Meisje van 6 mnd overleden Gentse crèche

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE

Echt geen woorden voor. Hoe kan dit. In een opvang waar er al eerder problemen waren. Hoe is dit godverdomme mogelijk?
Hier moeten koppen rollen!

Echt geen woorden voor. Hoe kan dit. In een opvang waar er al eerder problemen waren. Hoe is dit godverdomme mogelijk?

Gingen mijn nekharen ook van overeind staan. Zoveel shit en ellende, mogen ze gewoon open blijven gatverdamme waarom moeten er altijd eerst doden vallen voor men ingrijpt?😥

Kind & Gezin is een levende schande. Klacht na klacht en alleen zeggen ‘ja maar het werd opgevolgd hoor’. Zodanig een focus op dat de regering kan zeggen dat er genoeg opvangplaatsen zijn en alle controle op zorg is vervlogen. Ze zullen het nu ook wel weer kunnen uitleggen zonder enig gevolg.

da's een probleem gecreëerd door het feit dat het aanbod op kinderopvang de vraag totaal niet aankan he.
kijk ook gewoon al naar het feit dat de problemen bij deze crèche effectief gekend zijn, maar dat mensen toch nog altijd hun kinderen naar daar sturen: da's gewoon pure noodzaak.

dramatische situatie in België, en niet enkel door dit geval. er zullen er nog wel zijn waar het feit dat ze zo'n incidenten nog niet hebben gehad meer een kwestie van geluk is, en niet door de goeie zorgen.

=>
De lijst van 't Sloeberhuisje is alarmerend. Erop staan klachten over kinderen met een blauw been of een bloeduitstorting op het hoofd, waarvoor geen verklaring gegeven kon worden. Ook wordt geklaagd dat de verantwoordelijke kinderen in het gezicht sloeg. De vader zou wenende baby's hebben doen zwijgen door zijn hand op hun mond te drukken. "Het kind moest snakken naar adem", zo luidt de klacht. Nog een ander kind zou van de vader een klap hebben gekregen.
Wtf ... hoe kan zo een creche open blijven na zo een klachten?

Bij ons is er ook zo een crèche. Ze hebben een stuk of 3 fillialen waarvan er 2 al in de krant gestaan hebben met een klacht van mishandeling en ze hebben nog tal van andere klachten. Soms zit de eigenares gewoon bij de buurvrouw koffie te drinken terwijl de kinderen slapen smiddags. Die zijn 3 jaar na die klachten nog altijd open.

Zal ook gewoon zijn tot er iets ergs gebeurd.

En een andere onthaalmoeder in de buurt is er ook een kindje gestikt in de lakens de eerste dag dat het naar de opvang ging. Die onthaalmoeder had ook al een paar klachten op haar naam.

En nog 1 via mijn werk. Onthaalmoeder lag op de zetel helemaal weg van de drugs. De ouders zaten te stampen op de deur en ze kwam niet wakker terwijl er 8 kinderen binnen zaten bij haar.

Echt gestoorde dingen bij die crèches soms.
Wow zotte toestanden idd. Heel bizar dat zoiets kan blijven bestaan en anderzijds we onze kleinste van dag op dag niet meer naar de crèche mochten laten gaan nadat die controle had gehad en er “teveel kindjes” waren. Zonder enige aanwijzing van verwaarlozing of mishandeling. Gewoon teveel en vanaf “nu” moeten er X minder, de ouders trekken hun plan maar 🤷‍♂️

De politiek draagt evenveel schuld.
9kids voor 1 begeleider.. en de wirwar van verschillende statuten in deze sector is te gek voor woorden.

da's een probleem gecreëerd door het feit dat het aanbod op kinderopvang de vraag totaal niet aankan he.
kijk ook gewoon al naar het feit dat de problemen bij deze crèche effectief gekend zijn, maar dat mensen toch nog altijd hun kinderen naar daar sturen: da's gewoon pure noodzaak.

dramatische situatie in België, en niet enkel door dit geval. er zullen er nog wel zijn waar het feit dat ze zo'n incidenten nog niet hebben gehad meer een kwestie van geluk is, en niet door de goeie zorgen.

Dat.
EN het feit dat België helemaal aan de staart hangt van het Europese peloton wat betreft #kinderen/verzorgster. 8 à 9 stuks per verzorgster, aub. In de ons omringende landen is dat de helft ongeveer. Dat is gewoon veel te veel. Die mensen verdienen al niet goed blijkbaar, en moeten dan nog eens omgaan met dergelijke werkdruk. Ook wie het goed meent, kan gewoon niet altijd de juiste zorgen toedienen.

Onlangs had ons zoontje nog diarree (van antibiotica, niet door ziekte) en hadden dus op de crèche gevraagd om er extra op te letten. Toch lag heel zijn poepke open. Ik heb er nog eens voorzichtig op gewezen maar ik durf eigenlijk weinig zeggen, wetende hoe ze hun aandacht moeten verdelen.

En dat voor een "rijk" Westers land. Dit zijn nu eens rechtstreekse gevolgen van onze slechte financiën zie. Dat gat in de begroting die we 1 keer per jaar schouderophalend bekijken op televisie en ons verder geen zak van aantrekken, welnu, dààr uit zich dat onder andere concreet in. Schandalig.

Kind & Gezin is een levende schande. Klacht na klacht en alleen zeggen ‘ja maar het werd opgevolgd hoor’. Zodanig een focus op dat de regering kan zeggen dat er genoeg opvangplaatsen zijn en alle controle op zorg is vervlogen. Ze zullen het nu ook wel weer kunnen uitleggen zonder enig gevolg.
Walgelijk inderdaad. "De problemen werden telkens opgelost". Ik snap niet dat zo'n locatie niet regelmatig onverwacht bezoek krijgt van K&G. Ze vertelden op het nieuws ook over blauwe plekken en kinderen die slaag kregen.
Ik snap dat niet. Als je kinderen haat, waarom ga je dan een kinderopvang openen???

Dat.
EN het feit dat België helemaal aan de staart hangt van het Europese peloton wat betreft #kinderen/verzorgster. 8 à 9 stuks per verzorgster, aub. In de ons omringende landen is dat de helft ongeveer. Dat is gewoon veel te veel. Die mensen verdienen al niet goed blijkbaar, en moeten dan nog eens omgaan met dergelijke werkdruk. Ook wie het goed meent, kan gewoon niet altijd de juiste zorgen toedienen.

Onlangs had ons zoontje nog diarree (van antibiotica, niet door ziekte) en hadden dus op de crèche gevraagd om er extra op te letten. Toch lag heel zijn poepke open. Ik heb er nog eens voorzichtig op gewezen maar ik durf eigenlijk weinig zeggen, wetende hoe ze hun aandacht moeten verdelen.

En dat voor een "rijk" Westers land. Dit zijn nu eens rechtstreekse gevolgen van onze slechte financiën zie. Dat gat in de begroting die we 1 keer per jaar schouderophalend bekijken op televisie en ons verder geen zak van aantrekken, welnu, dààr uit zich dat onder andere concreet in. Schandalig.
Ik wil hier ook opmerken dat dit een gevolg is van het feit dat we volop gaan voor een 2-verdienermodel, waar beide partners moeten werken, en het vanuit de samenleving bijna vreemd wordt bekeken wanneer dit niet zo is. Na onze vrij beperkte moederschapsrust, en het uitputten van bijkomende systemen, moeten die kinderen dan opgevangen worden. Soms kan dat nog bij grootouders, maar uiteindelijk zullen velen wel (deels) beroep doen op een crèche of onthaalmoeder.

En dat zijn nu eenmaal geen erg gewilde jobs. Uiteraard ga je misschien meer mensen aantrekken met betere loonsvoorwaarden, en zit daar de link met de financiële toestand, maar ik denk niet dat voor een iets beter loon er plots hopen extra kinderverzorgers zullen opduiken.

Dit alles natuurlijk geeft een klimaat waar iemand die kinderen slecht behandelt kennelijk niet meteen gewoon wordt gevraagd om een andere job te zoeken waar hij/zij nooit nog professioneel met een kind in contact komt.

Dat.

Mja, hier heb je veel minder kinderen per verzorgster. Maar je zou het niet in uw kop moeten halen om een kind met diarree op te sturen.

Diarree? 48 uur thuis na het laatste incident. Koorts? 24 uur na de laatste koorts. Dan mag je terug opdagen. Koorts of iets gelijkaardig duikt op midden in de dag, je kan daar maar beter staan binnen een uur ofzo of ze bellen kinderbescherming. Kleine mag daar ook niet meer dan een uur of 8 zijn, etc

Punt is dat je zoiets niet oplost met geld maar met mentaliteit.

Ik wil hier ook opmerken dat dit een gevolg is van het feit dat we volop gaan voor een 2-verdienermodel, waar beide partners moeten werken, en het vanuit de samenleving bijna vreemd wordt bekeken wanneer dit niet zo is. Na onze vrij beperkte moederschapsrust, en het uitputten van bijkomende systemen, moeten die kinderen dan opgevangen worden. Soms kan dat nog bij grootouders, maar uiteindelijk zullen velen wel (deels) beroep doen op een crèche of onthaalmoeder.

En dat zijn nu eenmaal geen erg gewilde jobs. Uiteraard ga je misschien meer mensen aantrekken met betere loonsvoorwaarden, en zit daar de link met de financiële toestand, maar ik denk niet dat voor een iets beter loon er plots hopen extra kinderverzorgers zullen opduiken.

Dit alles natuurlijk geeft een klimaat waar iemand die kinderen slecht behandelt kennelijk niet meteen gewoon wordt gevraagd om een andere job te zoeken waar hij/zij nooit nog professioneel met een kind in contact komt.
Mja, hier heb je veel minder kinderen per verzorgster. Maar je zou het niet in uw kop moeten halen om een kind met diarree op te sturen.

Diarree? 48 uur thuis na het laatste incident. Koorts? 24 uur na de laatste koorts. Dan mag je terug opdagen. Koorts of iets gelijkaardig duikt op midden in de dag, je kan daar maar beter staan binnen een uur ofzo of ze bellen kinderbescherming. Kleine mag daar ook niet meer dan een uur of 8 zijn, etc

Even verduidelijken: als ik het over een "geldprobleem" heb, dan bedoel ik dat er te weinig geld is om méér kinderverzorgsters per kind te betalen om op die manier de werkdruk te verlichten.

Diarree door antibiotica is toch niet besmettelijk, dus waarom zou dat verboden moeten worden?
Koorts is uiteraard onmiddellijk naar huis en pas na 24u koortsvrij terug naar de crèche.

Hier bewust gekozen om de dochter niet naar crèche te doen, maar dat is dan inderdaad halftijds werken voor de vrouw en halftijds beroep op grootouders. Zeker niet altijd even evident.

Maar je voelt imo wel aankomen dat dit soort dingen er zat aan te komen he...

En de financiële toestand. Tja, hoeveel mensen heb jij al horen zeggen dat ze vinden dat ze weinig betalen aan een crèche? Ik geen enkele, ik hoor enkel klagen dat het te duur is...

Even verduidelijken: als ik het over een "geldprobleem" heb, dan bedoel ik dat er te weinig geld is om méér kinderverzorgsters per kind te betalen om op die manier de werkdruk te verlichten.

Diarree door antibiotica is toch niet besmettelijk, dus waarom zou dat verboden moeten worden?
Koorts is uiteraard onmiddellijk naar huis en pas na 24u koortsvrij terug naar de crèche.

Omdat besmettelijkheid niet de enige factor is? Het is meer werk voor de mensen daar en een kind dat zich niet goed voelt zal zich al veel minder graag in een omgeving met hopen drukte bevinden. Zou het niet veel beter zijn voor dat kind om rustig thuis te blijven? ( Maar oh nee wat gaan de collega's wel niet denken.. en dan zijn we weer bij mentaliteit)

edit: ohja en omdat ouders liegen. 'diarree van de antibiotica', 'oh koorts, die was er nog niet deze morgen' (toch niet na de paracetamol die ze in de kleine gestoken hebben voor hem/haar op te sturen)

Idd, Vlaamse/Belgische mentaliteit is dat de ouders gaan werken als ze ziek zijn en dat kinderen, zeker als ze wat ouder zijn, ten allen tijden naar school moeten... behalve vlak voor schoolvakanties, dan moeten mama- en papalief vroeger met vakantie kunnen vertrekken want dat is goedkoper.

Maar ik treed mac-bc ergens ook wel bij, meer geld lost misschien niet alles op, met meer loon trek je niet altijd betere mensen aan, met kinderen werken is voor een stuk een roeping en echt niet voor iedereen weggelegd, maar dat stukje "roeping" wordt wel altijd maar misbruikt om aan bepaalde profielen minder loon uit te betalen: kinderverzorgsters, verpleegsters (zonder shiften), leerkrachten (vooral kleuter- en lager denk ik dan, als master vond ik mijn loon in het onderwijs abstractie makende van de werkonzekerheid nu ook weer niet slecht), ... in mindere mate agenten (maar daar compenseert het shiftenwerk ook weer). Plus met meer geld, huur je ook meer kinderverzorgsters in, maar ja, wij hebben liever een paar regeringen en parlementen te veel.

Hoe kan je zo'n mensen meer betalen als de schatkist lekt? Tja, er is héél wat inefficiëntie in dit land: van te veel ministers bevoegd voor om het even wat, tot een onderwijssysteem dat prijs/kwaliteit vierkant draait want ja "schoolstrijd", tot te veel inactieven die altijd wel ergens een uitkering krijgen.

Hier bewust gekozen om de dochter niet naar crèche te doen, maar dat is dan inderdaad halftijds werken voor de vrouw en halftijds beroep op grootouders. Zeker niet altijd even evident.

En de financiële toestand. Tja, hoeveel mensen heb jij al horen zeggen dat ze vinden dat ze weinig betalen aan een crèche? Ik geen enkele, ik hoor enkel klagen dat het te duur is...
Inkomenstarief is nochtans redelijk 'eerlijk' en met die dagprijs raakt de crèche zonder steun van de overheid niet uit de kosten. Vandaar dat er ook zo weinig begeleidsters zijn. Omdat het financieel niet haalbaar is voor de crèche (én omdat de job niet aantrekkelijk genoeg is door de constante besparingen in de zorgsector natuurlijk).

Een ziek kind dat meer verzorging nodig heeft dan een gemiddeld kind laat je toch gewoon thuis of zoek je een andere oplossing voor. Eerst klagen dat er 9 kinderen/verzorger zijn, maar dan wel durven vragen om nog extra aandacht aan jouw kind te besteden, wat dan natuurlijk ten koste gaat van de andere 8.

Inkomenstarief is nochtans redelijk 'eerlijk' en met die dagprijs raakt de crèche zonder steun van de overheid niet uit de kosten. Vandaar dat er ook zo weinig begeleidsters zijn. Omdat het financieel niet haalbaar is voor de crèche (én omdat de job niet aantrekkelijk genoeg is door de constante besparingen in de zorgsector natuurlijk).
Klopt zeker
9 kinderen *30 euro *22 werkdagen per maand= net geen 6000€ omzet. Dat is gewoon veel te laag voor een zelfstandige. Maar net zoals iedereen wel vindt dat mensen in de zorg meer moeten verdienen, wilt er niemand die hogere factuur betalen.

We waren op een gegeven moment ontevreden over onze crèche. We hebben er toen 10 opgebeld en allemaal zeiden ze: geen plaats en wachtlijst is meer dan één jaar.

Het was aftellen tot onze dochter naar school kon.

Regio Gent.

Tjah, hoeveel wappies die niks betalen droppen hun kind in de creche terwijl ze niet werken. "Social mix" mijn kloten.

Terug
Bovenaan