Lijstjestijd 2024

Hierbij mijn lijst voor dit jaar

10) She reaches out to she reaches out to she - Chelsea Wolfe: Chelsea Wolfe vaak horen genoemd worden door Peter van Brutus in de Studio Brussel podcast Zware Klap. En terecht. Dit was vrij duister met momenten en deed mij denken aan de soundtrack van een Underworld film.

9) Maze Envy - Civerous: gewoon goeie death metal die vrij modern klinkt. Meer moet dat soms niet zijn.

8) Songs of a lost world - The Cure: ik heb weinig met new wave en The Cure maar wou het eens een kans geven. Mooie melancholie, goeie nummers en vooral de iets snellere nummers liggen mij. Klinkt vooral minder triestig als gedacht.

7) No Name - Jack White : Jack White die gewoon nog eens old school een gitaar inplugt en riffkes er uit knalt. Soms moet het ook gewoon niet meer zijn. Stevige en goeie riffs met een soms duidelijke Led Zeppelin toets.

6) You won't go before you're supposed to - Knocked Loose: ja zo klinkt een mot op u bakkes denk ik. Razend, kort maar krachtig. Elk nummer is een stevig pareltje en die rauwe energie blijft gewoon zalig om naar te luisteren.

5) Cutting the throat of god - Ulcerate: heel moderne death metal. Geweldige riffs, heerlijk bombastisch, geweldige drums. Technische death metal op zen best.

4) Absolute Elsewhere - Blood Incantation: al vaak hier in den ijzerdraad gepasseerd en terecht. De metalplaat van het jaar en die blend van heerlijke death metal en floydiaanse passages is gewoon one of a kind.

3) Hit me hard and soft - Billie Eilish: de beste Eilish plaat tot nu toe. Geweldige songs en ondanks het contrast tussen de meer conventionele eerste en meer experimentele tweede helft biedt voldoende afwisseling maar tegelijk sluiten beide helften ook naadloos bij elkaar aan.

2) Cartoon Darkness - Amyl and the Sniffers: vanaf dat Amy Taylor opent met "you're a dumb cunt" weet je dat het goed zit. Een iets meer toegankelijke plaat als de vorige maar dit heb ik wel echt op repeat gedraaid al moest het ook even groeien. Amy Taylor is een geweldige zangeres, de riffs zijn geweldig en razen aan hoog tempo, de drums zitten goed en op 1 nummer na zijn ook alle songs echt sterk met Motorbike Song als hoogtepunt. Geen Comfort to Me maar wel een zeer sterke plaat.

1) Romance - Fontaines DC: 10 nummers met elk een eigen identiteit die toch goed op elkaar aansluiten. Starburster zet de toon en daarna blijven de hoogtepunten elkaar opvolgen. Steviger en melancholischer werk lopen goed door elkaar en hier zit ook echt alles goed. Chatten zingt geweldig en ook instrumentaal is alles af. Dit is nu al een klassieker.

Precies allemaal zo 'soft', 'warm&cozy', zeker de top 5.
Ken ze allemaal niet; behalve DJRum - Meaning's Edge en die heeft misschien wat recency bias.
Geen tijd om ze allemaal de volledige kans te geven, maar is er iets zoals bijvoorbeeld:
Als het goed is zeggen we het ook: echt wel een heel degelijke lijst! Altijd wel een beetje raar als ze een album een goeie score en Best New Music geven en dan achteraf zo’n beetje vergeten, zoals met Wall of Eyes van The Smile gebeurd is, maar niemand is perfect.

Wel al een kanttekening omdat ik dat album al vaak tegen gekomen ben op de lijstjes: ben ik de enige die echt niks aan Manning Fireworks van MJ Lenderman vindt?
nee, Jessica Pratt is ook zoiets wat ik niet snap.
Al komt die wel op de Christmas music playlist voor ons moeder.

Mijn voorlopig lijstje (moet nog wel wat nieuwe dingen luisteren):

1. Blood Incantation - Absolute Elsewhere
2. Spectral Voice - Sparagmos
3. Knocked Loose - You Won't Go Before You're Supposed To
4. Boundaries - Death Is Little More
5. Ulcerate - Cutting the Throat of God
6. Akhlys - House of the Black Geminus
7. Civerous - Maze Envy
8. Replicant - Infinite Mortality
9. Darkspace - Dark Space -II
10. Erra - Cure

Felicia Atkinson - Space as an Instrument
Nala Sinephro - Endlessness
Stick in the Wheel - A thousand pokes
Jon Hopkins - Ritual
Polygonia - Da Nao Tian Gong
Moin - You never end
Frank & Tony - Ethos
Four tet - Three
Caribou - Honey
Amaro Freitas - Y’Y
La Luz - News of the universe
SML - Small Medium Large
Tristwch Y Fenywod - Tristwch Y Fenywod
Warmduscher - Too cold to hold

Laatst bewerkt:
Mijn top 10 meestgedraaide albums van dit jaar. Er zitten dan toch 2 albums bij van 2024 (zie vet). Ik boek vooruitgang! :unsure:
(Ik vind het nog steeds fascinerend dat ik zoveel "S/T" albums goed vind en het bij sommigen bij één album hou en niet into de rest kan geraken... of daar te lui voor ben... óf omdat ze maar één album hebben uitgebracht. :unsure:)

1) Kraan - Wintrup
2) Captain Beyond - S/T
3) Bröselmaschine - S/T
4) C.A. Quintet - Trip Thru Hell
5) The Mystery Lights - Purgatory
6) Kraan - S/T
7) Magick Potion - S/T
8) Gandalf - S/T
9) Agnes Strange - Theme For A Dream
10) Kraan - Let It Out

Kraan kende ik eigenlijk al heel lang, maar kon ik maar into geraken, totdat ik een paar losse nummers begon te beluisteren en paar jaar terug en uiteindelijk S/T en de 2 andere genoemde albums. Captain Beyond is een herontdekking na lange tijd, Bröselmaschine was de meest interessante ontdekking op een krautrock verzamelalbum, C.A. Quintet ken ik dankzij @Elevator en is nog steeds een blijver, Gandalf kende ik al maar ben ik dankzij diezelfde user meer naar beginnen luisteren. The Mystery Lights ken ik dankzij de lastfm van mijn ex :unsure; en Magick Potion via Youtube.

Top 10 meestgedraaide artiesten (toch een beetje verschil). Zelfs 3 recentere artiesten dit keer! :unsure:
1) Kraan
2) Captain Beyond
3) The Mystery Lights
4) Eloy
5) Bröselmaschine
6) C.A. Quintet
7) Goat
8) Trouble
9) Magick Potion
10) Sand

Nog een lijst met wat lekkers. Twee van mijn voorlopige keuzes voor dit jaar staan erop:

Here goes:
1. Avalanche Kaito - Talitakum
2. Bongripper - Empty
3. Chat Pile - Cool World
4. Godspeed You! Black Emperor - No Title
5. Goat - Goat
6. Ufomammut - Hidden
7. Malcolm Jiyane Tree-O - True Story
8. The Smile - Cutouts
9. Arooj Aftab - Night Reigns
10. Jack White - No Name

Honourable mentions:
LAIR - Ngelarq
Linda Sikhakhane - iLadi
Delving - All Paths Diverge
Big Brave - A Chaos of Flowers
Gnod - Spot Land

en al de rest dat ik vergeten ben

Ik heb ondertussen ook even geprobeerd om een overzichtje te maken van mijn muziekjaar 2024. Ik ga losjes mijn template van vorig jaar volgen, waarbij ik geen absolute ranking geef (daar doe ik eigenlijk niet meer aan mee), maar eerder mijn favorieten per genre opsom.

Mijn Spotify-lijstje waarin ik verzamel wat ik het afgelopen jaar heb beluisterd, klokt deze keer af op 130 albums. Tel daarbij nog enkele zaken die niet op Spotify staan en dat lijkt me toch al een behoorlijke steekproef. Ik moet wel toegeven dat ik veel zaken niet herhaaldelijk heb geluisterd, soms ook omdat ik niet in de stemming was, dus die zaken neem ik niet mee hieronder. Sorry aan de Nala Sinephro fans bv! Dus wat hieronder wél the cut haalt, zijn zaken waar ik toch enige tijd mee heb geleefd..

De zaken die ik in huis heb gehaald, op vinyl of CD, heb ik aangeduid met een *

Ik kan ook nog een losse onderverdeling maken in de échte toppers per categorie, en de zaken waar ik van genoten heb, maar niet zoveel meer naar terug keer nu...

Artist of the year – AOTY
  • The Messthetics & James Brandon Lewis – S/T *
én
  • Shackleton meets Holy Tongue Trio – The Tumbling Psychic Joy of Now *
Twee albums pik er uit als mijn absolute toppers voor dit jaar. Een gedeelde eerste plaats in wat ik dan maar ‘het jaar van de collaboraties’ ga noemen.

The Messthetics zijn gewoonweg de ritmesectie van de legendarische punk-outfit Fugazi, drummer Brendan Canty en bassist Joe Lally, versterkt door jazz-gitarist Anthony Pirog. Deze hebben in het verleden al eens op het podium gestaan met de avant-garde saxofonist JBL. Dit is hen allen zo goed bevallen dat ze dan maar de studio zijn ingedoken. Het resultaat hiervan is een uiterst fijne plaat (op Impulse! zelfs) die zich niet echt laat plaatsen in de heersende jazz-trends van vandaag. Het is een zalige mix van urgente punk-funk-jazz, waarbij de saxofoon moeiteloos de rol van een zanger overneemt. Geweldige lijnen speelt JBL doorheen het album.

Shackleton en Holy Tongue Trio (met Valentina Magaletti op drums) dan: zo een clash tussen twee van mijn favoriete artiesten kon alleen maar de perfectie benaderen. Psychedelisch, uiterst groovy en donker en dubby met kille post-punk gitaren erdoor: checkt alle boxjes af voor me.

Bleep Bloop Electronics, Global Sounds en Drones
  • Valentina & Nidia – Estradas *
  • KOKOKO! – Butu *
  • Avalanche Kaito – Talikatum *
  • DJ Nigga Fox – Cha Preto
  • DJ Lycox – Guetto Star
  • Skee Mask – Resort *
  • E.R.P. -- Faded Caprice *
  • Musclecars – Sugar Honey Iced Tea
  • Drew McDowall – A Thread, Silvered and Thrembling
  • Shackleton & Six Organs of Admittance – Jinxed By Being
  • SW. -- myDEFINITION pt.2
  • Tim Reaper & Kloke – In Full Effect
  • Donato Dozzy – Magda
  • Jlin – Akoma
  • Julia Holter – Something in the Room She Moves
  • Actress – Statik
  • Ghost Dubs – Damaged
  • Monolake -- Studio
  • Nicolas Jaar – Piedras 1&2
  • Tristan Arp – a pool, a portal
Zoals steeds is er het afgelopen enorm veel uitmuntende elektronische muziek uitgekomen. Shoutouts naar Valentina Magaletti uiteraard, maar ook de Principe-crew heeft dit jaar veel lekkers uitgebracht. KOKOKO! en Avalanche Kaito zijn echt fenomenaal; moderne Afrikaanse sounds die duizend keer spannender zijn dan de meer westerse rock van tegenwoordig. Wat een feest.

Drew McDowall heeft een geweldige drone-plaat uit. Techno komt er van Skee Mask, SW. en E.R.P. (Convextion).

Rock / Post-Punk / Folk / algemene gitaartoestanden
  • Moin – You Never End *
  • Cindy Lee – Diamond Jubilee
  • Geordie Greep – The New Sound *
  • The Smile – Cutouts *
  • Godspeed You! Black Emperor -- No Title as of 13 February 2024 28,340 Dead
  • Laura Marling – Patterns in Repeat
  • Mount Eerie – Night Palace
  • Ty Segall – Three Bells
  • Friko – Where we’ve been, Where we go from here
  • Adrianne Lenker – Bright Future
  • Waxahatchee – Tiger’s Blood
  • Jessica Pratt – Here in the Pitch
  • Arooj Aftab – Night’s Reign
  • Dirty Three – Love Changes Everything
  • MJ Lenderman – Manning Fireworks
  • The Jesus Lizard – Rack
  • Tucker Zimmerman – Dance of Love
  • Yin Yin – Mount Matsu
Veel goede folk dit jaar, leek het me. Ik pik er Laura Marling uit, gezien ik ze al heel lang ken, ze een leeftijdgenote is, en dus kon ik me als zelf recente ouder terugvinden in het thema kinderen en ouderschap uit het hele mooie Patterns in Repeat.

Moin (nogmaals Valentina :love: ) heeft voor de derde keer op rij een klepper uit. Geordie Greep was gewoon waanzinnig. De hype voor Cindy Lee is wat mij betreft helemaal terecht. Diamond Jubilee is echt een trip naar een alternatieve, erg nostalgische wereld. Ik kijk uit naar de fysieke release volgend jaar.

Het was ook al echt lang geleden dat een Godspeed album me nog zo heeft kunnen bekoren, maar deze No Title vond ik bij hun beste werk horen. De nieuwe Mount Eerie was ook episch; Heb ik wel nog niet helemaal kunnen verwerken, je kan er blijven dingen in ontdekken.

Zware Metalen
  • Chat Pile – Cool World *
  • BIG|BRAVE – A Chaos of Flowers
  • Knocked Loose – You Won’t Go Before You’re Supposed To
  • Blood Incantation – Absolute Elsewhere
  • Oranssi Pazuzu – Muuntautuja
Summier lijstje dat wat alle kanten uit gaat, maar deze heavy stuff kon me helemaal bekoren. Nieuwe Chat Pile en BIG|BRAVE waren awesome, Knocked Loose een mokerslag, en Blood Incantation en Oranssi Pazuzu verrassende ontdekkingen. Voor die laatste, dank aan de AOTW hier om ze op mijn radar te brengen!

Compilaties & Reissues
  • Analog Afrika – Congo Funk! *
  • Kampire Presents: A Dancefloor in Ndola *
  • Coil – Moon’s Milk (in Four Phases) *
  • Terre Thaemlitz – Tranquilizer (30th anniversary, Restored & Expanded) *
  • Convextion – R-CNVX2 *
  • Los Hermanos – On Another Level *
Dikke afrikaanse party sounds met Analog Afrika en Kampire, vervolgd door meer heady, introspectieve ambient, techno en drones. Damn mijn huidige smaak lijkt voor geen meter meer op die van 10-15 jaar terug...

Mijn 2024 Live
  • BRDCST: Autechre, Moin, Holy Tongue, The Necks, Lorraine James, Coby Sey, goat (jpn), Amaro Freitas, BRDCST celebrates CAN’s Future Days
  • Sonic City: The Messthetics & JBL, Ulrika Spacek, The Necks, Dana Gavanski, Mabe Fratti,
  • Briqueville @ Wintercircus, Gent
  • Avalanche Kaito @ Gentse Feesten
  • Darkside @ Viernulvier, Gent
Ik heb niet zoveel concerten gedaan, dit jaar. Maar zowel BRDCST als Sonic City maakten veel goed. Twee ‘ontdekkingsfestivals’ in eigen land. Tickets kosten twee keer niets en je krijgt er zoveel kwaliteit voor terug. De lineups bepaalden ook voor een groot stuk de muziek waar ik dit jaar steeds naar terug kwam (Ulrika Spacek!!) Mijn AOTY had ik misschien zelfs niet leren kennen, zonder dat dit op de affiche van Sonic City was geplaatst!

Verder is de programmatie in Gent de laatste tijd uitstekend. Zo hoef ik niet te ver te gaan om toch mooie concerten te kunnen meepikken.

Laatst bewerkt:
Heb nu ook eens die nieuwe Chat Pile opgezet en ik snap het toch niet helemaal. Veel te veel stukken waar ik denk " ah een bassriff, wacht nog een bassriff, weet je wat we in dit nummer nog niet hadden? Een bassriff" gevolgd door rare breakdownachtige stukken die ook nooit echt binnenkwamen, behoorlijk saaie plaat voor mij.

Heb nu ook eens die nieuwe Chat Pile opgezet en ik snap het toch niet helemaal. Veel te veel stukken waar ik denk " ah een bassriff, wacht nog een bassriff, weet je wat we in dit nummer nog niet hadden? Een bassriff" gevolgd door rare breakdownachtige stukken die ook nooit echt binnenkwamen, behoorlijk saaie plaat voor mij.
giphy.gif

ik zal ook wel eens proberen een lijstje te maken een van de komende dagen.

Het kan nooit voor iedereen goed zijn, maar Cool World is toch echt wel een indrukwekkende opvolger hoor vind ik. Moddervette (bass)riffs bedoel je! Ik zei het al bij release, ze gaan hier meer de industrial toer op à la Godflesh. Voor mij A-OK. Ook wat gevarieerder en atmosferischer dan Gods Country en sommige overgangen tussen nummers (intro van Funny Man) zijn briljant gedaan. Werk dat af met de bijtende teksten en delivery van frontman Raygun Busch en je hebt een echt topper wat mij betreft

Ik heb half 2024 de intentie gehad om alles eens bij te houden en in een playlist te zetten.
Heb het de volle 1 keer volgehouden, maar bij deze:

Bill-Ryder Jones - lechyd Da
English Teacher - This could be Texas
Beth Gibbons - Lives Outgrown
Waxahatchee - Tigers Blood
Joey Valence & Brae - No Hands
Mach-Hommy - #RICHAXXHAITIAN
The Smile - Wall of Eyes
Vampire Weekend - Only God was above us
Ex Easter Island Head - Norther
Cassandra Jenkins - My Light, My Destroyer
Vince Staples - Dark Times

Dan nog uit de losse pols wat van mijn favorieten die ik in de tweede jaarhelft heb beluisterd:

Nilufer Yanya - My Method Actor
Kendrick Lamar - GNX
MJ Lenderman - Manning Fireworks
Being Dead - Eels
Fontaines DC - Romance
Nala Sinephro - Endlessness
The Cure - Songs of a lost world
Jahari Massamba Unit etc - YHWH is Love
Nicolas Jaar - Piedras
Chat Pile - Cool World
Yasmin Williams - Acadia

En als ik dan toch een top drie moet maken:
1: Bill-Ryder Jones - lechyd Da
2: Being Dead - Eels
3: English Teacher - This could be Texas

Best wel opvallend dat er maar -denk ik- één Belgische artiest tussen staat, en dat dat er eentje is die voornamelijk internationaal opgepikt lijkt te worden in de media.
Misschien toch eens wat dieper graven naar Belgische muziek van 2024, want ik geloof niet dat ik dat er verder niets is dat in bovenstaand lijstje kan staan.

EDIT: normaal accepteer ik dat ik zaken vergeet, maar voor deze maak ik een uitzondering, omdat ik mij baseerde op streamingdienstactiviteit: Diamond Jubilee van Cindy Lee.

Laatst bewerkt:
Het kan nooit voor iedereen goed zijn, maar Cool World is toch echt wel een indrukwekkende opvolger hoor vind ik. Moddervette (bass)riffs bedoel je! Ik zei het al bij release, ze gaan hier meer de industrial toer op à la Godflesh. Voor mij A-OK. Ook wat gevarieerder en atmosferischer dan Gods Country en sommige overgangen tussen nummers (intro van Funny Man) zijn briljant gedaan. Werk dat af met de bijtende teksten en delivery van frontman Raygun Busch en je hebt een echt topper wat mij betreft
Ja ik heb van god's country ook wel wat gehoord en zoals ik in het song of the decade topic al zei: die vocals storen mij daar echt. Dat had ik hier al niet, ik hoor dus wel al verbetering maar het lag mij ook niet voldoende om er ooit nog naar terug te keren.

Gisteren ook eens Fat Dog gedraaid en dat heb ik niet eens uitgeluisterd, klonk als Electric Callboy dat zichzelf wel serieus nam, en dat is nu net wat zo een bands niet moeten doen.

Beste concerten is ook nog wel een goed idee.

Dit jaar wel niet zo heel veel gedaan precies. Maar al ruimschoots gecompenseerd voor 2025 de afgelopen weken.
Hierbij mijn top 10 van 2024 in willekeurige volgorde

English Teacher - Pukkelpop
Soulwax - Pukkelpop
Sextile - Pukkelpop
Sampa The Great - Pukkelpop
Jockstrap - Botanique
Evian Christ - Botanique
MJ Lenderman - Botanique
Mononeon - Couleur Café
Lankum - AB
Tirzah - BRDCST (AB)

Beste: Amyl and the Sniffers in de AB: een kolkende massa van begin tot eind. Een band met tonnen energie en een zangeres die er over raast met een stijl waar velen nog wat van kunnen leren.

Slechtste: Party Dozen het voorprogramma van Amyl was echt maar goed voor 2 en een half nummer.

Emotioneelste moment: Brian Johnson en Angus Young zien op de wei van Dessel. If you want blood begint ik zie die 2 en hield mij in om dan in de refreinen vol te gaan. Toen ik Angus al duckwalkend zag soleren gewoon beginnen huilen. Altijd gedacht dat ik te laat was om die band te zien en dan kreeg ik toch de kans, het drong ook gewoon niet door dat ik ze ging zien tot ik ze zag.

Memorabelst: Metallica 14 juli in de Wanda Metropolitano. 90% van het publiek die met het EK in hun hoofd zit en door de applauzen op random momenten zag je wel wat er gebeurde op het veld. Tijdens Moth into Flame viel de 2-1 en die combo van gitaren en dat publiek was episch. Toen de match gedaan was tijdens One, kippenvel.

Niks slecht gezien dit jaar. Begonnen met Orbit Culture daarna nog een kleine death metal avond in Mechelen en daarna nog Metallica 2 keer, AC/DC, Maanrock, Amyl and the Sniffers en afgesloten met Brutus.

Elk jaar heb ik het voornemen om meer muziek slecht te vinden zodat mijn eindejaarslijst niet buiten proportie is. Helaas ben ik te mild geboren en vind ik daardoor veel te veel albums minstens goed en dus een vermelding waard. Hopelijk volgend jaar beter op dat vlak.
Misschien ben ik nog wat zaken vergeten, dan voeg ik ze later misschien nog toe.

Album of the Year: Cindy Lee - Diamond Jubilee

Omdat het album niet op Spotify of Apple Music staat, heb ik het uiteraard nog niet kunnen beluisteren maar het scoort goed in de eindejaarslijstjes dus dan zal het wel het beste zijn.

Top 10 (ik ga hier waarschijnlijk nog eens over nadenken en het misschien nog een beetje aanpassen :-/)
  1. Cindy Lee - Diamond Jubilee
  2. Nala Sinephro - Endlessness mijn favoriete avondplaat van het jaar, bouwt voort op het debuut maar klinkt meer zelfzeker ofzo
  3. Moin - You Never End wie heeft Slint nog nodig als we Moin hebben
  4. Mount Eerie - Night Palace weer een hoogtepunt in het indrukwekkende oeuvre van Phil
  5. Blood Incantation - Absolute Elsewhere iedereen noemt dit nu alweer overrated omdat het de crossover metalplaat van het jaar is maar blijft gewoon een awesome album
  6. Mabe Fratti - Sentir Que No Sabes een beetje van de tegendraadsheid ingeruild voor vlotter in het oor liggende songs
  7. Adrienne Lenker - Bright Future een van de beste artiesten van onze tijd
  8. The Cure - Songs For A Lost World zou een top tier Cure album geweest zijn als de productie wat beter was
  9. Kim Gordon - The Collective
  10. Los Campesinos! - All Hell waarom staat dit in geen enkel lijstje? schitterend gitaaralbum

De rest een beetje gegroepeerd in losse categorieën, relatief in volgorde gerangschikt:
singer-songwriterachtige dingen, blijkbaar liefst gemaakt door een vrouw
  • Jessica Pratt - Here In The Pitch
  • Astrid Sonne - Great Doubt
  • Arooj Aftab - Night Reign
  • Beth Gibbons - Lives Outgrown
  • Waxahatchee - Tiger's Blood (slow burn van het jaar, lang geduurd voor ik er in kwam)
  • Cassandra Jenkins - My Light, My Destroyer
  • Laura Marling - Patterns In Repeat
  • Bill-Ryder Jones - Iechyd Da
  • Hannah Frances - Keeper of the Shepherd
  • Clairo - Charm
  • Clarissa Connelly - World of Work
  • Tucker Zimmerman - Dance of Love
  • Anastasia Coope - Darning Woman
indie-achtige dingen? Zaken waar ik ook in mijn jongere jaren van genoten zou hebben
  • The Smile - Wall of Eyes (en Cutouts die ik een beetje minder goed vind maar nog steeds meer dan goed)
  • Mannequin Pussy - I Got Heaven
  • Nilufer Yanya - My Method Actor
  • Geordie Greep - The New Sound
  • English Teacher - This Could Be Texas
  • Helado Negro - Phasor
  • Fontaines DC - Romance
  • Father John Misty - Mahashmashana
  • Godspeed You! Black Emperor - No Title
  • Nick Cave & The Bad Seeds - Wild God
  • Still House Plants - If I Don't Make It, I Love U
  • Mdou Moctar - Funeral For Justice
  • Vampire Weekend - Only God Was Above Us
  • Milan W. - Leave Another Day
  • Jack White - No Name
  • Friko - Where We've Been, Where We Go From Here
  • Being Dead - EELS
  • St. Vincent - All Born Screaming
  • Ducks Ltd. - Harm's Way
  • Porridge Radio - Clouds in the Sky They Will Always Be There For Me
  • Dummy - Free Energy
  • Oneida - Expensive Air
  • Chelsea Wolfe - She Reaches Out To She Reaches Out To She
  • Blue Bendy - So Medieval
zware metalen
  • Chat Pile - Cool World
  • Oransi Pazzuzu - Muuntautuja
  • Big|Brave - A Chaos of Flowers
  • The Body & Dis Fig - Orchards of a Futile Heaven (niet zo heavy als meestal bij The Body denk ik?)
  • Knocked Loose - You Won't Go Before You're Supposed To
  • Sumac - The Healer
  • Ulcerate - Cutting The Throat of God
  • The Jesus Lizard - Rack
  • Thou - Umbilical
hip hop, soul, funk, jazz (eigenlijk vooral hip hop)
  • Mike & Tony Seltzer - Pinball
  • Ka - The Thief Next To Jesus
  • Mach Hommy - #RICHAXXHAITIAN
  • Tyler, The Creator - Chromakopia
  • Schoolboy Q - Blue Lips
  • Kendrick Lamar - GNX
  • Shabaka – Perceive Its Beauty, Acknowledge Its Grace
  • Elucid - Revelator
  • Ezra Collective - Dance, No One's Watching
  • yaya bey - Ten Fold
  • Roc Marciano - Marciology
  • Boldy James & Conductor Williams - Across The Tracks
  • Vince Staples - Dark Times
  • Joey Valance & Brae - No Hands
elektronica en een beetje popmuziek
  • Irène Drésel - Rose Fluo
  • Floating Points - Cascade
  • Jamie XX - In Waves
  • Nicolas Jaar - Piedras I & II
  • Charli XCX - Brat
  • Avalanche Kaito - Talitakum
  • Magdalene Bay - Imaginal Disk
  • Jlin - Akoma
  • DJ Anderson do Paraiso - Queridão
  • Bibio - Phantom Brickworks II
  • Naemi - Dust Devil
  • Donato Dozzy - Magda
  • Skee Mask - Resort
  • Four Tet - Three
  • Trent Reznor & Atticus Ross - Challengers OST
  • Xylitol - Anemones
experimental
  • Rafael Toral - Spectral Evolution
  • Kelly Moran - Moves In The Field
  • Nidia & Valentina - Estradas
  • Ex-Easter Island Head - Norther
  • Ahmed - Giant Beauty
  • Wendy Eisenberg - Viewfinder
  • Tristwch y Fenywod - Tristwch y Fenywod
  • Xiu Xiu - 13" Frank Beltrame Italian Stiletto with Bison Horn Grip
  • Gnod - Spot Land
  • Amaro Freitas - y'y
  • Mary Halvorson - Cloudward
  • Claire Rousay - Sentiment
  • Kali Malone - All Life Long
  • The Necks - Bleed
  • Adam Wiltzie - Eleven Fugues for Sodium Pentothal
  • Oren Ambarchi, Johan Berthling, Andreas Werliin - Ghosted II
  • Tashi Wada - What Is Not Strange?
  • Colin Stetson - The Love It Took To Leave You
edit: paar typfoutjes er uit gehaald en een tweetal platen toegevoegd

Laatst bewerkt:
Elk jaar heb ik het voornemen om meer muziek slecht te vinden zodat mijn eindejaarslijst niet buiten proportie is. Helaas ben ik te mild geboren en vind ik daardoor veel te veel albums minstens goed en dus een vermelding waard. Hopelijk volgend jaar beter op dat vlak.
Misschien ben ik nog wat zaken vergeten, dan voeg ik ze later misschien nog toe.

Album of the Year: Cindy Lee - Diamond Jubilee

Omdat het album niet op Spotify of Apple Music staat, heb ik het uiteraard nog niet kunnen beluisteren maar het scoort goed in de eindejaarslijstjes dus dan zal het wel het beste zijn.

Top 10 (ik ga hier waarschijnlijk nog eens over nadenken en het misschien nog een beetje aanpassen :-/)
  1. Cindy Lee - Diamond Jubilee
  2. Nala Sinephro - Endlesness mijn favoriete avondplaat van het jaar, bouwt voort op het debuut maar klinkt meer zelfzeker ofzo
  3. Moin - You Never End wie heeft Slint nog nodig als we Moin hebben
  4. Mount Eerie - Night Palace weer een hoogtepunt in het indrukwekkende oeuvre van Phil
  5. Blood Incantation - Absolute Elsewhere iedereen noemt dit nu alweer overrated omdat het de crossover metalplaat van het jaar is maar blijft gewoon een awesome album
  6. Mabe Fratti - Sentir Que No Sabes een beetje van de tegendraadsheid ingeruild voor vlotter in het oor liggende songs
  7. Adrienne Lenker - Bright Future een van de beste artiesten van onze tijd
  8. The Cure - Songs For A Lost World zou een top tier Cure album geweest zijn als de productie wat beter was
  9. Kim Gordon - The Collective
  10. Los Campesinos! - All Hell waarom staat dit in geen enkel lijstje? schitterend gitaaralbum

De rest een beetje gegroepeerd in losse categorieën, relatief in volgorde gerangschikt:
singer-songwriterachtige dingen, blijkbaar liefst gemaakt door een vrouw
  • Jessica Pratt - Here In The Pitch
  • Astrid Sonne - Great Doubt
  • Arooj Aftab - Night Reign
  • Beth Gibbons - Lives Outgrown
  • Waxahatchee - Tiger's Blood (slow burn van het jaar, lang geduurd voor ik er in kwam)
  • Cassandra Jenkins - My Light, My Destroyer
  • Laura Marling - Patterns In Repeat
  • Bill-Ryder Jones - Iechyd Da
  • Hannah Frances - Keeper of the Shepherd
  • Clairo - Charm
  • Clarissa Connelly - World of Work
  • Tucker Zimmerman - Dance of Love
indie-achtige dingen? Zaken waar ik ook in mijn jongere jaren van genoten zou hebben
  • The Smile - Wall of Eyes (en Cutouts die ik een beetje minder goed vind maar nog steeds meer dan goed)
  • Mannequin Pussy - I Got Heaven
  • Nilufer Yanya - My Method Actor
  • Geordie Greep - The New Sound
  • English Teacher - This Could Be Texas
  • Helado Negro - Phasor
  • Fontaines DC - Romance
  • Father John Misty - Mahashmashana
  • Godspeed You! Black Emperor - No Title
  • Nick Cave & The Bad Seeds - Wild God
  • Still House Plants - If I Don't Make It, I Love U
  • Mdou Moctar - Funeral For Justice
  • Vampire Weekend - Only God Was Above Us
  • Jack White - No Name
  • Friko - Where We've Been, Where We Go From Here
  • St. Vincent - All Born Screaming
  • Ducks Ltd. - Harm's Way
  • Porridge Radio - Clouds in the Sky They Will Always Be There For Me
  • Dummy - Free Energy
  • Oneida - Expensive Air
  • Blue Bendy - So Medieval
zware metalen
  • Chat Pile - Cool World
  • Oransi Pazzuzu - Muuntautuja
  • BIG|Brave - A Choas of Flowers
  • Knocked Loose - You Won't Go Before You're Supposed To
  • Sumac - The Healer
  • Ulcerate - Cutting The Throat of God
  • The Jesus Lizard - Rack
  • Thou - Umbilical
hip hop, soul, funk, jazz (eigenlijk vooral hip hop)
  • Mike & Brian Seltzer - Pinball
  • Ka - The Thief Next To Jesus
  • Mach Hommy - #RICHAXXHAITIAN
  • Tyler, The Creator - Chromakopia
  • Schoolboy Q - Blue Lips
  • Kendrick Lamar - GNX
  • Shabaka – Perceive Its Beauty, Acknowledge Its Grace
  • Elucid - Revelator
  • Ezra Collective - Dance, No One's Watching
  • yaya bey - Ten Fold
  • Roc Marciano - Marciology
  • Boldy James & Conductor Williams - Across The Tracks
  • Vince Staples - Dark Times
  • Joey Valance & Brae - No Hands
elektronica en een beetje popmuziek
  • Irène Drésel - Rose Fluo
  • Floating Points - Cascade
  • Jamie XX - In Waves
  • Nicolas Jaar - Piedras I & II
  • Charli XCX - Brat
  • Avalanche Kaito - Talitakum
  • Magdalene Bay - Imaginal Disk
  • Jlin - Akoma
  • DJ Anderson do Paraiso - Queridão
  • Bibio - Phantom Brickworks II
  • Naemi - Dust Devil
  • Donato Dozzy - Magda
  • Skee Mask - ISS010
  • Four Tet - Three
  • Trent Reznor & Atticus Ross - Challengers OST
  • Xylitol - Anemones
experimental
  • Rafael Toral - Spectral Evolution
  • Kelly Moran - Moves In The Field
  • Nidia & Valentina - Estradas
  • Ex-Easter Island Head - Norther
  • Ahmed - Giant Beauty
  • Wendy Eisenberg - Viewfinder
  • Tristwch y Fenywod - Tristwch y Fenywod
  • Xiu Xiu - 13" Frank Beltrame Italian Stiletto with Bison Horn Grip
  • Gnod - Spot Land
  • Amaro Freitas - y'y
  • Mary Halvorson - Cloudward
  • Claire Rousay - Sentiment
  • Kali Malone - All Life Long
  • The Necks - Bleed
  • Adam Wiltzie - Eleven Fugues for Sodium Pentothal
  • Oren Ambarchi, Johan Berthling, Andreas Werliin - Ghosted II
  • Tashi Wada - What Is Not Strange?
  • Colin Stetson - The Love It Took To Leave You
Merci om mijn bericht al te typen.

Iemand heeft deze muzieksite al eens aanbevolen hier (zo heb ik hem leren kennen, waarvoor dank), maar wat een zalig eindejaarslijstje qua nieuwe ontdekkingen zonder de Quietusvaagheid

Het 2024-lijstje

Albums
- Zeal and ardor - Greif
- Fever333 - Darker White
- Hippotraktor - Stasis
- Blood Incantation - Absolute Elswhere
- Nicolas Jaar - Piedras

2024 was voor mij blijkbaar een zware-metalen-jaar. De elektronica/house was dit jaar m.i. goed (Kelly Lee Owens, Blessed Madonna, Floorplan, Honey Dijon, Floating Points), Musclecars), maar in tegenstelling tot vorige jaren geen albums of mixalbums die 'on repeat' stonden.

Optredens
- Travis Scott in Sportpaleis: mee gegaan met puber-zoon, muzikaal niks voor mij, maar qua show en energie een fantastische ervaring
- Darkside, AB: volledig mee in de muziek (en mijn vrouw ook, wat wel een plus is)
- DJ-set van Eris Drew en Octo Octa, Contrair Open Air (OLT Rivierenhof): muzikaal en Dj-technisch een feestje, maar vooral het plezier dat ze zelf uitstraalden was zalig
- Pendulum, Graspop

Online Mixes
- Eris Drew's Raving Disco Breaks vol. II
- RA940 - Man Power
- Objekt - Live at Nowadays 2024
- Four Tet - Under The K Bridge Brooklyn

2024 in mineur
- overlijden van DJ Jackmaster

2025 - vooruitzichten
- Pothamus: album en optreden
- Alcatraz

Terug