Ik ben er dan toch toe geraakt om eens een overzichtje te maken. Anders dan vorige jaren kwam ik er niet toe om het netjes te categoriseren, dus het is allemaal wat willekeurig door elkaar.
Mijn lijstje van beluisterde albums klokte in 2025 af op een 163-tal albums, maar eerlijk: veel is gewoon niet blijven plakken. Zelfs zaken die ik misschien oprecht wel goed zou vinden, maar waar ik omwille van diverse redenen in het moment niet in de juiste head-space zat. Daar vallen dan ook zaken onder als de laatste Chat Pile, Anna Von Hauswolff, YHWH Nailgun, Sandwell District, Barker, etc. Er zijn maar zoveel uren op een dag.
Wat volgt hieronder is dus een relatief strenge selectie van zaken waar ik wel veel luistertijd in gestoken heb.
@utred, sorry, het zijn er toch meer dan vijf geworden, maar ik ga mijn best doen om er telkens een kort woordje uitleg bij te geven.
- Ale Hop & Titi Bakorta – Mapambazuko
Veruit mijn meest beluisterde album van 2025, en wat een fun fun fun ride. Ik heb er al meermaals over gepost hier. Een samenwerking tussen Congolese gitarist en de Peruaanse / Berlijnse producer die de gitaarlijnen overgiet met een overstuurde, halve botsauto-soundtrack vol met crazy en supervrolijke synths. Aanrader !!
- Flying Horseman – Anaesthesia
Collega forumganger zijn nog altijd uitstekende band. Belgische kwaliteit ! Deze Antwerpse band blijft voor mij wereldklasse. Ook een goed optreden van hen gezien in de Gentse Handelsbeurs in oktober
- Lucrecia Dalt – A Danger To Ourselves
De opvolger van Ay!, met meer Engelse lyrics deze keer. Minder expliciete referenties naar de bolero of salsa, maar wel een heel aangename combinatie van diverse geluiden van over de hele wereld.
- Valentina Magalette & YPY – Kansai Bruises
Valentina out-Autechres Autechre
- Big Thief – Double Infinity
Gewoon klasse, dit. De nieuwe Big Thief kon nooit de impact hebben van voorganger Dragon…, maar ik vind dat Double Infinity nu online best underrated is. Het blijft een steengoed album.
- Unspecified Enemies – Romance in the Age of Adaptive Feedback
Wat mij betreft de beste techno-release van 2025 (eat that Blawan). Geweldige titel ook, ditto artwork.
- Light-Space Modulator – The Rising Wave
Collab tussen vaste waarde Shackleton en Marlene Ribeiro (Gnod) op AD93. Heel heel schoon! Beetje een soort psychedelische loungeplaat. Mijn zoontje was ook fan, goed opgevoed dus.
- Moin – Belly Up
Behoeft weinig introductie. Moin is voor mij gewoon de band van de 2020s, denk ik.
- Whatever The Weather – II
Danku
@Crock !! Heel veel naar geluisterd, afgelopen jaar. Een tweede collectie aan ambient-schetsen die de ‘gevoeltemperatuur’ van Loraine Jaimes weergeven. De eerste plaat heb ik ook meteen aangekocht, heel mooi tweeluik.
- Darkside – Nothing
Behoeft ook geen introductie, denk ik. Ik was wel nog een meest fan van de meer understated nummers (Hell Suite pt. II)
- Mark Ernestus’ Ndagga Rhythm Force – Khadim
Nieuwe collectie aan donkere, zweterige Senegalese mballax workouts van de laatste groep van held Mark Ernestus (Basic Channel, Rhythm&Sound…)
Verder heel veel naar geluisterd of echt goed bevonden
- Jane Remover – Revengeseekerz
Absolute crazyness, deze. Onverwacht was ik helemaal mee. Ik snap nog altijd niet zo goed waarom, want andere hyperpop-achtige dingen doen me doorgaans weinig, maar hier zit echt een soort X-factor in die voor mij heel verslavend was. Partyplaat van het jaar.
- Deafheaven – Lonely People With Power
Mijn favoriete Deafheaven-plaat totnogtoe. Voor mij beter dan Sunbather. Goeie mix tussen zware en meer ‘toegankelijke’ stukken ook.
- Klein – Thirteen Sense
Aangename Shoegaze-plaat!
- Gnod & White Hills – Dropout III
2,5u durende psychedelische trip
- Pigs x7 – Death Hilarious
Gewoon blazen
- Deradoorian – Ready For Heaven
Angel Deradoorian, bekend (?) van Decisive Pink en ook Dirty Projectors met voor mij de beste pop-plaat van het jaar.
- Stereolab – Instant Holograms on Film
Beste Stereolab in jaren?
- Gyrofield – Suspension of Belief
Subliem EP’tje met ambient-techno-jungle hybrids, met klassieke IDM invloeden die voor mij altijd een binnenkopper zijn.
- Voices From The Lake – II
Magistrale opvolger van de legendarische debuut uit 2012. Dit is gewoon ambient-techno royalty.
- Algernon Cadwallader – Trying Not To Have A Thought
Klassieke 90s emo in de stijl van American Football. Dit klonk gewoon heel aangenaam nostalgisch voor me.
- Bitchin Bajas – Inland See
De Bajas waren een ontdekking voor me twee jaar geleden op Sonic City. Een trio dat aan live-improvisatie met een hele batterij aan synthesizers doet. Dit nieuwe album gaat mooi verder in diezelfde lijn. Voor fans van een Manuel Göttsching en andere kraut/kosmische toestanden.
- Paul St. Hillaire – w/ the Producers
De reggae/dub zanger die heeft bijgedragen aan tal van projecten, heeft voor zijn nieuwe plaat zijn favoriete producers bijeengebracht… Een who’s who van de moderne dub-wereld, gaande van klassieke Jamaicaanse productie naar dubtechno en dubstep-excursies.
- Kali Malone & Drew McDowall – Magnetism
Organiste Kali Malone heeft op de deur geklopt van (oa.) ex-Coil lid Drew McDowall voor de droneplaat van 2025.
- Oneohtrix Point Never – Tranquilizer
Beetje zoals bij Stereolab. Tranquilizer is wat mij betreft de beste OPN in jaren.
- Lab Rat XL – Mice or Cyborg
Drexciya !! (nog 1 Storm te gaan, en ik heb ze allemaal)
- Coil – Black Antlers
Dais doet verder met de Coil-heruitgaves. Check het groovy Sex With Sun Ra voor een sampler.
- Autechre – Quaristice + Quaristice Versions
- Jan Jenilek – Kosmischer Pitch
Jenilek zijn bekendste werk is Loop-Finding Jazz Records, waar hij 100en jazz-samples onherkenbaar heeft verknipt tot een puur elektronisch meesterwerk. Op Kosmischer Pitch doet hij datzelfde truukje over met zijn favoriete krautrock-platen. Nu is het nog wachten op een repress van La Nouvelle Pauvrété, zijn fictieve rockband.
Deze verdient voor mij wel nog een aparte shoutout. Wat een boerenjaar voor RA is 2025 geweest, met de magnifieke 1000e editie van hun podcast die gewoon nu al legendarisch is. Bijdragen van Mark Ernestus, Helena Hauff, DJ Sprinkles en die 8u durende set van Tim Reaper. Absolute fire.
En verder hebben ze nog zalige mixes uitgebracht van oa. Lucrecia Dalt, Mala (!!), Shinichi Atobe, Adrian Sherwood, Kampire, Ron Trent, Laurel Halo, gyrofield, the list goes on. Gewoon te veel, veel zaken die ik nog eens op het gemak moet terug luisteren, maar wat een weelde in 2025, zeg.