Een staaltje van ’s mans driestheid en gebrek aan deontologie, werd passend beschreven door voetbalcommentator
Filip Joos. In zijn wekelijkse
column in De Standaard deed hij op 18 februari een verhaal uit de doeken dat dateert uit de tijd toen Vandenhaute CEO was van
Let’s Play (tussen 2018 en 2020), een spelersmakelaarsbureau “dat claimde aan ethisch zaakwaarnemerschap te doen”.
Joos had op televisie lovende woorden gesproken over een speler (
Vadis Odjidja). Vandenhaute belde hem op en maande hem aan om in Extra Time te poneren dat Odjidja in de nationale ploeg thuishoorde. Wat Joos weigerde.
Vandenhaute reageerde boos: “Dat kon hij niet vatten, hij verweet mij en het journaille lafheid. De toon werd feller, tot ik hem toebeet dat hij exact aan het doen was wat
Dejan Veljkovic ten laste werd gelegd: poging tot beïnvloeding van journalisten ten faveure van een speler uit de eigen stal.”
Filip Joos, die vorige week in Extra Time ook opvallend op de vlakte bleef over het Humo-artikel, was de dagen na het telefoongesprek bang. “Dat ik zou
kaltgestellt worden, omdat Vandenhaute toen nog altijd vele mediatouwtjes in handen had.”