Lokale verkiezingen 13 oktober. Ga jij stemmen?

Ga jij stemmen op 13 oktober?

• Zeker wel

Stemmen: 147 63,1%
  • Waarschijnlijk wel

Stemmen: 29 12,4%
  • Waarschijnlijk niet

Stemmen: 24 10,3%
  • Zeker niet

Stemmen: 33 14,2%

• Totaal aantal stemmers
    233

Panda

Well-known member
Crowdfunder FE
Naar aanleiding van onderstaand artikel vraag ik mij af of jullie gaan stemmen op 13 oktober?

Voor het eerst geen opkomstplicht meer bij verkiezingen in Vlaanderen: gaan we massaal thuisblijven?

Ik ga alvast niet gaan stemmen. Enerzijds omdat ik moet gaan werken en ik mij daar niet speciaal ga voor vrijmaken en anderzijds omdat ik niets van politiek (laat staan lokale politiek) volg.

Uiteraard ga ik kiezen. Wie niet kiest, moet niet zagen achteraf dat het allemaal klungelaars zijn. Ook al kan je enkel op klungelaars stemmen.

Voor wie ... dat weet ik nog niet goed. Ik heb de stemtest van DS gedaan en ik kom uit bij de lokale sossen, nauw gevolgd door N-VA. Dus ik ga moeten kijken welke thema's voor mij het meeste doorwegen. Van mijn vrouw mag ik alleszins niet stemmen op de partij die de lokale schepen van onderwijs heeft afgevaardigd.

Ben wel benieuwd wat voor effect het zal hebben op de partijen, gaan partijen als PvdA of Vlaams belang plots veel percentage verliezen of gaan ze juist nog meer percentage winnen?

Ik ga uit principe, ik vind dat mijn plicht en ook gewoon nogal dwaas om het niet te doen. De kans is groot dat mijn vrouw moet werken dan, en dan kan ik een 2-jarige meenemen ook.

Maar ik vind persoonlijk dit kerktorenniveau weinig interessant, om niet te zeggen overbodig. Je ziet ook van mijlenver afkomen dat de lijst van de burgemeester gaat winnen, ondanks dat zowat half het schepencollege bijklust in de immosector. Dusja, daar zal ik dan tegen stemmen, zonder veel vertrouwen dat de andere kant beter is.

Ik woon in het hoofdstedelijk gewest, dus ik moet. Heeft geen zin dat ik ga, want er is toch al een voorakkoord tussen de drie grootste Franstalige partijen.

Gezien in de rest van de wereld nog zo veel mensen er alles zouden voor geven om eerlijk te mogen gaan stemmen, zou ik het zot vinden van mezelf om niet te gaan.
En ik hoop ook dat het tolerant eiland Gent standhoudt.

Vooral zeer benieuwd naar mogelijke significante verschuivingen ten gevolge van het afschaffen van de stemplicht.

Ja, zeker wel. Een recht dat velen niet hebben en dat we niet vanzelfsprekend zouden mogen vinden. Hopelijk is er met de afschaffing van de opkomstplicht nog altijd een hoge opkomst.

Waarschijnlijk niet.
Kleine gemeente met slechts 3 partijen (CD&V+, N-VA en Damse Belangen) waarbij CD&V al altijd aan de knoppen heeft gezeten.
CD&V+ heeft momenteel 16 zetels op 21, veel zal hier dus niet veranderen.
De oudere generatie is hier volop CD&V en die gaan wel plichtsgetrouw stemmen volgens mij, dus waarschijnlijk krijgen we gewoon meer van hetzelfde.

Bij N-VA is de lijsttrekker een oudere dokter, Damse Belangen zijn wat ex-CD&V'ers en een hoopje roepers (genre: alles dat volgens hen slecht is ligt aan de burgemeester) dus er zijn geen valabele alternatieven.

Deze week wel een brief ontvangen dat ik bijzitter ben in een telbureau, gelukkig voor de gemeente dus dat zou vlot moeten gaan.
Het tellokaal is letterlijk 2 huizen verder, ergens ben ik wel benieuwd om dat eens mee te maken (al heb ik in't begin wel eens gevloekt).

Zeker ga ik stemmen. Ik wil niet in de positie zitten dat een of andere paljas het voor het zeggen krijgt terwijl ik op mijn lui gat zat de zondag van de verkiezingen. Als dat toch gebeurd wil ik toch kunnen zeggen dat ikzelf mijn stem toch heb laten horen.

Het was mij helemaal ontgaan dat de gemeenteraadsverkiezing geen stemplicht meer had.

Zeker op lokaal vlak heeft een stem toch wat impact. Geen haar op m'n hoofd dus dat er aan denkt om niet te gaan. Het zal wel speciaal worden met de fusie nu, alle partijen van de drie deelgemeenten zijn min of meer samen gesmeten, benieuwd wat dat zal geven.

Ik ga stemmen.
Eigenlijk voor 2 redenen: Mijn neef komt op bij de verkiezingen en als ik niet ga kan ik achteraf niet klagen wat voor klungels het zijn :unsure: .

Ik woon in een fusie gemeente. Elke kandidaat burgemeester komt van de andere gemeente.

Partij van de burgemeester ga ik uit principe niet op stemmen. Hij is bij de vorige gemeenteraad verkiezingen met groot vertoon hier in de living komen verkondigen dat hij nooit gaat fuseren.

Bij een andere partij komen de dorpsgenoten pas op plaats 7

Dus ik dacht ik hoor het Vlaams Belang zeker met hun slogan .... Terug van ons! Maar die hebben zo goed als alleen kandidaten van de andere gemeente aangezien VB geen partij heeft in mijn gemeente.

Ik ga een tegenstem uitbrengen maar weet nog niet op wie

Ja, zeker wel.

In het verleden hebben onze voorouders daarvoor gestreden en ik ga dit dan zeker ook niet opgeven.

Ongeacht het eventuele ongemak.

Dat zou eerlijk gezegd mijn énige argument zijn om te gaan stemmen, een random knikker voor een democratische partij en dus geen communisten of fascisten, maar ik heb op lokaal niveau nu eens géén enkele voorkeur.

Ja zeker wel.

Dezelfde partij is hier janmer genoeg al langer dan 20 jaar aan de macht dus ik verwacht niet dat ze niet de grootste gaan zijn maar als ze klein genoeg worden en een tweede partner krijgen zou me dat al blij maken.

Het maakt me opzich zelfs niet uit wie die tweede partner word, zolang ze niet meer alleen kunnen regeren want ze kunnen er niks van.

Laatst bewerkt:
Zonder twijfel. Ik kan me niet bedenken dat ik niet zou gaan stemmen als ik ergens de mogelijkheid heb.

Terug
Bovenaan