Landbouwprotesten

Klopt, het is vaak ook gewoon een beetje "don't ask, don't tell" IMO. Heel veel van onze huidige welvaart is gebaseerd op iemand of iets dat daarvoor wordt opgeofferd. Textiel en het idee van elk seizoen een nieuwe collectie uit te brengen (fast fashion) is inderdaad ook zoiets objectief absurd, waar we allemaal aan gewoon zijn geraakt.

En "de man in de straat", kan het ook gewoon niet bolwerken om voor alles verontwaardiging te tonen en zijn gedrag aan te passen, want die heeft andere zorgen + je kan gewoon niet zoals voor de oorlog leven in onze maatschappij. Wat overeenkomt met wat @Kas de Kalebas ook zegt, je kan niet inzetten op de keuzen van de eindconsument voor alles.
Daarom dat ik ook in de openingspost de opmerking maakte dat we hier in Europe wel eens moeten gaan nadenken over welk beleid we maken. Want ik heb een beetje de indruk dat we nogal wat beleid voeren met een draagvlak dat wanneer de gevolgen van dat beleid duidelijk wordt smelt als sneeuw voor de zon.

Laatst bewerkt:
Het zal wat worden als iedereen die malcontent is, de autostrade mag blokkeren.
Krijgen ze daar boetes voor?

Ik weet ook niet of de gewenste prijsverhoging een positief effect zal hebben op de boeren. De prijzen bij de lokale frituur en restaurant zijn serieus gestegen en ik ga daarom 5 tot zelfs 10x minder naar een frituur of restaurant. Is het dan nu zoveel beter voor die mannen die €38 vragen voor een steak? Geen idee eerlijk gezegd. Ze doen maar ;)

Over het administratieve luik kunnen ze mij nooit overtuigen. Sorry, ik ben omgeven door loodgieters en dakwerkers die om 19u nog hun administratie aan het doen zijn. Dat heet zelfstandige zijn. Dat komt dan nog van boeren die als ze alles verkopen gemiddeld 1-2 miljoen euro hebben. De arme sloebers.

Vanavond wil ik naar huis rijden, en liefst zonder dat de boeren de autostrade blokkeren :wallbash:

Laatst bewerkt:
Om maar een voorbeeld te geven uit de sector waar ik een aantal jaren in heb gewerkt (fruitteelt). Supermarktketen schrijft een tender uit voor een promo; 0,66 euro per kilo all in, EPS klap, gestickerd, klasse 1 peren maat 60/65, 100 ton over zoveel weken. Vaak wordt dit break even verpakt om van de stock af te geraken of zelfs met verlies verkocht. De promo ligt dan in de winkel aan €2,49/kg. Transport kost max €3700 (als het export is) per 21 ton hetgeen per kilo verwaarloosbaar is maw de marge voor de supermarkt is vaak zeer groot.
Het is niet omdat ik een tender schrijf voor een elektrische auto van €1000 dat ik hem dan ook moet krijgen eh.

Ik weet ook niet of de gewenste prijsverhoging een positief effect zal hebben op de boeren. De prijzen bij de lokale frituur en restaurant zijn serieus gestegen en ik ga daarom 5 tot zelfs 10x minder naar een frituur of restaurant. Is het dan nu zoveel beter voor die mannen die €38 vragen voor een steak? Geen idee eerlijk gezegd. Ze doen maar ;)

Over het administratieve luik kunnen ze mij nooit overtuigen. Sorry, ik ben omgeven door loodgieters en dakwerkers die om 19u nog hun administratie aan het doen zijn. Dat heet zelfstandige zijn. Dat komt dan nog van boeren die als ze alles verkopen gemiddeld 1-2 miljoen euro hebben. De arme sloebers.

Vanavond wil ik naar huis rijden, en liefst zonder dat de boeren de autostrade blokkeren :wallbash:
Een luxe-probleempjes-whataboutism-post à la BG om in te kaderen.

Waar ik me ook wel zorgen in maak, zowat elke foto van protest staat er wel ergens een bak bier. Die mannen kruipen dan in een zwaar machien op de openbare weg erna? :wtf:

Je zal het mij vergeven dat ik een pak minder empathie heb voor een mastodont als BASF die een half procent-punt (inderdaad. 500 miljoen USD is een half procent-punt) van haar jaarlijkse omzet moet opofferen.

Kunnen we dat nu alsjeblieft in die context bekijken. Ik ben die intellectuele oneerlijkheid (en dan niet van jullie als individu maar als algemene tendens) tegenover de boeren stilaan goed beu.
Ik vergeef het je volledig. Puur en alleen omdat ik vergelijken naar omzet is altijd zo scheef vind. Veel omzet zegt niets over de leefbaarheid.
Ik ken geen exacte cijfers, dus de volgende getallen zijn puur als voorbeeld. Voor boeren waar de winstmarge na aftrek van de investeringen 0,6% is van de omzet is dat halve percentpunt een ramp. Voor BASF waar de winstmarge rond 6% lijkt te liggen is dat dan inderdaad veel minder erg.

Niet meer als reactie op Avi vanaf hier voor alle duidelijkheid.
Ik probeer het te vergelijken met situaties die betrekking hebben op mezelf.
Als iemand zegt me dat ik een warmtepomp moet gaan steken omdat ik dan op 30 jaar dat terugverdien, om dan na 5 jaar de regels maar te zien veranderen waardoor daar niets van klopt, en ik al terug moet veranderen voordat die nog maar half is terugverdient, dan ben ik ook kwaad.
Hetzelfde met die wetgeving waarvan mensen verbaasd zijn dat de boeren (en andere zelfstandigen) dat niet willen: als er regelgeving bijkomt die jou persoonlijk raakt waar je niet mee akkoord bent, dan ga je ook klagen. En als het je hard genoeg raakt, zal je ook gaan protesteren.
Op dat gebied mag er wel wat meer begrip zijn voor mensen in een andere situatie en zouden we ze moeten steunen. Of op zijn minst hun protest niet afbreken (zolang ze dat ook op een respectvolle manier doen).

Om de lyrics van een oud liedje te gebruiken:
We didn't raise our voice, we didn't make a fuss
It's funny there was no one left to notice when they came for us
(Re-gaining Unconsciousness - NOFX)

I don't know man, hebben we ergens een machtige organisatie die dakwerkers en loodgieters dwingt om met amper winst daken te leggen en afvoeren te steken? Want als ik de gemiddelde stielman zie lijkt vraag en aanbod daar toch iets anders te werken.

Waar ik me ook wel zorgen in maak, zowat elke foto van protest staat er wel ergens een bak bier. Die mannen kruipen dan in een zwaar machien op de openbare weg erna? :wtf:
Ik heb wat insider info hierover (familie die in Zeebrugge staat):

• In Zeebrugge zijn er veel boeren die met de tractor komen, en deze blijft meerdere dagen staan. Een deel blijft in de tractor slapen, een ander deel wordt opgepikt door een chauffeur
  • er zijn heel veel 'groupies' bij de staking. 50 boeren met een tractor, maar als je iedereen samentelt is er 4x zoveel man
  • Er is per plek een persoon aangesteld die het drankgebruik in de gaten houdt (om problemen/zat achter het stuur kruipen te vermijden).

Al ben ik niet naïef en zullen er wel pipo's zijn die met te veel alcohol achter het stuur kruipen

I don't know man, hebben we ergens een machtige organisatie die dakwerkers en loodgieters dwingt om met amper winst daken te leggen en afvoeren te steken? Want als ik de gemiddelde stielman zie lijkt vraag en aanbod daar toch iets anders te werken.
Dat is juist mijn punt, dat die landbouwers vragen wat ze willen. Dat is zelfstandige zijn. En als ze dan zoals de transport sector meer polen inhuren, so be it. Je moet ook geen landbouwer worden hé. (zoals die pubers van 16 jaar die op het nieuws kwamen omdat ze de zoon zijn van...) Ik zie het al voor mij, binnenkort alle copywriters op de baan tegen chatGPT.

Het is zoals de stakingen van de vakbond: ze kunnen bij een bepaald deel van de Belgen niet rekenen op sympathie.

Heb je veel werk? Dan verhoog je uw prijzen. Is daar geen markt voor? Stop er dan mee.

Dat is juist mijn punt, dat die landbouwers vragen wat ze willen. Dat is zelfstandige zijn. En als ze dan zoals de transport sector meer polen inhuren, so be it. Je moet ook geen landbouwer worden hé. (zoals die pubers van 16 jaar die op het nieuws kwamen omdat ze de zoon zijn van...) Ik zie het al voor mij, binnenkort alle copywriters op de baan tegen chatGPT.

Het is zoals de stakingen van de vakbond: ze kunnen bij een bepaald deel van de Belgen niet rekenen op sympathie.

Heb je veel werk? Dan verhoog je uw prijzen. Is daar geen markt voor? Stop er dan mee.
De supermarkten bepalen de prijs, de landbouw zit al vol Polen/Roemenen. Gelukkig willen mensen nog steeds landbouwer worden , al is het meeste via familiale erving. Alles importeren uit China dan ?

De bevolking aanzetten tot minder vlees consumeren, ik ben voor, maar ik denk dat we ons daar geen illusies over moeten maken. Heel de evolutie sinds WOII was zowat dat we met de stijgende welvaart allemaal konden eten wat we wilden, en vlees niet langer luxe was. Natuurlijk heeft ons dat ingehaald, en zien we nu de gevolgen. Maar zoals bij alles ontbreekt bij de gemiddelde Belg een "sense of urgency", dus in een democratisch systeem geloof ik er niet snel in dat zo'n "basisfeit" van onze levensstijl snel zal worden ingeperkt.
Volgens Statbel at de Belg in 2010 gemiddeld 82 kg vlees. In 2022 was dit 80 kg. De curve daalt heel lichtjes. In 2019 aten we gemiddeld 75 kg. Covid heeft de vleesconsumptie een boost gegeven want in 2020 was het gemiddeld verbruik 82 kg. Sindsdien terug traag en gestaag aan het dalen.

Ik vermoed dat er wel een verschil zal zijn tussen de generaties. Jongeren hebben een heel ander consumptiepatroon als het oudere segment van de bevolking.

Lijkt erop dat het inderdaad nog wel eventjes zal duren vooraleer er een significante gedragsverandering zal zijn.

De markt bepaalt de prijs.

Geen copywriters maar een ander schrijvend beroep, scenaristen, hebben Hollywood al platgelegd om te protesteren tegen de opkomst van AI in hun beroep.

De boeren worden al decennia gekloot. Jij een uurtje ofzo. Prijs jezelf gelukkig.
De boeren hadden zichzelf ook gelukkig kunnen prijzen door een job te zoeken waarvan je al decenia weet dat het niet onderbetaald wordt. Kijk, die mannen mogen zeker kwaad zijn als hun loon naar werken niet navenant is, maar waarom moet een ander daar het slachtoffer van zijn? Je leeft in een vrije economie waar de markt de prijs bepaalt, ook voor uw goederen. Je kan daar ontevreden over zijn en over protesteren, maar je kan natuurlijk ook een job zoeken die wel marktconform betaalt. Doe je dat niet is uw eigen keuze, maar daar moeten anderen niet het slachtoffer van zijn natuurlijk.

Voor dit soort protestacties kan ik toch maar weinig begrip opbrengen. Dat je leveranciers en supermarktketens wil blokkeren door hun directe connectie tot daar aan toe, maar alle invalswegen van een regio gaan blokkeren waardoor de gemiddelde mens niet meer op school/creche/werk/... geraakt gaat toch gewoon veel te ver.

De boeren hadden zichzelf ook gelukkig kunnen prijzen door een job te zoeken waarvan je al decenia weet dat het niet onderbetaald wordt. Kijk, die mannen mogen zeker kwaad zijn als hun loon naar werken niet navenant is, maar waarom moet een ander daar het slachtoffer van zijn? Je leeft in een vrije economie waar de markt de prijs bepaalt, ook voor uw goederen. Je kan daar ontevreden over zijn en over protesteren, maar je kan natuurlijk ook een job zoeken die wel marktconform betaalt. Doe je dat niet is uw eigen keuze, maar daar moeten anderen niet het slachtoffer van zijn natuurlijk.

Voor dit soort protestacties kan ik toch maar weinig begrip opbrengen. Dat je leveranciers en supermarktketens wil blokkeren door hun directe connectie tot daar aan toe, maar alle invalswegen van een regio gaan blokkeren waardoor de gemiddelde mens niet meer op school/creche/werk/... geraakt gaat toch gewoon veel te ver.
Het is zeer(!) vreemd om het zo voor te stellen aangezien de landbouwsector in de EU juist een heel mooi voorbeeld is van geen vrije economie te zijn. Maar juist eentje die aan heel veel regels, subsidies, ... vasthangt. En het moeilijke is juist dat die regels zeer vaak aan het veranderen zijn de laatste jaren.

Daarnaast is er een enorme "buy-in" in de sector. Enorme investeringen die je moet doen, waar je jaren voor nodig hebt om dit terug te verdienen. (Dit is natuurlijk niet uniek aan deze sector, maar op meer plaatsen het geval.) Maar again, door veranderende regels kun je dan niet plots zeggen "ik stop er mee". Want je hebt wel die kosten gedaan. Ga jij die gemaakte kosten op u nemen omdat de regels veranderen zodat deze persoon inderdaad een andere job kan gaan doen?

Het is niet omdat ik een tender schrijf voor een elektrische auto van €1000 dat ik hem dan ook moet krijgen eh.
Wat een vergelijking... Geloof me de supermarkten krijgen het hoe dan ook voor elkaar. Aanbod is immers groot en supermarkten hebben veel macht. We spreken hier niet over 1 camion per seizoen. Een oogstjaar kan voor sommigen lukken of mislukken omwille van bepaalde tenders omdat het om grote hoeveelheden kan gaan. Voor sommige landbouwers is het dan nemen en minder verlies lijden, break even draaien ofwel wat winst hebben (afhankelijk van uw oogst). Alles beter dan uw oogst naar de rebut te laten gaan want daar moet je soms voor betalen om het kwijt te geraken. Hoe sneller uw ULO's leeg zijn hoe beter want dan moeten ze niet draaien en dat kost ook veel geld.

Volgens Statbel at de Belg in 2010 gemiddeld 82 kg vlees. In 2022 was dit 80 kg. De curve daalt heel lichtjes. In 2019 aten we gemiddeld 75 kg. Covid heeft de vleesconsumptie een boost gegeven want in 2020 was het gemiddeld verbruik 82 kg. Sindsdien terug traag en gestaag aan het dalen.

Ik vermoed dat er wel een verschil zal zijn tussen de generaties. Jongeren hebben een heel ander consumptiepatroon als het oudere segment van de bevolking.

Lijkt erop dat het inderdaad nog wel eventjes zal duren vooraleer er een significante gedragsverandering zal zijn.
Except, de huidige trend is geen voorspeller van een toekomstige linaere trend. De 'plantaardige beweging' is ontegensprekelijk aan een opmars bezig, zeker bij de jongere generatie(s). Dat wil daarom niet zeggen dat daar een massa vegans tussen zitten etc maar veel mensen sub-40 staan alleszins wel open om op zen minst 1 of meerdere dagen per week vegetarisch te eten. Het blijft nog steeds wel een zekere niche maar als zoiets blijft groeien krijg je op een bepaald moment wel vaak eens soort critical mass die plots een kettingreactie in zet waardoor er plots heel snel veel kan veranderen.

Púúr rationeel bekeken: de veehouders zijn consequent verlieslatend, al 10 jaar lang. Tuinbouw is al 10 jaar sterk winstgevend (2x het inkomen van de gemiddelde Vlaming als ik dat goed gelezen heb eerder deze week). (Een deel van) een mogelijk oplossing wijst zichzelf uit toch?
Pas op, ik ben niet zo naief om te denken dat je zomaar van de 1 op de andere dag kan overschakelen. Daarvoor hebben mensen teveel investeringen gedaan. Maar eerlijk gezegd, dit artikel vat het toch wel héél mooi samen: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/0...ogische-landbouwsector-en-milieubeweging-wij/ . Vooral deze quote is nagels met koppen slaan:
"Waar wij met heel veel wetenschappers al heel lang voor pleiten, is voor een verkleining van de veestapel"
"Wat we nodig hebben, is een langetermijnvisie in Vlaanderen, België en Europa." Je kan je afvragen of die boodschap wel bij alle boeren goed klinkt.
Veel van wat ik deze week al gehoord heb in het nieuws etc komt heel vaak neer op "we weten niet of we nog wel gaan mogen verder doen" en "we weten niet of we in de toekomst nog gaan mogen uitbreiden".
Well... het is heel simpel: ofwel produceert elke individuele boer véél minder OF er móeten er nen helen hoop van tussen. Maar er is geen enkele boer dat graag gaat horen natuurlijk want iedereen weet verdomd goed dat optie 1 geen echte optie is wegens niet rendabel.

De écht kern van het probleem is dat voor heel veel boeren het boer zijn helemaal geen job is maar echt de kern van hun identiteit. Neem die tractor weg en wat zijn ze dan nog? Dát is de echte kern van de zaak en ook de reden waarom veel boeren tegen beter weten in waanzinnige investeringen blijven doen pal onder het zwaard van Damocles, want letterlijk álles is beter dan het alternatief: (moeten) stoppen.

Behalve als jij met alle belgen hebt afgesproken dat niemand meer dan 1000 euro zal betalen.
Hence, de markt bepaald de prijs.

Ik vind het eigenlijk een beetje frappant dat we 2 jaar geleden werden wakkergeschud betreft onze afhankelijkheid van autocratische regimes op vlak van energievoorziening (niet dat er veel veranderd is want we halen het gewoon bij andere autocratische regimes). En nu durven we weer niet (of willen niet) op te komen voor een andere strategische sector omdat we dan moeten inboeten aan comfort met het gevolg dat we weer afhankelijk gaan zijn van iemand anders. Blijkbaar een ver van mijn bed show voor sommigen zolang we maar kunnen genieten van goedkope producten.

Laatst bewerkt:
Ik vind het eigenlijk een beetje frappant dat we 2 jaar geleden werden wakkergeschud betreft onze afhankelijkheid van autocratische regimes op vlak van energievoorziening (niet dat er veel veranderd is want we halen het gewoon bij andere autocratische regimes). En nu durven we weer niet (of willen niet) op te komen voor een andere strategische sector omdat we dan moeten inboeten aan comfort met het gevolg dat we weer afhankelijk gaan zijn van iemand anders. Blijkbaar een ver van mijn bed show voor sommigen zolang we maar kunnen genieten van goedkope producten.
De meeste mensen betalen liever 100 euro voor een winkelkar dan het dubbele. Zo heb je mensen die met veel plezier een CO²-compensatie betalen als ze gaan vliegen, maar dat is een luxe om je geweten te sussen. De meeste mensen gaan gewoon voor goedkoop.

Maar is de vergelijking helemaal eerlijk? Stel je het dan niet wat kort door de bocht voor alsof we gaan verhongeren, terwijl net blijkt dat het probleem zich vooral stelt bij veeteelt en we daar dan nog eens heel wat van exporteren.

Allezja dat zijn toch een groot aantal bedrijven die niet allemaal plots gaan ophouden met bestaan als er morgen niets gebeurt. Sommigen wel, sommigen passen zich aan, anderen krijgen (hopelijk) hogere rijzen wegens enige aanbod, ...

Dat lijkt me toch wat anders dan geen aardgas en in de winter zonder verwarming en stroom zitten?

Maar is de vergelijking helemaal eerlijk? Stel je het dan niet wat kort door de bocht voor alsof we gaan verhongeren, terwijl net blijkt dat het probleem zich vooral stelt bij veeteelt en we daar dan nog eens heel wat van exporteren.

Allezja dat zijn toch een groot aantal bedrijven die niet allemaal plots gaan ophouden met bestaan als er morgen niets gebeurt. Sommigen wel, sommigen passen zich aan, anderen krijgen (hopelijk) hogere rijzen wegens enige aanbod, ...

Dat lijkt me toch wat anders dan geen aardgas en in de winter zonder verwarming en stroom zitten?
We exporteren veel omwille van schaalvergroting omdat het de sector nog min of meer rendabel kan houden. Als een landbouwer meer zou krijgen voor zijn product dan zou hij/zij vermoedelijk ook minder moeite mee hebben om minder te kweken/telen. Het is niet dat op een grotere schaal werken, minder kopzorgen met zich meebrengt. Integendeel. Maar de landbouwsector is zo groot en er zijn zoveel verschillen dat het moeilijk is om voor de volledige sector een werkbare oplossing te vinden. Ik kan enkel spreken vanuit mijn ervaring in de fruitteelt en er zijn er op de jaren dat ik daar heb gewerkt, meerdere gestopt of gingen stoppen omdat het gewoon niet meer haalbaar was. Hun gronden werden dan opgekocht door de grote spelers. Je verliest ook veel aan know how, diversiteit en kwaliteit (Belgische landbouwproductie is best wel van goede kwaliteit in vergelijking met andere Europese landen die hetzelfde product telen/kweken). Ik consumeer liever lokaal gekweekte kwalitatieve producten dan dat ik een gelijkaardig product goedkoper uit bv. Spanje laat overkomen.

Terug
Bovenaan