Landbouwprotesten

Wat is duur he. De kipfilet van de kippenboer is idd 1 euro duurder per kilo hier. Langs de andere kant, bak die kipfilet uit de supermarkt en er blijft maar 2/3de van het gewicht over, de rest is water.

Die van de kippenboer blijft gewoon min of meer op hetzelfde gewicht.
Algemeen vind ik die prijzen vaak absurd als je daar nu eens afstand van neemt. Bij de Delhaize, een "duurdere" supermarkt, vind je een braadkip voor € 4.19/kg. Pak voor een kip van iets minder dan 1200 g dus € 5. Dat is de prijs in de winkel, geen idee welke prijs de kweker daarvoor krijgt, ik vermoed een heel pak minder als ik deze thread lees. Voor dat geld dan wordt zo'n vleeskip 6-10 weken vetgemest, zegt Google me.

Doe daar een paar euro bij en dat is infeite nog gek weinig vind ik.

Algemeen vind ik die prijzen vaak absurd als je daar nu eens afstand van neemt. Bij de Delhaize, een "duurdere" supermarkt, vind je een braadkip voor € 4.19/kg. Pak voor een kip van iets minder dan 1200 g dus € 5. Dat is de prijs in de winkel, geen idee welke prijs de kweker daarvoor krijgt, ik vermoed een heel pak minder als ik deze thread lees. Voor dat geld dan wordt zo'n vleeskip 6-10 weken vetgemest, zegt Google me.

Het is absurd weinig. En volledig kunstmatig. Want de eigenlijke prijs zonder subsidies zou een pàk hoger liggen, doe je dat nog inclusief klimaatkosten, kom je nòg hoger uit. Alleen de klimaatkosten zouden prijs al verdubbelen.

Het is absurd weinig. En volledig kunstmatig. Want de eigenlijke prijs zonder subsidies zou een pàk hoger liggen, doe je dat nog inclusief klimaatkosten, kom je nòg hoger uit. Alleen de klimaatkosten zouden prijs al verdubbelen.
Wat ik eigenlijk wel zou willen weten is of dit dan op een of andere manier wel duurzaam/houdbaar voor de boer is als je kijkt naar de "specialere" kippen. Want je vindt natuurlijk kippen voor een veelvoud van die prijs, tot € 21.5/kg als ik het snel opzoek. Of dat valt natuurlijk onder het consumentenbedrog/greenwashing dat hier al werd aangehaald.

Ik heb hier nog gewerkt: https://www.belki.be/

Iedere morgen om 5u kwamen daar 60.000 kippen toe, die dan gedood werden en op het einde van de dag zaten die allemaal gekruid klaar om naar meerdere warenhuizen vervoerd te worden (volledig etensklaar ingepakt dus). En dat dus iedere dag van de week. Denk maar aan kippenbrochetten, gesneden billen, etc...

Geen idee wat men daar vraagt, maar qua bandwerk en massa productie kan dat wel tellen. Daar werken dagelijks +- 100 mensen.
En dat allemaal voor een kip van €5.

Laatst bewerkt:
Wat ik eigenlijk wel zou willen weten is of dit dan op een of andere manier wel duurzaam/houdbaar voor de boer is als je kijkt naar de "specialere" kippen. Want je vindt natuurlijk kippen voor een veelvoud van die prijs, tot € 21.5/kg als ik het snel opzoek. Of dat valt natuurlijk onder het consumentenbedrog/greenwashing dat hier al werd aangehaald.
Dat gaat jammer genoeg niet alleen over kippen, maar over de hele vleesindustrie, en eigenlijk over de hele bio-industrie.
Er is op dit moment niks houdbaar voor de boeren zonder subsidies. Dat is éigenlijk het hele probleem. Ugar zei het al: 30% van al het geld van europa, 1/3, gaat naar subsidies voor de landbouw. Dat is gewoon puur kunstmatig, daar is niks natuurlijk meer aan.

En daartegen concurreren met de "specialere" kippen, is onmogelijk op dit moment. Maar alles hangt dan ook een beetje samen: dat wordt logischer concurreren als we stoppen met onze eigen vergiftiging massaal te subsidiëren, en bijvoorbeeld een gezondere versie van boeren meer subsidiëren. Misschien zelfs in combinatie met het kunstmatig duurder maken van concurrentievervalsende import, om het maar eens extremer uit te drukken. Dat moet dan natuurlijk wel Europees.

Volgens mij kun je op die manier wel nog "een" vorm van boeren hebben in België, een duurzame. Die kan concurreren. Maar ik denk ook dat je dan jammer genoeg nog altijd boeren minder zult hebben dan nu. En je zit natuurlijk met het probleem dat je arme gezinnen ook eten wilt blijven geven, dus daar moet ook een grote sociale component aan zitten.

Dat is maar het idee dat ik ervan heb, en ik ken hier eigenlijk te weinig van om een uitgesproken mening over te hebben. Maar het is wel iets wat me al een tijdje bezighoudt, hoe verwrongen die voedselindustrie is en hoe we erop gebrand blijven om onze eigen vergiftiging te subsidiëren... op veel vlakken. Het is ook een reden voor mij om veel minder vlees te eten.

Edit: En ik kom van de boerenbuiten en weet een klein beetje hoe het er daar aan toe ging/gaat, maar dat is al lang geleden, en de tijden zijn veranderd. Dus zeker niet in die mate dat ik denk dat ik weet hoe de vork in de steel zit. Al hoor ik heel veel talking points terugkomen die ik in de jaren 90 ook al hoorde.

Gewoon om wat nuance aan te brengen, die toch wat ontbreekt: Riant, hoeveel is dat? Voldoende om vorige investeringen terug te betalen waarvan beloofd werd dat ze zouden volstaan, en dan nog een paar jaar aan te verwachten winst bovenop de waarde voor de stikstofregeling? Want dat is wat er hen wordt "afgepakt" op dat moment. Ik weet niet hoeveel de vergoeding is, maar ik ben wel benieuwd of die zo "riant" is?
Voldoende om landbouwers zo ver te krijgen dat ze daar flink voor moeite doen om dat te mogen uitvoeren. Dus meer dan wat ze van hun eigen activiteit bekomen.

Voldoende om landbouwers zo ver te krijgen dat ze daar flink voor moeite doen om dat te mogen uitvoeren. Dus meer dan wat ze van hun eigen activiteit bekomen.

Dat is nog ontzettend vaag, toch? Wat is de riante vergoeding?

Technisch gezien is een kip 5x beter voor het milieu dan runderen of varkens.

Op dit moment krijgt je als landbouwer ongeveer 1,15 euro voor een kip, da's denk ik vrij laag maar daar moet niet zoveel bij om een groot verschil te maken. Pak dat een gemiddelde kweker zo'n 70.000 kippen heeft en 8 keer per jaar kan verkopen dan verkoopt ie 560.000 kippen. Moest ie 1 euro meer krijgen per kip is dat dus 560K euro extra winst per jaar en zou het een naar landbouwtermen enorm winstgevend bedrijf worden.

Ik heb hier nog gewerkt: https://www.belki.be/

Iedere morgen om 5u kwamen daar 60.000 kippen toe, die dan gedood werden en op het einde van de dag zaten die allemaal gekruid klaar om naar meerdere warenhuizen vervoerd te worden (volledig etensklaar ingepakt dus). En dat dus iedere dag van de week. Denk maar aan kippenbrochetten, gesneden billen, etc...

Geen idee wat men daar vraagt, maar qua bandwerk en massa productie kan dat wel tellen. Daar werken dagelijks +- 100 mensen.
En dat allemaal voor een kip van €5.

Als jij elke dag 60.000 producten kan afleveren met een marge van pakweg 1.5€ dan heb je wel een deftig draaiend proces. Dat ook wel winstgevend is.

Vandaag bericht rondgestuurd dat ze de havens morgevroeg weer gaan viseren...
Wordt een leuke nachtshift 🙈

Leggen ze de bedrijven stil die hun meststoffen produceren. Gaat ze dat proces verstoren en verschieten ze van dat de prijs ervan weer stijgt...

Vandaag op tijd vertrokken naar het werk (werk in de haven) en vond deze ochtend opvallend drukker op de baan. Ik denk dat er meer mensen vóór het protest begint op hun vroege shift op werk willen geraken.

Hier in Hannut hadden ze afgelopen zaterdag de inrit van de collruyt geblokkeerd,
verschoot ik wel van want wist niet de lokale supermarkten ook geblokkeerd werder.

Hopelijk protest tegen dat die EU dievenbende plooit. En diegene die fysieke niet op hun werk moeten zijn, kunnen makkelijk van thuis uitwerken. Het lukte met corona ook wel dacht ik zo.. Of zijn de meeste verslaafd om hun collega's te zien?

Ik check af en toe eens het nieuws op de BBC. Vreemd genoeg zie je dan dit:

Thousands of protesting farmers are marching from neighbouring states to India's capital Delhi to seek assured prices for their crops
Farmers say they will protest in Delhi until their key demands have been fulfilled.

Een mens zou beginnen denken dat er een globaal probleem is met het hele landbouwsysteem. Of in ieder geval gemeenschappelijke triggers (covid, oorlogen) waardoor politici bepaalde beslissingen nemen, en er bijgevolg problemen ontstaan.

Hier in Hannut hadden ze afgelopen zaterdag de inrit van de collruyt geblokkeerd,
verschoot ik wel van want wist niet de lokale supermarkten ook geblokkeerd werder.
Begin vorige week was er eene die hetzelfde probeerde te doen aan de okay in Alken.
Was daar wel maar 1 boer alleen en ik weet niet wat hij juist probeerde te doen, ben ook niet blijven kijken.

Tijdens corona heeft de haven ook niet stil gelegen, wij bleven steeds werken. Een fabriek hou je niet open van thuis uit...
Je quote het verkeerde. Ik ben oorspronkelijk gestart met te zeggen de mensen die niet fysiek hoeven aanwezig te zijn. Uiteraard blijven de fabrieken draaien.

Terug
Bovenaan