Malaise bij Anderlecht

Alles om de angstcultuur die er al heerst nog meer door te drukken. Wie praat, daar gaat men achterna.

Wat een walgelijk gedoe. Echt gedegouteerd van gans onze club.

Anderlecht sleept HUMO-journalist achter vernietigend artikel over Vandenhaute voor de rechtbank

Poging 1 om de anonieme bronnen te exposen.
Ze hebben toch hun recht van antwoord gehad? Zeer trieste reactie, zo sleept het maar langer aan.

Pol Deltour, nationaal secretaris van de Vlaamse Vereniging van Journalisten:
Algemeen passen deze juridische stappen in een verdere verharding in de houding tegenover journalisten van voetbalclubs, met in het bijzonder enkele clubs, zoals Anderlecht, vindt Deltour. “Er zijn al gevallen bekend van journalisten die geen toegang meer krijgen tot de club na artikels of reportages die Anderlecht slecht bevallen zijn.

Wat een praktijken zijn dat allemaal
Enkel ja-knikkers mogen nog binnen

Coucke over Kompany

"Of ik akkoord was met het vertrek van Kompany? Ik was er ook niet van op de hoogte en was er ook niet echt mee akkoord. Vanuit de Raad van Bestuur hebben we wel onze bezorgdheid geuit, maar Wouter was toen omwille van gekende redenen uitvoerend voorzitter en heeft die beslissing genomen”, vertelde Coucke.

Maar dan gaat onze vriend wel wenen als men hem dit soort zaken verwijt
Coucke was trouwens ook niet akkoord met het ontslag van Kindermans.

Ongezien wat die mens kapot heeft gemaakt

Shoot the messenger, precies wat een nazi zou doen.

WvdH heeft overigens uitgebreid mogen en kunnen reageren, maar wou enkel off the record met de journalist praten. Tja...

Hoe meer ik ervan hoor, hoe degoutanter ik Vandenhaute begin te vinden. En dan weten we waarschijnlijk enkel nog maar het topje van de ijsberg.

Ze hebben toch hun recht van antwoord gehad? Zeer trieste reactie, zo sleept het maar langer aan.
Voila
En ze wisten wat er kwam dus als ze zo graag naar de rechtbank trekken, hadden ze bij spoedeisendheid de publicatie preventief kunnen verbieden.

Er verschijnt eens een negatief artikel dat ze niet kunnen laten rechtzetten en ze trekken meteen naar de rechtbank :laugh: Trieste bende.
Niemand weet wat hier allemaal echt van aan is hè. Stel u voor dat dit artikel alleen maar leugens zou bevatten, dan begrijp ik meteen dat ze daar mee verder gaan. Iedereen heeft hier zijn gedacht over dit terwijl hier niemand ook maar 1 voet heeft binnen gezet op de club om te weten wat de waarheid is. Ik bekijk dit allemaal van op afstand. De enige die ik in Anderlecht het volste vertrouw is Coucke. En als hij wilt verder gaan met VDH zal,dat wel zijn redenen hebben

Niemand weet wat hier allemaal echt van aan is hè. Stel u voor dat dit artikel alleen maar leugens zou bevatten, dan begrijp ik meteen dat ze daar mee verder gaan. Iedereen heeft hier zijn gedacht over dit terwijl hier niemand ook maar 1 voet heeft binnen gezet op de club om te weten wat de waarheid is. Ik bekijk dit allemaal van op afstand. De enige die ik in Anderlecht het volste vertrouw is Coucke. En als hij wilt verder gaan met VDH zal,dat wel zijn redenen hebben
Waar zegt hij dat hij door wil met VDH? Hij ontwijkt altijd die vraag met de boodschap dat de Raad van Bestuur hierover beslist niet hij

Waar zegt hij dat hij door wil met VDH? Hij ontwijkt altijd die vraag met de boodschap dat de Raad van Bestuur hierover beslist niet hij
Dat is
a) gewoon de realiteit
en
b) interne keuken, zelfs als ge hem buiten zou willen. Coucke is heus wel verstandiger dan dat hij in de pers gaat zeggen dat hij het niet eens is met VDH. Zo'n dingen breng je niet naar buiten maar behandel je op de raad van bestuur.

Los daarvan gaat deze thread weinig over de malaise bij Anderlecht, maar is het één grote bashtopic geworden over hoe slecht VDH het wel doet. Hij zal zijn negatieve (en positieve..) kanten wel hebben, maar feit is en blijft dat Anderlecht een amateuristische bende was qua organisatie die aaneenhing van de vriendendiensten en een "ons kent ons" politiek. De professionele cultuur daar op niet-voetbalvlak is 100 keer beter geworden sinds hij aan het roer zit, en dat was gewoon nodig.

Ik vind het ergens wel grappig dat er met heimwee gekeken wordt naar "het instituut" van vroeger terwijl jullie tot 5 jaar gereden gerund werden door een voorzitter die zijn sportief directeur gretig in de kas liet graaien/in bed lag met makelaars, niet vies was van wat omkoperij en uiteindelijk het zinkend schip wat mooi gemaakt heeft om het met de glimlach te dumpen.
Onder Vanden Stock en Van Holsbeeck was de kans vrij groot dat Anderlecht failliet was geweest, dan mag je nog het DNA bewaren, een Duranville, El Hadj,... gingen ook niet gebleven zijn om in 2e amateur te sjotten denk ik.

Af en toe wat nuance zou wel aangenaam zijn hier, is echt een vermoeiende topic terwijl ik het wel interessant vond om te volgen.

Aangezien hij zelf heeft gezegd dat er de volgende periodes geen raad van bestuur komt. Wat wil zeggen dat het voor de raad van bestuur momenteel geen topic is.

Supporters, journalisten,.. ze weten het allemaal beter en sturen het ene negatieve signaal na het andere naar buiten terwijl niemand, maar echt werkelijk niemand daarvan echt weet hoe de vork in de steel zit. Het is allemaal met verhalen van horen zeggen, betrouwbare bronnen en whatever. Ik geloof werkelijk van niemand iets. Ik heb zulke verhalen al dikwijls gehoord dat je de meerderheid volgt, uiteindelijk blijkt het toch niet de waarheid te zijn. Dus ik ben altijd voorzichtig met deze soort zaken als je zelf niet betrokken bent. Ik kan alleen mijn vertrouwen in Coucke geven. Als ik zie wat die al betaald heeft aan de club en schulden heeft omgezet in kapitaal en dergelijke. Dat verdient vertrouwen

Laatst bewerkt:
Aangezien hij zelf heeft gezegd dat er de volgende periodes geen raad van bestuur komt. Wat wil zeggen dat het voor de raad van bestuur momenteel geen topic is.
Maar hij zit natuurlijk niet alleen in de RvB. Nochtans is het simpel om te zeggen dat hij hem wel nog steunt, maar Coucke zal wel slim genoeg zijn om zich daar niet aan te bezondigen wanneer hij samenzit met de supporters

Maar hij zit natuurlijk niet alleen in de RvB. Nochtans is het simpel om te zeggen dat hij hem wel nog steunt, maar Coucke zal wel slim genoeg zijn om zich daar niet aan te bezondigen wanneer hij samenzit met de supporters
Coucke is slim genoeg om intern ook intern te houden. Hij heeft in het verleden veel bagger gehaald door te veel buiten te gooien ( niet enkel bij Anderlecht). Dat kan zijn figuur missen want hij staat graag positief in de belangstelling. Dus hij heeft gelijk om bepaalde zaken te ontwijken. Er zal wel een visie achter zitten

Dat is
a) gewoon de realiteit
en
b) interne keuken, zelfs als ge hem buiten zou willen. Coucke is heus wel verstandiger dan dat hij in de pers gaat zeggen dat hij het niet eens is met VDH. Zo'n dingen breng je niet naar buiten maar behandel je op de raad van bestuur.

Los daarvan gaat deze thread weinig over de malaise bij Anderlecht, maar is het één grote bashtopic geworden over hoe slecht VDH het wel doet. Hij zal zijn negatieve (en positieve..) kanten wel hebben, maar feit is en blijft dat Anderlecht een amateuristische bende was qua organisatie die aaneenhing van de vriendendiensten en een "ons kent ons" politiek. De professionele cultuur daar op niet-voetbalvlak is 100 keer beter geworden sinds hij aan het roer zit, en dat was gewoon nodig.

Ik vind het ergens wel grappig dat er met heimwee gekeken wordt naar "het instituut" van vroeger terwijl jullie tot 5 jaar gereden gerund werden door een voorzitter die zijn sportief directeur gretig in de kas liet graaien/in bed lag met makelaars, niet vies was van wat omkoperij en uiteindelijk het zinkend schip wat mooi gemaakt heeft om het met de glimlach te dumpen.
Onder Vanden Stock en Van Holsbeeck was de kans vrij groot dat Anderlecht failliet was geweest, dan mag je nog het DNA bewaren, een Duranville, El Hadj,... gingen ook niet gebleven zijn om in 2e amateur te sjotten denk ik.

Af en toe wat nuance zou wel aangenaam zijn hier, is echt een vermoeiende topic terwijl ik het wel interessant vond om te volgen.

Euhm, en wie precies kijkt er met heimwee terug naar de Van Holsbeeck / Bayat periode? En daar werd toch helemaal het dna niet bewaard? Die ploeg onder Weiler al eens herbekeken?

Doet me trouwens wat denken aan nu die periode. Toen werd je ook als geen “echte fan” beschouwd door een groot deel supporters als je kritiek durfde geven op Van Holsbeeck, terwijl een deel supporters al die zaken die later uitkwamen in het propere handen dossier al lang doorhadden en zaten te verkondigen.

Niemand vraagt hier toch ook om Coucke, en zelfs Vandenhaute te verbannen.

Er wordt enkel gevraagd om onze (niet uitvoerende) voorzitter geen voorzitter meer te laten zijn, na zijn waanzinnig blunderparcour. Niemand eist dat hij zijn aandelen verkoopt.

Jullie mogen uiteraard geloven wat jullie willen, en ons een bende fantasten vinden. Maar aangaande Vandenhaute vraag ik mij echt af waar de nuance precies te vinden is. Want heeft behalve de kapitaalsverhoging, vooral een brokkenparcours afgelegd van compleet debiele beslissingen, en achterbaks gedoe.

En dat hele niet uitvoerende voorzitterschap, slaat toch ook allemaal nergens op. Als je echt je verantwoordelijkheid wil nemen, zet je een echte stap opzij.

Laatst bewerkt:
VDH heeft de kapitaalsverhoging samen met zijn copain gedaan via een aparte vennootschap dus om nu te zeggen dat VDH 'zijn' centen erin gepompt heeft.
Het blijft m.i. wel oorverdovend stil over het uitrangeren van Kindermans en dat Verbeke voor de bus werd gegooid (ook door VDH). Maarja als je twitter eropna leest, is dat voor velen nog een halve heilige en heeft hij terecht Jan Hauspie gedagvaard.

VDH heeft de kapitaalsverhoging samen met zijn copain gedaan via een aparte vennootschap dus om nu te zeggen dat VDH 'zijn' centen erin gepompt heeft.
Het blijft m.i. wel oorverdovend stil over het uitrangeren van Kindermans en dat Verbeke voor de bus werd gegooid (ook door VDH). Maarja als je twitter eropna leest, is dat voor velen nog een halve heilige en heeft hij terecht Jan Hauspie gedagvaard.
Daar lees je ook dat we zelf dan maar 24 miljoen in de club moeten pompen.

Voorzitterschap, aandeelhouderschap en de raad van bestuur worden allemaal door mekaar gehaald door velen, in hun missie om alle kritiek op de club en zijn aanwezige leden te counteren.

Artikel van Apache over de klacht van Anderlecht tegen Jan Hauspie.

Enkele excerpten:

Dirk Voorhoof, emeritus professor mediarecht aan de UGent, schrijft dat de rechtszaak tegen Hauspie vanuit het perspectief van de journalist en Humo beschouwd kan worden als een voorbeeld van een Strategic Lawsuit Against Public Participation of SLAPP, “een rechtsvordering die vooral als intimidatie bedoeld is tegen het weekblad en de journalist in kwestie en andere journalisten die (zeer) kritisch berichten over de malaise bij Anderlecht”, schrijft hij in De Morgen.
Hauspie baseerde zich voor het artikel op anonieme bronnen. Insiders gaan ervan uit dat een aantal van die bronnen zelfs rechtstreeks in de raad van bestuur moet gezocht worden. Het gaat ook niet uitsluitend over (misnoegde) ex-werknemers. De Humo-jornalist had trouwens geen andere keuze dan te werken met anonieme bronnen. Al zes jaar vraagt Hauspie of hij Vandenhaute mag interviewen. Dat wordt telkens geweigerd.

In het eerste artikel beschrijft hij wel hoe Vandenhaute eerst niet antwoordde op een verzoek tot een interview. “Hij wilde Humo pas ontvangen toen hij begreep dat de feiten in dit artikel, waarover we spraken met mensen uit alle geledingen van de club en die we toetsten bij verschillende interviewees, vragen oproepen. Maar na een gesprek van een uur was hij nog altijd niet bereid om on the record te reageren.”

Anderlecht had trouwens vier dagen voor publicatie via advocaat Walter Van Steenbrugge een ingebrekestelling gestuurd naar Humo. Daarin werd gewaarschuwd voor juridische stappen indien het stuk zou verschijnen. “Een doorzichtige intimidatiepoging”, zegt Hauspie. Volgens Jan Hauspie stuurde Vandenhaute de voorbije weken ook “een bevriende journalist” uit om jacht te maken op zijn anonieme bronnen.
En ook al schrijft Hauspie voor een blad van de grote mediagroep DPG Media, die een batterij aan topadvocaten kan inzetten voor zijn verdediging, is de dreiging die uitgaat van deze klacht niet te onderschatten. Andere (onderzoeks)journalisten die zich zouden willen verdiepen in de interne (financiële) keuken van Anderlecht — of een andere voetbalploeg — zijn meteen gewaarschuwd.

Pol Deltour, nationaal-secretaris van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ) reageerde erg fel op de klacht. Hij ziet ze vooral als de zoveelste episode in een “zorgwekkende trend waarbij kritische voetbaljournalistiek alsmaar moeilijker wordt."

"Clubs nemen hun communicatie alsmaar meer zelf in handen via hun eigen kanalen. De contacten met journalisten worden stevig beperkt en geregisseerd.” Bovendien wijst Deltour erop dat Anderlecht in het verleden al journalisten de toegang ontzegde omdat hun berichtgeving de club niet beviel.
Een staaltje van ’s mans driestheid en gebrek aan deontologie, werd passend beschreven door voetbalcommentator Filip Joos. In zijn wekelijkse column in De Standaard deed hij op 18 februari een verhaal uit de doeken dat dateert uit de tijd toen Vandenhaute CEO was van Let’s Play (tussen 2018 en 2020), een spelersmakelaarsbureau “dat claimde aan ethisch zaakwaarnemerschap te doen”.

Joos had op televisie lovende woorden gesproken over een speler (Vadis Odjidja). Vandenhaute belde hem op en maande hem aan om in Extra Time te poneren dat Odjidja in de nationale ploeg thuishoorde. Wat Joos weigerde.

Vandenhaute reageerde boos: “Dat kon hij niet vatten, hij verweet mij en het journaille lafheid. De toon werd feller, tot ik hem toebeet dat hij exact aan het doen was wat Dejan Veljkovic ten laste werd gelegd: poging tot beïnvloeding van journalisten ten faveure van een speler uit de eigen stal.”

Filip Joos, die vorige week in Extra Time ook opvallend op de vlakte bleef over het Humo-artikel, was de dagen na het telefoongesprek bang. “Dat ik zou kaltgestellt worden, omdat Vandenhaute toen nog altijd vele mediatouwtjes in handen had.”

Focust ook op de normvervaging van de journalistiek en toenemende macht van voetbalclubs in berichtsturing.

Peterke Verbeke ondertussen al weer aan het werk, bij voetbal consulting bureau Double Pass. Het goed kunnen uitleggen is toch de troef om succesvol te zijn.

Terug
Bovenaan