Ik denk ook wel dat de misinformatie welig tiert. Als je in ons land kijkt naar heel de discussie over de stikstofproblematiek, moet je echt niet ver zoeken naar allerhande social mediapost en louche artikels waar compleet idiote dingen worden gezegd (afkomen met CO2 uitstoot is een klassieker), en alles ook gewoon wordt ingekaderd als een soort "David vs Goliath" conflict tussen de noest werkende boer en het grote, boze Europa.Ik ben eigenlijk benieuwd in hoeverre Rusland/China actief meewerken aan het verspreiden van desinformatie onder bepaalde groepen om overal oproer te veroorzaken. Dit lijkt me zo'n klassiek geval te zijn. "EUROPA WIL DE BOEREN AAN DE KETTING" en andere slogans. Maar meten de meeste boeren überhaupt waar het concreet over gaat of roepen ze maar wat, gevoed door dubieuze bronnen?
't Is een manier om het evenwicht te verstoren in de EU.
Zelfs als je dat negeert is de discussie op "hoger" niveau evengoed vaag, het lijkt wel een ideologische, politieke discussie waar iedereen gelijk heeft als ze het maar goed draaien. Dit terwijl de stikstofproblematiek en zaken zoals "is er overproductie" toch neerkomen op harde cijfers lijkt me. En toch horen we de ene dag over de overproductie van bv. varkensvlees, en de andere dag dat de voedselbevoorrading in gedrang gaat komen.
Ik pak er dit nu even uit hé. Gescheiden riolering van een dorp vs grote stallen met koeien of varkens. Zelfs zonder accurate berekeningen gaat dat toch waarschijnlijk niet over dezelfde grootte-orde? Ik bedoel: waarom is er discussie over dit soort zaken gestuurd door gevoelens, en waarom lijkt alles en iedereen daarin mee te gaan?Ik heb hierover al vaak gepost in andere threads. Boeren krijgen brieven dat hun stikstofuitstoot te hoog is. Ondertussen ligt er in het aanpalende dorp geen gescheiden riolering.
Soit, het lijkt me ook een symptoom van de tijden waarin we leven dat dit zo'n samenzweringssausje krijgt en er zoveel misinformatie over circuleert. Dat je als boer je bedrogen voelt kan ik ook begrijpen, als je een bedrijf runt kan je niet van vandaag op morgen alles anders gaan doen, zeker niet als het gaat over zoiets fundamenteel.
Laatst bewerkt:

Want een boer, dat is toch die domme ongeschoolde lomperik met een rood sjaaltje rond zijn nek zeker?