Maatschappelijke oriëntatie-test - onderwerpen en ervaringen

coldvinc

Crew Member
Supporter
Mijn vrouw (niet-EU) is vanaf eind augustus officieel 5 jaar in België en kan ze dus vanaf dan de Belgische nationaliteit aanvragen. Top. Echter zijn er nog een paar andere voorwaarden. Ze voldoet aan alles voor onze situatie (getrouwd met Belg): minstens A2 NL, werken, etc.
behalve de volgende:
Een diploma of getuigschrift van minimum het hoger secundair onderwijs (uitgereikt door een onderwijsinstelling die opgericht, erkend of gesubsidieerd is door een Gemeenschap of door de Koninklijke Militaire School) is een bewijs van maatschappelijke integratie.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 voegt hieraan toe dat het diploma of getuigschrift behaald moet zijn in een van de drie landstalen. Een diploma na een Engelstalige opleiding aan de universiteit zou dan niet aanvaard worden, maar dit lijkt een toevoeging aan de wettelijke voorwaarde.

Ze heeft weliswaar een Master van de KU Leuven, maar dit was in het Engels.
Hoewel de wet voorrang heeft op het KB en die taalverplichting technische gezien niet bepalend zou mogen zijn, willen we het op veilig spelen en ook de maatschappelijke oriëntatie test doen. Echter vinden we hier geen informatie over en klaarblijkelijk mogen die van Agii er niets over vertellen.

Daarom vraag ik het hier. Zijn er die enig idee hebben wat voor onderwerpen er worden aangesneden/getest?

Citeer je dan niet beter het volgende uit die link:

Wanneer je een nationaliteitsverklaring doet op basis van de categorie 'je bent gehuwd met een Belg' of 'je bent ouder van een Belgisch minderjarig kind' (artikel 12bis, §1, 3° WBN), kan je je maatschappelijke integratie op verschillende manieren aantonen. Je legt een van de volgende bewijzen voor:

• een diploma of getuigschrift van minimum het hoger secundair onderwijs
  • een bewijs van het met succes gevolgd hebben van een inburgeringstraject
  • een bewijs dat je een beroepsopleiding in combinatie met werken hebt gevolgd
En dan:

Het inburgeringstraject met succes gevolgd hebben​

Je kan je maatschappelijke integratie aantonen met het bewijs dat je ‘met succes een inburgeringstraject, een onthaaltraject of een integratieparcours hebt gevolgd’. Het zijn de gemeenschappen die inburgering organiseren. Het Vlaamse inburgeringsdecreet spreekt van een ‘inburgeringstraject’.

Volgens de memorie van toelichting wil ‘met succes gevolgd hebben’ zeggen dat áls er een test wordt opgelegd, je ervoor geslaagd moet zijn.

Welke documenten uit het Vlaamse inburgeringsdecreet worden aanvaard?
  • Het inburgeringsattest. Ook wanneer het werd afgeleverd toen je nog niet moest ‘slagen’ voor de doelstellingen van het traject (vóór 29 februari 2016).
  • Het is niet duidelijk of het ‘bewijs regelmatige deelname’ volstaat als bewijs van ‘het met succes gevolgd hebben van een inburgeringstraject’. Het bewijs van regelmatige deelname aan inburgering toont aan dat aan de voorwaarden van de Vlaamse regelgeving op inburgering werd voldaan. Er is geen algemene richtlijn welke attesten aanvaard worden voor de nationaliteitsverklaring. Bekijk hoe hierover beslist wordt op onze webpagina 'hoe verloopt de procedure?'.
  • Het is niet duidelijk of het attest maatschappelijke oriëntatie, dat overigens geen officieel attest is, volstaat. Maatschappelijke oriëntatie is immers maar één onderdeel van het inburgeringstraject. Sommige parketten lijken dit toch te aanvaarden als bewijs van maatschappelijke integratie.
  • De 'verklaring van geleverde inspanningen tot het behalen van een inburgeringsattest': volgens het openbaar ministerie wordt dit attest aanvaard als bewijs van maatschappelijke integratie.
Bij 'extra informatie' vind je een overzicht van de modellen van inburgeringsattesten, attesten EVC (eerder/elders verworven competenties), bewijzen regelmatige deelname en de verklaring van geleverde inspanningen tot het behalen van een inburgeringsattest, zoals ze werden afgeleverd sinds de start van de Vlaamse inburgering in 2004 tot vandaag. Het Agentschap Binnenlands bestuur (ABB) bevestigde dat zodra een attest werd of wordt afgeleverd er aan de op dat moment geldende voorwaarden voldaan is.

Zoals bij alles rond integratie en inburgering heb ik hier weer de indruk dat alles bewust zo onduidelijk en vaag mogelijk wordt gehouden.

Heeft je vrouw de inburgeringscursus gevolgd? Anders misschien een idee om dit te doen? Ervaringen hier daarmee is dat dit redelijk tijdsverlies was, maar goed, je zou dan wel zo'n attest krijgen. En als je vrouw een master heeft kan zo'n test echt geen probleem zijn.

Je bent iets voor op ons, volgend jaar zullen we ook eens aan deze soep beginnen.

Het punt was dat als dat KB er niet was, ze niets meer moest doen omdat haar Engelstalige opleiding zeker aanvaard ging worden, maar nu is dat niet zeker.

Nu moeten we dus alsnog naar dat inburgeringstraject kijken. En dan krijgje dus het deel dat jij quote.

Omdat die lessen tijdverlies zijn, wilt ze eerst die test doen. Als ze faalt moet ze toch die les doen, maar als ze slaagt wint ze toch een beetje tijd.

Laatst bewerkt:
Het punt was dat als dat KB er niet was, ze niets meer moest doen omdat haar Engelstalige opleiding zeker aanvaard ging worden, maar nu is dat niet zeker.

Nu moeten we dus alsnog naar dat inburgeringstraject kijken. En dan krijgje dus het deel dat jij quote.

Omdat die lessen tijdverlies zijn, wilt ze eerst die test doen. Als ze faalt moet ze toch die les doen, maar als ze slaagt wint ze toch een beetje tijd.
Mijn vrouw is hier nu 2 jaar (ook NIET EU), en die inburgerings cursus kreeg ze vrijwel meteen.

Is een paar namiddagen als ik het goed herinner.

Natuurlijk is het beter dat je die meteen krijgt als je hier toe komt, voordat je in het werk geraakt en dergelijke.
Maar ze hoeft er niet mee in te zitten, er is geen examen aan verbonden , dacht ik.

Overigens: A2 level nederlands.
Je bedoelt de eerste 2 levels nederlands dus? (hier in brugge heet dit 1.1 en 1.2). Ja die heeft ze ook achter de rug. Mijn vrouw is gestopt halfweg level 4, omdat ze dan wou en kon gaan werken.

EDIT: Vrienden van mij zijn gisteren nog snel getrouwd, omdat ze dan zeker dat "Belg-worden-Examen" dat Sami Mehdi (nota bene zelf van vreemde afkomst) dat nu plots wil invoeren voor elke persoon die Belg wil worden.
(Eigenlijk te belachelijk voor woorden, zijn collega CD&Ver Franky Demon wil zaken zoals Jan breydel & Pieter de coninck op dat examen, maar in hun eigen gesubsidieerd programma Het Verhaal van Vlaanderen, wordt met geen woord over Jan Breydel gerept, omdat "historici in Vlaanderen het oneens zijn" :wallbash:
Verder eens vragen aan Jan met de pet op straat of zij alles van Breydel en De Coninck weten, en iedereen die het antwoord schuldig blijft, Belgische nationaliteit afnemen dan maar?

Zoals ik het zie is het niet zeker dat die opleiding voldoende is, en niet zeker dat het inburgeringstraject voldoende is? Je kan zelf kiezen wat je wil testen zeker, ik zou dan gewoon voor die inburgering gaan om zeker te zijn. Zoveel tijd kost het niet, en iemand met normale intelligentie gaat daardoor met twee vingers in de neus.

Mijn vrouw is hier nu 2 jaar (ook NIET EU), en die inburgerings cursus kreeg ze vrijwel meteen.

Is een paar namiddagen als ik het goed herinner.

Natuurlijk is het beter dat je die meteen krijgt als je hier toe komt, voordat je in het werk geraakt en dergelijke.
Maar ze hoeft er niet mee in te zitten, er is geen examen aan verbonden , dacht ik.
Het toppunt is dat mijn vrouw vroeg of en wanneer ze die cursus moest doen (voor ze begon met werken na haar studie), maar die van inburgering zeiden dat het voor haar niet nodig was 🙄

Ik naam aan dat jullie beiden niet getrouwd zijn, maar wettelijk samenwonend dan?

Want bij huwelijk vervalt dit alles, en krijg je automatisch BE nationaliteit. (nu nog want Bart Somers wil dit ook veranderen).

Vrienden van me zijn vorige week dinsdag nog snel getrouwd, om aan heel bovenstaande circus te kunnen ontsnappen.

Toch wel erg, dat mensen nu heel snel en halsoverkop die beslissing maken. Toch wel een heel pervers effect op dit "inburgerings examen" dat ze nu willen invoeren.

Ikzelf twijfel nog. Ik zie mijn vrouw ook heel graag, en ze gaf al meermaals aan te verwachten dat ik ooit trouw met haar. Maar om dat dan nu nog heel snel te doen, vind ik er toch ook wat over. We kennen elkaar 4 jaar, en wonen 2 jaar samen. Voor mij idealiter wachten we nog een paar jaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ikzelf twijfel nog. Ik zie mijn vrouw ook heel graag, en ze gaf al meermaals aan te verwachten dat ik ooit trouw met haar. Maar om dat dan nu nog heel snel te doen, vind ik er toch ook wat over. We kennen elkaar 4 jaar, en wonen 2 jaar samen. Voor mij idealiter wachten we nog een paar jaar.
Vergeet uw beste BG vrienden niet he als het zo ver komt :p

Vergeet uw beste BG vrienden niet he als het zo ver komt :p
Ik speel al zo lang met het idee om eens een BBQ meeting te doen bij mij in de tuin, om eens de mensen te leren kennen achter de user names;
maar ik ben altijd bang dat er dan niemand wil komen, en tenslotte woon ik tussen brugge & oostende, dus voor velen misschien "buiten de kern"..

In elk geval, hierbij wil ik wel mij kandidaat stellen, voor moest er nog eens een BG meeting willen doorgaan, maar jullie hebben of vinden geen locatie... Indien het in een zomer moment is, is iedereen welkom.

Ik heb daar eigenlijk wel zin in, en er zijn enkelingen waar ik veel aan heb goed te maken , o.a. @JPV , maar ook bepaalde moderators en anderen..

Ik naam aan dat jullie beiden niet getrouwd zijn, maar wettelijk samenwonend dan?

Want bij huwelijk vervalt dit alles, en krijg je automatisch BE nationaliteit. (nu nog want Bart Somers wil dit ook veranderen).

Vrienden van me zijn vorige week dinsdag nog snel getrouwd, om aan heel bovenstaande circus te kunnen ontsnappen.

Toch wel erg, dat mensen nu heel snel en halsoverkop die beslissing maken. Toch wel een heel pervers effect op dit "inburgerings examen" dat ze nu willen invoeren.

Op welke manier krijgen ze automatisch BE nationaliteit ? Mijn vrouw is van buitenland (EU) en we hebben zelfs 2 kinderen en ze is ook net Belg geworden.

Maar dan moest ze ook gewoon aan de voorwaarden voldoen (5 jaar hier, bewijs van inburgering (ze heeft al 6 jaar een bedrijfje hier wat voldoende bewijs was), en nog wat blabla)

Terug
Bovenaan