Loonsopslag, hoe werkt het bij jullie?

Hoe verandert je loon?

• Individueel onderhandelen - op aanvraag van werknemer - losse procedure

Stemmen: 30 22,2%
  • Individueel onderhandelen - op aanvraag van werknemer - strikte procedure

Stemmen: 6 4,4%
  • Individueel onderhandelen - na regelmatige evaluaties

Stemmen: 51 37,8%
  • Collectief onderhandelen - regelmatige onderhandelingen vakbond/werkgever

Stemmen: 2 1,5%
  • Collectief onderhandelen - vooraf bepaalde barema's (ancienniteit/functie)

Stemmen: 26 19,3%
  • Via index, sectorale cao's, ...

Stemmen: 36 26,7%
  • Andere optie (zie topic)

Stemmen: 9 6,7%

• Totaal aantal stemmers
    135

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
Nav andere topic, hoe doet men bij jullie huidige werkgever de loonsopslagen, los van indexaties en andere sectorale/wettelijke verplichtingen?

Bij ons:

tweejaarlijks zijn er CAO onderhandelingen voor het ganse bedrijf, tussen vakbond en werkgever. Tijdens die CAO-onderhandelingen worden de barema's eventueel aangepast (naast niet-loonsgebonden veranderingen van de arbeidsomstandigheden).

De barema's hebben jaarlijkse loonstijgingen per jaar ancienniteit (over de ganse koepel waartoe mijn werkgever behoort), maar los daarvan verander je (bvb B1->B2) nog per 4 jaar ancienniteit tot je 12 jaar bij het bedrijf zelf werkt).

Los daarvan is er enkel via veranderen van job en de 3-maandelijkse index een verandering van je loon.

Bij ons, federale overheid, liggen de loonsopslagen vast in barema's
Maar bij mijn weten worden die niet zomaar aangepast. Enkel tijdens de copernicusomwenteling is daar iets in die aard van gebeurd. Maar een specifieke procedure is daar bij mijn weten niet.

Dus ik ben niet 100% zeker wat ik uit de keuzeselecties hierboven expliciet zou kunnen kiezen. Ik had gedacht de optie via index,... maar zoals gezegd niet zeker ofdat dat de juiste keuze is, en of ik niet beter voor ander opteer.

Consultant dus jaarlijkse evaluaties met een daarop volgend loonsgesprek. Meestal doet de werkgever dan eerst een voorstel en kan je al dan niet proberen onderhandelen voor meer. Gesprek is altijd begin van het jaar (februari meestal) en dan wordt de opslag altijd retroactief toegepast sinds januari.

Jaarlijks evaluatiegesprek en op basis van de prestatie en beoordeling van de baas krijg je een % opslag. De index wordt daar van afgetrokken. Als je niets bovenop de index krijgt, ben je ofwel reeds te duur of heb je slecht gepresteerd. PC200

Jaarlijks evaluatiegesprek en op basis van de prestatie en beoordeling van de baas krijg je een % opslag. De index wordt daar van afgetrokken. Als je niets bovenop de index krijgt, ben je ofwel reeds te duur of heb je slecht gepresteerd. PC200
Of is de index uitzonderlijk hoog dat jaar :p.

Zoals ik in de andere topic dus al kwam te zeggen.
Hier was dat altijd informeel, in een KMO-omgeving. Gegroeid van 10 personen tot een stuk of 30 ongeveer 2 jaar terug (voor overname).
Ik heb de eerste paar jaar dat nooit gevraagd maar sindsdien doe ik het om de 2 jaar ongeveer.
Meestal gewoon een mailtje naar de baas met de redenen waarom. Vorige keer had ik ook een voorstel erbij, dat is toen gewoon zo goedgekeurd. Soms babbelen we er es over.

Nu dus ook een mailtje gestuurd, maar sinds we door een grotere groep zijn overgenomen heb ik geen enkel idee wat dat gaat geven.

Alle voorgaande jaren was er gewoon opslag bovenop de index. Nu, als de huidige prognose van 8,38% blijft voor Jan 2023, dan zal dat de eerste keer zijn dat we geen echte opslag gaan krijgen..
Ja maar zoals je zelf zegt, dit jaar (allez januari 2023...) is de index 8+%. In de meeste jaren schommelt die ergens tussen 0 en 3%.

Om het dan op jij bent te duur of uw prestaties zijn ondermaats te gooien, is dan iets te kort door de bocht ;).

Hoe wordt dat dan geregeld met percentages? 5% opslag is bv toch iets heel anders voor iemand die €2000 brut heeft tov iemand die al €5000 brut heeft…

Ik had dit jaar een heel discussie tijdens mijn loonsgesprek over het uitdrukken in percentages en zij doen dat daar niet graag. Het is altijd in absoluut bedrag dat ze voorstel doen.

Of te weinig aan bazenpoeperij gedaan :unsure:

Bij ons, federale overheid, liggen de loonsopslagen vast in barema's
Maar bij mijn weten worden die niet zomaar aangepast. Enkel tijdens de copernicusomwenteling is daar iets in die aard van gebeurd. Maar een specifieke procedure is daar bij mijn weten niet.

Dus ik ben niet 100% zeker wat ik uit de keuzeselecties hierboven expliciet zou kunnen kiezen. Ik had gedacht de optie via index,... maar zoals gezegd niet zeker ofdat dat de juiste keuze is, en of ik niet beter voor ander opteer.
Hier ook FED. Jaarlijks kleine opslag (35 bruto) 5jaarlijks grote opslag (400 bruto ong.) Automatische index.
Als je boven het maaiveld uitsteekt is er geen enkele incentive, behalve nog meer werk in uw nek gedraaid krijgen.
Promotie is mogelijk via selectie.
Per schaal is er ook een max. dus je blijft niet eeuwig stijgen tenzij je promotie maakt.

Hier is het 2-maandelijkse indexaanpassing.

Verder legt iedereen samen met zijn manager aan het begin van het jaar concrete doelstellingen vast. Tijdens 1-2-1's doorheen het jaar wordt hier regelmatig op teruggekomen en op het einde van het jaar wordt er geëvalueerd of deze objectieven zijn behaald (en op welke manier).

Iedere manager krijgt voor zijn mensen een bepaald budget voor opslag/bonus en verdeelt dit onder zijn mensen afhankelijk van ieders evaluatie.

Bij ons is er een vaste opslagpool. Vb 3% loonmassa opslag in Belgie. 4% in Nederland, 2% in Frankrijk.

And then the fighting starts....

Total loonmassa x 3% = vb 300k voor totale opslag.

Performance analyse, iedereen wordt gesorteerd in performance. Bottom 10% en top 10% is low and top performer, de rest is normal. Bottom krijgt typisch niks. Middenmoot krijgt beetje minder dan de average (als 3% in belgie, dan vb 2.5% voor de middenmoot). De top een beetje meer (vb 3.5% voor top).

De individuele loonopslag is "ad hoc", zolang de pot niet op is. De ene zal vb 10k per jaar extra krijgen, de andere 1k, de andere niks, de andere 5k. De toppers zullen een beetje meer krijgen gemiddeld. Maar er is veel overlap. Een topper kan vb 1k krijgen maar een 1time bonus of een middenmoot kan 10k krijgen en geen bonus. (Bonus is overigens ook fixed pool en fighting !).

Hier is het typisch een percentage. Je krijgt dan vb 403.39 extra en als je rekent is het dan 6 of 6.5% extra :cool:

Opslag is in november en index in januari.

Bij mij riep mijn baas mij opeens in zijn bureau, met de mededeling dat ik wel eens opslag verdiend had.
De droom, mijn baas loopt (als hij al op kantoor is) alleen maar rond te klagen en zagen dat er te veel volk rond loopt en dat die mensen allemaal te veel kosten.
In realiteit zijn we met net genoeg, eigenlijk misschien zelfs een te weinig.

Hier kandidaat voor het meest absurde systeem van het forum:
  • nog nooit opslag gekregen
  • nog nooit een echte evaluatie gekregen tenzij je een klapke van 5 min met als besluit, het gaat redelijk goed gaat beschouwen als evaluatie.
Beiden desondanks een performance die ver boven die van collega’s en zelfs zaakvoerder uitsteekt (en dan bedoel ik zowel in efficiëntie als meetbare performance) en met uitsteken bedoel ik een veelvoud.

Enige manier is letterlijk vragen om opslag en dan doe je zelf een voorstel. Anders gezegd: vanuit het bedrijf is er geen enkel initiatief of motivatie.

Laatst bewerkt:
Hier kandidaat voor het meest absurde systeem van het forum:
  • nog nooit opslag gekregen
  • nog nooit een echte evaluatie gekregen tenzij je een klapke van 5 min met als besluit, het gaat redelijk goed gaat beschouwen als evaluatie
Bij een vorige firma eens opslag gevraagd en als antwoord gekregen dat er geen opslag was en dat als ik nog wat veel zou zagen, dat dan zelfs de kuisvrouw mijn job zou kunnen overnemen.

Dat laatste is toen in mijn verkeerd keelgat geschoten. Maar bon, ik werk daar al 14 jaar niet meer.

Bij mijn huidige firma in het begin elk jaar opslag gekregen. Omdat ik uiteindelijk wat duurder wordt de laatste jaren, dan een paar jaar geen opslag meer gekregen, dan toch eens goed op tafel geslagen, en toch weer opslag gekregen vorig jaar (exclusief de index)

Wij krijgen automatisch alle jaren bij in Januari, enfin ik toch, ik ga er dus maar vanuit dat dit voor mij collega's ook zo is. Ik heb geen flauw idee van hoe dat geregeld wordt, ik vermoed op basis van de evaluties die in Q1 van het jaar voordien afgenomen worden misschien...

Index is in juli, PC209.

Terug
Bovenaan