Mannelijke discriminatie/nadelen in onze samenleving

Ik denk dat ge het zo niet bedoelt maar ge stelt hier dat een man die zelfmoord pleegt dat de Facto doet omwille van een soort emotioneel of psychologisch partnergeweld... Ge voelt zelf ook wel dat dat een sprong of twee te ver is.

Hiermee zeg ik niet dat er geen mannen zelfmoord in gepest worden, dat is iets anders. Maar ik zou niet durven gaan stellen dat dàt de verklaring van de grote discrepantie in aantal zelfmoorden tussen mannen en vrouwen.
Niet elke man pleegt dat, maar een aanzienlijk deel van de mannen doet dat. De drie veel externe factoren die anders mentaal gezonde mannen tot zelfmoord gaan dwingen zijn: mishandeling, scheiding (hoewel daar ook wel vaak nog wat mishandeling bij komt te zien) en jobverlies. Onderschat echt de impact van mishandeling op zo een mannen niet: ze kunnen nergens naar toe, worden niet geloofd/worden uitgelachen en als ooit de politie afkomt worden zij vaak als dader gezien. Scheiden ze, dan zal de mishandelende partner er wel voor zorgen dat de kinderen de man niet meer zien.

Maar femicide is het feit dat een vrouw vermoordt wordt omdàt ze een vrouw is.
Er worden inderdaad meer mannen vermoord, maar de reden voor die moorden is veelal niet omdàt ze een man zijn. Zie ook de veel hevigere reactie op mannen die vermoord worden omdàt ze homo zijn. Die reactie is dan ook niet ok in jouw redenering? Ze worden nog altijd minder vermoord dan heteroseksuele mannen, vermoed ik.
Je kan niet gewoon alle moorden bij elkaar gooien en zeggen : kijk, mannen worden meer vermoord. Elke moord is er eentje te veel uiteraard.
Feminicide duidt meestal op vrouwen die vermoord worden in het kader van de relationele sfeer. Die worden niet vermoord, louter omdat ze vrouw zijn, maar omdat de moordenaar die specifieke persoon wou doden. Anders zouden er heel veel mannen willekeurige vrouwen beginnen vermoorden. Die persoon wordt niet vermoord omdat ze een vrouw is, maar omdat ze de verkeerde persoon in de verkeerde positie is.

Verdere reden waarom het idee achter feminicide niet klopt: Mannen plegen impulsief geweld (waar vrouwen meestal doelgericht geweld gebruiken, bijvoorbeeld hun man vermoorden voor het geld). Dat wil zeggen dat mannen kwaad worden en dan iemand de kop inslaan ofzo, daar is niet hard over nagedacht hoor.

In dat kader is onderzoek naar een feministische benadering bij partnergeweld (wat regelmatig een voorbode voor moord en doodslag is) interessant. De feministische benadering van: jij slaat omdat jij vrouwen haat heeft wetenschappelijk gezien geen enkele basis of effect in behandelingen. Werken aan de persoonlijke problematiek (bijvoorbeeld moeilijke jeugd verwerken) of jezelf leren beheersen dan weer wel. Mannen vermoorden hun vrouwen niet omdat ze vrouwen haten of omdat die persoon een vrouw is, maar omdat ze een beperkte impulscontrole hebben in combinatie met een persoonlijke problematiek.

Ik denk niet dat je daar te veel logica probeert achter te zoeken. Natuurlijk is partnermoord geen femicide, maar dat is het punt niet. Taal kan ons de middelen geven om ons steeds preciezer uit te drukken en om onze ideeën te delen. Maar extremisten zien taal als niets meer dan een middel om mensen te beïnvloeden. Het uitbreiden van de definitie van een zwaarbeladen term in de hoop om een grotere emotionele reactie teweeg te brengen is een klassieke strategie.

6) Mannen sterven vroeger, zowel door eigen fout (meer roken), als arbeidsongevallen, maar ook door dat naar bepaalde vrouwelijke ziektes (borstkanker) er veel meer geld gaat dan naar mannelijke ziektes (prostaatkanker)
Je vergeet een gegeven. Genetisch overlijdt een man gemiddeld ook sneller dan een vrouw. Gemiddeld is dat +-3 jaar verschil.
Vrouwen leven gemiddeld effectief gewoon langer.

Je vergeet een gegeven. Genetisch overlijdt een man gemiddeld ook sneller dan een vrouw. Gemiddeld is dat +-3 jaar verschil.
Vrouwen leven gemiddeld effectief gewoon langer.
Ik weet eigenlijk niet of dat genetisch is hoor. Je kan de split niet maken tussen of dat genetisch is of door omgevingsfactoren. Die 3 jaar is gewoon het gemiddelde van alle vrouwen - het gemiddelde van alle mannen volgens mij.

Ik weet eigenlijk niet of dat genetisch is hoor. Je kan de split niet maken tussen of dat genetisch is of door omgevingsfactoren. Die 3 jaar is gewoon het gemiddelde van alle vrouwen - het gemiddelde van alle mannen volgens mij.
Het is een factor die weldegelijk meespeelt en bij mijn weten al aangetoond is. Hoe groot de impact is, dat kan inderdaad niemand zeggen. Maar de genetische factor speelt wel mee.

Vooral voor hart-en vaatziektes dan. Het is al aangetoont dat oestrogeen enige bescherming geeft tegen een hartaanval, maar gewoon al het feit dat een mannen en vrouwenhart fysiologisch verschilt speelt ook mee. Het zit ver weg, maar dacht dat het zoiets was:
Vrouwenhart is kleiner met kleinere kamers en dunnere wanden. Het pompt sneller, maar een mannenhart pompt meer bloed per samentrekking. Maar denk dat de belangrijkste is dat in stress situaties een vrouwenhart sneller begint te pompen en bij een man de aders vernauwen waardoor de bloeddruk stijgt.

Testosteron zorgt er ook voor dat mannen meer risico gaan opzoeken/nemen. En dat loopt ook niet altijd goed af.

Testosteron zorgt er ook voor dat mannen meer risico gaan opzoeken/nemen. En dat loopt ook niet altijd goed af.
Het is natuurlijk een geval waar het niet duidelijk is waar nature eindigt en nurture begint, want jongens worden vaak ook gestimuleerd om avontuurlijker te zijn en risico te nemen, maar ja het klopt zeker. Als je gewoon rondkijkt wie er het meest halfgare stunts of lompe stoten uitsteekt zijn dat voornamelijk mannen.

Ik denk niet dat je daar te veel logica probeert achter te zoeken. Natuurlijk is partnermoord geen femicide, maar dat is het punt niet. Taal kan ons de middelen geven om ons steeds preciezer uit te drukken en om onze ideeën te delen. Maar extremisten zien taal als niets meer dan een middel om mensen te beïnvloeden. Het uitbreiden van de definitie van een zwaarbeladen term in de hoop om een grotere emotionele reactie teweeg te brengen is een klassieke strategie.
Dus uit jouw post maak ik op dat de feministen die termen als feminicide lanceren dit doen om mensen te beïnvloeden. Patj heeft immers gelijk wat mij betreft: moord is moord, enkel psychopathen gaan misschien willekeurige vrouwen specifiek vermoorden omdat ze vrouw zijn, door partnermoord waarbij de vrouw het slachtoffer is, te gaan herdefiniëren als feminicide, maak je een evenwicht debat over partnergeweld onmogelijk, want je framet het als vrouwenhaat.

Neen, maar in het huidige genderdebat focussen we helaas wél op de zaken waardoor mannen voordeel halen uit dat risico, o.a. jobs die meer loon opleveren, maar "oh nee, er is een loonkloof!", maar we negeren zoals @kay-gell al terecht aanhaalde, negeren dat daar ook negatieve gevolgen aan vasthangen, bv. meer mannelijke doden op de werkvloer.

Dit soort artikels is toch ook vaak schering en inslag en dan vooral zonder enige verontwaardiging over het feit dat de man hier een klap krijgt.
Nee, het is allemaal grappig. Wanneer we hier de rollen omdraaien spreken we van partnergeweld.

Idem voor de recente slagen die Sean D'hondt kreeg van zijn vriendin op vakantie. Dat is gewoon partnergeweld.
Mocht eender welke mannelijke BV op vakantie zijn vriendin zo slaan werd hij al lang gecanceld, was het wekenlang nieuws, kwam er overal duiding over hoe gevaarlijk parntergeweld is.
Nu was het vooral stilte en hoongelach dat zegevierde.

Maar dat de topverdieners bij de VRT allemaal mannen zijn dat was dan wel weer wekenlang nieuws en daarover mocht Siska Schoeters overal haar zegje komen doen want ja "gender ongelijkheid".
Het is triest hoe we zo doorgeslagen zijn in onze maatschappij dat problemen die mannen aanbelangen gewoon nog niet eens opgemerkt worden.

Dit soort artikels is toch ook vaak schering en inslag en dan vooral zonder enige verontwaardiging over het feit dat de man hier een klap krijgt.
Nee, het is allemaal grappig. Wanneer we hier de rollen omdraaien spreken we van partnergeweld.

Idem voor de recente slagen die Sean D'hondt kreeg van zijn vriendin op vakantie. Dat is gewoon partnergeweld.
Mocht eender welke mannelijke BV op vakantie zijn vriendin zo slaan werd hij al lang gecanceld, was het wekenlang nieuws, kwam er overal duiding over hoe gevaarlijk parntergeweld is.
Nu was het vooral stilte en hoongelach dat zegevierde.

Maar dat de topverdieners bij de VRT allemaal mannen zijn dat was dan wel weer wekenlang nieuws en daarover mocht Siska Schoeters overal haar zegje komen doen want ja "gender ongelijkheid".
Het is triest hoe we zo doorgeslagen zijn in onze maatschappij dat problemen die mannen aanbelangen gewoon nog niet eens opgemerkt worden.
Ik geef je gelijk dat dit soort problemen veel te weinig belicht wordt en dat mannelijke slachtoffers van partnergeweld (hetzij psychologisch, hetzij fysiek) maar al te vaak (soms letterlijk) worden weggelachen, maar ik heb dat filmpje al zien passeren op sociale media en veel hoongelach heb ik daar niet gemerkt. Ik heb toch ook veel reacties gelezen in het genre van 'get away from her', 'if the roles were reversed' enzovoorts.

Het is trouwens ook een marketingstunt. Als je de Instagram post ziet dan zie je in de caption heel duidelijk dat het om marketing gaat: https://www.instagram.com/reel/CjO8xHOgb0u/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

De TikTok account die het heeft gepost is ook letterlijk de TikTok account van dat merk.

Dat doet weinig af aan je boodschap, dat weet ik, maar echt serieus valt dat filmpje niet te nemen, en ik vind het spijtig dat allerhande nieuws websites dat klakkeloos overnemen en die idiote viral marketing poging dus echt gewerkt heeft. Gelukkig zie ik toch wel echt een heel aantal reacties die de reactie van die vrouw niet goedkeuren (uiteraard minder dan wanneer de rollen zouden omgedraaid zijn) dus hoongelach, stilte, en grappig vind ik persoonlijk wel wat overdreven.

Ik geef je gelijk dat dit soort problemen veel te weinig belicht wordt en dat mannelijke slachtoffers van partnergeweld (hetzij psychologisch, hetzij fysiek) maar al te vaak (soms letterlijk) worden weggelachen, maar ik heb dat filmpje al zien passeren op sociale media en veel hoongelach heb ik daar niet gemerkt. Ik heb toch ook veel reacties gelezen in het genre van 'get away from her', 'if the roles were reversed' enzovoorts.

Het is trouwens ook een marketingstunt. Als je de Instagram post ziet dan zie je in de caption heel duidelijk dat het om marketing gaat: https://www.instagram.com/reel/CjO8xHOgb0u/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

De TikTok account die het heeft gepost is ook letterlijk de TikTok account van dat merk.

Dat doet weinig af aan je boodschap, dat weet ik, maar echt serieus valt dat filmpje niet te nemen, en ik vind het spijtig dat allerhande nieuws websites dat klakkeloos overnemen en die idiote viral marketing poging dus echt gewerkt heeft. Gelukkig zie ik toch wel echt een heel aantal reacties die de reactie van die vrouw niet goedkeuren (uiteraard minder dan wanneer de rollen zouden omgedraaid zijn) dus hoongelach, stilte, en grappig vind ik persoonlijk wel wat overdreven.

Ik zie op facebook toch meer dan de helft lachende mannetjes.
Dat zegt iets over de houding van de bevolking tov mannen, al is het natuurlijk niet representatief.
Maar ik vind dat we als maatschappij gewoon veel te weinig stilstaan bij die dubbele standaard waarbij als man op vele vlakken gewoon een 2de rangs burger zijn.

De hoeveelheid artikels over gendergelijkheid die bijna dagelijks aandacht krijgen vs de quasi totale stilte (en erger zelfs hoongelach) wanneer dit soort zaken gebeurt.
Zoals ik zei. Mocht in het geval van Sean D'hondt hij degene zijn die sloeg was dit een hot item en werden we om de oren geslagen met artikels/meningen over hoe partnergeweld een probleem is.
Nu werd er vooral veel gelachen en was er amper of geen duiding dat dit soort gedrag niet kan noch een link naar de bredere maatschappelijke problemen waar mannen mee te maken.
Die dubbele standaard, daar heb ik het oprecht moeilijk mee.
Ik kan quasi dagelijks dit soort zaken hier posten, dat wringt.

Maar goed, ergens heeft een marketingsafdeling dit dus goedgekeurd. Wat ook al veel zegt ...

Wanneer we hier de rollen omdraaien spreken we van partnergeweld.
Je zou dat eens bij elk artikel moeten doen, die denkoefening. De dingen die soms over mannen geschreven en gezegd worden zijn werkelijk walgelijk. Simpelweg artikels over gespierde mannen (of dadbod) waar dan 5 alinea's lang gegeild wordt op een man, of artikels over 'amai die is vet geworden'. Als je dat over vrouwen schrijft staat het kot in brand. Zie bv de reacties op het artikel dat Lizzo (?) naar het Sportpaleis komt. Als dat op een man was geweest had er werkelijk geen haan naar gekraaid.

Maar goed, je geeft het voorbeeld zelf al met het artikel over Sean Dhondt. Omgekeerd was dit inderdaad wekenlang nieuws en mocht hij nu door het slijk kruipen.

@kay-gell Ik vind die stelling dat mannen op vele vlakken 2de rangsburgers zijn persoonlijk wel flink overdreven, maar daar wil ik nu niet over strijden. Je hebt voor de rest volledig gelijk vind ik.

Ik weet nog dat Terry Crews naar buiten kwam met zijn verhaal dat hij aangerand werd en dat daar toen letterlijk mee werd gelachen in bepaalde talkshows (Wendy Williams bijvoorbeeld) en dat daar dan dingen werden gezegd als 'hoe kan die man nu zichzelf niet verdedigen?' Daarbij compleet voorbijgaand aan het feit dat het daar niet (enkel) om gaat. Er is inderdaad een gigantisch probleem op dat vlak, en het feit dat een toch tamelijk bekend figuur als Terry Crews zo werd uitgelachen zal wel maken dat minder bekende mannen nog veel minder geneigd zijn om naar voren te komen.

Ik vind (of denk) dat dat ook wel kadert in de perceptie die rond mannen hangt. De man moet stoer zijn, de man moet sterk zijn, de man die huilt is een watje, ... Dat zijn stereotypes die zelfs vandaag de dag nog door jonge kerels worden versterkt, en ik denk dat daar ook wel iets kan in veranderen. Niet dat ik vind dat de oplossing enkel bij mannen zelf ligt, maar ik hoop dat we, nu mentale gezondheid en al van dat toch meer en meer in de spotlight begint te komen, stilletjesaan gaan evolueren naar een maatschappij waarbij het voor mannen ook als normaal wordt beschouwd om zich kwetsbaar op te stellen, of om van dingen te genieten die niet op en top macho zijn. Maar goed, dat is off-topic.

Eigenlijk is zo'n programma als De Tafel van Vier ideaal voor zoiets, vind ik. Als dat dan toch een soort 'buiten de lijntjes kleurend' programma wil zijn zou het eens verfrissend zijn om daar mannen aan het woord te laten die zijn misbruikt, bijvoorbeeld. Dat zou naar mijn mening al een pak nuttiger zijn dan wat er nu in praatprogramma's passeert.

Het hoeft ook niet altijd over misbruik te gaan, trouwens. Kijk bijvoorbeeld dit filmpje maar eens en beeld je in dat Cavill een vrouw is, je waant je onmiddellijk in het Hollywood van de jaren '50:

Er is inderdaad nog een lange weg te gaan vooraleer er gelijkheid is op dat vlak.

Maar goed, ergens heeft een marketingsafdeling dit dus goedgekeurd. Wat ook al veel zegt ...

Tja, fouten gebeuren dat kan.
Maar ik vind het hallucinant hoe vaak de keuze is om bij elke hint van genderongelijkheid tav vrouwen (daarom de referentie naar de VRT topverdieners en Siska Schoeters die overal mag opdraven) vaak een langdurig en uitgebreid platform te geven.
Maar dit omgekeerd amper gebeurt.
Ik zie zo vaak artikels verschijnen over de paygap (vaak met weinig nuance), maar de artikels over male suicide, dodelijke werkongevallen,... dat is quasi onbestaande.

Er wordt gewoon veel te weinig aandacht voor dit soort problemen gegeven zeker in verhouding met vrouwenproblematieken.

Ik vind het echt heel vroeg om te zeggen 'mag het ook nog af en toe nog eens over de mannen gaan?', omdat we echt nog helemaal niet lang eens eindelijk over de problemen van andere groepen eens serieuzer te nemen (onder veel weerstand nog steeds, mind you).

Maar er valt zeker iets te zeggen voor het bekampen van toxische masculiniteit bijvoorbeeld. Mannen moeten meer en vaker hun emoties tonen, er over praten, minder oppotten. Maar ik denk dat er bijvoorbeeld ook wel vaak gesproken wordt over disproportionele zelfmoordcijfers bij mannen.

Ik vind het echt heel vroeg om te zeggen 'mag het ook nog af en toe nog eens over de mannen gaan?', omdat we echt nog helemaal niet lang eens eindelijk over de problemen van andere groepen eens serieuzer te nemen (onder veel weerstand nog steeds, mind you).

Maar er valt zeker iets te zeggen voor het bekampen van toxische masculiniteit bijvoorbeeld. Mannen moeten meer en vaker hun emoties tonen, er over praten, minder oppotten. Maar ik denk dat er bijvoorbeeld ook wel vaak gesproken wordt over disproportionele zelfmoordcijfers bij mannen.
Bedoel je dan dat mannen afgestraft worden als ze dan eindelijk hun emoties tonen of ... ?

@kay-gell Ik vind die stelling dat mannen op vele vlakken 2de rangsburgers zijn persoonlijk wel flink overdreven, maar daar wil ik nu niet over strijden. Je hebt voor de rest volledig gelijk vind ik.

Ik weet nog dat Terry Crews naar buiten kwam met zijn verhaal dat hij aangerand werd en dat daar toen letterlijk mee werd gelachen in bepaalde talkshows (Wendy Williams bijvoorbeeld) en dat daar dan dingen werden gezegd als 'hoe kan die man nu zichzelf niet verdedigen?' Daarbij compleet voorbijgaand aan het feit dat het daar niet (enkel) om gaat. Er is inderdaad een gigantisch probleem op dat vlak, en het feit dat een toch tamelijk bekend figuur als Terry Crews zo werd uitgelachen zal wel maken dat minder bekende mannen nog veel minder geneigd zijn om naar voren te komen.

Ik vind (of denk) dat dat ook wel kadert in de perceptie die rond mannen hangt. De man moet stoer zijn, de man moet sterk zijn, de man die huilt is een watje, ... Dat zijn stereotypes die zelfs vandaag de dag nog door jonge kerels worden versterkt, en ik denk dat daar ook wel iets kan in veranderen. Niet dat ik vind dat de oplossing enkel bij mannen zelf ligt, maar ik hoop dat we, nu mentale gezondheid en al van dat toch meer en meer in de spotlight begint te komen, stilletjesaan gaan evolueren naar een maatschappij waarbij het voor mannen ook als normaal wordt beschouwd om zich kwetsbaar op te stellen, of om van dingen te genieten die niet op en top macho zijn. Maar goed, dat is off-topic.

Eigenlijk is zo'n programma als De Tafel van Vier ideaal voor zoiets, vind ik. Als dat dan toch een soort 'buiten de lijntjes kleurend' programma wil zijn zou het eens verfrissend zijn om daar mannen aan het woord te laten die zijn misbruikt, bijvoorbeeld. Dat zou naar mijn mening al een pak nuttiger zijn dan wat er nu in praatprogramma's passeert.

Het hoeft ook niet altijd over misbruik te gaan, trouwens. Kijk bijvoorbeeld dit filmpje maar eens:
. Er is inderdaad nog een lange weg te gaan vooraleer er gelijkheid is op dat vlak.

Agreed helemaal
Wil nog even de reden duiden waarom ik vind dat we als man een 2de rangsburger zijn geworden.
Mannenproblemen worden bijna volledig genegeerd.
We sterven bij bosjes op de werkvloer, in oorlogen, delven het onderspit bij scheidingen en hoederecht, we staan buiten disproportie buiten in weer en wind te werken, sterven vaker door zelfmoord, meisjes doen het beter dan jongens op school en ze zijn oververtegenwoordigd in universiteit,....
En toch is quasi het enige wat we door de media te horen krijgen zijn de problemen van vrouwen, holebi's, allochtonen,...

De proportie is gewoon totaal weg terwijl we op vele vlakken gewoon achtergesteld zijn.
Nu moet je al die factoren eens bekijken en als slachtoffer eender welke andere doelgroep aan koppelen. Dan werd dit allemaal wel veel serieuzer genomen.
Ik zeg niet dat de andere groepen niet gehoord moeten worden, maar alle proportie is zoek.
En als daar nu eindelijk eens een breed maatschappelijk debat over kwam, wel dan ben ik ervan overtuigd dat je ook meer mensen/mannen op de kar krijgt voor de andere vormen van discriminatie.
Want ik ben er zeker van dat veel mannen zich niet gehoord voelen en automatisch daardoor een afkeer krijgen als er voor andere vormen van discriminatie vaak uitgebreid aandacht is.

De voorbije decennia is er heel wat bewogen op vlak van emancipatie voor de vrouw, zowel op seksueel vlak, als professioneel vlak, als 'individualistisch' vlak, ... en gelukkig maar, want dat was broodnodig. En ook voor vrouwen zijn we er nog lang niet.

Ik denk dat er voor mannen ook wel nood is aan een evolutie. Alleen vrees ik niet dat dit het moment is. De (witte) man heeft nu wel vaker de 'bonen gefret' tegenwoordig, dus het ligt moeilijk om nu op de barricades te gaan staan. Daarnaast leeft heel hard de perceptie dat (witte) mannen het véél makkelijker hebben, dus ja 'wat hebben wij nu te klagen'... Alleen zijn heel veel mannen nu ook eenmaal niet zo stoer, zijn ze wél onzeker, zijn ze wél gevoelig, worstelen ze ook vaak met zichzelf of hebben ze het ook moeilijk om hun rol te vinden...

Veel van de problemen die mannen nog hebben (zowel op seksueel vlak, professioneel vlak, emotioneel vlak, ...) worden helaas ook wel mee in stand gehouden door mannen zelf (iets wat we bij vrouwen ook wel eens zien).

Het beeld van de stoere alfa-man, die in het slechtste geval ook nog eens weinig respect heeft voor vrouwen, minderheidsgroepen, ..., dekt natuurlijk niet de lading voor allemaal, maar dat beeld haalt helaas wel de bovenhand.

Bepaalde figuren (Of het nu een Dutroux is, of een Trump of een Weinstein, of ...) verkloten het nu eenmaal ook voor de rest. Eerlijk is eerlijk, de grote rampen en drama's in de geschiedenis zijn nu eenmaal ook toe te wijzen aan mannen...

Ik wil het ook niet dramatiseren. De reden dat wij 'laatst aan de beurt zijn' is natuurlijk ook omdat bij andere groepen de situatie veel schrijnender was (en heelaas vaak ook nog is).

We sterven bij bosjes op de werkvloer, in oorlogen, delven het onderspit bij scheidingen en hoederecht, we staan buiten disproportie buiten in weer en wind te werken, sterven vaker door zelfmoord, meisjes doen het beter dan jongens op school en ze zijn oververtegenwoordigd in universiteit,....

Dankzij de media ben ik nochtans van al die zaken reeds op de hoogte. Ik ga zeker akkoord dat partnergeweld veroordeeld moet worden. Elke normale mens vermoed ik. Toch ga je hier weer wat te ver imo door kalimero gewijs te suggereren dat vrouwen minder gediscrimineerd worden en wij mannen eigenlijk de echte slachtoffers zijn die tot 2e rangsburger achtergesteld worden. We zijn nog maar net vanonder onze patriarchaal georganiseerde maatschappij aan het uitkruipen.

Ook nog een opmerking; Die jobs waar we "bij bosjes op de werkvloer sterven" zijn jobs waar vrouwen moeilijk binnengeraken. Ik werk ook op een industriële site met meer dan 5000 werknemers en hier werkt momenteel geen enkele vrouw. Als er al een vrouw begint wordt ze tamelijk snel weg gepest omdat onder 5000 mannen er sowieso een hoop kinderlijke debielen zitten die hun lockers bekladden en er zelfs in klaarkomen.

In man gedomineerde beroepen is het als vrouw zeer moeilijk om door te breken. Dit speelt overigens ook in vrouw gedomineerde beroepen maar die verdienen over het algemeen een stuk minder waardoor we als man een stuk minder staan te springen om daar in te beginnen.

Ik wil onze problemen zeker niet minimaliseren want zoals jij en Archaos terecht aanhaalt lijden ook wij onder heel wat socio-maatschappelijke kwesties en daar moeten we zeker aan blijven werken maar dat doen we dan beter door die problemen aan te pakken dan te klagen over dat vrouwen issues in vergelijking te veel aandacht krijgen. Het is beter een positieve campagne te voeren voor je eigen issues dan een negatieve campagne tegen de issues van een ander.

Terug
Bovenaan