Landbouwprotesten

Hopelijk blijven ze keihard de boel blokkeren tot er toegevingen gedaan worden door de wereldvreemde EU!
Ze moeten het leven van een Vlaming al heel erg zuur maken vooraleer ze op straat komen. Nu zit de vlam stevig in de pan, en terecht.

De filosofie achter de Green Deal e.d. is mooi maar het moet allemaal wel haal- en behapbaar zijn. Het is gemakkelijk voor politiekers in een ivoren toren om allerhande maatregelen te verzinnen. Vaak zonder impactanalyse, en dan krijg je natuurlijk serieuze weerslag omdat de gevolgen niet zijn wat ze hadden verwacht. Zie bijvoorbeeld de heffingsvrije invoer van o.a. graan uit Oekraïne die onze markt overspoeld.

Alle recht aan mensen om te protesteren als het water aan de lippen staat. Die ongemakken op de baan neem ik er met plezier bij.

Laatst bewerkt:
tabel 7

Als ik alles dieren optel kom ik aan 2/3 dat te maken heeft met veeteelt.

En zelfs al reken je heel ruim bij die tabel 5 dan zit je aan een 50-60 miljoen .

Nog steeds klein tov de totale omzet en inveteringen in totaal.
Er staan in die 7de tabel 15 sectoren, waarvan 7 te maken hebben met veeteelt. Er zijn nog 2 sectoren 'niet geclassificeerd' en 'onbekend', maar dan kom je nog niet aan 2/3de. Zelfs wanneer je maar een tabel af te lezen hebt, stel je de zaken fout voor. Bij tabel 5 kan je geen uitspraken doen over welke investering hoort bij welke sector. Alle categorieën die je daar ziet staan, kunnen van toepassing zijn op een veeteler.

Maar het punt blijft: je probeert de investeringen van 1 type boer af te zetten tegenover de totale omzet van alle types boeren.

Ze moeten het leven van een Vlaming al heel erg zuur maken vooraleer ze op straat komen. Nu zit de vlam stevig in de pan, en terecht.
Maar "de Vlaming" deelt voornamelijk wat onzin op fb en vloekt dan omdat hij in de file staat. Lijkt me geen zekerheid dat de boeren op zo'n breed gedragen sympathie kunnen (blijven) rekenen.
De filosofie achter de Green Deal e.d. is mooi maar het moet allemaal wel haal- en behapbaar zijn. Het is gemakkelijk voor politiekers in een ivoren toren om allerhande maatregelen te verzinnen. Vaak zonder impactanalyse, en dan krijg je natuurlijk serieuze weerslag omdat de gevolgen niet zijn wat ze hadden verwacht.
Wat de EU zegt is dat de stikstofuitstoot tegen 2030 naar beneden moet, hoe dat nationaal wordt uitgewerkt is aan dat niveau. Ik vind het ook makkelijk om te verwijzen naar ivoren torens en de EU als grote boeman eerlijk gezegd.
Alle recht aan mensen om te protesteren als het water aan de lippen staat. Die ongemakken op de baan neem ik er met plezier bij.
Ja, alle recht. Al weet ik niet of zo'n drastisch acties van eender welke groep zouden aanvaard worden.

Er staan in die 7de tabel 15 sectoren, waarvan 7 te maken hebben met veeteelt. Er zijn nog 2 sectoren 'niet geclassificeerd' en 'onbekend', maar dan kom je nog niet aan 2/3de. Zelfs wanneer je maar een tabel af te lezen hebt, stel je de zaken fout voor. Bij tabel 5 kan je geen uitspraken doen over welke investering hoort bij welke sector. Alle categorieën die je daar ziet staan, kunnen van toepassing zijn op een veeteler.

Maar het punt blijft: je probeert de investeringen van 1 type boer af te zetten tegenover de totale omzet van alle types boeren.
Dat is een punt dat jij maakt, kan je dat oo, staven met een verschil tussen stikstof qua veeteelt en andere boeren?

Gemengd gewassen-veeteelt @50%
Gemengd rundvee
Gemengde bedrijven veeteelt
Intensieve veehouderij
Melkvee
Overige graasdieren
Vleesvee
=177 vd 270 of 2/3e

Zie bijvoorbeeld de heffingsvrije invoer van o.a. graan uit Oekraïne die onze markt overspoeld.
Overspoeld klopt verre van en je zou het zelfs een flagrante leugen kunnen noemen die verspreid word.
In the 12 months from August 2022 to July 2023, total EU imports from Ukraine amounted to the equivalent of 4.6% of EU average wheat production and 22.2% of average maize production in 2018-2022. However, EU maize production in this period decreased by more than 20 million tonnes compared to 2021 because of a bad harvest. The imports from Ukraine only compensated partly for this gap. Meanwhile, the EU increased its grain exports to African countries, so global grain export flows were just rerouted.
https://www.bruegel.org/first-glanc...-ukraine-right-decision-and-cynical-rebellion

Bovendien moet je er ook rekening mee houden dat veel van dat "geïmporteerd Oekraïens graan" rechtstreeks wordt doorgesluisd naar andere markten omdat de Oekraïense havens dit niet meer kunnen door blokkades en continue bombardementen. Zij transporteren hun graan dan via het spoor naar de EU vanwaar het op schepen richting Afrika en Azië wordt geladen.

Al bij al valt dat overspoelen van de Europese markt dus wel mee. Het prijzenprobleem voor Europese boeren lijkt zich voornamelijk te beperken tot de lokale markten in Polen, Roemenië en Hongarije bijvoorbeeld maar ook dat is eerder schijn.
Farmers in eastern Europe initially benefitted financially from the Ukraine conflict as prices for their crops rose sharply in line with global grain markets.
They have, however, faced increased competition in local markets from Ukrainian grain and oilseeds. The farmers have also found it more difficult and more expensive to transport their crops as many of the trucks and railwagons they would typically use are carrying large volumes of supplies from Ukraine instead.
A sharp drop in prices during the last few months has also added to their concerns, with some blaming Ukrainian imports. The price declines, however, are a global trend which traders attribute to factors such as strong exports from Brazil and Russia, as well as weaker-than-expected demand from China.

De filosofie achter de Green Deal e.d. is mooi maar het moet allemaal wel haal- en behapbaar zijn. Het is gemakkelijk voor politiekers in een ivoren toren om allerhande maatregelen te verzinnen. Vaak zonder impactanalyse, en dan krijg je natuurlijk serieuze weerslag omdat de gevolgen niet zijn wat ze hadden verwacht. Zie bijvoorbeeld de heffingsvrije invoer van o.a. graan uit Oekraïne die onze markt overspoeld.
Waarom denk je dat ze dat vaal zonder impact analyse doen?
En er is helemaal niet zoveel vanuit oekraine geimporteerd, dat is juist al 2 jaar een probleem.

Ze mogen protesteren, niet op de manier dat ze nu doen dat is tegen de wet en dat hun sector het lastig heeft veranderd daar niks aan.

Overspoeld klopt verre van en je zou het zelfs een flagrante leugen kunnen noemen die verspreid word.

https://www.bruegel.org/first-glanc...-ukraine-right-decision-and-cynical-rebellion

Bovendien moet je er ook rekening mee houden dat veel van dat "geïmporteerd Oekraïens graan" rechtstreeks wordt doorgesluisd naar andere markten omdat de Oekraïense havens dit niet meer kunnen door blokkades en continue bombardementen. Zij transporteren hun graan dan via het spoor naar de EU vanwaar het op schepen richting Afrika en Azië wordt geladen.

Al bij al valt dat overspoelen van de Europese markt dus wel mee. Het prijzenprobleem voor Europese boeren lijkt zich voornamelijk te beperken tot de lokale markten in Polen, Roemenië en Hongarije bijvoorbeeld maar ook dat is eerder schijn.
Klopt, maar in een sector waar je met minieme marges soms werkt, is elk % tje dat je kwijtspeelt wel belangrijk.

En de boeren liegen ook niet als zij steeds strengere Europese normen moeten volgen, die vaak niet van toepassing zijn op import uit handelsakkoorden voor zover ik begrijp. Normaal willen we daar gelijkschakeling (wat voor emissie sowieso niet zal lukken, aangezien ik me kan voorstellen dat de problemen daar in minder geïndustrialiseerde landen niet zo groot zijn), maar qua medicatiegebruik enzo dacht ik dat we die eisen wel stelden, en dat lijkt op wat ik in de kranten nu lees toch ook niet het geval te zijn.

Iemand die daar meer info over heeft?

Klopt, maar in een sector waar je met minieme marges soms werkt, is elk % tje dat je kwijtspeelt wel belangrijk.

En de boeren liegen ook niet als zij steeds strengere Europese normen moeten volgen, die vaak niet van toepassing zijn op import uit handelsakkoorden voor zover ik begrijp.
Ik vermoed dat ze dan vooral spreken van millieu normen en niet zaken zoals voedselveiligheid. Die moeten immers aan dezelfde normen voldoen als die hier voor consumptie bedoeld zijn.

De eu treed daar wel tegen op hoor, herinner me dat er 10 jaar geleden protesten waren tegen import van braziliaans vlees en dat brazillie toen maatregelen moest treffen van de EU.

Normaal willen we daar gelijkschakeling (wat voor emissie sowieso niet zal lukken, aangezien ik me kan voorstellen dat de problemen daar in minder geïndustrialiseerde landen niet zo groot zijn), maar qua medicatiegebruik enzo dacht ik dat we die eisen wel stelden, en dat lijkt op wat ik in de kranten nu lees toch ook niet het geval te zijn.

Die moeten aan dezelfde normen voldoen, het probleem is natuurlijk hoe dat op te leggen.
Neem nu pesticiden, sommige die in EU verboden zijn worden wel nog gebruikt op producten die men importeert van buiten de EU.

Mag niet maar ja wat doe je er tegen? Buiten supermarkten en groothandelaars aan te moedigen om daar bewust van te zijn kan je moeilijk elke appel controleren.

Dat kan ik begrijpen, maar mijn punt was dat "dat verlies" eigenlijk niet het gevolg is van de EU regelgeving betreffende Oekraïens graan maar het gevolg is van de prijsbewegingen op de globale markt. Dat de boeren dit dus als één van de redenen aanhalen voor hun protest is dus manifest onwaar.
En de boeren liegen ook niet als zij steeds strengere Europese normen moeten volgen, die vaak niet van toepassing zijn op import uit handelsakkoorden voor zover ik begrijp. Normaal willen we daar gelijkschakeling (wat voor emissie sowieso niet zal lukken, aangezien ik me kan voorstellen dat de problemen daar in minder geïndustrialiseerde landen niet zo groot zijn), maar qua medicatiegebruik enzo dacht ik dat we die eisen wel stelden, en dat lijkt op wat ik in de kranten nu lees toch ook niet het geval te zijn.

Ik heb het maar snel eens diagonaal doorgelezen maar er lijkt hier wel degelijk wetgeving rond te zijn (of alleszins onderweg).
Carbon pricing on imported goods

A carbon border adjustment mechanism would encourage companies in and outside the EU to decarbonise, by placing a carbon price on the imports of certain goods if they come from countries with less ambitious climate legislation. It is intended to avoid carbon leakage, which is when industries move production to countries with less strict greenhouse gas emissions rules.

As part of the Fit for 55 package, the EU will create a Carbon Border Adjustment Mechanism applying a carbon levy on imports of certain goods from outside the EU. It will cover goods from energy-intensive industries such as iron, steel, cement, aluminium, fertilisers and hydrogen.

Importers will have to pay any difference between the carbon price paid in the country of production and the price of carbon allowances under the EU’s Emissions Trading System.

The Carbon Border Adjustment will run from 2026 until 2034. It will be phased out as fast as the free allowances in the EU Emissions Trading System. Parliament adopted the rules in April 2023.
https://www.eumonitor.eu/9353000/1/...ers will have to pay,run from 2026 until 2034.

Ik geloof dat dit al reeds toegepast werd op olieproducten maar hoe dat weer exact in elkaar zat weet ik niet meer.
Het kwam er in feite op neer dat men bij het berekenen, en bijgevolg het taxeren via CO2-certificaten, ook rekening houd met uitstoot die voorkomt uit het winnen en het gebruik van hun producten.

Voor de berekening van de uitstoot van bijvoorbeeld een Belgische raffinaderij houdt men dus rekening met 3 soorten emissies die men als ik het mij goed herinner scopes noemt.
scope 1: de uitstoot die gerelateerd is aan de winning van olie en gas die gebruikt wordt als feedstock (wordt voor x% meegeteld)
scope 2: de uitstoot die gerelateerd is aan het verwerken van die olie in de raffinaderij (dus de volle 100% berekent aan de hand van de "bubble")
scope 3: de uitstoot die gerelateerd is aan het gebruik van de derivaten, dus gewoonlijk transport (wordt voor x% meegeteld).

Te laat op 't werk door protesterende boeren blijkbaar. Allemaal goed en wel hun betoog, maar van zodra je er andere werkmensen die er niks mee te zien hebben gaat kloten kan je bij mij den hoogsten boom in. :sarcastic:

De boeren worden al decennia gekloot. Jij een uurtje ofzo. Prijs jezelf gelukkig.

Je kunt hen moeilijk verwijten dat ze het niet op een deftige manier hebben proberen aankaarten. Op alle niveau's, via allerlei belangenorganisaties, enz. -> Politiek luistert niet.
Je kunt hen moeilijk verwijten dat ze niet op een beperkte manier gedemonstreerd hebben (herinner u de beperkte actie met slechts enkele tractors in Brussel om de politici op te wachten). -> Politiek luistert niet.

Voor velen is het dit, of het faillissement. Dus wat denk je dat er zal gebeuren?
Het is niet dat ze protesteren voor één of ander idioot privilege om bijvoorbeeld vroeger op brugpensioen te kunnen. Het is niet dat ze doorbetaald worden tijdens hun protest.

De boeren worden al decennia gekloot. Jij een uurtje ofzo. Prijs jezelf gelukkig.

Je kunt hen moeilijk verwijten dat ze het niet op een deftige manier hebben proberen aankaarten. Op alle niveau's, via allerlei belangenorganisaties, enz. -> Politiek luistert niet.
Je kunt hen moeilijk verwijten dat ze niet op een beperkte manier gedemonstreerd hebben (herinner u de beperkte actie met slechts enkele tractors in Brussel om de politici op te wachten). -> Politiek luistert niet.

Voor velen is het dit, of het faillissement. Dus wat denk je dat er zal gebeuren?
Het is niet dat ze protesteren voor één of ander idioot privilege om bijvoorbeeld vroeger op brugpensioen te kunnen. Het is niet dat ze doorbetaald worden tijdens hun protest.
Straf, ik ben het eens helemaal eens met een post van jou 😀

Mja als regering nu plooit voor dit soort protest weet je wat je moet doen als je u goesting niet krijgt.
Hier daarnet hadden ze brug open gezet omdat er tractoren op weg waren om er op stil te staan. Hebben ze uiteindelijk de brug terug gesloten, schoolkinderen gaan erover te voet en met de fiets, komen die zotten daar aangereden zonder naar iets te kijken, op fietspad of niet interesseert ze niet, ja zo ga je sympathie krijgen voor u zaak. Wegen afzetten voor mij = onvrijwillige doodslag, hulpdiensten blokkeren is gewoon crimineel. :angry:
Dat Europa veel BS is, is wel gewoon realiteit. Wij moeten superieur zijn op vlak van natuur en mensenrechten en weet ik veel wat, maar voor al die spotgoedkope import telt dat niet. En dat is voor vele sectoren zo. Er moet gewoon meer taks komen op al die onzuivere import.

Als elke sector of bij uitbreiding elk individu die 'het water aan de lippen staat' gaat beginnen het verkeer lam leggen, vuurtje stoken en de politie bekogelen met brandende mest (wat heeft de politie trouwens misdaan?), dan is het einde zoek.

Als elke sector of bij uitbreiding elk individu die 'het water aan de lippen staat' gaat beginnen het verkeer lam leggen, vuurtje stoken en de politie bekogelen met brandende mest (wat heeft de politie trouwens misdaan?), dan is het einde zoek.
Kom, we gaan nu toch niet doen alsof boeren de enigen zijn die dat al ooit gedaan hebben.

Al 3 zware ongelukken ondertussen dat verband houden met de protesten.
Dat kan nu op de boeren gestoken worden, maar als die files daar waren omwille van een andere reden, dan waren die ongevallen even goed gebeurd.

Als individu moet je dat niet doen. Als groep heb je nu eenmaal een andere leverage.
Dat is exact hetzelde als bij laboum of god weet hoe het weer noemde destijds. Als jij u als individu zo gedroeg vloog je de politiecel in. Als je dit met 1000'en doet dan is dat allemaal niet zo eenvoudig.

Wat niet wil zeggen dat het gedrag daarom geëxcuseerd is of moet worden. Net zoals de beschadiging bij nieuwjaar ook niet aanvaard werden maar het recht om te protesteren hebben ze wel. Ik ga er vanuit dat de politiedrones in werking zijn gezet om foto's te nemen, de sociale media met foto's zullen gescraped worden en dat de opgeslagen camerabeelden in de geburen zullen geconsulteerd worden. Met acties voor degenen die men kan identificeren.

Hoe het zit met het afsluiten van wegen en kruispunten heb ik geen idee van. Maar ik weet wel dat mijn grootouders meldden dat dit vroeger ook gebeurde. dus meh.

Terug
Bovenaan