in onze samenleving. Eigenlijk, samenvattend, zo lang de kerk geen echte macht heeft, en een beetje op de retour is, is dat een ok organisatie.

Mijn vrouw is wel katholiek, niet echt praktiserend, ook niet conservatief, maar ze voelt nog meer een band met de religie. Voor haar zijn we ook voor de kerk getrouwd. Ik zie dan ook niet echt waarom we een eventueel kind niet zouden dopen, ik ben destijds ook gedoopt en heb ook bovenstaande paragraaf geschreven.

Onze dochter is niet gedoopt. Ze mag later zelf kiezen of ze dat wil doen en of ze haar communie wil doen of gewoon een lentefeest of iets dergelijk. Aangezien ze ingeschreven is in een katholieke school zou het mij niet verbazen mocht ze dat willen doen maar daar heb ik geen probleem mee ook al ben ik zelf totaal niet gelovig.

Vroeger had ik altijd gedacht dat ik nooit mijn kinderen zou laten dopen of voor de kerk zou trouwen maar omwille van wat Avondland zo treffend cultuurkatholicisme noemt ben ik op dat vlak wel van gedacht veranderd. Het is een gebruik waarmee we al meer dan duizend jaar onze kinderen in de maatschappij verwelkomen en dat vind ik wel iets hebben. Maar ik ben er me wel van bewust dat dit niet echt consequent is en niet de correcte reden is om aan die rituelen deel te nemen.
Wie is wél over de lijn consistent hé? Mensen die héél bewust hun kinderen niet dopen, maar wel naar een katholieke school sturen. Of mensen die hun kinderen dopen, maar zelf niet naar de kerk gaan (aanwezig!). Zou je dat hypocrieten noemen of gaan we dat met enige gemoedelijkheid tolereren? Want: "Waarom kijkt ge naar de splinter in het oog van uw broeder en slaat ge geen acht op de balk in uw eigen oog?" (Lucas 6:39-42)

Een Amerikaanse zei het ooit eens heel treffend tegen mij: "Just don't be an asshole". Ik vind dat een mooi vertrekpunt. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en we hebben een waarden- en normenkader nodig om die tocht van geboorteschreeuw tot doodsreutel verdraaglijk te maken. Vroeger werd dat sterk vormgegeven in een religieus kader en ook al is de maatschappij onttoverd, dragen we die erfenis nog altijd mee. Stellen dat religie ons niets heeft opgeleverd is pertinent onwaar, want je kan die erfenis koesteren én kritisch zijn voor het machtsmisbruik van en door die instelling. Met God of zonder God: het is nog altijd onze moeizame omgang van macht dat zorgt voor ontsporingen.

Zowel ikzelf als mevrouw Parabellum zijn geboren in de jaren '80 en niet gedoopt. Onze families hebben niets met geloof en nog veel minder met de katholieke kerk. Dus dopen of communie, nooit.
Onderwijs is jammer genoeg een andere discussie omdat er een vrije basisschool op 50 meter van ons huis ligt. De dichtstbijzijnde school van het GO is 2,5 kilometer rijden. Mijn principes wegen zwaarder door dan het ongemak van elke dag de verplaatsing te moeten doen, maar mijn vrouw is nogal gevoelig aan het argument 'vriendjes in de buurt', en die zullen er natuurlijk veel meer zijn bij de school op 50 meter van onze deur.

Verder, voor al wie denkt dat de kerk een machteloos instituut is, dit kan misschien in België grotendeels het geval zijn (hoewel je daar toch ook wat kanttekeningen mag bijplaatsen) maar op mondiaal gebied is dit zeker niet zo. Abortus, euthanasie, visie op andersgeaardheid, de AIDS-epidemie in Afrika,...zijn maar enkele van de best gekende voorbeelden waar religie voor heel wat leed zorgt.
Mensen lijken soms te denken dat de kerk zich dient te plooien naar de veranderende maatschappelijke context, dat ze opeens wel homoseksuele koppels moeten trouwen, moeten openstaan voor euthanasie etc. De kerk moet en zal niet veranderen, het zijn de gelovigen die moeten evalueren of hun progressieve denkbeelden te rijmen vallen met de archaïsche traditie van de kerk en het geloof.

Zelf gedoopt, zelf communie gedaan. Ben ook voorstander om mijn toekomstige kinderen te laten dopen. Ik vind de traditie er rond wel iets hebben. Het hele "ik laat ze zelf kiezen" kan ik vatten, maar wanneer ze dan moeten kiezen, zijn ze volgens mij nog steeds niet volwassen genoeg om objectief te kunnen kiezen en hun eigen doorgronde mening er over te vormen.

Langs de andere kant, ik heb er nog geen ene getraumatiseerd van weten zijn om zonder hun "consent" gedoopt te worden door hun ouders.

Zowel ikzelf als mevrouw Parabellum zijn geboren in de jaren '80 en niet gedoopt. Onze families hebben niets met geloof en nog veel minder met de katholieke kerk. Dus dopen of communie, nooit.
Onderwijs is jammer genoeg een andere discussie omdat er een vrije basisschool op 50 meter van ons huis ligt. De dichtstbijzijnde school van het GO is 2,5 kilometer rijden. Mijn principes wegen zwaarder door dan het ongemak van elke dag de verplaatsing te moeten doen, maar mijn vrouw is nogal gevoelig aan het argument 'vriendjes in de buurt', en die zullen er natuurlijk veel meer zijn bij de school op 50 meter van onze deur.
Eens je dat ongemak meemaakt denk ik dat je jezelf zal vervloeken (en je vrouw jou zal vervloeken). Schrijf je kind gewoon in in die school en maak deel uit van de schoolraad/ouderraad als dat kan, zodat je minstens goed op de hoogte bent van wat reilt en zeilt op school en op tijd kan ingrijpen. Maar wees gerust, in de meeste lagere scholen zitten quasi enkel leerkrachten die zelf niet meer naar de mis gaan en voor wie jezus vooral een vloekwoord is. Het geven van godsdienstonderwijs is ook niet meer wat het vroeger was (gelukkig).

En als je kind fundamenteel een probleem heeft ermee in de laatste jaren van het lager : laat hem op elke toets godsdienstonderwijs elke vraag over "hoeveel vissen en broden heeft Jezus verdeeld" beantwoorden door: "wetenschappers betwijfelen of dit wel echt gebeurd is, dus het antwoord is waarschijnlijk: geen." Als ze hem daarvoor hem/haar punten aftrekt, kan je bij het discriminatiecentrum klacht indienen dat je kind punten afgetrokken wordt wegens religieuze redenen :p. Het is niet omdat jullie kiezen voor die school, dat hij gelovig moet zijn en gelovige antwoorden moet geven :p.

Zelf gedoopt, zelf communie gedaan. Ben ook voorstander om mijn toekomstige kinderen te laten dopen. Ik vind de traditie er rond wel iets hebben. Het hele "ik laat ze zelf kiezen" kan ik vatten, maar wanneer ze dan moeten kiezen, zijn ze volgens mij nog steeds niet volwassen genoeg om objectief te kunnen kiezen en hun eigen doorgronde mening er over te vormen.
Ze moeten niet kiezen voor hun 18e, hé. Je kan ook je vormsel later doen. Zeldzaam, omdat de meeste mensen dan geen nut er meer van inzien, maar het kan.

De traditie rond het dopen, wat voor mij een religieus ritueel is in de kerk + daarna samenzijn met de familie en eens goed drinken/eten, doe je, zonder het religieus ritueel, ook op een babyborrel. Ook daar kan je dan meters/peters maken mocht dat echt nodig zijn (bestaan goede begeleiding rond bij het huis van de mens hoe je zoiets betekenisvol kan aanpakken als je daar zelf niet toe in staat bent)

(wij hebben het zonder dat gedaan, trouwens, de babyborrel was genoeg :))

Ze moeten niet kiezen voor hun 18e, hé. Je kan ook je vormsel later doen. Zeldzaam, omdat de meeste mensen dan geen nut er meer van inzien, maar het kan.

De traditie rond het dopen, wat voor mij een religieus ritueel is in de kerk + daarna samenzijn met de familie en eens goed drinken/eten, doe je, zonder het religieus ritueel, ook op een babyborrel. Ook daar kan je dan meters/peters maken mocht dat echt nodig zijn (bestaan goede begeleiding rond bij het huis van de mens hoe je zoiets betekenisvol kan aanpakken als je daar zelf niet toe in staat bent)

(wij hebben het zonder dat gedaan, trouwens, de babyborrel was genoeg :))
Vooral dat laatste idd. Ik was meer in het opzicht van de communies aan 't denken, met de leeftijdsgenoten.

Een Amerikaanse zei het ooit eens heel treffend tegen mij: "Just don't be an asshole". Ik vind dat een mooi vertrekpunt.
Daar valt wel iets voor te zeggen. Niet de eikel uithangen om de eikel uit te hangen. Het is ook het gemakkelijkste voor iedereen, gewoon met de stroom meegaan, niet teveel klagen en zagen, en berusten in de status quo.

Maar als je dan wat dieper gaat nadenken en bedenkt dat godsdienst gedurende eeuwen als onderdrukkingsmiddel is gebruikt door de elite om de gewone man onder de knoet te houden zodat die braafjes zonder te veel zagen zijn werk zou doen voor de rijke man... En hoewel dat vandaag misschien niet meer het geval is in onze contreien zie je dan weer wel instroom van nieuwe religies waar andere excessen mee gepaard gaan (ongelijkheid man en vrouw, maar bv ook extreem fundamentalisme, enz)

Tja, dan heb ik het daar moeilijk mee om zoiets te ondersteunen en zal ik in dit geval niet met de stroom meegaan in de hoop dat de rivier ooit opdroogt.

Ja er zijn genoeg niet katholieke bronnen die het bestaan erkennen van Jezus. En veel van die verhalen hebben wel een kern van waarheid, maar zijn door de jaren heen geromanticiseerd. Bijvoorbeeld Jezus liep over het water, was misschien dat hij over een zeer grote plas liep maar dat het leek alsof hij op water kon lopen omdat die plas maar 2cm diep was. En dan werd dat zo doorverteld omdat dat leuker vertelt.

Zo hebben wij dat geleerd van onze godsdienstleerkracht en ik vond dat wel een belangrijke toevoeging aan de leerstof.
Want niemand gelooft dat die kerel wijn uit water kon maken of echt over water kon lopen.

Eens je dat ongemak meemaakt denk ik dat je jezelf zal vervloeken (en je vrouw jou zal vervloeken). Schrijf je kind gewoon in in die school en maak deel uit van de schoolraad/ouderraad als dat kan, zodat je minstens goed op de hoogte bent van wat reilt en zeilt op school en op tijd kan ingrijpen. Maar wees gerust, in de meeste lagere scholen zitten quasi enkel leerkrachten die zelf niet meer naar de mis gaan en voor wie jezus vooral een vloekwoord is. Het geven van godsdienstonderwijs is ook niet meer wat het vroeger was (gelukkig).

Ik heb ook de indruk dat het maar een katholiek vernislaagje is op die school. Tijdens het thuiswerk heb ik ze wel een aantal keer naar de kerk zien gaan met een groep leerlingen, en de pastoor hier (enfin, ik denk eigenlijk dat het een diaken is en dat de priester zich quasi nooit toont omdat hij meerdere parochies bedient) is maar een mottig type. Lapte ook de coronamaatregelen met de voeten, weigerde begrafenissen met mondmasker te doen etc, heb ik van horen zeggen. Er was sowieso altijd te veel volk aanwezig bij die begrafenissen, maar dat vond ik nu zelf ook wel een regel waar ik niet achterstond.
Nu goed, weer zo'n ideaal uithangbord voor de kerk waardoor hopelijk nog meer mensen zich afkeren.

Ja er zijn genoeg niet katholieke bronnen die het bestaan erkennen van Jezus. En veel van die verhalen hebben wel een kern van waarheid, maar zijn door de jaren heen geromanticiseerd. Bijvoorbeeld Jezus liep over het water, was misschien dat hij over een zeer grote plas liep maar dat het leek alsof hij op water kon lopen omdat die plas maar 2cm diep was. En dan werd dat zo doorverteld omdat dat leuker vertelt.

Zo hebben wij dat geleerd van onze godsdienstleerkracht en ik vond dat wel een belangrijke toevoeging aan de leerstof.
Want niemand gelooft dat die kerel wijn uit water kon maken of echt over water kon lopen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan