Patj
Well-known member
Niet elke man pleegt dat, maar een aanzienlijk deel van de mannen doet dat. De drie veel externe factoren die anders mentaal gezonde mannen tot zelfmoord gaan dwingen zijn: mishandeling, scheiding (hoewel daar ook wel vaak nog wat mishandeling bij komt te zien) en jobverlies. Onderschat echt de impact van mishandeling op zo een mannen niet: ze kunnen nergens naar toe, worden niet geloofd/worden uitgelachen en als ooit de politie afkomt worden zij vaak als dader gezien. Scheiden ze, dan zal de mishandelende partner er wel voor zorgen dat de kinderen de man niet meer zien.Ik denk dat ge het zo niet bedoelt maar ge stelt hier dat een man die zelfmoord pleegt dat de Facto doet omwille van een soort emotioneel of psychologisch partnergeweld... Ge voelt zelf ook wel dat dat een sprong of twee te ver is.
Hiermee zeg ik niet dat er geen mannen zelfmoord in gepest worden, dat is iets anders. Maar ik zou niet durven gaan stellen dat dàt de verklaring van de grote discrepantie in aantal zelfmoorden tussen mannen en vrouwen.
Feminicide duidt meestal op vrouwen die vermoord worden in het kader van de relationele sfeer. Die worden niet vermoord, louter omdat ze vrouw zijn, maar omdat de moordenaar die specifieke persoon wou doden. Anders zouden er heel veel mannen willekeurige vrouwen beginnen vermoorden. Die persoon wordt niet vermoord omdat ze een vrouw is, maar omdat ze de verkeerde persoon in de verkeerde positie is.Maar femicide is het feit dat een vrouw vermoordt wordt omdàt ze een vrouw is.
Er worden inderdaad meer mannen vermoord, maar de reden voor die moorden is veelal niet omdàt ze een man zijn. Zie ook de veel hevigere reactie op mannen die vermoord worden omdàt ze homo zijn. Die reactie is dan ook niet ok in jouw redenering? Ze worden nog altijd minder vermoord dan heteroseksuele mannen, vermoed ik.
Je kan niet gewoon alle moorden bij elkaar gooien en zeggen : kijk, mannen worden meer vermoord. Elke moord is er eentje te veel uiteraard.
Verdere reden waarom het idee achter feminicide niet klopt: Mannen plegen impulsief geweld (waar vrouwen meestal doelgericht geweld gebruiken, bijvoorbeeld hun man vermoorden voor het geld). Dat wil zeggen dat mannen kwaad worden en dan iemand de kop inslaan ofzo, daar is niet hard over nagedacht hoor.
In dat kader is onderzoek naar een feministische benadering bij partnergeweld (wat regelmatig een voorbode voor moord en doodslag is) interessant. De feministische benadering van: jij slaat omdat jij vrouwen haat heeft wetenschappelijk gezien geen enkele basis of effect in behandelingen. Werken aan de persoonlijke problematiek (bijvoorbeeld moeilijke jeugd verwerken) of jezelf leren beheersen dan weer wel. Mannen vermoorden hun vrouwen niet omdat ze vrouwen haten of omdat die persoon een vrouw is, maar omdat ze een beperkte impulscontrole hebben in combinatie met een persoonlijke problematiek.