Mentaal Welzijn

Welke diagnose heb jij?

• Depressie

Stemmen: 63 29,6%
  • Angst- en/of paniekstoornis

Stemmen: 69 32,4%
  • AD(H)D

Stemmen: 36 16,9%
  • Autisme

Stemmen: 38 17,8%
  • OCD - obsessief compulsieve stoornis

Stemmen: 15 7,0%
  • PTSS - posttraumatisch stresssyndroom

Stemmen: 20 9,4%
  • Borderline

Stemmen: 7 3,3%
  • Bipolair

Stemmen: 8 3,8%
  • Schizofrenie

Stemmen: 4 1,9%
  • Eetstoornis

Stemmen: 18 8,5%
  • Verslaving

Stemmen: 27 12,7%
  • Burn-out

Stemmen: 35 16,4%
  • Ander

Stemmen: 31 14,6%

• Totaal aantal stemmers
    213
Misschien een tip voor mensen die overspannen zijn en richting burn-out gaan...

Als je in aanmerking komt kan je via Fedris (Federaal Agentschap voor beroeprisico's) 2 jaar lang gratis sessies volgen bij een erkend psycholoog.

Had er zelf ook nooit eerder van gehoord. Vandaar geef ik het maar mee. Wie weet kan het iemand helpen.

Website is www.fedris.be

Zijn hier mensen die escitalopram slikken?

Door stress en burn-out signalen gepaard met angsten heb ik dit voorgeschreven gekregen van mijn huisdokter.
Geen fan van pillen enz, maar ik moet eerlijk zijn dat deze wel echt helpen na een week of 2
Alles wordt chiller rondom mij, veel minder stress of negatieve gedachten, qua eetlust wel wat minder, maar ook libido daalt voor een stuk.
Al bij al wel tevreden over deze medicatie.

Laatst bewerkt:
Pas daar maar mee op. Ooit wil je daarmee stoppen en zal het niet lukken. De meeste medicatie in die categorie is extreem verslavend en zeer moeilijk om er nog vanaf te geraken. Bij mij heeft het 20 jaar geduurd met meerdere mislukte pogingen. Eerste na 12 jaar trouwens.

Allemaal relatief natuurlijk. Verschil van persoon tot persoon, hoe lang je genomen hebt, de dosis die je hebt, de mentale plaats waarin je bent bij het afbouwen, het tempo waarin je afbouwt...

Ik ben nu zelf al meer dan een jaar in kleine stapjes aan het afbouwen, telkens een pauze nemen wanneer ik er nood aan heb en uiteindelijk valt het beter mee dan gedacht... Ik zat er eerst hard mee in omdat er natuurlijk overal op het internet geschreeuwd wordt dat je er nooit meer vanaf raakt en het een hel is en blablaba... Heeft me allemaal niet geholpen natuurlijk.

Nu komen de laatste stapjes natuurlijk nog, misschien dat dat de zwaarste zijn, maar volgens mijn schema is het nog 6 maand te gaan.

Normaal gebeurt dat onder begeleiding van een arts. Die zal dan wel zeggen hoe, wat en wanneer.
Dat is ook weer zo’n uitspraak.

Vorig jaar zat ik enorm in de put en ging naar de arts om mijn hart te luchten. Het antwoord waren zware anti-depressiva en de zin: hier neem dit alle dagen en kom volgende maand eens terug

Neen, niet iedere arts is de perfecte man of vrouw (in mijn geval was het een vrouw). Uiteraard was dat mijn laatste afspraak bij die persoon.

Laat mij toe om te zeggen dat die mensen er nul komma nul verstand van hebben, zeer goed in fysische klachten maar over mentale klachten weten ze het echt niet hoor. Juist daarom dat ze makkelijk weken en maanden mensen thuis laten zitten, omdat ze geen andere oplossing zien.

Moet nu wel eerlijk zeggen dat ik ook eerder slechte ervaringen heb met gewone huisartsen als het gaat over deze medicatie.

Die van mij sprak zelfs gewoon over een maandje de helft en dan een maandje later stoppen. Benieuwd hoe ik er had uitgezien na AD op die manier af te bouwen :thinking:

Moet nu wel eerlijk zeggen dat ik ook eerder slechte ervaringen heb met gewone huisartsen als het gaat over deze medicatie.

Die van mij sprak zelfs gewoon over een maandje de helft en dan een maandje later stoppen. Benieuwd hoe ik er had uitgezien na AD op die manier af te bouwen :thinking:
Kan perfect. Afhankelijk van de dosis, het middel en of er risicofactoren zijn op onttrekkingsverschijnselen. Bij escitalopram 10mg is dat bijvoorbeeld de officiële aanbeveling.

Terug
Bovenaan