MacBook Kopen in 2026: Laat Je Niet Oplichten (M1 t/m M5 & MacBook Neo)

JRMBelgium

New member

Interessant artikel. Ik zou zeker de template gebruiken wanneer iemand een Macbook verkoopt op dit forum. Voordat ik een M4 air gevonden had, maar liefst 2 pogingen tot oplichting. Eentje die een oude Intel Macbook verkocht als "M3" ( Facebook Marketplace ) en een andere die een foto van het internet genomen had om de status van de accu te tonen ( 2ehands.be ) maar gelukkig kon ik met Google reverse image search the originele foto achterhalen.

Interessant artikel. Ik zou zeker de template gebruiken wanneer iemand een Macbook verkoopt op dit forum. Voordat ik een M4 air gevonden had, maar liefst 2 pogingen tot oplichting. Eentje die een oude Intel Macbook verkocht als "M3" ( Facebook Marketplace ) en een andere die een foto van het internet genomen had om de status van de accu te tonen ( 2ehands.be ) maar gelukkig kon ik met Google reverse image search the originele foto achterhalen.
Misschien goed advies voor totale "computernoobs".
Ik denk niet je iets nieuws hebt vermeld voor de gemiddelde Beyond gebruiker!

En indien je een "hobbyist" bent kan je nog steeds leuke dingen doen met Intel toestellen, niet iedereen gebruikt zulke toestellen als primaire computer om online mee te bankieren.

Ikzelf heb net nog een laatste generatie 16" pro met Intel gekocht, dit zijn nog altijd leuke machines die voor gewoon gebruik niets te kort komen, en je kan daar ook gewoon Windows op draaien (bootcamp).

Met toetsenbord, scherm, luidsprekers, trackpad en algemene build quality waar quasi geen enkele andere huidige Windows laptop maar aan kan aan tippen of je gaat héél diep in de buidel moeten tasten. Voor een paar honderd €.

En je kan met wat zoeken ze spotgoedkoop vinden reken op pakweg de helft van een M1 pro 16", dewelke niet native Windows meer kan draaien (buiten Windows arm dewelke zijn eigen software compatibiliteitsproblemen heeft).

Deze Intels draaien nog Tahoe, en die krijgt full security updates tot pakweg september 2028, dus je kan dat toestel op MacOS nog perfect dik 2 jaar gebruiken, ook al niet slecht voor een 2dehands laptop.

Voor de Noob, die helemaal in het Apple ecosysteem zit, yup, ga voor Apple silicon.
Voor de enthousiast, leef je gerust uit met de laatste generatie Intel toestellen (zoek wel de koopjes, er zijn nog veel verkopers die inderdaad nog steeds denken de hoofdprijs voor Intel toestellen te krijgen, maar de refurbers zitten nu al ruim onder de 500€ voor de 2019 16" toestellen, en opletten, de 15" onderstend geen Tahoe, maar kan je wel een mouw aan passen...

Oude intel cpu lees ik.
Welke cpu merk hanteert apple nu dan wel?
Amd of heeft apple een eigen cpu merk?

Oude intel cpu lees ik.
Welke cpu merk hanteert apple nu dan wel?
Amd of heeft apple een eigen cpu merk?
Apple maakt sinds 2020 zijn eigen cpu's, "Apple Silicon".
De eerste was de M1 en nu zitten ze al aan de 5de generatie, de M5.

Het huidige Mac operating system, "Tahoe" is het allerlaatste dat nog Apple toestellen met een Intel CPU ondersteunt.

Vanaf de volgende versie gaat enkel nog werken op toestellen met Apple Silicon cpu's.

Ik denk niet je iets nieuws hebt vermeld voor de gemiddelde Beyond gebruiker!

Ik ben een enorme “nerd” maar ik had echt geen idee dat je een Intel MacBook kon erkennen door de tekst onderaan het scherm of het gebrek aan notch. Mac is voor mij als gamer simpelweg nooit relevant geweest en eerlijk gezegd ook niet betaalbaar genoeg. Mac is nu niet bepaald een gaming platform.

Dan zal ik onder de gemiddelde Beyond gebruiker zitten zeker. En als iemand vlak na jouw bericht vraagt wat Apple nu dan gebruikt in plaats van Intel, zal die persoon ook niet aan jouw “Beyond gamer standaard” voldoen.

En sorry, ik zou zelf in deze tijd nooit nog een Intel toestel kopen. Ik heb genoeg reviews gezien en de conclusie is toch in eender welke geschreven of videoreview dezelfde. Alle begrip voor jouw post-aankoop rationalisatie. Maar Intel op Mac is voltooid verleden tijd na de volgende OS upgrade. En op gebied van prestaties, energieverbruik nu al.

Ik ben een enorme “nerd” maar ik had echt geen idee dat je een Intel MacBook kon erkennen door de tekst onderaan het scherm of het gebrek aan notch. Mac is voor mij als gamer simpelweg nooit relevant geweest en eerlijk gezegd ook niet betaalbaar genoeg. Mac is nu niet bepaald een gaming platform.

Dan zal ik onder de gemiddelde Beyond gebruiker zitten zeker. En als iemand vlak na jouw bericht vraagt wat Apple nu dan gebruikt in plaats van Intel, zal die persoon ook niet aan jouw “Beyond gamer standaard” voldoen.

En sorry, ik zou zelf in deze tijd nooit nog een Intel toestel kopen. Ik heb genoeg reviews gezien en de conclusie is toch in eender welke geschreven of videoreview dezelfde. Alle begrip voor jouw post-aankoop rationalisatie. Maar Intel op Mac is voltooid verleden tijd na de volgende OS upgrade. En op gebied van prestaties, energieverbruik nu al.
Fair point, kan inderdaad verwarrend zijn voor mensen die helemaal onbekend zijn met het Apple ecosysteem.

Ik blijf wel bij mijn standpunt betreffende de (allerlaatste) Intel toestellen.
Voor een beperkte groep kunnen dat nog heel leuke nuttige toestellen zijn wanneer je graag dual MacOS/Windows werkt.

Apple Silicon is ARM, en dus eenvoudigweg niet capabel windows x86 te draaien.

Apple Silicon is ARM, en dus eenvoudigweg niet capabel windows x86 te draaien.

Tegenwoordig zijn er natuurlijk ook windows laptops met ARM (snapdragon) CPU's, binnenkort is windows mss wel compatibel met Apple silicon aangezien de basis van de CPU hetzelfde is.

Tegenwoordig zijn er natuurlijk ook windows laptops met ARM (snapdragon) CPU's, binnenkort is windows mss wel compatibel met Apple silicon aangezien de basis van de CPU hetzelfde is.
Er is een ARM versie van Windows die op die snapdragons draait en die ook best performant is op Apple silicon (via parallels).
Die ARM versie wordt stilaan beter, maar er is nog veel software die daar niet op wil draaien!
Voornamelijk minder bekende technische softwarepaketten, maar ook bv mysql is een pita om daar op werkend te krijgen.
En x86/x64 software draait sowieso door een emulator (prism dacht ik), dus daar zit die performance hit.
Software die kernel toegang nodig heeft zal zo goed als zeker niet werken.

Het probleem is dus niet windows per se, maar al de software die moet herschreven worden.
Dat is kostelijk, dus vooral de grote namen doen dat, de kleinere beginnen daar gewoon niet aan.

Er is een ARM versie van Windows die op die snapdragons draait en die ook best performant is op Apple silicon (via parallels).

Dat wist ik niet. Heb net een macbook air M5 besteld (base model, had zelfs een Neo kunnen nemen voor mijn gebruik) na meer dan 10+ jaar geen mac gehad te hebben. Deze dient eigenlijk ter vervanging van een iPad die ik enkel rechtopstaand gebruik (veelal youtube).

Ben van plan daar ook mijn papierhandel voor het gezin op te doen en mss wat spelen met AI (omdat er op het werk weinig tijd voor is).
Voor werk en gamen blijf ik wel op windows uiteraard :).

Terug
Bovenaan