ThomasMore
Well-known member
Op dit forum is al vaak gepost over inkomen, maar veel minder over de andere kant van het verhaal: de kosten.
Ik heb onlangs mijn eigen kosten in kaart gebracht en eerlijk? Ik ben verschoten van hoe hoog dat bedrag is.
Ik wil graag horen hoe jullie dit ervaren.
Situatie:
alleenstaand, 45–55 jaar, met 1 studerend kind in co-ouderschap (50/50).
Hier is mijn overzicht van vaste maandelijkse kosten, gegroepeerd per categorie:
Wonen en nutsvoorzieningen
Telco
Wat ik achterlaat in de supermarkt, andere winkels of besteed aan vrije tijd beschouw ik niet als een vaste kost vermits je daar zo zot in kan doen als je zelf wenst. Ik heb het vooral over de kosten waarvan je weet dat ze elke maand moeten betaald worden (of jaarlijks en dan heb ik ze versleuteld naar het maandelijks bedrag). Uiteraard zijn er ook kosten bij die vermogen opbouwen, zoals hypotheek en pensioensparen, maar het uitgangspunt was: welk vast bedrag moet je maandelijks op korte termijn neerleggen om je gezin draaiende te houden.
Bij mij dus voor een gezin met 1,5 FTE
Ik vind dit eigenlijk onwaarschijnlijk veel nu ik het zo 's heb opgelijst.
Ik heb onlangs mijn eigen kosten in kaart gebracht en eerlijk? Ik ben verschoten van hoe hoog dat bedrag is.
Ik wil graag horen hoe jullie dit ervaren.
Situatie:
alleenstaand, 45–55 jaar, met 1 studerend kind in co-ouderschap (50/50).
Hier is mijn overzicht van vaste maandelijkse kosten, gegroepeerd per categorie:
Wonen en nutsvoorzieningen
- Hypotheek: €969,96
- Elektriciteit: €195,34
- Mazout: €122,32
- Water: €52,24
- Brandverzekering: €58,56
- Schuldsaldoverzekering (SSV): €87,49
- Gemeentebelasting / Onroerende Voorheffing (inclusief KI en opcentiemen): €98,85
- Familiale verzekering: €9,62
- Mutualiteit (ziekenfonds): €9,43
- Bank: €18
- Pensioensparen: €85
- Kot, inschrijving, leefgeld enz.: €400 (ex betaalt hetzelfde bedrag)
Telco
- Abonnementen internet, TV, data en GSM: €0 (gedragen door vennootschap)
- Autokosten: €0 (gedragen door vennootschap)
Wat ik achterlaat in de supermarkt, andere winkels of besteed aan vrije tijd beschouw ik niet als een vaste kost vermits je daar zo zot in kan doen als je zelf wenst. Ik heb het vooral over de kosten waarvan je weet dat ze elke maand moeten betaald worden (of jaarlijks en dan heb ik ze versleuteld naar het maandelijks bedrag). Uiteraard zijn er ook kosten bij die vermogen opbouwen, zoals hypotheek en pensioensparen, maar het uitgangspunt was: welk vast bedrag moet je maandelijks op korte termijn neerleggen om je gezin draaiende te houden.
Bij mij dus voor een gezin met 1,5 FTE

Ik vind dit eigenlijk onwaarschijnlijk veel nu ik het zo 's heb opgelijst.

)
Lijkt mij eerder een vrij normaal plaatje kwa vaste kosten toch?