Renegadexxripxx
Well-known member
Of dat de vele departementen van de overheid naast de officiële salarissen die iedereen "transparant" kan inkijken, ook verborgen extraatjes geven voor de insiders.
Zo heb ik alvast weet van mooie extra's omdat ze sporadisch eens wat vroeger of later moesten werken. Of een "gevarentoelage" waarbij het begrip "gevaar" wel héél erg opgerokken werd. Tot slot werd er in mijn afdeling ook gretig gesjoemeld met fietsvergoedingen overigens.
Dat ga je nergens vermeld zien staan, op geen enkele salarissimulator, in geen enkele vacature. Alleen de insiders weten dat.
De truken van de foor.
Maar dan zijn dit geen standaard voorbeelden, zoals het hier leek het geval te zijn. Dan ben je al eerder bezig over uitzonderingen. Wat niet wil zeggen dat die uitzonderingen niet volumineus kunnen zijn.
Net zoals ik er in de private sector ook ken die wachtpremies, gevarentoelagen, bonussen, etc... krijgen wegens het feit dat ze afwijkende uurroosters hebben.
Er is nu eenmaal meer structuur bij een overheid dan bij een KMO. Waardoor het ook logischer is dat er zo'n voorzieningen getroffen zijn.
Daarnaast lijkt het mij als het is voor ingewijden dan ook niet dat dit weid verspreid is en dus eerder de uitzondering. En als het te maken heeft met gesjoemel dan beperkt dit zich niet enkel tot de overheid. Waardoor dit ook niet echt uitmaakt om daar uw tirade op te baseren.
En dan nog. Alsof een bruto-loon van 4550 euro normaal is voor iemand die vers van de schoolbanken komt?
Die komt niet van de schoolbanken. Ik ken voldoende plaatsen waar de loonsverhogingen aan de start van de carrière significant hoger zijn dan later in de carrière. Ze had 2 jaar ervaring. Dat kan in de private sector tov het begin loon al leiden tot een opslag van 500 - 1000€ bruto. Potentieel aangevuld met de index.
Daarnaast is dit een nadeel/voordeel van het barema. De index rekent daar goed op door. Ik ben in eind 2006 gestart aan 2350€ bruto private sector, en in midden 2007 had ik 2500 - 2600e bruto. Waarbij ik bij de overheid in 2010 2800 bruto had (wel maar 8 maand ervaring meegekregen, dus nog geen 2 jaar).
Als je dan kijkt naar het volgende :
Rekening houdt met het feit dat men de inflatie gerekent heeft tov van 2013 en je daar eindigt voor januari bij 35.39%. Dan wil dat alleen al zeggen dat dat startloon van 2800€ bruto op 3800€ bruto zou komen. Waardoor dit (bruto loon van 4 - 4.5k) niet zo enorm raar is. Toch ? Uiteindelijk waren er toen ik 2350€ bruto had er ook mensen die meer hadden recht komende van de schoolbanken.
Dat is nu eenmaal wat inflatie doet... daarom dat de ECB die probeert laag te houden zodanig dat we geen jaren van 10% of zo krijgen...
Bij een gebrek aan barema's kan je dan ook jaren het startloon laag houden om op die manier grotere verhogingen te kunnen geven voor goed werk. Maar dat principe werkt niet meer sinds +/-2016 is mij opgevallen. Wat een stuk gelieerd werd aan de war on talent... waarbij sommigen tegen elkaar op boden en men dus toch ook die startlonen moest verhogen om dat verloop te beperken.
Om dan nu wat blasé te doen over dat hoog bruto loon. Is dan ook een beetje raar.
Vooral als we niet weten in welke rang ze zit. A1, A2,A3, A4... waar je bij A3 of A4 zo goed als aan het maximum zit dat mogelijk zou zijn... En het niet echt eerlijk vergelijken is dan.
Al is de vibe die ik krijg bij Baert zijn schrijfsels tegenwoordig niet echt betrouwbaar... maar eerder klikgenererend.
Ah, krijgen jullie een telewerkvergoeding?
Bij ons in de privé is het feit dat je van thuis mag werken op zich al een gunst.
Nu, dat verklaart ook al een stuk waarom die goede vriendin-ambtenaar 4 dagen op 5 thuiswerkt zonder enige controle op haar prestaties. Makes sense.
Ik krijg een telewerkvergoeding. En het is beter dan niets. In de private sector ken ik er waarbij dit puur de terugbetaling is van hun telenet/proximus/... abonnement en dat is het. Ik ken er anderen waarbij dit die 167€ of zoiets als nettovergoeding was die men kon claimen. En ik ken er anderen waar ze een shot onder hun kont krijgen als ze er achter vragen.
Om dan te stellen dat dit voor de privé, of zo lijk jij het toch te doen overkomen, het enkel een gunst is. Is opnieuw gewoon diep oneerlijk.
Voor de rest is die vergoeding een maandelijks forfait die onafhankelijk is van de aantal dagen dat je het doet. Al was er wel een koppeling om recht te hebben op dat forfait met een aantal minimum dagen dat je effectief telewerk moet doen (indien je nooit telewerkt of zo 1 keer in de maand, dan heb je vb geen recht op die forfait).
De consensus onder de ambtenaren is dus blijkbaar niét dat de ambtenaren een te hoog loon hebben. Neen, het is Stijn Baert die er niets van kent, het is het salariskompas dat vol leugens staat en bij uitbreiding is het eigenlijk heel HLN dat niet deugt. Zoiets?
De consensus onder de ambtenaren is dat de gegevens die Stijn Baert gebruikt niet representatief zijn of op zijn minst lijken voor een gemiddelde.
Maar dat er potentieel geen uitzonderingen is... dat kan altijd zijn. Maar dan is het überhaupt belachelijk om dat als voorbeeld te geven om te claimen dat ambtenaren hoge lonen hebben.
Ambtenaren hebben gewoon lonen die correct aan de inflatie werden aangepast, wat toch geen slecht ding is ? Uiteindelijk hebben we een indexatiemechanisme voor iets.
Wat niet wil zeggen dat ik als ambtenaar moet klagen over mijn loon (zeker met mijn opgebouwde anciënniteit nu). Maar het is wel zo dat het bij ons vb niet evident is om volk te vinden juist door de grote concurrentie van andere werkgevers die evengoed wanhopig op zoek zijn naar personeel. Vooral toen de economie aantrok. Wat eerder het geval van 2016 was. Die pensioengolf voel je ook bij de overheid hoor...
Het moment dat de economie afkoelt (of Trump meer van zijn fratsen doet) kan het gerust zijn dat werken bij de overheid ook met een lager loon terug meer op waarde geschat zal worden.

)