Lijstjestijd 2024

FlyingHorseman

Well-known member
Het jaar is alweer drie dagen om want zoals we allemaal weten telt december niet meer mee. Dat betekent dat we weer gezegend worden met eindejaarslijstjes van de beste albums van publicaties die natuurlijk minder van muziek afweten dan de leden op dit forum! Ik heb de taak dit jaar op me genomen om een topic hiervoor te starten, zodat we kunnen discussiëren waarom album X niet op een bepaald lijstje staat of hoe de redactie het in het hoofd kan halen om album Y twee plaatsen hoger dan album Z te plaatsen. Het leukste aan deze tijd is dat je dingen kan ontdekken die je misschien doorheen het jaar gemist hebt.

Uiteraard zijn we ook allemaal benieuwd naar persoonlijke lijstjes, die mogen hier ook weer gezet worden.

Om te starten zet ik hier een paar interessante lijstjes die ik al tegen gekomen ben.

The Quietus
Paste Magazine
Stereogum
NPR
Rolling Stone voor de oude zakken
Loud and Quiet
HHV - Compilations 2024
HHV - Albums 2024
Bleep - Top 100

Altijd interessant om te zien hoeveel ik van de lijst van The Quietus gehoord heb, een site die ik behoorlijk goed opvolg. Dit jaar kom ik aan 42 geloof ik, dat moet een record zijn.

Pitchfork Best Songs
Hier is het omgekeerd, elk jaar herken ik minder nummers van de lijst van Pitchfork.

Laatst bewerkt door een moderator:
Altijd interessant om te zien hoeveel ik van de lijst van The Quietus gehoord heb, een site die ik behoorlijk goed opvolg. Dit jaar kom ik aan 42 geloof ik, dat moet een record zijn.
Ik heb 7 van die albums beluisterd, en dan zijn er nog een 5-tal andere artiesten waar ik al van gehoord heb :unsure:

Ja maar mannekes zo niet he :unsure:

efoWEjX.png

Sorry @shiftyke, ik wou alleen maar helpen.
Ik heb 7 van die albums beluisterd, en dan zijn er nog een 5-tal andere artiesten waar ik al van gehoord heb :unsure:
Dan heb je nog 93 albums waarmee je The Quietus Spin The Wheel™ kan spelen om te zien waar het pijltje op landt:
ofwel een obscuur pareltje, ofwel iemand die net een tape machine gekocht heeft en het ritmisch geluid van zijn verwarming opgenomen heeft met daarover het geruzie van de buren.

Ze hebben ook een lijstje uitgebracht van de eerste zes maanden van het jaar, waar ik toen al veel van beluisterd had. Bij veel albums bleef het wel bij één luisterbeurt. :unsure:

Tis vergeven, tis nu ook niet dat mijn tekst de nieuwe Ulysses was ofzo :biglaugh:

Om terug on-topic te gaan:

Wat mij betreft is het een top jaar geweest met waanzinnig veel releases van een heel hoog niveau. Eén ding staat voor mij wel vast en dat is nummer van het jaar. Het is een beetje atypisch nummer want het is onder deel van een ongeziene hiphop beef tussen Kendrick Lamar en Drake. Na dagen van over en heen gegooi van nummers besloot Kendrick dat het genoeg was. Hij bracht het sluitstuk van deze beef uit genaamd No Like Us. Het laat op een catchy en funky manier geen spaander heel van de Canadese popster en zorgde voor een soort West-Coast revival. Het nummer Drake had geen antwoord meer in huis en kon enkel nog via de rechtbank antwoorden. Doorgaans ben ik niet geïnteresseerd in beefs maar deze was speciaal. Coole videoclip ook.

Wat de albums betreft wordt het moeilijk om onderscheid te maken, heel veel kwaliteit verspreid over alle genres maar ik ga zeker voor het einde van het jaar eens een volgorde proberen neerzetten. Uit het hoofd vermoed ik dat GYBE, Nala Sinephro en Kendrick Lamar er niet ver af zullen zijn.

Dan heb je nog 93 albums waarmee je The Quietus Spin The Wheel™ kan spelen om te zien waar het pijltje op landt:
ofwel een obscuur pareltje, ofwel iemand die net een tape machine gekocht heeft en het ritmisch geluid van zijn verwarming opgenomen heeft met daarover het geruzie van de buren.

Ze hebben ook een lijstje uitgebracht van de eerste zes maanden van het jaar, waar ik toen al veel van beluisterd had. Bij veel albums bleef het wel bij één luisterbeurt. :unsure:
Vorige jaren heb ik regelmatig mooie dingen gevonden in die quietus lijst maar ik heb er nu 5 geprobeerd en het is allemaal getjingeltjangel van de hoogste orde dus ik ga het opgeven denk ik.

Vorige jaren heb ik regelmatig mooie dingen gevonden in die quietus lijst maar ik heb er nu 5 geprobeerd en het is allemaal getjingeltjangel van de hoogste orde dus ik ga het opgeven denk ik.
Check nummer twee, één van mijn favorieten van dit jaar. En ze staan op Roadburn. :love:

Tis vergeven, tis nu ook niet dat mijn tekst de nieuwe Ulysses was ofzo :biglaugh:

Om terug on-topic te gaan:

Wat mij betreft is het een top jaar geweest met waanzinnig veel releases van een heel hoog niveau. Eén ding staat voor mij wel vast en dat is nummer van het jaar. Het is een beetje atypisch nummer want het is onder deel van een ongeziene hiphop beef tussen Kendrick Lamar en Drake. Na dagen van over en heen gegooi van nummers besloot Kendrick dat het genoeg was. Hij bracht het sluitstuk van deze beef uit genaamd No Like Us. Het laat op een catchy en funky manier geen spaander heel van de Canadese popster en zorgde voor een soort West-Coast revival. Het nummer Drake had geen antwoord meer in huis en kon enkel nog via de rechtbank antwoorden. Doorgaans ben ik niet geïnteresseerd in beefs maar deze was speciaal. Coole videoclip ook.

Wat de albums betreft wordt het moeilijk om onderscheid te maken, heel veel kwaliteit verspreid over alle genres maar ik ga zeker voor het einde van het jaar eens een volgorde proberen neerzetten. Uit het hoofd vermoed ik dat GYBE, Nala Sinephro en Kendrick Lamar er niet ver af zullen zijn.

Meet The Grahams nog net daarboven imo.

Alle albums die ik dit jaar heb ontdekt of herontdekt van om het even welk jaar. Scores kunnen volgend jaar uiteraard nog veranderen en sommigen vond ik na eventjes grijs te draaien dan toch iets minder.
Ook probeer ik nog steeds de interesse te wekken bij de paar albums van eigen bodem. Wij hebben echt geweldige muziek waar niemand weet van heeft. :unsure:

Perfekt/bijna perfekt
Arthur Brown - The Crazy World Of Arthur Brown (1968)
Aunt Cynthia's Cabin - Misty Woman (2017)
Bodkin - S/T (1972)
Bröselmaschine - S/T (1971)
C.A. Quintet - Trip Thru Hell (1969)
Captain Beyond - S/T (1972)
Cuberdon - S/T (EP) (2023) 🇧🇪
Eloy - Live (1978)
Gandalf - S/T (1969)
Hideki Ishima - One Day (1973)
John Entwhistle - Smash Your Head Against The Wall (1971)
Kraan - S/T (1972)
Kraan - Let It Out (1975)
Kraan - Wintrup (1973)
Magick Potion - S/T (2024)
Mojo & The Kitchen Brothers - Flaming Tiger Lizard (EP) (2022) 🇧🇪
Mojo & The Kitchen Brothers - Into The Centre Of The Cat's Eye Nebula (2024) 🇧🇪
O Terço - Terço (1972)
Orang Utan - S/T (1971)
Rainbow - Rainbow Rising (1976)
Saint Vitus - Hallow's Victim (1984)
Sir Lord Baltimore - Kingdom Come (1970)
The Mystery Lights - S/T (2016) ( @Elevator, dit is nu eens écht een album voor jou. De nieuwe 13th Floor Elevators!)
The Mystery Lights - Purgatory (2024)
Tobruk - Ad Lib (1972)

Sehr gut
Acid Mammoth - Under Acid Hoof (2020)
Birth Control - Plastic People (1975)
Blind Horse - Rock And Roll Days (2024)
BURN RITUAL - House Of The Wicked (EP) (2024)
Death Hawks - Sun Future Moon (2015)
Deep Purple - The Book Of Taliesyn (1968)
Dense Objects - Rainforest (2024)
Full Earth - Cloud Sculptors (2023)
Goat - Requiem (2016)
Graveyard - Hisingen Blues (2011)
Hawkwind - Space Ritual (1973)
Heaven & Hell - The Devil You Know (2009)
Jacco Gardner - Cabinet Of Curiosities (2013)
Kant - Paranoia Pilgrimage (2024)
Kraan - Live (1975)
Mars Bonfire - Faster Than The Speed Of Life (1969)
Morphine - Cure For Pain (1993)
Morphine - The Night (2000)
Mountain Witch - Burning Village (2016)
Naxatras - S/T (2015)
Om - God Is Good (2009)
Ostrogoth - Ecstacy And Danger (1984) 🇧🇪
Pink Fairies - What A Bunch Of Sweeties (1972)
Pyramidal - Dawn In Space (2012)
Rotor - Fünf (2015)
Sand - Ultrasonic Seraphim (1996)
Siena Root - A Dream Of Lasting Peace (2017)
Sir Lord Baltimore - S/T (1971)
The Stooges - S/T (1969)
T. Rex - The Slider (1972)
Trouble - Manic Frustration (1992)
Wheel Of Smoke - Enter The Pyramid (2015) 🇧🇪
Wolfgang Reichmann - Wunderbar (1978)

Gut
Althea & Donna - Uptown Top Ranking (1978)
The Damned - Damned Damned Damned (1977)
De Kreuners - Er Sterft Een Beer In De Taïga (1982)
Deep Purple - Burn (1974)
Deep Purple - Shades Of Deep Purple (1968)
Electric Wizard - Come My Fanatics (1997)
Hallucinogen - Twisted (1995)
Heavy Load - Full Speed At High Level (1978)
Iron Jinn - S/T (2023)
Iron Jinn - Live At Roadburn (2023)
Kozmotron - S/T (2017) 🇧🇪
Mad Curry - S/T (1971)
Morcheeba - Big Calm (1998)
Morcheeba - Who Can You Trust? (1996)
Morphine - Like Swimming (1997)
Pink Fairies - Never Never Land (1971)
Psychedelic Witchcraft - The Vision (2016)
Russo Passapusso - Paraíso Da Miragem (2014)
Saint Vitus - Die Healing (1995)
Soundgarden - Superunknown (1994)

Blijf bij één luisterbeurt of kan nog groeien
Acid King - Zoroaster (1995)
Acid Mammoth - S/T (2021)
Asteroid - II (2009)
Black Sabbath - Heaven and Hell (1980)
Caged Wolves - A Deserts Tale (2024)
Cloven Hoof - S/T (1984)
Cripta Blue - No Return (2024)
Crystal Spiders - Moriries (2021)
DeWolff - Tascam Tapes (2020)
Dying Suns - Periphera (2024)
Embryo - Embryo's Rache (1971)
Graveyard - Innocence & Decadence (2015)
Graveyard - Lights Out (2012)
Greenleaf - Rise Above The Meadow (2016)
The Groovy Nobody - Solarium (2023)
Hölderlin - Hölderlins Traum (1972)
Kaleidoscope - Side Trips (1967)
Kaleidoscope - Tangerine Dream (1967)
King Buffalo - Regenerator (2024)
Kopilott - II (2024)
Large Plants - The Thorn (2023)
Nebula - To The Center (1999)
Oberon - Cosmic Wanderlust (2024)
Peter Bursch Und Die Bröselmaschine - I Feel Fine (1977)
Power Plant - To Human Nature (2024)
The Ruts - The Crack (1979)
Saturnalia - S/T (2024)
Skelephant - People Are Machines (2017)
Sonora - Frog Lickers (EP)
Stoned Century - Psycho Land (2024)
Stoned Earth - Acheron (2024)
Stonekind - Hollow Ground (2024)
Tragic Eyes - The Great and Powerful Intergalactic Mushroom Man (2024) 🇧🇪
Troubled Horse - Revolution On Repeat (2017)
Troubled Horse - Step Inside (2012)
Victory Bells - Airwolf (1988)

Laatst bewerkt:
Pitchfork 50 best albums of 2024

Als het goed is zeggen we het ook: echt wel een heel degelijke lijst! Altijd wel een beetje raar als ze een album een goeie score en Best New Music geven en dan achteraf zo’n beetje vergeten, zoals met Wall of Eyes van The Smile gebeurd is, maar niemand is perfect.

Wel al een kanttekening omdat ik dat album al vaak tegen gekomen ben op de lijstjes: ben ik de enige die echt niks aan Manning Fireworks van MJ Lenderman vindt?

Nou, zeer degelijk en een top 3 waar ik me zeker in kan vinden.

Jessica Pratt kan ook niet genoeg lof krijgen voor dat meesterwerk.

Pitchfork 50 best albums of 2024

Als het goed is zeggen we het ook: echt wel een heel degelijke lijst! Altijd wel een beetje raar als ze een album een goeie score en Best New Music geven en dan achteraf zo’n beetje vergeten, zoals met Wall of Eyes van The Smile gebeurd is, maar niemand is perfect.

Wel al een kanttekening omdat ik dat album al vaak tegen gekomen ben op de lijstjes: ben ik de enige die echt niks aan Manning Fireworks van MJ Lenderman vindt?
En Cutouts is ook niet vermeld, inderdaad beetje bizar, maar goed.

MJ Lenderman heb ik wel al een paar keer met plezier opgelegd. Ben natuurlijk altijd te vinden voor een beetje slackerrock op z'n Pavements of Kurt Vile. Da's een genre waar ik weinig moeilijk over doe, komt altijd wel goed binnen. Nu, heb nog niet met zoveel aandacht de lyrics bestudeerd maar ik had begrepen dat toch wel wat mensen (op reddit enzo) daar eerder een probleem mee hebben. Maar wat vond je er muzikaal dan zo flauw aan? Eerder een kwestie van het allemaal wel eens gehoord te hebben?

Ik ga dan eens zien of ik mijn categorietjes van vorig jaar terug kan oprakelen en mijn toppers van dit jaar daarin kan passen

Goed dat ik vandaag mijn nieuwe bril mocht gaan ophalen want ik moest goed zoeken op al die lijstjes naar albums die ik heb gehoord die erop staan. Uiteindelijk 3 stuks gevonden uit de albumlijsten :unsure::
- Nala Sinephro - Endlessness
- The Smile - Wall Of Eyes
- Trent Reznor & Atticus Ross - Challengers OST

Enige albums van dit jaar die ik heb aangeschaft:
- Daan - Space
- Jamie xx - In Waves
- The Smile - Wall Of Eyes
- The Smile - Cutouts
- Svaneborg Kardyb - Superkilen

Oude zak ben ik al voorbij denk ik. Langzaamaan spreken we van dinosaurus :unsure:.

*zet de zoveelste liveshow van Neil Young op...*

Jamie XX en Musclecars het vaakste opgezet, Floating Points en Caribou waren meer 2 x 12" club tracks dan volwaardige langspelers helaas
In de serie 50 plussers die aangenaam verrasten: Primal Scream en Pete Rock + Common

Onmenselijke lijstebrei om door te ploegen, zondagmiddag nog eens een poging doen maar hypes in het genre R'n'b vs UK bass vs pop (zoals Charli XCX) komen maar niet binnen, is dit nu echt zo goed ? Jessica Pratt op dit moment aan het ontdekken, straf retro gevoel.

Laatste keer blijkbaar. :headshake:

Brat vind ik geniaal, perfect popalbum.

MJ Lenderman heb ik wel al een paar keer met plezier opgelegd. Ben natuurlijk altijd te vinden voor een beetje slackerrock op z'n Pavements of Kurt Vile. Da's een genre waar ik weinig moeilijk over doe, komt altijd wel goed binnen. Nu, heb nog niet met zoveel aandacht de lyrics bestudeerd maar ik had begrepen dat toch wel wat mensen (op reddit enzo) daar eerder een probleem mee hebben. Maar wat vond je er muzikaal dan zo flauw aan? Eerder een kwestie van het allemaal wel eens gehoord te hebben?
De nummers pakken me gewoon niet deze keer, weinig catchy stuff. Z'n vorige album vond ik wat plezanter. Of Wednesday van vorig jaar, deed deze country-infused Pavement rock ook wat beter. Op de lyrics zelfs niet echt gelet. Heb het album vandaag nog eens opgezet en elke keer is het alsof ik het voor het eerst beluister omdat er weinig blijft hangen. Ach we kunnen niet allemaal alles goed vinden!

Nog wat lijstjes:
Gorilla vs. Bear
Crack Magazine kende deze eigenlijk niet maar wel een heel toffe lijst!

Terug
Bovenaan