Marine Le Pen 5 jaar onverkiesbaar verklaard na veroordeling verduistering EU-gelden

Wilto

Well-known member
Topic werd afgesplitst uit Kleine Nieuwtjes.

toch wel een bom als die niet zou kunnen deelnemen aan presidentsverkiezingen. Wachten op de effectieve straffen nu.

Laatst bewerkt door een moderator:

toch wel een bom als die niet zou kunnen deelnemen aan presidentsverkiezingen. Wachten op de effectieve straffen nu.
Dan is het Bardella dat het RN naar voor schuift, maar die is nogal jong (29 jaar).

En nu ook officieel - niet bepaald een klein nieuwtje. Trump en co gaan de registers opentrekken na het Roemenië debacle

En nu ook officieel - niet bepaald een klein nieuwtje. Trump en co gaan de registers opentrekken na het Roemenië debacle
Er zijn natuurlijk al afkeurende reacties gekomen vanuit het Kremlin en andere extreem-rechtse figuren in Europa.

Hoe kan je zoiets verdedigen? Je breekt de wet = boete betalen/doen!
Daar staan die extreem-rechtse partijen toch altijd over te roepen, law & order. Enkel maar als het voor hun uitkomt :sarcastic:

Lol, ondertussen check je nog eens Twitter/X en krijg je "This is the day democracy died in France", met schaamteloos daaronder I kid you not reclame voor inbraakgereedschap "The only key you'll ever need!". Toont aan wat voor een sh*t-platform met trollen dat geworden is.

Persoonlijk zie ik extreemrechts nog altijd liefst verslagen worden in het stemhokje, maar dan moet men ook de megafoons afnemen van de leugenachtige trollen, de fondsen vanuit Rusland en andere vijandige staten blokkeren, de 5e kolonnes op meerdere fronten in onze samenleving lam leggen, ... en dat lijkt een moeilijkere en moeilijkere strijd te worden.

Toch wel een politieke aardverschuiving, want het RN stond goed in de peilingen. Ze kunnen nu Bardella naar voor schuiven en Le Pen een politieke dood laten sterven of ze kunnen de juridische strijd aangaan met risico dat het tegen de start van de campagne nog altijd niet duidelijk is dat Le Pen zich kandidaat mag stellen.

Zal er van af hangen of het draagvlak van het RN een verdienste is van Le Pen of eerder van de tijdsgeest en in dat laatste geval is Bardella toch niet bij voorbaat verloren.

Toch wel een politieke aardverschuiving, want het RN stond goed in de peilingen. Ze kunnen nu Bardella naar voor schuiven en Le Pen een politieke dood laten sterven of ze kunnen de juridische strijd aangaan met risico dat het tegen de start van de campagne nog altijd niet duidelijk is dat Le Pen zich kandidaat mag stellen.

Zal er van af hangen of het draagvlak van het RN een verdienste is van Le Pen of eerder van de tijdsgeest en in dat laatste geval is Bardella toch niet bij voorbaat verloren.

Ze gaan dit uiteraard politiek uitmelken tot in het extreme.

Ik ken weinig over deze zaak, maar zou er dus gaan over dat ze miljoenen europees geld op een of andere manier heeft gebruikt voor partijfinanciering?

Ze gaan dit uiteraard politiek uitmelken tot in het extreme.

Ik ken weinig over deze zaak, maar zou er dus gaan over dat ze miljoenen europees geld op een of andere manier heeft gebruikt voor partijfinanciering?
Is dat niet iets gelijkaardig waar Tom Vandendriessche (VB) van wordt beticht? Dat hij Europees geld oneigenlijk zou hebben gebruikt voor werknemers van de VB-studiedienst?

Het is volledig terecht dat de transparantie op dat niveau zo groot mogelijk is.

Het gaat niet altijd over zelfverrijking, al levert dat natuurlijk een sappigere titel op.

Ik ga er enerzijds mee akkoord dat rechters niet moeten beslissen wie al dan niet op het verkiesblaadje komt, anderzijds kan die beroepsprocedure dusdanig lang duren dat er mogelijks nog geen uitspraak is tegen de verkiezingen. Dan zit je in een situatie zoals de VS waar je een presidentskandidaat hebt die voor verschillende wetsovertredingen terecht dient te staan, maar verkozen wordt tot President en aldus elke straf weet te ontlopen. Daar zou ieder welschapen mens voor moeten passen.

Als je dan kijkt wie er allemaal spreekt over de dood van democratie in Frankrijk: Orban (geen democratie in Hongarije), het Kremlin (geen democratie in Rusland), Musk (heeft de mond vol van vrije verkiezingen en freedom of speech, maar laat geen kans onbenut om mensen de mond te snoeren of mensen om te kopen), Tom van Grieken, etc. Tsja, dat op zich zegt al genoeg.

Wederom het zoveelste bewijs dat we echt zeer enge tijden tegemoet gaan. Zelfs voor vele politici en kiesvee is de wet maar een vodje papier geworden waar ze zelf de voeten aan mogen vegen, maar die ze wel zullen gebruiken om al hun tegenstanders mee uit te schakelen, zoals we reeds gezien hebben in Hongarije en momenteel mogen aanschouwen in de VS.

Ik ga er enerzijds mee akkoord dat rechters niet moeten beslissen wie al dan niet op het verkiesblaadje komt, anderzijds kan die beroepsprocedure dusdanig lang duren dat er mogelijks nog geen uitspraak is tegen de verkiezingen. Dan zit je in een situatie zoals de VS waar je een presidentskandidaat hebt die voor verschillende wetsovertredingen terecht dient te staan, maar verkozen wordt tot President en aldus elke straf weet te ontlopen. Daar zou ieder welschapen mens voor moeten passen.
Goh ja, het gaat om een wet (Sapin II) die door het parlement opgesteld en gestemd is geweest in 2016-2017, inclusief de strafmaat van onverkiesbaarheid. Dus de rechters passen gewoon de wet toe zoals opgesteld door de verkozenen. Er staat een provisie in de wet die de rechter toelaat de strafmaat niet op te leggen op basis van de inbreuk en de persoon, maar dat is nog nooit eerder toegepast geweest.

Leuk weetje: Le Pen pleitte er in 2013 voor om politici levenslang onverkiesbaarheid op te leggen indien veroordeeld voor misbruik van publieke middelen.

Als je dan kijkt wie er allemaal spreekt over de dood van democratie in Frankrijk: Orban (geen democratie in Hongarije), het Kremlin (geen democratie in Rusland), Musk (heeft de mond vol van vrije verkiezingen en freedom of speech, maar laat geen kans onbenut om mensen de mond te snoeren of mensen om te kopen), Tom van Grieken, etc. Tsja, dat op zich zegt al genoeg.
En omgekeerd, als je kijkt hoe weinig consternatie er is over wat er met de democratie gebeurt in Roemenië, een EU land, door landen die wel democratisch zijn dan kan je moeilijk anders dan besluiten dat de democratie nog maar weinig echte medestanders heeft. Iedereen heeft de mond vol over de wil van het volk, weinigen willen de democratie nog echt helpen als het niet in hun kraam past.

De hypocrisie rond en het gegoochel met begrippen als vrije meningsuiting is echt zum kotsen.

Vrije meningsuiting betekent niet dat je doelbewust mag liegen om de ander te misleiden.
Vrije meningsuiting is ook niet gelijk aan straffeloosheid als je misdaden begaat.
En vrije meningsuiting is al helemaal niet dat je protesten verbiedt en mensen zonder reden oppakt omdat ze er een andere mening op nahouden.

Extreem rechts verkracht zelf het begrip keer op keer en houdt dan een spiegel op om de ander ervan te betichten.

Wat doe je eraan vraag ik me af?
Ik wil hier in Europa echt niet afglijden naar de shitshow die momenteel in de VS huishoudt, maar ik zie het somber in eerlijk gezegd.

Hier stemt ondertussen ook al 25% op basis van desinformatie uit z'n facebookfuik...

En omgekeerd, als je kijkt hoe weinig consternatie er is over wat er met de democratie gebeurt in Roemenië, een EU land, door landen die wel democratisch zijn dan kan je moeilijk anders dan besluiten dat de democratie nog maar weinig echte medestanders heeft. Iedereen heeft de mond vol over de wil van het volk, weinigen willen de democratie nog echt helpen als het niet in hun kraam past.

Je stelt het weer heel anders voor dan het is, niet de eerste keer. "Wat er gebeurt met de democratie in Roemenie"... Een kandidaat werd uitgesloten wegens een lopend onderzoek omwille van corruptie, bendevorming en het aannemen van Russisch geld.

Oh nee, arme democratie :(

Ook weer typisch dat je de laatste tijd altijd met zo'n whataboutismes afkomt.

Je stelt het weer heel anders voor dan het is, niet de eerste keer. "Wat er gebeurt met de democratie in Roemenie"... Een kandidaat werd uitgesloten wegens een lopend onderzoek omwille van corruptie, bendevorming en het aannemen van Russisch geld.

Oh nee, arme democratie :(

Ook weer typisch dat je de laatste tijd altijd met zo'n whataboutismes afkomt.

Jij post hier over hoe democratie onder vuur ligt en als je dat lijstje aangevuld wordt met een voorbeeld dat je niet zint is dat Whataboutisme?
heb je hier ook al regels gemaakt over wat er gepost mag worden, in het Amerika topic mag er geen kritiek op Europa komen, in kleine nieuwtjes geen kritiek op iets dat niet extreem rechts is?

The Democracy Index noemt Roemenië, onder meer door de eerste ongeldig verklaring va de verkiezing, geen democratie meer maar een hybrid regime. Maar dat zijn waarschijnlijk fantasten die niet snappen dat in Europa nooit antidemocratische beslissingen zouden genomen worden.

Ik denk dat iedereen wel ziet dat die Georgescu niet zuiver op de graat is, verre van, maar een kandidaat die waarschijnlijk zou winnen tijdens een lopende campagne uitsluiten omdat een ander land hem aanprijst in tiktokfimpjes, in een vorige campagne, da's echt wel verregaand en iets dat heel veel wenkbrauwen heeft doen fronsen. Het is geen goede zaak moest die winnen maar da's niet hoe democratie werkt. Moest die Georgescu geen pion van Rusland zijn zou er een pak meer kritiek zijn, of op zijn minst veel luider geuite twijfel. Maar we murmelen wat en kijken weg, op een moment dat we zouden moeten tonen dat democratie ons hoogste goed is.

Jij post hier over hoe democratie onder vuur ligt en als je dat lijstje aangevuld wordt met een voorbeeld dat je niet zint is dat Whataboutisme?
heb je hier ook al regels gemaakt over wat er gepost mag worden, in het Amerika topic mag er geen kritiek op Europa komen, in kleine nieuwtjes geen kritiek op iets dat niet extreem rechts is?

Dat zijn mijn regels niet, ik attendeer je er enkel op dat je niet altijd met whataboutisms moet afkomen. Als we discussieren over acties betreffende Trump in het Amerika topic, hoeven we er toch niet de EU bij te halen. Als we bezig zijn over Frankrijk, hoeven we de discussie toch niet plots over Roemenie te beginnen? Je kan dat soort kanttekeningen in een discussie maken, maar jij maakt geen kanttekeningen, jij begint gewoon over iets totaal anders. Je zegt niets over Trump, en hier zeg je niets over Frankrijk. Je begint weeral op de EU te vitten. En dat begint op te vallen.

Ik mag hopen dat dit voor alle partijen een wake-up call is dat ze niet meer zo creatief moeten omgaan met de (ruime) zakcent die ze van de EU krijgen.

De kans is ook reëel dat deze rechterlijke beslissing in het voordeel van het RN kan spelen.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk vind ik dit een zeer slechte timing. Het is belangrijk dat we nu in Europa wat aan hetzelfde zeel gaan trekken en ik hoopte dat door de profilering van onze Europese leiders zoals Macron en de nieuwe richting die we uitgaan de kiezers terug wat weg gingen lopen van extreem-rechts. Deze veroordeling is weer koren op de molen van mannen zoals Trump, Orban en wsl ook Poetin.

Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat fraude ongestraft moet blijven.

Eigenlijk vind ik dit een zeer slechte timing. Het is belangrijk dat we nu in Europa wat aan hetzelfde zeel gaan trekken en ik hoopte dat door de profilering van onze Europese leiders zoals Macron en de nieuwe richting die we uitgaan de kiezers terug wat weg gingen lopen van extreem-rechts. Deze veroordeling is weer koren op de molen van mannen zoals Trump, Orban en wsl ook Poetin.

Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat fraude ongestraft moet blijven.
Het is een beetje "damned if you do, damned if you don't" natuurlijk. Fraude moet aangepakt worden, en zeker over de politiek leeft de perceptie dat mensen zich boven de wet stellen. Maar anderzijds past dit natuurlijk perfect in het discours van populistisch (extreem-)rechts dat ze zogezegd worden geviseerd door het establishment en moeten vechten voor vrije meningsuiting.

Het is een beetje "damned if you do, damned if you don't" natuurlijk. Fraude moet aangepakt worden, en zeker over de politiek leeft de perceptie dat mensen zich boven de wet stellen. Maar anderzijds past dit natuurlijk perfect in het discours van populistisch (extreem-)rechts dat ze zogezegd worden geviseerd door het establishment en moeten vechten voor vrije meningsuiting.
Het is een vorm van corruptie en dat moet aangekaard worden, heel duidelijk.

Het RN probeert nu heel hard aan te tonen dat zij, koplopers in de peilingen, door een malafide, activistische rechterlijke macht worden gekortwiekt. Dat is een slachtofferrol die hen wellicht geen windeieren zal leggen. Volgens DS is er ook niet bepaald veel hoera-geroep bij de tegenstanders van het RN, omdat ze weten dat dit een reëel risico is.

Terug
Bovenaan