Leesgewoontes: Doet verandering van spijs (stijl), eten (lezen)?

Switch jij liever ieder boek van genre/stijl/auteur of ben je iemand die liever het hele oeuvre van een auteur in 1 keer verorbert?
Waarom wel, waarom niet?

Dyer Hunt

Well-known member
Since We Fell - Dennis Lehane
Een boek met twee kanten.
De eerste helft is een inzichtelijke kijk op de psychologie van mensen. Hoe omgaan met trauma, met verlies, met vragen uit onze jeugd. De nood naar ontsnapping, de nood naar antwoorden om ons leven een doel te geven.
De tweede helft is een ridicuul verhaal dat beter zou passen in een of andere slechte soap.

Heel jammer want zat echt wel iets in, iets dat Lehane voor zover nog niet geschreven had. Maar het uiteindelijke verhaal resulteert in het slechtste werk dat ik van Lehane gelezen heb.
Word jij dat oprecht niet beu om zoveel van één auteur (kort) na elkaar te lezen? Allez, chapeau dat je zoveel leest en telkens de moeite doet om hier iets te plaatsen (much appreciated!), maar ik heb toch veel liever wat afwisseling in genres/schrijfstijlen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Word jij dat oprecht niet beu om zoveel van één auteur (kort) na elkaar te lezen? Allez, chapeau dat je zoveel leest en telkens de moeite doet om hier iets te plaatsen (much appreciated!), maar ik heb toch veel liever wat afwisseling in genres/schrijfstijlen.
Oh nee helemaal niet, juist het tegenovergestelde zelfs.
Ik vind het veel moeilijker om constant te switchen van stijl en genre.
Ik heb dan steeds een aanpassingsperiode nodig waarin ik stukken minder lees omdat ik moet wennen aan het andere genre/stijl.

Ik probeer tegenwoordig juist vaker te switchen, maar Lehane's stijl en (de meerderheid van) zijn boeken zijn van zo een niveau dat ik meteen nadat ik 1 boek van hem uit had, ik meteen het volgende wou lezen om in diezelfde rush van adrenaline en genot te zitten als ik voelde tijdens het lezen van het vorige boek van hem.

Oh nee helemaal niet, juist het tegenovergestelde zelfs.
Ik vind het veel moeilijker om constant te switchen van stijl en genre.
Ik heb dan steeds een aanpassingsperiode nodig waarin ik stukken minder lees omdat ik moet wennen aan het andere genre/stijl.

Ik probeer tegenwoordig juist vaker te switchen, maar Lehane's stijl en (de meerderheid van) zijn boeken zijn van zo een niveau dat ik meteen nadat ik 1 boek van hem uit had, ik meteen het volgende wou lezen om in diezelfde rush van adrenaline en genot te zitten als ik voelde tijdens het lezen van het vorige boek van hem.
Ieder zijn meug natuurlijk! :hug:

Ik ben nu wel héél benieuwd om ook Lehane te lezen. Kan wel wat pageturners gebruiken, want de zin/tijd om te lezen is bij mij de laatste tijd niet echt aanwezig. En dan helpt dat soort boeken wel. :tongue:

Mijn zelf opgelegde regel is dat ik per kalenderjaar maximum 1 boek per auteur mag lezen. Daar wijk ik zo goed als nooit van af. Enerzijds om genoeg af te wisselen, maar ook als ik een auteur heel goed vind, wil ik het plezier van een eerste leesbeurt zo lang mogelijk rekken. De meesten van mijn lievelingsauteurs zijn dood, dus ik wil de voorraad niet meteen plunderen. :P

Ik switch toch regelmatig van stijl. Na een zware Thomas Mann probeer ik een pageturner te lezen zoals iets van Stephen King. Of van fictie naar non-fictie.

Ik doe dat ook altijd, ooit van Dean Koontz een 30-35 tal boeken achter elkaar gelezen (toen waren ze op in de lokale bibliotheek). Van Stephen King vroeger ook de ene na de andere achter elkaar. Op een gegeven moment geraak je ze wel beu ja.

Ik wissel toch ook graag eens af. Ik ben bezig met de zesdelige reeks "Mijn Strijd" van Karl Ove Knausgård en hoe goed ik dit ook vind, dit kan ik niet in een rit. Ik wissel dus graag af met soms eens iets wat "lichtere" lectuur nadat ik een deel uitgelezen heb.
Het uitstellen van het onmiddellijk lezen van een volgend deel verhoogt op termijn ook weer wat de anticipatie tot op het moment dat ik niet kan wachten om een volgende deel te lezen.
Ik heb dit ook met de Bill Hodges-reeks van King. Niet onmiddellijk na elkaar, maar met wel wat boeken ertussen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan