Logies met vergunning VS AirBnb

mac-bc

Banned
Allen,

We zijn momenteel aan het kijken om op professionele basis in het toerisme te stappen. Zonder al teveel in detail te willen treden, maar de grootste uitdaging zal de omgevingsvergunning worden waarin we deze logies dus zullen aanvragen.

Daarnaast zie ik Jan en Alleman overal AirBnB's verhuren op de meest uiteenlopende plaatsen, zonder enige vorm van omgevingsvergunning.

Kan iemand mij zeggen welke idioten zich vandaag de dag nog bezighouden met het aanvragen van omgevingsvergunningen voor logies als je ook gewoon zonder omgevingsvergunning en zonder "overheidsbemoeienissen" alles op AirBnB kan zwieren? Of zijn er wel degelijk ook beperkingen aan AirBnB? Of zijn er wel degelijk ook voordelen aan de officiële weg?

Elke vorm van feedback wordt geapprecieerd.

Je hoeft geen functiewijziging te hebben per definitie, er zijn uitzonderingen voorzien voor tijdelijke situaties of waar de hoofdfunctie niet verandert (bvb mensen die hun woning slechts sporadisch of menen die slechts een deel van hun woning verhuren).

AirBnb zelf controleert niet of mensen een omgevingsvergunning hebben (ze kennen de reglementering niet van alle landen, gemeenten, regio's etc), maar er is wel degelijk inspectie van Toerisme Vlaanderen. De controleur vertelde onlangs op een meeting dat ze met 5 zijn om duizenden adressen of Airbnb en andere te controleren (niet enkel op die omgevingsvergunning, ook op andere zaken). Wat dus in de praktijk gaten openlaat. Dit jaar zouden ze focussen rond de streken van een aantal grote festivals, waar bedden aangeboden worden zonder de nodige veiligheidsvoorschriften.

Kort: maak dus dat je een functiewijziging hebt als je niet plots je investering verloren wil zien gaan, want eens je een controle hebt en je geen functiewijziging kan doen, hang je.

Oja, bij ons is Airbnb slechts goed voor enkele % van de inkomsten. Booking werkt bij ons véél beter. Maar dat hangt af van het type logie, denk ik.

Terug
Bovenaan