Medische keuring voor behalen/behouden van rijbewijs

Remake

Crew Member
Crowdfunder FE
Deze thread werd afgesplitst uit algemene discussies.
Parallel parkeren wegens gebrek aan dieptezicht.
Ik schat afstanden veel korter in dan ze in werkelijkheid zijn. Dus als ik denk dat ik er bijna tegen zit, heb ik in realiteit vaak nog 80cm over of zo. Omdat parallel parkeren doorgaans gebeurt in straten met doorgaand verkeer waar ik dus geen 7 manoeuvres kan maken met 3x uitstappen om te kijken hoeveel plaats ik nog heb... parkeer ik me enkel aan garagepoorten zodat ik altijd 1 kant "vrij" heb, ofwel rij ik een blokje om om te zien waar ik wel comfortabel kan parkeren. 🤷🏼
En dan ook tegenliggers vd baan duwen omdat je denkt dat je al tegen de borduur zit ook al is er nog een meter? :unsure:

Maar wat ik me nu serieus afvraag, hoe raak je zo door je examen? Je moet daar toch kunnen parkeren?

Laatst bewerkt door een moderator:
En dan ook tegenliggers vd baan duwen omdat je denkt dat je al tegen de borduur zit ook al is er nog een meter? :unsure:
Zijdelings kan ik me op de spiegels of de lijnen op de weg oriënteren dus dat probleem stelt zich niet.
Maar wat ik me nu serieus afvraag, hoe raak je zo door je examen? Je moet daar toch kunnen parkeren?
Dat was nog van den tijd dat er hekkens stonden. 😏 Ik was dus snel geleerd om mijn raam of spiegel te oriënteren tegenover de lengte van een hekken om dan over te draaien.
In mijn garage heb ik ook een stuk tape op de muur gekleefd: als mijn spiegel ter hoogte van de tape is, sta ik perfect.
Hoe doet gij dat dan om aan te schuiven aan het rood licht? 2 autolengtes tussen laten?
1m verschil is geen 4m he. 🙄
Dus ipv 1m tussen, gaat er bij mij 2m tussen blijven. Minder kans zelfs nog dat ik je raak bij een kettingbotsing!

Zijdelings kan ik me op de spiegels of de lijnen op de weg oriënteren dus dat probleem stelt zich niet.

Dat was nog van den tijd dat er hekkens stonden. 😏 Ik was dus snel geleerd om mijn raam of spiegel te oriënteren tegenover de lengte van een hekken om dan over te draaien.
In mijn garage heb ik ook een stuk tape op de muur gekleefd: als mijn spiegel ter hoogte van de tape is, sta ik perfect.

1m verschil is geen 4m he. 🙄
Dus ipv 1m tussen, gaat er bij mij 2m tussen blijven. Minder kans zelfs nog dat ik je raak bij een kettingbotsing!
Als ik op medische controle moet voor mijn CE, ben ik mijn rijbewijs kwijt met zo'n zicht. :unsure:
Zou je het dan oneerlijk vinden moest men die medische controle ook invoeren voor rijbewijzen B?

Als ik op medische controle moet voor mijn CE, ben ik mijn rijbewijs kwijt met zo'n zicht. :unsure:
Zou je het dan oneerlijk vinden moest men die medische controle ook invoeren voor rijbewijzen B?
Euh.. ik heb ook een oogtest moeten doen bij het behalen van het theoretisch examen en gans uw praktisch examen is een test die nagaat of je voldoende kan zien... Alez ja, ik heb EEN probleem bij 1 specifiek parkeermanoevre dus .. vermijd ik dat. Ik zie het probleem niet en mijn bonus malus van -2 ook niet... 🤷🏼

Euh.. ik heb ook een oogtest moeten doen bij het behalen van het theoretisch examen en gans uw praktisch examen is een test die nagaat of je voldoende kan zien... Alez ja, ik heb EEN probleem bij 1 specifiek parkeermanoevre dus .. vermijd ik dat. Ik zie het probleem niet en mijn bonus malus van -2 ook niet... 🤷🏼
Euh.. Die "oogtest" bij dat examen is niet te vergelijken met die bij de medische keuring. Ik heb die ook gehad hoor, ons examen zal niet veel verschil gehad hebben. Dus ook niet echt een antwoord op mijn vraag: Zou je het oneerlijk vinden moest men dat soort medische keuringen doen bij rijbewijs B?

Euh.. Die oogtest bij dat examen is niet te vergelijken met die bij de medische keuring. Dus ook niet echt een antwoord op mijn vraag: Zou je het oneerlijk vinden moest men dat soort medische keuringen doen bij rijbewijs B?
Geen idee want ik weet niet wat die inhoudt en wat de gevolgen zijn.
Maar als ik al gebuisd zal zijn, zullen der velen buizen denk ik. 🤣

Geen idee want ik weet niet wat die inhoudt en wat de gevolgen zijn.
Maar als ik al gebuisd zal zijn, zullen der velen buizen denk ik. 🤣
Ja klopt. Maar vind je dat dan correct of niet? Als er veel buizen, is het teken dat er nu veel rondrijden die dat niet zouden mogen.

Ja klopt. Maar vind je dat dan correct of niet? Als er veel buizen, is het teken dat er nu veel rondrijden die dat niet zouden mogen.

Als ik dit bekijk en de pfd voor oogartsen openklik, zou daar dus enkel op staan dat ik mijn bril moet dragen bij het rijden. Wat ik natuurlijk doe.
Als opvoedster is me wel nog gevraagd om mijn rijbewijs aan te laten passen "om met het buske te kunnen rijden" en dat heb ik geweigerd. Ik reed toen met een automaat en heb gewoon gezegd dat ik niet kon rijden met een schakelbak. 😈 Maar ik vond het gewoon creepy as hell om met zo een gevaarte te rijden én dan nog eens 6 tot 9 kinderen als extra afleiding achter mij te hebben

Ik ben trouwens pro medisch onderzoek qua rijgeschiktheid + praktijktest in de directe omgeving (straal van 10km bvb) vanaf 50 of 60j.
En ik zie mezelf als zeventigplusser bvb niet meer rijden.

Mijn vrouw heeft ook geen of amper dieptezicht. Volgens onze vaste carrossier moeten we ons daar geen zorgen over maken...

Mijn vrouw heeft ook geen of amper dieptezicht. Volgens onze vaste carrossier moeten we ons daar geen zorgen over maken...
Je hebt er idd 2 vormen in:
- je schat afstanden korter in dan wat ze zijn (wat ik heb, ik heb geen carrossier. 😝)
- je schat afstanden ruimer in dan wat ze zijn (waar carrossiers dus wél gelukkig van worden. 😇)

En je hebt gewoon slechte chauffeurs ook. 🤷🏼 Mijn zus heeft jaarlijks wel een afgereden spiegel, paaltje geraakt, borduur proberen platrijden,... En die heeft dus geen enkel probleem met dieptezicht.
Het verschil tussen ons 2 is dat ik situaties vermijd om dat te voorkomen en zij dus niet. 😝

Ik heb ook problemen met mijn dieptezicht en keek vroeger dan nog eens 30 graden (wat dus heel veel is) scheel.
Dat scheelkijken hebben ze na de nodige (pijnlijke) ingrepen herleid tot 0, dus je ziet dat niet meer. Maar dat dieptezicht kan je weinig aan doen.

Maar ik heb hetzelfde als Mulan en dat manifesteerd zich ook enkel bij parkeren, zijdelingse afstanden kan ik wel goed inschatten. Heb 5 jaar gewoond in een huis waar de 15m lange oprit maar 2,40 breed was, nooit een issue geweest. Tegenwoordig is parkeren ook geen issue, want parkeersensoren zijn een perfect hulpmiddel daarvoor. Heb zelfs een camera, maar daarop kan ik niet parkeren en de auto stopt desnoods als je dreigt iets te raken bij achteruitrijden.

Ik heb op 1+ miljoen kilometers ook nog maar 1 ongeval gehad (17 jaar geleden) en dat was omdat ik in slaap gevallen was. Perfect zicht had daar ook niets aan veranderd :P.

Even terzijde maar het lijkt me dat we bij de kwalificaties voor een rijbewijs met twee tegenwerkende invalshoeken zitten:

- enerzijds willen we de weg zo veilig mogelijk maken, en het examen dus moeilijker maken, medische testen, rijbewijs met punten, enz.
- anderzijds moet een grote groep een rijbewijs kunnen halen om mobiel te zijn en dus kunnen mee te draaien in de samenleving en vooral de economie.

Lijkt me dat, toch voor een rijbewijs B, men dan ook niet al te veel mensen wil uitsluiten (en als men dat al doet, kunnen die wel met een kist uit polyester en maximumsnelheid van 45 km/u rondrijden :unsure: ).

Even terzijde maar het lijkt me dat we bij de kwalificaties voor een rijbewijs met twee tegenwerkende invalshoeken zitten:

- enerzijds willen we de weg zo veilig mogelijk maken, en het examen dus moeilijker maken, medische testen, rijbewijs met punten, enz.
- anderzijds moet een grote groep een rijbewijs kunnen halen om mobiel te zijn en dus kunnen mee te draaien in de samenleving en vooral de economie.

Lijkt me dat, toch voor een rijbewijs B, men dan ook niet al te veel mensen wil uitsluiten (en als men dat al doet, kunnen die wel met een kist uit polyester en maximumsnelheid van 45 km/u rondrijden :unsure: ).
Ik kan daarmee akkoord gaan tot op zekere hoogte, maar zodra je een gevaar vormt voor andere weggebruikers, heb je op de weg niets meer te zoeken. De medische keuring hoeft voor mij niet even streng te zijn als voor rijbewijzen C of D, maar ze moet wel strenger zijn dan eenmalig bij het behalen van je rijbewijs wat letters of cijfers af te lezen op een bord op het examencentrum.
Het gaat ook niet enkel om ogen natuurlijk, ook reflexen, eventuele verwardheid, oren, ... komen aan bod. Je hoeft het trouwens ook niet te beperken tot rijbewijs B, je kan dat gerust doen voor elk rijbewijs, ook voor een brommer of brommobiel, moto, ... Anders wordt het wel erg simpel te omzeilen.

Dat gaat er ook stilaan uit gaan hé. Sinds 2006 (denk ik) heb je daar ook een rijbewijs ("AM" heet dat tegenwoordig) voor nodig.

Ik kan daarmee akkoord gaan tot op zekere hoogte, maar zodra je een gevaar vormt voor andere weggebruikers, heb je op de weg niets meer te zoeken. De medische keuring hoeft voor mij niet even streng te zijn als voor rijbewijzen C of D, maar ze moet wel strenger zijn dan eenmalig bij het behalen van je rijbewijs wat letters of cijfers af te lezen op een bord op het examencentrum.
Het gaat ook niet enkel om ogen natuurlijk, ook reflexen, eventuele verwardheid, oren, ... komen aan bod. Je hoeft het trouwens ook niet te beperken tot rijbewijs B, je kan dat gerust doen voor elk rijbewijs, ook voor een brommer of brommobiel, moto, ... Anders wordt het wel erg simpel te omzeilen.
Ja natuurlijk, maar exact definiëren hoe of wat is niet zo eenvoudig. Ik vind dat altijd zo dubbel bij bejaarden, sommigen daarvan zijn een gevaar op de baan, omdat alles te snel gaat voor hen onderandere. Maar neem dat rijbewijs af, en in veel gevallen verkommeren die ergens van de eenzaamheid in hun huis, en worden ze hulpbehoevend, terwijl ze sowieso al amper meer deden dan tegen 30 km/u naar de winkel tuffen.

In het geval van @Mulan, gohja zij kan medisch moeilijk parallel parkeren (sensoren zouden dat kunnen oplossen). Mijn tante van 60 kan niet parallel parkeren wegens nooit gedaan en gaat daarom al jaren heel vroeg werken zodat ze genoeg parkeerplaats heeft om er gewoon in te rijden zonder manoeuvres.

Dat gaat er ook stilaan uit gaan hé. Sinds 2006 (denk ik) heb je daar ook een rijbewijs ("AM" heet dat tegenwoordig) voor nodig.

Aha, dat wist ik niet eerlijk gezegd, goede zaak. Maar dat is dan waarschijnlijk toch nog eenvoudiger dan een B?

Ik heb het even opgezocht, iedereen geboren na 14 februari 1961 moet een rijbewijs hebben (vroeger was dat A3 nu AM), al veel langer dan 2006 dus.
Bij ons is er geen onderscheid tussen een brommobiel en een bromfiets, in Nederland is dat blijkbaar wel het geval, voor een brommobiel hebben zij het rijbewijs AM4.

Nee maar men mee misschien wel eens periodiek nagaan of dat probleem wel effectief zo beperkt is als dat je zelf denkt/ aangeeft.
Dat je nog geen ongelukken hebt gehad wilt daarin weinig zeggen. Je kan ook al gewoon heel veel geluk gehad hebben.

Ik heb het even opgezocht, iedereen geboren na 14 februari 1961 moet een rijbewijs hebben (vroeger was dat A3 nu AM), al veel langer dan 2006 dus.
Ja, maar het onderscheid zit in wat je moest doen om dat rijbewijs te krijgen. Pas in 2006 is rijbewijs A3 een volwaardige rijopleiding mét praktijk geworden, volgens de informatie die ik terugvond.

Qua theorie-examen en medische geschiktheid lijkt er mij geen verschil (meer) te zijn.

Ik zou toch stellen dat AM behalen veel eenvoudiger is.

Theorie-examen:
AM: 33/40 halen
B: 41/50 halen

Stageperiode:
AM: 4 praktijklessen volgen
B: voorlopig rijbewijs aanvragen, minstens 3 maand oefenen. Ofwel met begeleider, ofwel alleen na 20 uur rijles.

Praktijkexamen:
AM: proef op privédomein, 4 manoeuvres
B: test op computer, rijtest op openbare weg, 2 manoeuvres (trekken uit 6, dus je moet er 6 kunnen)

Terug
Bovenaan