Lente en zomer 2022

Het zou droog blijven vannacht.

Ik zie het. Het heeft meer geregend deze nacht dan droog geweest...

Verwachtingen voor volgende uren Laatste update: 13/07 22:48

CENTRUM: Vrij veel (middel)hoge wolkenvelden maar droog.

KUST: Vrij veel (middel)hoge wolkenvelden maar droog. Later enkele lage wolkenvelden.
Vannacht verwachten we soms opklaringen, maar ook vrij veel hoge en middelhoge wolken. Naar de ochtend toe bereiken vanaf de Noordzee wat lage wolken het westen en het noordwesten. Een paar lokale buitjes zijn mogelijk, maar op de meeste plaatsen blijft het droog.

TmTX5Jc.png

Tsja, juist dat smalle streepje waar die buienlijn zit.
Hier heb ik nog geen drup gezien en zal er ook niks vallen als ik buienradar zie.

De weerman op de radio zei gisteren middag ook nog dat er wel regen was, maar dat door de warmte opnieuw verdampte voordat die de grond raakte??

Tsja, juist dat smalle streepje waar die buienlijn zit.
Hier heb ik nog geen drup gezien en zal er ook niks vallen als ik buienradar zie.

De weerman op de radio zei gisteren middag ook nog dat er wel regen was, maar dat door de warmte opnieuw verdampte voordat die de grond raakte??
Trekrichting was van links naar recht, dus bijna over de gehele lengte over dezelfde locaties getrokken.

Zo gegoten deze nacht. Ik zat duidelijk onder die streep.

Natuurlijk lag er nog vanalles buiten, want de app zei geen regen.

https://wow.meteo.be/nl/
Samenwerking tussen KMI, MetOffice en nog een paar andere instellingen. Hier vind je altijd wel een weerstation in jouw regio waarvan je de data kan opvragen en bekijken.

Laatste GFS run blijft heet voor komende maandag en dinsdag. Het gemiddelde zit op beide dagen boven de 35°C. Op dinsdag zijn er zelfs meer leden boven de 40° dan dat er leden zijn onder de 35°. Blijft dus op te volgen.

Steeds meer signalen dat we toch weer een 40'er krijgen, of er dicht bij gaan zitten op dinsdag. De weerapp hier opt werk staat ineens ook op 43° voor de grens limburg/antwerpen, geen idee welke api er gebruikt wordt en waar de data vandaan komt.

Bij mij op het werk staat er 44 graden, maar die voorspellingen hier zijn dikwijls overdreven. Ik vraag me af waar ze die weerdata vandaan halen.

Zowel GFS als UKMO komen met 850HPa temperatuur van 25 graden, dat zou dan 40 graden zijn aan de grond.
ECMWF voorspelt “slechts” 20 graden op 850HPa, wat dan zou overeenkomen met 35 graden ongeveer.

GFS wilt niet plooien

2qthWWH.png

40+ van midden midden-Nederland tot midden-Frankrijk. Zelfs in de UK een groot gebied met veertigers.

Het was gisteren (donderdag) een "koelere" dag, maar wel met af en toe een warme wind terwijl het de afgelopen dagen net andersom was, wel warmere temperaturen, maar dan een koelere wind.

Avondrun van GFS bevestigt opnieuw. ICON gaat voor 39-40°C voor dinsdag. Arpège gaat maar tot maandagnacht

62d06cbcf1504.png

Maar 31°C in het westen v. Frankrijk s'nachts (ma op di) vind ik ook extreem.

62d09a380d17e.png

ICON voor dinsdag.

62d0962a0d2d2.png

GFS voor dinsdag (maar ik denk dat GFS door de redenen opgesomd iets te hoog zit).

ICON met 39-40°C gaat er volgens mij dichtbij zitten, want als je met de bias van GFS voor de droge grond meerekent, kom je ook uit tot 39°C, lokaal 40°C bij GFS. Terwijl EC run na run ook warmer wordt dus naar de andere modellen toetrekt en niet andersom.

De bug is er ook voor een groot deel van NW-Frankrijk en ZO-Engeland, dus ook daar zouden de temperaturen te hoog berekend worden, maar de laatste dagen zagen we wel dat EC te laag zat met hun max temperatuur in bvb. zuid-west Frankrijk waar het al heet werd.

Kust misschien ook te hoog, maar de "piek" van de hitte zit wel in het westen. In het oosten misschien grotere kans op het benutten van max potentieel van de hitte, maar qua potentieel zit het in het westen hoger. Ik denk dat de grond ook droger is in het westen dus vandaar dat GFS bijna altijd west-België als warmer berekent dan het oosten. Maar de bovenlucht is ook een tikkeltje warmer in W-België dan O-België.

Laatst bewerkt:
Kaarten van deze middag, weinig verandering tov gisteren. Eigenlijk zelfs tikkeltje opgewarmd (met 0.5-1°C).

62d13c0f80d75.png

62d1391e3fb95.png

GFS, ICON en UKMO gaan dus voor (net) 40°C, GFS iets meer door de "bodem". EC is een graad of 3 minder, dus zal 37°C zijn denk ik. Vanavond krijgen we Arpège erbij, waarbij de dinsdag ook berekend wordt.

Voor Engeland mogelijk records (al zit ICON daar wel lager) op dinsdag. In België zou dit stationsrecords opleveren, en volgens GFS ook landelijk record mogelijk, dat staat op 41.8°C in Begijnendijk Maar ik denk dat dat net iets te hoog gegrepen is.

Laatst bewerkt:
Zaterdag nacht trouwens maar 7a8 graden, wij hebben een poolparty lol. Paar nachten later 22 :p
Ideaal, HET moment om je woning al goed af te koelen.
Hier staat 's nachts alles open en vanmorgen was het zelfs vrij fris binnen, toch efkes met trui rondgelopen. Maar nu zo koud mogelijk binnen is enkel maar een voordeel voor volgende week.

Terug
Bovenaan