Hier gelijkaardige twijfels, momenteel rijd ik met een Ford Focus (break) een diesel euro 6b, van het jaar 2016.
Heeft nu +/- 163.000 km, ik rij ongeveer 20.000 km per jaar
Deze wagen heeft het beruchte roetfilterprobleem. De roetfilter laten vervangen kost +/- 2.000 €, zonder garantie dat het probleem opgelost is.
Voorlopig geraak ik wel nog door de keuring via keuring in Wallonië. Voor keuring voor verkoop hang je er echter daar ook aan, en krijg je dan ook een rode kaart. Verkoop is dus enkel mogelijk zonder keuring en zeer wellicht aan een opkoper voor export.
Dus loop ik nu al even te twijfelen:
1. Auto verkopen aan opkoper voor export & 5000 a 6000 hoop ik er nog voor te krijgen, en dan jonge occasie benzine Skoda Octavia/Seat Leon kopen.
2. Auto oprijden, zolang ik nog door de keuring geraak (hoop +/- nog 2 a 4 jaar en verkopen dan op +/- 200 a 240.000 kilometer, want dan zou ook de distributieriem opnieuw moeten vervangen worden)
Laten herstellen en hopen op erdoor te geraken is geen optie, bij deze generatie van Ford kunnen de roetfilterproblemen van overal komen. En ik wil er nog zo weinig mogelijk kosten aan doen.
Ik zou graag op termijn willen overschakelen op een andere wagen met een automatique aandrijving, android auto ,… etc.
Het voordeel van nu op te rijden is dan weer dat ik er minder ‘kijk’ naar heb, er mag al eens iemand tegen zitten met zijn deur.
Ik veronderstel dat de vanuit financieel oogpunt, oprijden de beste optie is.