Loontrekkende vs ambtenaar

Of dat de vele departementen van de overheid naast de officiële salarissen die iedereen "transparant" kan inkijken, ook verborgen extraatjes geven voor de insiders.

Zo heb ik alvast weet van mooie extra's omdat ze sporadisch eens wat vroeger of later moesten werken. Of een "gevarentoelage" waarbij het begrip "gevaar" wel héél erg opgerokken werd. Tot slot werd er in mijn afdeling ook gretig gesjoemeld met fietsvergoedingen overigens.
Dat ga je nergens vermeld zien staan, op geen enkele salarissimulator, in geen enkele vacature. Alleen de insiders weten dat.

De truken van de foor.

Maar dan zijn dit geen standaard voorbeelden, zoals het hier leek het geval te zijn. Dan ben je al eerder bezig over uitzonderingen. Wat niet wil zeggen dat die uitzonderingen niet volumineus kunnen zijn.
Net zoals ik er in de private sector ook ken die wachtpremies, gevarentoelagen, bonussen, etc... krijgen wegens het feit dat ze afwijkende uurroosters hebben.

Er is nu eenmaal meer structuur bij een overheid dan bij een KMO. Waardoor het ook logischer is dat er zo'n voorzieningen getroffen zijn.
Daarnaast lijkt het mij als het is voor ingewijden dan ook niet dat dit weid verspreid is en dus eerder de uitzondering. En als het te maken heeft met gesjoemel dan beperkt dit zich niet enkel tot de overheid. Waardoor dit ook niet echt uitmaakt om daar uw tirade op te baseren.

En dan nog. Alsof een bruto-loon van 4550 euro normaal is voor iemand die vers van de schoolbanken komt?

Die komt niet van de schoolbanken. Ik ken voldoende plaatsen waar de loonsverhogingen aan de start van de carrière significant hoger zijn dan later in de carrière. Ze had 2 jaar ervaring. Dat kan in de private sector tov het begin loon al leiden tot een opslag van 500 - 1000€ bruto. Potentieel aangevuld met de index.

Daarnaast is dit een nadeel/voordeel van het barema. De index rekent daar goed op door. Ik ben in eind 2006 gestart aan 2350€ bruto private sector, en in midden 2007 had ik 2500 - 2600e bruto. Waarbij ik bij de overheid in 2010 2800 bruto had (wel maar 8 maand ervaring meegekregen, dus nog geen 2 jaar).
Als je dan kijkt naar het volgende :

Rekening houdt met het feit dat men de inflatie gerekent heeft tov van 2013 en je daar eindigt voor januari bij 35.39%. Dan wil dat alleen al zeggen dat dat startloon van 2800€ bruto op 3800€ bruto zou komen. Waardoor dit (bruto loon van 4 - 4.5k) niet zo enorm raar is. Toch ? Uiteindelijk waren er toen ik 2350€ bruto had er ook mensen die meer hadden recht komende van de schoolbanken.
Dat is nu eenmaal wat inflatie doet... daarom dat de ECB die probeert laag te houden zodanig dat we geen jaren van 10% of zo krijgen...

Bij een gebrek aan barema's kan je dan ook jaren het startloon laag houden om op die manier grotere verhogingen te kunnen geven voor goed werk. Maar dat principe werkt niet meer sinds +/-2016 is mij opgevallen. Wat een stuk gelieerd werd aan de war on talent... waarbij sommigen tegen elkaar op boden en men dus toch ook die startlonen moest verhogen om dat verloop te beperken.

Om dan nu wat blasé te doen over dat hoog bruto loon. Is dan ook een beetje raar.
Vooral als we niet weten in welke rang ze zit. A1, A2,A3, A4... waar je bij A3 of A4 zo goed als aan het maximum zit dat mogelijk zou zijn... En het niet echt eerlijk vergelijken is dan.

Al is de vibe die ik krijg bij Baert zijn schrijfsels tegenwoordig niet echt betrouwbaar... maar eerder klikgenererend.

Ah, krijgen jullie een telewerkvergoeding?
Bij ons in de privé is het feit dat je van thuis mag werken op zich al een gunst.

Nu, dat verklaart ook al een stuk waarom die goede vriendin-ambtenaar 4 dagen op 5 thuiswerkt zonder enige controle op haar prestaties. Makes sense.

Ik krijg een telewerkvergoeding. En het is beter dan niets. In de private sector ken ik er waarbij dit puur de terugbetaling is van hun telenet/proximus/... abonnement en dat is het. Ik ken er anderen waarbij dit die 167€ of zoiets als nettovergoeding was die men kon claimen. En ik ken er anderen waar ze een shot onder hun kont krijgen als ze er achter vragen.

Om dan te stellen dat dit voor de privé, of zo lijk jij het toch te doen overkomen, het enkel een gunst is. Is opnieuw gewoon diep oneerlijk.
Voor de rest is die vergoeding een maandelijks forfait die onafhankelijk is van de aantal dagen dat je het doet. Al was er wel een koppeling om recht te hebben op dat forfait met een aantal minimum dagen dat je effectief telewerk moet doen (indien je nooit telewerkt of zo 1 keer in de maand, dan heb je vb geen recht op die forfait).

De consensus onder de ambtenaren is dus blijkbaar niét dat de ambtenaren een te hoog loon hebben. Neen, het is Stijn Baert die er niets van kent, het is het salariskompas dat vol leugens staat en bij uitbreiding is het eigenlijk heel HLN dat niet deugt. Zoiets?

De consensus onder de ambtenaren is dat de gegevens die Stijn Baert gebruikt niet representatief zijn of op zijn minst lijken voor een gemiddelde.
Maar dat er potentieel geen uitzonderingen is... dat kan altijd zijn. Maar dan is het überhaupt belachelijk om dat als voorbeeld te geven om te claimen dat ambtenaren hoge lonen hebben.

Ambtenaren hebben gewoon lonen die correct aan de inflatie werden aangepast, wat toch geen slecht ding is ? Uiteindelijk hebben we een indexatiemechanisme voor iets.
Wat niet wil zeggen dat ik als ambtenaar moet klagen over mijn loon (zeker met mijn opgebouwde anciënniteit nu). Maar het is wel zo dat het bij ons vb niet evident is om volk te vinden juist door de grote concurrentie van andere werkgevers die evengoed wanhopig op zoek zijn naar personeel. Vooral toen de economie aantrok. Wat eerder het geval van 2016 was. Die pensioengolf voel je ook bij de overheid hoor...
Het moment dat de economie afkoelt (of Trump meer van zijn fratsen doet) kan het gerust zijn dat werken bij de overheid ook met een lager loon terug meer op waarde geschat zal worden.

De consensus onder de ambtenaren is dus blijkbaar niét dat de ambtenaren een te hoog loon hebben. Neen, het is Stijn Baert die er niets van kent, het is het salariskompas dat vol leugens staat en bij uitbreiding is het eigenlijk heel HLN dat niet deugt. Zoiets?

Anderen hebben je hier al héél uitgebreid geantwoord dus ik ga het bondig houden:
uitzonderlijk profiel, de uitzondering en niet de regel in combinatie met slechte HLN-journalistiek: dat eerste klasse treinabo ben ik nog nooit tegengekomen bij een vacature bij de overheid met uitzondering misschien bij kabinetards, maar daar word je voor gevraagd...

Salariskompas is een slechte tool (enquête met niet altijd even goede sampling) in vergelijking met salarissimulators en benchmarkstudies, en ja dat Stijn Baert dat al te kritiekloos gebruikt zegt veel over hem.
De bruto/netto verhouding die wordt gerapporteerd is overigens ook twijfelachtig.
Dus ja, zijn steak-recensies lijken dan nog "nauwkeuriger", lol.

Wat ik vooral nog zou toevoegen is dat jij blijkbaar héél véél moeite hebt met het idee van barema's of het idee dat je in de privé meer zou kunnen verdienen... je kan het ook omkeren: doordat sommige bedrijven vooral in dit land bewust hun werknemers trachten ongeïnformeerd te houden, informatie over lonen van collega's niet delen, krijg je absurde situaties dat je (zoals ik) jobaanbiedingen krijgt voor quasi dezelfde jobinhoud maar met € 1000 bruto verschil (of meer, en de lager betaalde job lag dan nog in een 'betere' regio), mensen die wél een loonstijging zouden verdienen maar die niet krijgen want onvoldoende assertief, etc.
Of ergste van alles nog (vroeger vaker dan tegenwoordig): mensen doorheen meerdere sollicitatierondes trachten te lokken zonder concreet een salaris te plakken op de job. Ik dacht/hoopte dat Europa hier binnenkort gelukkig verandering in zou brengen.

Anderen hebben je hier al héél uitgebreid geantwoord dus ik ga het bondig houden:
uitzonderlijk profiel, de uitzondering en niet de regel in combinatie met slechte HLN-journalistiek: dat eerste klasse treinabo ben ik nog nooit tegengekomen bij een vacature bij de overheid met uitzondering misschien bij kabinetards, maar daar word je voor gevraagd...

Salariskompas is een slechte tool (enquête met niet altijd even goede sampling) in vergelijking met salarissimulators en benchmarkstudies, en ja dat Stijn Baert dat al te kritiekloos gebruikt zegt veel over hem.
De bruto/netto verhouding die wordt gerapporteerd is overigens ook twijfelachtig.
Dus ja, zijn steak-recensies lijken dan nog "nauwkeuriger", lol.

Wat ik vooral nog zou toevoegen is dat jij blijkbaar héél véél moeite hebt met het idee van barema's of het idee dat je in de privé meer zou kunnen verdienen... je kan het ook omkeren: doordat sommige bedrijven vooral in dit land bewust hun werknemers trachten ongeïnformeerd te houden, informatie over lonen van collega's niet delen, krijg je absurde situaties dat je (zoals ik) jobaanbiedingen krijgt voor quasi dezelfde jobinhoud maar met € 1000 bruto verschil (of meer, en de lager betaalde job lag dan nog in een 'betere' regio), mensen die wél een loonstijging zouden verdienen maar die niet krijgen want onvoldoende assertief, etc.
Of ergste van alles nog (vroeger vaker dan tegenwoordig): mensen doorheen meerdere sollicitatierondes trachten te lokken zonder concreet een salaris te plakken op de job. Ik dacht/hoopte dat Europa hier binnenkort gelukkig verandering in zou brengen.

Keer voor keer wijzen enquêtes en officiële cijfers uit dat ambtenaren bovengemiddeld verdienen. Ze zijn de 3de best-betalende sector van gans dit land, nog zonder de royale pensioenen meegerekend, zonder de vroegere pensioenleeftijd meegerekend, zonder de lagere werkdruk meegerekend, zonder het significant aantal hogere verlofdagen meegerekend, nog zonder de quasi oneindige werkzekerheid meegerekend, nog zonder het systeem van gegarandeerde loonsopslagen tot aan uw (vervroegd) pensioen meegerekend, enzovoort enzovoort. Onthoud dit want ik kom er hieronder nog op terug.

Dus stop nu toch gewoon eens met dit te proberen ontkrachten? Met al jullie excuses à la "HLN liegt!", "Salariskompas is onbetrouwbaar!", "Wat jij zegt mac-bc, zijn slechts anekdotes!", "De voorbeelden die in de krant staan, zijn óók toevallig allemaal uitzonderingen!", ... Alle officiële cijfers, gemiddelden en statistieken wijzen erop dat je bij de overheid bovengemiddelde lonen krijgt. Dit terwijl de USP's van de overheid totaal ergens anders liggen: namelijk de vetgedrukte zaken hierboven.

Maar bovenop die hele lijst aan USP's, willen ze óók nog eens hypercompetitief verlonen door boven quasi alle privé-sectoren uit te torenen. En dan willen ze ook nog eens gigantisch groeien in aantallen. Ik bedoel: waar en wanneer zal dit eens ophouden?! :wtf:
En dat kan allemaal zomaar zonder dat iemand zich daar vragen bij stelt want ze zitten aan de geldbron en zitten ook nog eens aan de stuurknuppel van het beleid. N'importe quoi. Draai die geldkraan maar open.

Dus wat krijg je dan? Een totale aberratie natuurlijk:
  • De overheid vormt een oneerlijke concurrent voor zijn eigen private bedrijven op de arbeidsmarkt.
  • Ambtenaren die bijvoorbeeld in geen honderd jaar zouden willen veranderen van job omwille van de talloze USP's binnen de overheid (opnieuw zie vetgedrukt hierboven), die mogen dan elk jaar meedoen aan examens en krijgen dan plots gigantische loonsopslagen van bijna € 1000/maand zonder dat hun functie qua inhoud of verantwoordelijkheden veranderd. :wtf: Wie vindt dit soort zaken in hemelsnaam toch uit? Dat is gewoon létterlijk win-for-life ticketjes uitdelen zonder reden. Dat heeft niets meer met een efficiënt HR-beleid te maken. Dat heeft niets meer te maken met het houden van talenten. Dat is gewoon: raam open, andermans geld eruit kieperen en arrogant verder doen.

Mensen in de privé zouden eens allemaal moeten weten waarom ze zoveel belastingen betalen. Er breekt een regelrechte opstand uit. In de mate dat ze uiteraard zelf ook niet onrechtstreeks aan de vetpotten van de overheid zitten door hun vriendin/vrouw, broer of zus, ouders, ... die deel van het systeem geworden zijn. Een niet-ondenkbaar scenario met 1,6 miljoen werkenden in dit land wiens loon rechtstreeks van overheidsmiddelen komt. And still counting. En dan moet defensie ook nog starten met hun duizenden aanwervingen.

Ik zie die vetpotten bij de overheid ook bij mijn vriendin. 2500 euro per maand. Bruto. Voor een voltijds contract. Maar wat verdienen ze toch allemaal veel en wat een concurrentie met de privé. :laugh:

Maar zoals anderen je hier al hebben op gewezen, aan een loonschaal die een gewone A1 niet heeft én met een bruto/nettoverhouding die niet klopt, HLN-niveau dus.

Keer voor keer wijzen enquêtes en officiële cijfers uit dat ambtenaren bovengemiddeld verdienen. Ze zijn de 3de best-betalende sector van gans dit land, nog zonder de royale pensioenen meegerekend, zonder de vroegere pensioenleeftijd meegerekend, zonder de lagere werkdruk meegerekend, zonder het significant aantal hogere verlofdagen meegerekend, nog zonder de quasi oneindige werkzekerheid meegerekend, nog zonder het systeem van gegarandeerde loonsopslagen tot aan uw (vervroegd) pensioen meegerekend, enzovoort enzovoort. Onthoud dit want ik kom er hieronder nog op terug.

Dus stop nu toch gewoon eens met dit te proberen ontkrachten? Met al jullie excuses à la "HLN liegt!", "Salariskompas is onbetrouwbaar!", "Wat jij zegt mac-bc, zijn slechts anekdotes!", "De voorbeelden die in de krant staan, zijn óók toevallig allemaal uitzonderingen!", ... Alle officiële cijfers, gemiddelden en statistieken wijzen erop dat je bij de overheid bovengemiddelde lonen krijgt. Dit terwijl de USP's van de overheid totaal ergens anders liggen: namelijk de vetgedrukte zaken hierboven.

Maar bovenop die hele lijst aan USP's, willen ze óók nog eens hypercompetitief verlonen door boven quasi alle privé-sectoren uit te torenen. En dan willen ze ook nog eens gigantisch groeien in aantallen. Ik bedoel: waar en wanneer zal dit eens ophouden?! :wtf:
En dat kan allemaal zomaar zonder dat iemand zich daar vragen bij stelt want ze zitten aan de geldbron en zitten ook nog eens aan de stuurknuppel van het beleid. N'importe quoi. Draai die geldkraan maar open.

Dus wat krijg je dan? Een totale aberratie natuurlijk:
  • De overheid vormt een oneerlijke concurrent voor zijn eigen private bedrijven op de arbeidsmarkt.
  • Ambtenaren die bijvoorbeeld in geen honderd jaar zouden willen veranderen van job omwille van de talloze USP's binnen de overheid (opnieuw zie vetgedrukt hierboven), die mogen dan elk jaar meedoen aan examens en krijgen dan plots gigantische loonsopslagen van bijna € 1000/maand zonder dat hun functie qua inhoud of verantwoordelijkheden veranderd. :wtf: Wie vindt dit soort zaken in hemelsnaam toch uit? Dat is gewoon létterlijk win-for-life ticketjes uitdelen zonder reden. Dat heeft niets meer met een efficiënt HR-beleid te maken. Dat heeft niets meer te maken met het houden van talenten. Dat is gewoon: raam open, andermans geld eruit kieperen en arrogant verder doen.

Mensen in de privé zouden eens allemaal moeten weten waarom ze zoveel belastingen betalen. Er breekt een regelrechte opstand uit. In de mate dat ze uiteraard zelf ook niet onrechtstreeks aan de vetpotten van de overheid zitten door hun vriendin/vrouw, broer of zus, ouders, ... die deel van het systeem geworden zijn. Een niet-ondenkbaar scenario met 1,6 miljoen werkenden in dit land wiens loon rechtstreeks van overheidsmiddelen komt. And still counting. En dan moet defensie ook nog starten met hun duizenden aanwervingen.

Je hanteert een zeer bizarre mindset, waarbij je de verloning van een select aantal topambtenaren op de hoogste niveaus en blijkbaar ook nog eens bij instituten met aparte, betere barema's veralgemeent naar alle ambtenaren.

Wil je anekdotes?
Een ex van mij die werkt op niveau C, dat is géén vetpot hoor. Zelfs niet als je door zou kunnen groeien naar niveau B.
Mijn moeder heeft na 18 jaar privé (waar ze véél beter verdiende), ook nog 25 jaar bij de stad gewerkt op niveau D (ondanks diploma, maar persoonlijke keuze, vlakbij huis, ten voordele van mij en m'n zus) ... dat loon was nog magerder hoor.

Maar sure, staar je gerust blind op een master economie die economisch adviseur bij het BIPT, waarvan het HLN dan nog schijnbaar de getallen niet juist krijgt.

Win-for-life impliceert in mijn ogen overigens ook dat je er niet voor moet werken, alsof al die jobs nutteloos zijn (een deel mogelijk wel uiteraard, ga niet ontkennen dat er efficiëntiewinsten zitten, zeker in tijden van digitalisering).

En opnieuw dezelfde dooddoener alsof iedereen wiens loon vanuit overheidsmiddelen een ambtenaar zou zijn, klopt strikt genomen ook niet.

De "USP's" van de overheid:
  • hogere werkzekerheid: logisch, tenzij je de Musk tour op wilt
  • zekerheid van barema (maar dat wil jij net afschaffen?)
  • royale pensioenen is men stevig aan het afbouwen PLUS een stevige groepsverzekering is voor hogere profielen nog altijd beter dan een "weddenschap" dat je na je 67 lang genoeg leeft om veel te hebben aan dat hoger pensioen (de vakbonden zijn nogal optimistisch over hun 20 jaar denk ik dan),
    lagere niveaus hebben toegegeven wel eerder baat bij een hoger pensioen berekend op enkel de laatste loopbaanjaren (maar ook hier: dit gaat men afbouwen).
  • vroegere pensioenleeftijd hebben standaard federale ambtenaren niet, soldaten/brandweer (logisch) en leerkrachten (minder logisch) bijvoorbeeld nog wel, dus opnieuw, niet van toepassing op de juffrouw in het HLN artikel
  • extralegale voordelen vind je er véél beperkter, reken maar eens de waarde van een bedrijfswagen uit over een hele carrière, dat zijn ettelijke honderd duizenden euro's. Treinabonnement is 2e klasse doorgaans en dat is ook niet echt altijd een pretje, 20 stakingsdagen al dit jaar?
Hoger loon vind je er zeker niet gegarandeerd, werkdruk is afhankelijk van je dienst/moment.
Als je géén enkel USP als overheid zou hebben, heb je natuurlijk géén toegang tot deftig personeel ook niet.

En een gewone A1 met twee jaar ervaring verdient 3.960 bruto, 2.600 netto exclusief premies (taalpremie indien je kwalificeert) en nettovergoedingen (internet en telewerk)

Wat je dus kan checken op de simulator van Bosa. En dat is de normale situatie. Niet een of ander uitzondering bij het BIPT waar duidelijk mensen overbetaald worden :p.

(Er is een goeie jump na drie jaar ervaring bij de overheid. Dan wordt het 4.540 bruto)

Laatst bewerkt:

Een A1 met 2j ervaring. Wat dus niet iemand is die recht van de schoolbanken komt. Een persoon die een exceptioneel heeft gekregen elk jaar op zijn beoordeling (dat is bij ons, en een groot stuk van de federale entiteit, ondertussen afgeschaft - men kan enkel nog voldoende of onvoldoende krijgen - met een remediëringstraject bij onvoldoende en uiteindelijk ontslag(al moet je dan wel een goed dossier hebben)) om de verhoging in salarisband naar NA12 te kunnen krijgen na 2 jaar. Anders is het 3 jaar dat dit duurt.
Waarbij de volgende stap pas na 5 - 6 jaar is.

Waar het brutoloon dan +/-4500€ is en het equivalente nettoloon 2832€. En dus niet 3200€ netto. Maar dan spreken we niet meer over de proverbiale schoolverlater. En moeten we eerlijk zijn dat iemand die bij de big 4, wegens +/- zelfde pool, heeft gesparteld en uitkijkt naar ergens anders aan de slag te gaan. Dan zal die verloning ook eerder in die richting gaan, aangevuld met extralegale voordelen. Waardoor dit niet uitzonderlijk is.
Al zal het bij de big 4 mogelijks nog wel perfect mogelijk zijn dat je daar naar 4 jaar nog altijd als een citroen wordt uitgeknepen jagend naar die wortel. Maar ik zie niet in waarom je daar zou moeten naar streven.

Indien die persoon perfect tweetalig is dan kan die persoon een verhoging van het brutoloon met 110€*index krijgen. Maar dat is niet evident te behalen. De haalbare versie is 50€ * index indien je u verstaanbaar en correct kan uitdrukken in het frans. Moet niet perfect zijn, maar je moet wel de nuances van het gesprek kunnen verstaan en mee converseren. Wat ik niet slecht vind om te doen. Dit kan je enkel behalen in een tweetalige dienst waar er verwacht wordt dat je zowel franstalige als nederlandstalige dossiers zou kunnen krijgen. Werk je in een puur nederlandstalige of franstalige dienst en ook al heb je die capaciteit dan kom je er niet voor in aanmerking.

De verloning van een A2 of A1 eindigt op hetzelfde niveau. De A2 start iets hoger (+/- op niveau A12) maar stijgt iets minder stijl over +/- 25 - 30 jaar. Wat dus wil zeggen dat enkel A3 of A4 een echt niveau verschil is. A1 is basis niveau A. A2 kom je eerder tegen bij experten, als het een moeilijkere functie is om in te vullen, of bij teamleaders. De A3 ga je eerder terecht komen bij diensthoofden. En de A4 bij sectie of divisiemanagers. In onze entiteit hebben we een 5 tal A4's voor een 800 FTE's. En ik dacht iets van een 15 - 20 A3's (ik heb ze niet geteld, is ruwe schatting).

De overheid verloont in principe zeer zwaar op basis van een bruto pakket. Indexaties wegen daardoor ook significant door. Waardoor de indexatie in 2020 tot ik dacht 2022 zo rond de 20% uitkwam. Wat een significante verhoging gaf van die brutoverloning. Waardoor het dan ook perfect kan dat de verloning van de ambtenaren gewoon in de andere richting gebalanceerd is in vergelijking met de private sector.
Maar ik moet eerlijk zijn dat zelfs met deze zogezegd disproportionele verloning zoals jij het stelt. Dat het nog altijd een strijd is om mensen warm te krijgen om bij ons te komen werken.

Maar bon, ik moet zeggen dat ik tegenwoordig ook meer en meer hoor dat door de moeilijkheidsgraad om aan volk te komen dit meer en meer onder zelfstandig statuut is of lijkt te zijn in de private sector. Al is het dan eerder onder de noemer van schijnzelfstandigheid (vast contract bij 1 partij, geld op voorhand (3 maand loon),... terwijl dit vroeger in loondienst was)

Er zijn ook in de privé heel wat jobs met lonen < 2500 bruto
Tuurlijk. maar de gemiddelde basisjob bij de overheid is er eentje van een bachelor niveau (en meestal bediende).

De gemiddelde basisjob in de privé is nog altijd niet een bachelor niveau. En zelfs dan zit een werknemer in de dienstencheques (die aan de lage onderkant zit van de privé-markt) aan 2288 tot 2430 euro per maand.

Laatst bewerkt:
Ik denk ook dat het bij bipt is. Dat is de enige ´overheidsdienst´ die , voor zover ik via werkenvoor kan vinden, werkt met evaluatiepremies.

Idd, ik dacht ook meteen aan het BIPT toen ik dat artikel las. Is de enigste federale instantie die zulke evaluatiepremies heeft.
Nuja, 3200 netto na 2 jaar lijkt me zelfs voor het BIPT, dat een stuk beter betaald dan de federale, al abnormaal veel. Die loonprogressie is snel, maar ook niet zo snel.
Van alle federale instanties betaalt het Planbureau wel het beste, zeker voor starters. Ken iemand die daar een jaartje heeft gewerkt als starter (vastbenoemd geraken daar is quasi onmogelijk), en die had toch al meteen rond de 3300 netto, weliswaar zonder noemenswaardige extralegale voordelen zoals bij het BIPT.

Ik heb zelf na mijn universiteit zo'n twee jaar geleden ook contractueel bij een gelijkaardige federale instantie gewerkt (als economist), en mijn nettoloon zat toen ook net onder de 3000 netto (+ voordelen). Zalig loon voor een beginner, maar iets wat al die 'goede' federale betalers gemeenschappelijk hebben is dat het echt enorm demotiverende werkgevers zijn. De mijne viel nog mee, maar het Planbureau en zeker het BIPT zijn pokkesaai. Van het Rekenhof, nog zo'n goede betaler, heb ik geen idee.
FSMA en NBB (waar ik nu werk) betalen een beetje minder (je werkt er wel als bediende, niet als ambtenaar), maar hebben een stuk betere vakantieregeling en een veel jovialere werksfeer.

Aan de haters die vinden dat deze mensen (en wrs val ik daar ook onder) te veel verdienen, bwah. Veel concurrentie voor een beperkt aantal jobs. Het zijn niet deze jobs die te veel verdienen, wel de privé die te weinig betaalt (wat natuurlijk ook aan onze hoge belastingen op arbeid liggen, maar bon).

Laatst bewerkt:
Bij elke overheidsinstantie zoekt men voortdurend personeel. Gaande van FOD tot lokale besturen...
Toch merk ik dat er zelden alle vacatures worden opgevuld.
Als het inderdaad vetpotten zijn zou het wel anders zijn.

Je mag ook niet uit het oog verliezen dat zeker de hogere ambtenaren (op lokaal niveau of federaal niveau) continue in overleg moeten met studiebureaus, consultants etc... Zij moeten aldus een hoog niveau halen of worden weggeblazen...

Bij elke overheidsinstantie zoekt men voortdurend personeel. Gaande van FOD tot lokale besturen...
Toch merk ik dat er zelden alle vacatures worden opgevuld.
Als het inderdaad vetpotten zijn zou het wel anders zijn.
Bij mijn madam voor 1 vacature meer dan 80 sollicitanten
Als het geen vetpot is zou het wel anders zijn

#logicanihil

Bij mijn madam voor 1 vacature meer dan 80 sollicitanten
Als het geen vetpot is zou het wel anders zijn

#logicanihil
Voor administratief personeel is er vaak veel interesse.
Vaak ingegeven door een work-life balans en geenszins door lonen.
Een administratief personeelslid verdient echt niet veel geld bij een overheid.
Wel werkzekerheid wat deze dagen ook veel waard is.

Bij mijn werkgever hebben ze maanden moeten zoeken naar een afdelingshoofd op Av niveau.

Van zodra je op A niveau komt bij lokale overheid (zeker de kleinere) wordt er echt wel meer verwacht dan 9-5...

Maar ik raad iedereen een job bij de overheid aan.

Ik ben niet jaloers op een zelfstandige of privé, hoewel ik ook geen bedrijfsauto heb, geen winstdeelname, geen riante bonussen etc...

De meest interessante functies qua verloning ga je typisch vinden bij onafhankelijk overheidsbedrijven die afwijken van de standaardbarema's zoals BIPT. Zo zag ik ooit volgende barema's verschijnen voor adviseur bij een energieregulator:

C1 : 4.764,27 EUR (schaal 120) – 6.431,76 EUR (schaal 162)
C1+ : 5.785,01 EUR (schaal 120) – 7.809,76 EUR (schaal 162)
C2 : 6.806,09 EUR (schaal 100) – 8.507,62 EUR (schaal 125)
C2+ : 7.656,85 EUR (schaal 100) – 9.571,07 EUR (schaal 125)
C3 : 8.507,63 EUR (schaal 100) – 10.209,14 EUR (schaal 120)
C3+ : 9.358,38 EUR (schaal 100) – 11.230,06 EUR (schaal 120)

Dit was in 2017, dus reken er nog 8x 2% bij.

Bovendien werd dit aangevuld met andere voordelen zoals 13+14de maand, mobiliteitsbudget, MC, vergoeding telewerk en een royale groepsverzekering berekend op basis van je eindloon.

Terug
Bovenaan