Maandelijkse vaste kosten voor jullie gezin.

ThomasMore

Well-known member
Op dit forum is al vaak gepost over inkomen, maar veel minder over de andere kant van het verhaal: de kosten.
Ik heb onlangs mijn eigen kosten in kaart gebracht en eerlijk? Ik ben verschoten van hoe hoog dat bedrag is.

Ik wil graag horen hoe jullie dit ervaren.

Situatie:

alleenstaand, 45–55 jaar, met 1 studerend kind in co-ouderschap (50/50).

Hier is mijn overzicht van vaste maandelijkse kosten, gegroepeerd per categorie:

Wonen en nutsvoorzieningen

• Hypotheek: €969,96
  • Elektriciteit: €195,34
  • Mazout: €122,32
  • Water: €52,24
  • Brandverzekering: €58,56
  • Schuldsaldoverzekering (SSV): €87,49
  • Gemeentebelasting / Onroerende Voorheffing (inclusief KI en opcentiemen): €98,85
Verzekering en bank
  • Familiale verzekering: €9,62
  • Mutualiteit (ziekenfonds): €9,43
  • Bank: €18
  • Pensioensparen: €85
Studies kind
  • Kot, inschrijving, leefgeld enz.: €400 (ex betaalt hetzelfde bedrag)

Telco
  • Abonnementen internet, TV, data en GSM: €0 (gedragen door vennootschap)
Vervoer
  • Autokosten: €0 (gedragen door vennootschap)
Totaal: 2054,57

Wat ik achterlaat in de supermarkt, andere winkels of besteed aan vrije tijd beschouw ik niet als een vaste kost vermits je daar zo zot in kan doen als je zelf wenst. Ik heb het vooral over de kosten waarvan je weet dat ze elke maand moeten betaald worden (of jaarlijks en dan heb ik ze versleuteld naar het maandelijks bedrag). Uiteraard zijn er ook kosten bij die vermogen opbouwen, zoals hypotheek en pensioensparen, maar het uitgangspunt was: welk vast bedrag moet je maandelijks op korte termijn neerleggen om je gezin draaiende te houden.

Bij mij dus voor een gezin met 1,5 FTE :)

Ik vind dit eigenlijk onwaarschijnlijk veel nu ik het zo 's heb opgelijst.

Oh ik ben die oefening net aan het doen aangezien ik vanaf midden augustus (terug) alleen ga wonen met de kinderen halftijds in de nieuwe woning.

Hypotheek: €2000

Verzekeringen: €320
Benzine: €160
Internet/TV: €100
tol: €90
Gemeentebelasting: €140
KI: €55

Elektriciteit: €75
Supermarkt: €800

Sparen voor de kinderen: €100
Pensioen sparen: €100

Ongeveer €3940.. Dat zijn uiteraard schattingen op dit moment

Dat is in Noorwegen, voor 1 volwassene met 2 kinderen 50%.

• Elektriciteit: €195,34
  • Mazout: €122,32
Vervoer
  • Autokosten: €0 (gedragen door vennootschap)

Ik vind dit eigenlijk onwaarschijnlijk veel nu ik het zo 's heb opgelijst.

Als ik zie naar je elektriciteitsfactuur + wagen op de vennootschap, vermoed ik dat dit een EV is. Vergeet je laadkosten niet in mindering te brengen als je thuis laadt en je vennootschap dit aan jezelf terugbetaalt.

Als dat niet het geval is, zijn je elek + mazout kosten heel hoog.
Je hypotheek en alles errond ook hoog voor een alleenstaande. En dan nog de kosten van het kind.
Dan is hiet niet onlogisch dat het totaal "onwaarschijnlijk veel" is ;)

[edit]
Elec is het voorschot dat Mega aanrekent. Mazout: de laatste factuur genomen en gedeeld door 12.
En laat je exact om het jaar mazout bijvullen? Anders klopt dat natuurlijk ook niet. En heb je vorig jaar op de eindafrekening van Mega moeten opleggen of terugkrijgen? Beter is de eindafrekening van het laatste jaar gedeeld door 12 pakken.

Laatst bewerkt:
Als ik zie naar je elektriciteitsfactuur + wagen op de vennootschap, vermoed ik dat dit een EV is. Vergeet je laadkosten niet in mindering te brengen als je thuis laadt en je vennootschap dit aan jezelf terugbetaalt.

Als dat niet het geval is, zijn je elek + mazout kosten heel hoog.
Je hypotheek en alles errond ook hoog voor een alleenstaande. En dan nog de kosten van het kind.
Dan is hiet niet onlogisch dat het totaal "onwaarschijnlijk veel" is ;)

[edit]

En laat je exact om het jaar mazout bijvullen? Anders klopt dat natuurlijk ook niet. En heb je vorig jaar op de eindafrekening van Mega moeten opleggen of terugkrijgen? Beter is de eindafrekening van het laatste jaar gedeeld door 12 pakken.
Terechte opmerking. Hier staat inderdaad een EV te laden en die kosten recupereer ik privé dus elec is aan de hoge kant. Mazouttank is nog niet leeg maar geen idee van hoeveel liter er is verbruikt sinds september. Nu toen was de prijs ook hoog. Maar correcte opmerking dat het waarschijnlijk niet de werkelijke maandelijkse kost vertegenwoordigt.

Hypohteek vind ik dan weer niet zo giga hoog. Na mijn scheiding een woning gekocht. Moest ik huren dan zou het gemiddeld 744 euro zijn (bron: https://www.vlaanderen.be/statistie...-met-kinderen-en-de-hoogste-inkomenscategorie)

Wat dan maandelijk zou wegvallen:

- Hypotheek
- SSV
- KI

Door eigendom te verwerven betaal ik 380 euro meer als ik in mijn situatie zou huren als ik uitga van een gemiddelde huurprijs en geen rekening houdt met andere kosten die dan lager zouden kunnen liggen (energie en brandverzekering bvb). Anderzijds hou ik ook geen rekening met de bijkomende kosten voor huren zoals syndicus. Dus grosso modo 380 euro maar wel vermogen opbouwen.

Oh ik ben die oefening net aan het doen aangezien ik vanaf midden augustus (terug) alleen ga wonen met de kinderen halftijds in de nieuwe woning.

Hypotheek: €2000

Verzekeringen: €320
Benzine: €160
Internet/TV: €100
tol: €90
Gemeentebelasting: €140
KI: €55

Elektriciteit: €75
Supermarkt: €800

Sparen voor de kinderen: €100
Pensioen sparen: €100

Ongeveer €3940.. Dat zijn uiteraard schattingen op dit moment

Dat is in Noorwegen, voor 1 volwassene met 2 kinderen 50%.
Hoe verwarm je daar in Noorwegen? :)

Situatie:
Koppel, dertigers. Getrouwd met beperkte gemeenschap. Beetje moeilijk dus want een aantal dingen komen uit de gemeenschap, anders dingen komen van onze eigen rekening.

• Hypotheek: ~€470
  • Elektriciteit (incl. verwarming met WP): €80-90/maand denk ik. Waarvan mijn werk ~€70-80/maand terugbetaald voor laadkosten EV, dus quasi 0.
  • Water: ~€50
  • Onroerende Voorheffing: €0 de komende 4 jaar nog. Daarna, not sure, ik gok ~€80.
  • Gemeentebelasting: geen idee, slaag mij dood.
Verzekering en bank
  • Brand & Familiale verzekering: ~€58
  • Mutualiteit (ziekenfonds): €20-21
  • Bank: €7
Telco
  • Abonnementen internet, TV, data en GSM: €35-40 of iets dergelijks (~€60 tussenkomst van werkgever)
  • Spotify Duo: €17
  • Prime: €2,08 + €10 extra voor Netflix of Disney of HBO die we meestal op rotatie hebben.
Vervoer
  • Autokosten: not sure, voor mij ~€160 VAA... mijn vrouw draagt de kosten voor haar auto zelf, maar rijdt het grootste deel van de tijd met mijn auto. Haar auto doet misschien 3000km/jaar. Dus pak... €100? €150/maand incl. mazout.
Misc
  • Ik budgeteer ongeveer €500 per maand voor supermarkt.
  • Ongeveer €300-400 per maand voor healthcare related kosten, voornamelijk voor mijn vrouw.
Totaal: ~€1500
De optelsom gaat niet kloppen omdat de cijfers zoals gezegd van 3 verschillende rekeningen komen maar het zal er ook niet gek ver naast zitten.

Laatst bewerkt:
Hypohteek vind ik dan weer niet zo giga hoog. Na mijn scheiding een woning gekocht. Moest ik huren dan zou het gemiddeld 744 euro zijn (bron: https://www.vlaanderen.be/statistie...-met-kinderen-en-de-hoogste-inkomenscategorie)

Wat dan maandelijk zou wegvallen:

- Hypotheek
- SSV
- KI

Door eigendom te verwerven betaal ik 380 euro meer als ik in mijn situatie zou huren als ik uitga van een gemiddelde huurprijs en geen rekening houdt met andere kosten die dan lager zouden kunnen liggen (energie en brandverzekering bvb). Anderzijds hou ik ook geen rekening met de bijkomende kosten voor huren zoals syndicus. Dus grosso modo 380 euro maar wel vermogen opbouwen.
Maar ook dat weer is een scheve vergelijking en heel slecht berekend...

Wat met je eigen inbreng? Registratiebelasting? Andere kosten?
Hypotheek heeft geen 1-op-1 verhouding met huur, en al zeker niet als je dan vergelijkt met een gemiddelde.

Situatie:
Koppel, dertigers. Getrouwd met beperkte gemeenschap. Beetje moeilijk dus want een aantal dingen komen uit de gemeenschap, anders dingen komen van onze eigen rekening.

• Hypotheek: ~€470
  • Elektriciteit (incl. verwarming met WP): €80-90/maand denk ik. Waarvan mijn werk ~€70-80/maand terugbetaald voor laadkosten EV, dus quasi 0.
  • Water: ~€50
  • Onroerende Voorheffing: €0 de komende 4 jaar nog. Daarna, not sure, ik gok ~€80.
  • Gemeentebelasting: geen idee, slaag mij dood.
Verzekering en bank
  • Brand & Familiale verzekering: ~€58
  • Mutualiteit (ziekenfonds): €20-21
  • Bank: €7
Telco
  • Abonnementen internet, TV, data en GSM: €35-40 of iets dergelijks (~€60 tussenkomst van werkgever)
  • Spotify Duo: €17/maand
Vervoer
  • Autokosten: not sure, voor mij ~€160 VAA... mijn vrouw draagt de kosten voor haar auto zelf, maar rijdt het grootste deel van de tijd met mijn auto. Haar auto doet misschien 3000km/jaar. Dus pak... €100? €150/maand incl. mazout.
Misc
  • Ik budgeteer ongeveer €500 per maand voor supermarkt.
  • Ongeveer €300-400 per maand voor healthcare related kosten, voornamelijk voor mijn vrouw.
Totaal: ~€1500
De optelsom gaat niet kloppen omdat de cijfers zoals gezegd van 3 verschillende rekeningen komen maar het zal er ook niet gek ver naast zitten.
Goed gespaard/gekregen/ge...(whatevered) om maar aan €470 hypotheek te zitten, dat scheelt stevig in de maandelijkse uitgaven natuurlijk.

Zeer ruw overzicht van bij ons. Nieuwbouwwoning met 2 volwassenen + hond, binnenkort kind.

• Hypotheek: €1675
  • Elektriciteit: €37 (zonnepanelen, nog geen elektrische wagen, eind dit jaar wel)
  • Gas: €38
  • Water: ~€28
  • Onroerende Voorheffing: €0 de komende 5 jaar nog. Daarna €55
  • Gemeentebelasting: geen idee
Verzekering en bank
  • Brand & Familiale verzekering: ~€53
  • Mutualiteit (ziekenfonds): gratis, vriendin werkt bij ziekenfonds
  • Bank: €0
  • SSVV: +-€35
Telco
  • Abonnementen internet, TV, data en GSM: €38 (enkel internet) + €5 (gsm) + €16(gsm vriendin dit niet wil veranderen naar Hey 😅 )
  • Spotify Duo: €17/maand
  • Netflix, Disney, Prime: €20 combined
Vervoer
  • Autokosten: €190 VAA voor mij, vriendin heeft haar eigen wagen, kosten zijn relatief beperkt wegens thuiswerk 3 dagen per week, gezamenlijke trips zijn altijd met bedrijfswagen.
Hond
  • Eten: €30/maand (middelgroot ras, eet dus geen gigantische porties)
  • Veearts: zal gemiddeld €30/maand zijn, 2-3 bezoeken op een jaar (vaccinatie, gevoelige darmen en oren)

Alleenstaande, 37, dit zijn zowat de gemiddelde kosten per maand dit jaar tot dusver, dus die getallen kunnen nog wel wat schommelen, bevatten ook deels geplande uitgaven in de toekomst waarvan ik de kost al ken.

HYPOTHEEK
778,56 €​
AUTOLENING
258,15 €​
BELASTINGEN
83,73 €​
VERZEKERINGEN
221,10 €​
VOEDING & BOODSCHAPPEN
430,28 €​
HUIS: ONDERHOUD + MEUBELS
114,59 €​
NUTSVOORZIENINGEN
238,48 €​
AUTO (BRANDSTOF)
109,17 €​
AUTO (ONDERHOUD, BANDEN & KEURING)
47,00 €​
KLEDING
141,69 €​
PERSOONLIJKE VERZORGING & MEDISCHE KOSTEN
86,45 €​
ONTSPANNING (SPORT)
79,21 €​
ONTSPANNING (STREAMING/GAMING/BOOKS/PETS)
220,54 €​
ONTSPANNING (VRIJ BUDGET)
249,27 €​
PETEKINDJE
35,57 €​
VAKANTIE (INCL. FESTIVALS)
169,17 €​
OPLEIDING
45,17 €​
CADEAUS (ANDERE)
74,74 €​
VARIA
155,79 €​

Spaarbedragen zitten hier niet in.

Autolening is een virtuele kost intussen, zou die ineens kunnen aflossen, maar de rente is dusdanig laag dat het meer zou kosten om dat te doen dan die te laten aflopen. Was bewust een aankoop van een nieuwe wagen met 5 jaar garantie, een goede keuze als ik nu zie dat iemand in mijn omgeving € 3000 mag uitgeven aan kosten aan een wagen van nauwelijks 3 jaar oud (maar maar 2 jaar garantie).

Sommige categorieën liggen wel een pak hoger dan vorige jaren, omdat ik qua kleding een inhaalbeweging aan het doen ben en een Switch 2 gekocht heb (éénmalige uitgave in mei met grote impact op het gemiddelde per maand natuurlijk).

Heb van elke grote categorie ook subcategorieën, bijvoorbeeld nutsvoorzieningen:
Elektriciteit (Luminus)
€ 71,58​
Gas (Luminus)
€ 70,08​
Internet + Mobiel (Orange)
€ 63,17​
Water (De Watergroep)
€ 27,23​
Afvalfactuur (bovenop belasting)
€ 4,17​
Bankkosten (Kredietkaart)
€ 2,25​

Op de elektriciteit en gas zou ik eind dit jaar nog €200 moeten terugkrijgen, die voorschotten zet ik bewust wat ruimer.
Orange heeft de prijs verhoogd ergens halfweg dit jaar, vandaar geen rond bedrag.

Maar ook dat weer is een scheve vergelijking en heel slecht berekend...

Wat met je eigen inbreng? Registratiebelasting? Andere kosten?
Hypotheek heeft geen 1-op-1 verhouding met huur, en al zeker niet als je dan vergelijkt met een gemiddelde.
Uiteraard geen 1-op1 verhouding maar in de veronderstelling dat je geen dakloze wilt zijn moet je een woning kopen of huren. Dus er is dan een maandelijkse kost aan verbonden. Dus grootste woonkost is mijn maandelijks af te betalen hypotheek en die vind ik eigenlijk niet zo hoog vergeleken met wat een maandelijkse huurprijs zou kunnen zijn.

Ik had uiteraard ook een kleine studio kunnen huren en de eigen inbreng van mijn woning kunnen beleggen maar dat was niet mijn keuze.

Verbaas me een beetje over de waterrekening. Wat is jullie verbruik?
Even bekeken en vorig jaar betaalden wij omgerekend 15 euro per maand voor water (drie volwassenen en een kind week om week), verbruik schommelde toen rond de 3 m³ per maand.

Dit zal hier allicht compleet uit de toon vallen, maar bij deze de berekening voor mijn huishouden:
Hypotheek: 800
Elektriciteit en gas: 205
Verzekeringen: 80
Water: 15
Kadaster: 65
Internet en gsm: 70
Voeding: ongeveer 400
Medische kosten: schommelt tussen de 200 en 300
Dit voor twee volwassenen (als ik de situatie van vorige jaar neem, dus voor drie volwassenen en een halftijds kind, gingen de kosten van voeding maal twee en stegen de medische kosten naar een gemiddelde van 500 euro per maand; EDIT: vergeten dat er ook nog de wagen bijkwam dan: ongeveer 180 per maand tanken, verzekering en belasting).

Even bekeken en vorig jaar betaalden wij omgerekend 15 euro per maand voor water (drie volwassenen en een kind week om week), verbruik schommelde toen rond de 3 m³ per maand.
Hangt sterk af per regio? Tis niet dat je zelf die prijzen kunt kiezen.

Hier met 3 personen, 40 m3 per jaar denk ik. Kost ons 240 euro.

Hier een hele thread erover:

Dit zal hier allicht compleet uit de toon vallen, maar bij deze de berekening voor mijn huishouden:
Hypotheek: 800
Elektriciteit en gas: 205
Verzekeringen: 80
Water: 15
Kadaster: 65
Internet en gsm: 70
Voeding: ongeveer 400
Medische kosten: schommelt tussen de 200 en 300
Dit voor twee volwassenen (als ik de situatie van vorige jaar neem, dus voor drie volwassenen en een halftijds kind, gingen de kosten van voeding maal twee en stegen de medische kosten naar een gemiddelde van 500 euro per maand; EDIT: vergeten dat er ook nog de wagen bijkwam dan: ongeveer 180 per maand tanken, verzekering en belasting).
Is toch niet zo uit de toon? :unsure: Lijkt mij eerder een vrij normaal plaatje kwa vaste kosten toch?
Bij de meeste mensen gaat die vaste kost ook in grote mate bepaald worden door de hypotheek en in mindere mate door voeding. Al die andere zaken zijn eigenlijk peanuts, je kan misschien links of rechts wel €10 of €15 goedkoper/duurder zitten maar dat gaat de bottom line niet (significant) verschuiven.

Gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen (0 en 3 jaar)

Voor 2025 (prognose tot einde jaar, ik houd alles bij in een excel)

Per maand

LENING 1.081
VERZEKERINGEN 103 (DKV voor heel gezin op vennootschap, anders was dit een stuk hoger)
ELEKTRICITEIT 115
WATER 40
SPOTIFY 6
NETFLIX 15
HUISHOUDHULP 585 (12 uur per week)
VERVOER 20 (auto's op vennootschap dus dit is enkel af en toe openbaar vervoer)
BOODSCHAPPEN 675 (supermarkt, inclusief onderhoudsprojecten etc)
KLEDIJ 96
UITGAAN 139 (uiteten, trouwfeesten, etc. Hoewel ook restaurantketen op vennootschap)
VARIA 468 (andere zaken die we kopen, andere kosten zoals een bril, medische kosten, tuinspullen, een nieuwe parasol etc, ook cadeaus bij geboortes enzo)
reizen 383 (gezien we een baby hebben is dit in 2025 een pak lager dan anders wegens geen grote reizen)
KIDS 420 (medische kosten, kledij, luiers, schoolrekening, opvang etc, op sit moment geen crèche)
ONDERHOUD WONING 250 (is voorzien als buffer voor kosten bv. trap laten vernissen, nieuw rolluik etc)

TOTAAL UITGAVEN 4.396

BELEGGEN ETF 3.000
SPAREN 1.000

Ik schat dat we zo'n 400 euro per maand aan kosten via de vennootschap nog hebben plus de autokosten.

Dit zijn dan ook al onze uitgaven tot op de euro.
Wat ik geleerd heb is dat mensen hun kosten, of toch wat ze uitgeven, meestal onderschatten. Ze zeggen bv. ik geef maar 300 euro per maand uit aan boodschappen, maar ze tellen enkel de wekelijkse uitstap naar de supermarkt en niet die 5 keer bakker, 7 keer snel iets uit de buurtsupermarkt gehaald etc. Waardoor het eigenlijk 400 a 500 per maand is.

We geven ongeveer 55% van ons gezinsinkomen uit. We letten dus wel op de uitgaven en proberen zo weinig mogelijk mee te gaan in het 'consumerism' dat zo sterk leeft in onze maatschappij...

Is toch niet zo uit de toon? :unsure: Lijkt mij eerder een vrij normaal plaatje kwa vaste kosten toch?
Bij de meeste mensen gaat die vaste kost ook in grote mate bepaald worden door de hypotheek en in mindere mate door voeding. Al die andere zaken zijn eigenlijk peanuts, je kan misschien links of rechts wel €10 of €15 goedkoper/duurder zitten maar dat gaat de bottom line niet (significant) verschuiven.
Jij zegt niet zo uit de toon en vervolgens zie ik een bericht waarbij de vaste kosten boven de 4000 stijgen.

Terug
Bovenaan